کد خبر: ۹۱۴۸۲۳
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۵

واکنش کرملین به تدارک ناتو برای آماده‌سازی سلاح‌های هسته‌ای

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری (کرملین) در واکنش به اظهارات دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مبنی بر مذاکره کشورهای عضو این پیمان برای آماده‌سازی کامل سلاح‌های هسته‌ای گفت:‌ چنین لفاظی‌هایی جز گام برداشتن در مسیر تنش بیشتر نیست.
واکنش کرملین به تدارک ناتو برای آماده‌سازی سلاح‌های هسته‌ای
آفتاب‌‌نیوز :

دیمیتری پسکوف روز دوشنبه در نشستی خبری افزود: آنچه آقای استولتنبرگ به وضوح گفت، در چارچوب بیانیه‌ای که روز قبل از آن (در کنفرانس سوئیس درباره اوکراین) تصویب شد، نمی‌گنجد و چنین لفاظی‌هایی غیرقابل پذیرش است.

وی اظهار داشت: برخلاف چهره‌های کشور‌های غربی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به ابتکار خود، هرگز به موضوعات هسته‌ای نمی‌پردازد و او بسیار به این موضوع توجه دارد.

سخنگوی کرملین خاطرنشان کرد: پیش‌ازاین، رئیس جمهوری روسیه زمانی درباره موضوع هسته‌ای نظامی گفت که پاسخگوی سؤالات رسانه‌های از جمله مدیران رسانه‌های خارجی در این زمینه بود.

پسکوف اظهار داشت: سخنان استولتنبرگ دبیرکل ناتو حتی با مواضع غرب در رویداد‌های کاملاً بی معنی مانند کنفرانس سوئیس با موضوع مناقشه اوکراین در تضاد است.

پیش از این، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو ۲۷ خردادماه ۱۴۰۳ در مصاحبه با روزنامه تلگراف با تاکید بر اینکه ناتو یک اتحاد اتمی است، گفت: کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی رایزنی‌هایی را در مورد لزوم آماده‌سازی تسلیحات هسته‌ای خود آغاز کرده‌اند.

استولتنبرگ در ادامه با بیان اینکه هدف ناتو جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای است، خاطرنشان کرد: تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای در دنیا وجود دارد، ما نیز یک اتحاد اتمی باقی خواهیم ماند.

دبیرکل ناتو همچنین با اشاره به اینکه ما در جهانی زندگی می‌کنیم که کشور‌هایی مثل چین، روسیه و کره شمالی دارای سلاح‌های هسته‌ای هستند، افزود: در چنین جهانی اگر ناتو از سلاح‌های هسته‌ای خود چشم‌پوشی کند، با وضعیت به مراتب وخیم‌تری مواجه خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد که ائتلاف ناتو از جمله از رشد قدرت هسته‌ای چین می‌ترسد و بنابراین در حال بحث است که دقیقاً چه تعداد کلاهک باید در شرایط جنگی عملیاتی مستقر شود.

رئیس‌جمهوری روسیه پیش از این ۱۸ خردادماه ۱۴۰۳ در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حملات اتمی گفت: من تصور می‌کنم که جهان هرگز به این نقطه نخواهد رسید؛ از این رو، می‌خواهم که سخن گفتن بیهوده درباره احتمال چنین حملاتی پایان یابد.

ولادیمیر پوتین در نشست عمومی بیست و هفتمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ در عین حال که به وجود آمدن شرایطی برای استفاده از سلاح هسته‌ای را بعید دانست، احتمال تغییر در دکترین هسته‌ای این کشور را نیز رد نکرد.

سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسش دیگری درباره مبادله روزنامه‌نگار آمریکایی متهم به جاسوسی در روسیه گفت که تماس‌ها در این باره ادامه دارد، اما هیچ برنامه‌ای برای افشای جزئیات آن وجود ندارد چرا که این فرایند‌ها باید در سکوت دنبال شود.

پسکوف در ادامه سخنان پوتین رئیس جمهوری روسیه در دیدار با رؤسای خبرگزاری‌های مطرح جهان در حاشیه مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ را یادآور شد: تماس‌ها ادامه دارند و باید در سکوت کامل اطلاعاتی انجام شوند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره چرایی محاکمه غیرعلنی گرشکویچ اظهار نظری نکرد. وی گفت: این موضوع، تصمیم دادگاه است، ما نمی‌توانیم درباره آن اظهارنظر کنیم.

ایوان گرشکوویچ شهروند آمریکایی و خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال در ماه مارس ۲۰۲۳ (فروردین ۱۴۰۲) به اتهام جاسوسی در روسیه دستگیر شد و همچنان در بازداشت است.

فروردین‌ماه ۱۴۰۳ نیز سخنگوی کرملین در این باره گفته بود: تماس‌هایی بین روسیه و ایالات متحده برای مبادله زندانیان وجود دارد، اما این فرایند باید در سکوت انجام شود؛ نقض شدن این روش، مانع از دستیابی به نتیجه می‌شود.

منبع: نامه نیوز 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین