کد خبر: ۹۱۴۸۵۰
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۸
این گزارش به روزرسانی شده است

اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری؛ ۶ نامزد چه گفتند؟

دوشنبه شب؛ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ اولین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی در ساختمان شیشه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.
اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری؛ ۶ نامزد چه گفتند؟
آفتاب‌‌نیوز :

اولین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، دوشنبه شب؛ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ دقایقی پیش (با تاخیر ۲۰ دقیقه‌ای) با اجرای مهدی خسروی گوینده خبر آغاز شد و طبق اطلاع‌رسانی که از قبل انجام شده چهار ساعت به طول خواهد انجامید.

مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پور محمدی ۶ کاندیدای تایید صلاحیت شده هستند که در این مناظره شرکت کرده‌اند.

حاشیه‌های پیش از شروع اولین مناظره

مصطفی پورمحمدی اولین کاندیدایی بود که وارد صداوسیما شد.
محمدباقر قالیباف همراه نوه‌اش در مراسم استقبال شرکت کرد.
سعید جلیلی با تیبای مشهورش وارد صداوسیما شد.
علیرضا زاکانی به عنوان آخرین کاندیدا، با تاکسی برقی که اخیرا رونمایی شد، به صداوسیما آمد.

پیمان جبلی رییس صداوسیما پس از حضور همه نامزدها وارد سالن انتظار شد.

قرعه کشی صندلی مناظره اول
صندلی شماره ۱ برای قاضی زاده هاشمی
صندلی شماره ۲ برای قالیباف
صندلی شماره ۳ برای پزشکیان
صندلی شماره ۴ برای جلیلی
صندلی شماره ۵ برای زاکانی
صندلی شماره ۶ برای پورمحمدی

اقامه نماز توسط نامزدهای ریاست جمهوری در ساختمان صداوسیما انجام شد.

هر نامزد ریاست جمهوری، در برنامه مناظره‌های انتخاباتی، فرصت ۱۰۵۰ دقیقه‌ای برای تبلیغات خواهد داشت.

در جدول زیر زمان چهار مناظره دیگر را که قرار است در تاریخ‌های دوشنبه ۲۸ خرداد، پنج‌شنبه ۳۱ خرداد، جمعه ۱ تیر، دوشنبه ۴ تیر و سه‌شنبه ۵ تیر برگزار شود، مرور کنید.

  روز تاریخ ساعت
مناظره اول دوشنبه ۲۸ خرداد۱۴۰۳ در حال برگزاری است
مناظره دوم پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ۲۰تا ۲۴
مناظره سوم جمعه  ۱ تیر ۱۴۰۳ ۲۰تا ۲۴
مناظره چهارم دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ ۲۰تا ۲۴
مناظره پنجم سه شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ ۱۲:۳۰ تا ۱۶

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری روز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

قاضی‌زاده هاشمی: مردم از وعده‌ها خسته شده‌اند

امیرحسین قاضی زاده هاشمی کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در فرصت ۴ دقیقه‌ای اولین مناظره با پنج کاندیدای دیگر این انتخابات، در پاسخ به سوالی درباره برنامه هفتم توسعه، اظهار کرد: وظیفه خود دانستم تا پرچمی که شهید رئیسی به دست گرفته بود و حکمرانی جدیدی را بوجود آورده بود، ادامه دهم.

وی ادامه داد: بنده که جوان‌ترین فرد این جمع هستم بیست سال سابقه اجرایی در کشور دارم و بقیه افراد نیز دارای سوابق هستند. توجه کنیم که طوری صحبت نکنیم گویا دنیا امروز شروع شده است.

وی با بیان اینکه مردم از وعده‌ها خسته شده‌اند، اظهار کرد: بنابراین هر وعده‌ای که می‌دهیم باید بگوییم که چگونه آن را انجام می‌دهیم در غیر این صورت مردم ناامید می‌شوند و با صندوق قهر می‌کنند.

قاضی زاده هاشمی گفت: برای رشد اقتصادی هشت درصد، ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار نیازمند کسب سرمایه هستیم. متاسفانه در سرمایه گذاری داخلی اکثر سرمایه‌ها خرج هزینه‌های دولت می‌شودف از سوی دیگر بخش خصوصی به دولت اعتماد ندارد و باید مسائل سیاسی را از اقتصاد خارج کنیم.

قالیباف: در دولت خدمت و پیشرفت حقوق متناسب با تورم افزایش پیدا می‌کند

محمدباقر قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره تلویزیونی در پاسخ به سوالات مربوط به برنامه هفتم توسعه و رشد اقتصادی کشور گفت: انتخابات فرصت بزرگی است که در اختیار شما مردم شریف ایران است که بتوانید برای آینده خود و فرزندان و ایران عزیز ما تصمیم گیری کنید. 

وی ادامه داد: رییس جمهور مسئولیت‌های سنگین دارد که باید این بار سنگین را با کمک دیگران به دوش بکشد لذا انتخاب مردم بسیار مهم است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: از مهمترین وظایف رییس جمهور در شرایط سخت امروز تحول و توجه در حوزه اقتصاد به ویژه برای خانواده‌های محروم و کارمندان و کارگران و پرستاران و مددجویان کمیته حضرت امام و سازمان بهزیستی است و آن‌ها که حقوق ثابتشان با تورم فاصله دارد.

قالیباف بیان کرد: رییس جمهور باید حل این مشکلات را ضمانت کند البته این هم با کمک مردم میسر می‌شود.

وی ادامه داد: بازنشستگان لشکری و کشوری و تامین اجتماعی و ایثارگران مشکلات دارند که باید رفع شود.

قالیباف با بیان اینکه شرایط سختی را در دهه ۹۰ گذراندیم، افزود: آن زمان رشد متوسط سالانه یک درصد و نقدینگی ۲۶ درصد بود که حاکی از اقتصاد سخت و مشکلات بود.

وی با یادآوری ایام کرونا گفت: در آن شرایط زنان ایرانی کار تربیت و آموزش و حفظ بچه‌ها را دنبال کردند و هم به تعبیری مادرخرج خانواده بودند؛ اکنون باید جبران شود.

رییس مجلس با بیان اینکه برنامه هفتم کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم بود، گفت: امروز برنامه هفتم میثاق ماست که باید اجرا شود پس باید رییس جمهور حواسش به سفره مردم و رشد اقتصادی و اجرای پروژه‌های کلان باشد؛ معتقدم باید قفل این توقف را شکسته و کار دولت شهید رییسی را ادامه دهیم. نقاط صوت را تصویب و ضعف‌ها را برطرف کنیم.

قالیباف با اشاره به ظرفیت‌های کشور گفت: در دولت خدمت و پیشرفت با مشارکت کارمندان، کارگران و زحمت کشان، بازنشستگان و قشر محروم و سرمایه گذاران اقتصاد قوی را دنبال کرده که دولت بتواند حقوق عزیزان را متناسب با تورم پیش ببرد و قدرت خرید متناسب با رشد اقتصادی را حفظ کند.

پزشکیان: لازمه اجرای برنامه هفتم مشارکت به دور از اختلاف است

مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در اولین مناظره با پنج کاندیدای دیگر که با موضوع اقتصادی- مهار تورم و رشد تولید- برگزار شد، اظهار کرد: برای هر اقدامی در ابتدا یک مشکل اساسی داریم؛ اگر نتوانیم انسجام داخلی و مشارکت همه جناح‌ها، گروه‌ها و دسته‌ها را در جریان اجرای برنامه همراه خود کنیم، هرچقدر هم برنامه درستی بنویسیم ماننده سایر برنامه‌ها معطل میماند و هرچقدر هم قول بدهیم، اتفاقی نخواهد افتاد.

وی تاکید کرد: لازمه اجرای برنامه هفتم حضور همه و مشارکت به دور از اختلاف، استفاده از کارشناسان برجسته و نه جناحی و نه دسته‌ای بلکه نخبگان و دانشگاهیان؛ قطعاً اینکه عده‌ای را به اسم کارشناس بمیاوریم، ولی کارشناس نیستند قطعا نمی‌توانند ما را به اهداف برنامه برساند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به قانون برنامه هفتم توسعه مصوب مجلس گفت: آن‌چه که دولت به مجلس ارائه داد ۷ فصل و ۲۶ بند بود که به ۲۶ فصل و نزدیک به ۱۱۹ ماده و هزار و هشت حکم تبدیل شد که اقدامی غیر ممکن است؛ شورای نگهبان از این مصوبه ایراد گرفت و به مجلس بازگرداند و در ماده‌ای مصوب شد که ۲۶ بند از این مصوبه را دولت طی یک سال بازنگری کند و مجددا به مجلس ارائه دهد؛ معنای این حرف این است که دولتی که روی کار می‌آید، درباره این ۲۶ بند برنامه‌ریزی کند که از نظر علمی غیرممکن است.

پزشکیان ادامه داد: با این وضعیت، نیرو‌ها و کارشناسان اجرای سایر بند‌های برنامه نیز قابل اجرا نیست؛ مصوبه مجلس فرصتی به دولت خواهد داد که همراه با کارشناسانی که خواهد نشست و برنامه درستی را تنظیم خواهند کرد، اهداف را مجددا بازنگری کند و روشن و مشخص این هدف را به نتیجه رساند.

وی اظهار کرد: بحثی که علاوه بر وحدت و انسجام داخلی ما لازم است، این است که امکان ندارد بدون ارتباط یا باز کردن مرزهای‌مان با دولت‌های منطقه و دنیا به رشد ۸ درصدی دست یابیم. برای رشد ۸ درصدی سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار پول می‌خواهیم که تهیه آن در حالت عادی غیر ممکن است در نتیجه چگونگی حل مشکلات ما در ارتباط برقرار کردن با دنیا و ارتباطات بین‌المللی از ملزومات دستیابی به این هدف است و اگر نرسیم، فقط شعار داده‌ایم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در حقیقت کاری را که در داخل باید بکنیم این است که به تولید کنندکان، اتاق بازرگانی و مشارکت‌کنندگان در تولید میدان دهیم و دست‌شان باز باشد تا کار کنند؛ نباید در این مملکت بدن یک تولید کننده بلرزد که فردا قرار است چه بلایی بر سر او بیاید، چون قوانین را لحظه به لحظه می‌نویسیم و بی ثباتی در قانون ایجاد می‌کنم و مشکلاتی را ایجاد می‌کنیم که هیچ تولید کننده‌ای در بستری که ما برای فراهم کرده‌ایم امنیت سرمایه گذاری ندارد؛ این‌که این موضوع ممکن است یا نه آینده ما را مشخص خواهد کرد.

جلیلی: برنامه هفتم توسعه باید جدی گرفته شود

سعید جلیلی کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در اولین مناظره با پنج کاندیدای دیگر این انتخابات، در فرصت ۴ دقیقه اول خود با اشاره به سوالات مطرح شده توسط کارشناسان، با بیان اینکه این سوالات دو ایراد دارد، اظهار کرد: اول اینکه چیزی که قانون می‌شود، مثل برنامه هفتم توسعه که مورد وفاق ملی است، نباید در آن تردید ایجاد شود. رشد هشت درصد یک ضرورت است و در قانون هم آمده است. مردم باید انتخاب کنند چه کسی می‌تواند این هدف را محقق کند. عوامل مختلفی برای رشد هشت درصدی نیاز است و فقط سرمایه نیاز نیست و نباید رشد اقتصادی فقط به سرمایه منوط شود. مهمتر از سرمایه، مدیریت سرمایه و استفاده از نیروی انسانی و فناوری‌ها است.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه برای دستیابی به رشد هشت درصد، از دولت خواسته شده است که ۴۷ برنامه را در شش ماه، سه ماه و یک سال تهیه کند. اگر در اصل برنامه توسعه تردید داشته باشیم و دنبال بررسی باشیم، رشد محقق نمی‌شود و کار ما عقب می‌افتد. رشد ۸ درصدی می‌تواند انجام شود به شرطی که جدی گرفته شود و از فردای انتخابات، تلاش برای اجرای آن شروع شود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: باید فرصت‌های خود را بشناسیم؛ شعار یک جهان فرصت ما واقعی است. ما فرصت‌های ارزشمندی داریم که باید آن را شناسایی کنیم. رشد هشت درصدی قابل تحقق است و ایران می‌تواند جهش کند؛ اما لازمه آن این است که رشد فقط با جذب سرمایه انجام نمی‌شود. قبل انقلاب یک گروه از دانشگاه هاروارد تهیه برنامه توسعه در ایران را بررسی کردند و اعلام شد که که این‌ها فکر می‌کنند رشد اقتصادی فقط با سرمایه انجام می‌شود. مهمتر از همه، مشارکت دادن آحاد جامعه است. برای جهش کشور دولت باید نقش آفرین باشد و برای همه آحاد جامعه بستر برای رشد اقتصادی را فراهم کند؛ این کار با برنامه ریزی محقق می‌شود.

زاکانی: مشکل اقتصاد ایران تجویز‌های اقتصادی امریکا است

علیرضا زاکانی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نوبت اول صحبت‌های خود در اولین دور از مناظرات انتخاباتی در پاسخ به پرسش‌های کارشناسان حوزه اقتصادی، بیان کرد: عید قربان را تبریک می‌گویم امیدوارم بتوانیم ادامه دهنده راه شهید سید شهیدان اهل خدمت شهید رییسی باشیم. بنده یک پزشک هستم. پزشک اگر تشخیص غلط دهد نسخه غلط می‌نویسد. تشخیص غلط به کارنامه سیاه می‌انجامد. مشکل اقتصادی ایران تحریم آمریکا نیست. تجویز‌های اقتصادی آمریکاست.

زاکانی افزود: بنده برای تحول در اقتصاد در چهار محور برای ارتقای شاخص عدالت و پیشرفت با استفاده از همه فرصت‌ها قائلم باید تاکید بر استقلال اقتصادی بر اساس دلارزدایی از اقتصاد و تکیه به پول ملی و افزایش قدرت پول ملی کنیم. ثانیا جهش تولید با حرکت به سمت تولید محصول محور و دانش بنیان و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم. حاکمیت مردم سالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و نکته چهارم هم خلق ثروت و توزیع عادلانه ثروت را در دستور کار بگذاریم. 

وی در ادامه اظهار کرد: مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند، اما با مسیری که ما تعیین کردیم دلاری خرج می‌کنند. تا وقتی این حل نشود اساسا امکان حل موضوع وجود ندارد. 

کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد: بزرگ‌ترین ناترازی اقتصادی ما دخل و خرج ما است. ما ریال درآمد کسب می‌کنیم و با دلار خرج می‌کنیم. تا وقتی این حل نشود اساسا امکان حل موضوع وجود ندارد. ما دائما نسخه‌های غلط برای اقتصاد می‌پیچیم. از سال ۶۹ که نسخه تغییر ساختاری اقتصاد کشور را بیان کردند، به دنبال جهانی سازی قیمت‌ها و رهاسازی نرخ ارز و سرکوب دستمزد‌ها و تضعیف دولت بودند. باید به قدرت پول ملی برگشت تا استقلال کشور را حفظ کنیم. توجه به عدم خام فروشی و ایجاد زمینه ارائه محصول نهایی با ارزش افزوده مد نظر قرار گیرد. 

وی در ادامه تاکید کرد: در خصوص مشارکت مردم در اقتصاد نیز باید مبتنی بر قانون اساسی امکانی فراهم شود، چون با تکیه بر فناوری می‌شود فرایند‌ها را کوتاه کرد و مردم را در اقتصاد مشارکت داد و نهایتا خلق ثروتی که صورت گرفت توزیع عادلانه صورت گیرد. 

پورمحمدی: در تعامل با دنیا مشکلات مردم را برطرف کنیم

مصطفی پورمحمدی کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در اولین مناظره با پنج کاندیدای دیگر این انتخابات، با موضوع «رشد اقتصادی و برنامه هفتم»، اظهار کرد: ما همه مشکلات اقتصادی را می‌دانیم، اما مردم این مشکلات را روزمره لمس می‌کنند و با پوست و گوشت خود آن‌ها را درک می‌کنند. وقتی با کارشناسان زیادی در این ایام و گذشته گفتگو داشتم و پای صحبت مردم نشستم شاهد بودم که اقتصاد مقوله‌ای پیوسته به اجتماع، فرهنگ و عرصه بین‌المللی است.

وی افزود: ما مزیت‌هایی داریم، اما هزینه آن را می‌دهیم و سودش را نمی‌بریم. چگونه ما باید این مشکلات اقتصادی را حل کنیم؟ باید با دنیا تعامل کنیم و مشکلات مردم را برطرف سازیم.

پورمحمدی تاکید کرد: مردم و بخش خصوصی و کارشناسان دغدغه جدی دارند و می‌گویند مشکلات اقتصادی صرفاً راه‌حل اقتصادی ندارد. نمی‌شود بدون توجه به ابعاد مختلف سیاسی، حقوقی، داخلی و بین‌المللی، راه‌حل اقتصادی ارائه داد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مگر می‌شود یک مشکل مهم به نام مسائل اقتصادی را از این منظر حل کنیم. نزدیک به دو دهه است که با مسئله تحریم مواجه هستیم. برخی اول گفتند که تحریم مسئله مهمی نیست و هنوز هم می‌گویند این مسئله مهم نیست. دنیا تحریم فلج‌کننده بر ما تحمیل کرده و ما ساده از کنارش می‌گذریم.

وی یادآور شد:، اما بعد از گذشت مدتی گفتیم نه تحریم هم مسئله است و ۲۰ تا ۳۰ درصد به اقتصاد ما آزار وارد می‌کند. نقل و انتقال مالی را که گرفتار آن هستیم و ده‌سال است باید آن را حل کنیم. ما در میان ۲۰۴ کشور جزو ۳ کشور لیست سیاه قرار گرفته‌ایم.

پورمحمدی ادامه داد: تمام روابط مالی و تجاری ما به همین دلیل قفل شده است و فعالان اقتصادی قرار است چگونه عمل کنند؟

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در داخل کشور یکباره به سفارتخانه حمله می‌شود و تبعات اقتصادی و سیاسی فراوان در حاشیه به همراه می‌آورد و به تحریم‌ها اضافه می‌شود. حتی حوادث بین‌المللی مهمی مثل داستان تایوان و اوکراین اتفاق می‌افتد. ما مزیت‌هایی داریم؛ هزینه آن‌ها را می‌دهیم، اما سودش را نمی‌بریم. دیگران از این فرصت ما به نفع خود بهره‌برداری می‌کنند و نمی‌توانیم فرصت‌های خود را شکار کنیم.

وی یادآور شد: اقتصاد و جامعه و صنعت ما حجم بزرگی دارد و باید با دنیا کار کنیم و نیاز‌های مردم را تامین کنیم. در مسائل داخلی هم همینطور است که نمی‌شود آن‌ها را نادیده گرفت. رهبری سالیان سال است که به مسائل اقتصادی و اجتماعی و مشارکت بالا رهنمون می‌شوند، اما چقدر آن‌ها را گوش کردیم؟ مدام در حال آسیب‌زدن هستیم.

پورمحمدی ادامه داد: این وضعیت جوانان و بسیاری مردم را مأیوس کرده است. امروز ما در عرصه خارجی به یک وفاق ملی برسیم تا مسائل بین‌المللی خود را حل کنیم. در عرصه داخلی باید اعتماد بسازیم. مردم ما را باور ندارد و ما را صادق نمی‌دانند. مردم باید ما را باور کنند و ما صادقانه راه‌حل به آنان ارائه کنیم.

***** اظهارات کاندیدا‌ها در ۴ دقیقه دوم بخش اول*****

قاضی زاده هاشمی در ادامه و در بخش فرصت ۴ دقیقه دوم خود عنوان کرد: مجدد از نامزد‌ها حرف‌های کلی شنیدیم و حرف‌هایی زده شد که برای ما اقتصاد منفی ایجاد کرده است. هزینه اشتباه‌های ما را خانواده‌ها می‌دهند.

وی ادامه داد: نام دولتم را خانواده گذاشتم؛ چرا که اولین آثار کار‌های ما به آنان وارد می‌شود. اقتصاد کشورمان را باید پیش بینی پذیر کنیم. دولت باید جا‌هایی وارد شود که بخش خصوصی وارد نشده است. نباید مردم آزاری برای بخش خصوصی و برای مردم ایجاد کنیم.

این نامزد انتخاباتی با اشاره به اینکه باید بسته مشترک و شهرک صنعتی مشترک برای سرمایه گذاری ایجاد کنیم، عنوان کرد: همچنین در راهبرد صنعتی سیاست‌های ارزی و تجاری باید به نفع تولید و رفاه خانوار شود. در راهبرد صنعتی، سیاست‌های تجاری مان معکوس است. سیاست‌های ارزی باید به نفع تجارت باشد. برای مثال نباید روغن خارجی وارد کنیم. باید کاری کنیم مردم با ایجاد رقابت، به کالا‌های با کیفیت دست پیدا کنند.

برنامه هفتم سند ملی ما است

قالیباف در چهار دقیقه دوم صحبت هایش درباره دیدگاه سایر کاندیدا‌ها گفت: آقای پزشکیان درباره لزوم انسجام در برنامه هفتم تاکید داشتند که قبول دارم؛ آقای پورمحمدی نیز اشاره داشت که تنها اقتصاد نیست و فرهنگ هم مهم است که حتما همین طور است. باید به فرهنگ کار و تولید و مصرف توجه کنیم.

وی ادامه داد: سرمایه گذاری و بهره‌وری در کنار هم مهم است؛ بهره‌وری به معنای استفاده درست از مدیریت صحیح است و رییس جمهور باید قابلیت انجام این کار را داشته و بتواند از ظرفیت اندیشمندان و متخصصان استفاده کند.

قالیباف با اشاره به اهمیت بهره وری گفت: برنامه هفتم سند ملی ما است که ممکن است اشکالات داشته و در عین حال نقاط قوت نیز دارد.

وی افزود: مهمترین موضوع برنامه هفتم، خانواده محوری و دیدن سید خانوار است؛ در ماده ۱۱۷ برنامه هفتم شورای راهبری پیش بینی شده که در صورت وجود اشکالی در برنامه هفتم کمیته‌ای به ریاست معاون رییس جمهوری و دولت اصلاحات اعمال شود پس قانون است و باید اجرا شود نه اینکه قانون کنار گذاشته شود، چون این به معنای از دست دادن انسجام و بهانه جویی است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هدررفتی در انرژی داریم، گفت: هدررفت انرژی در نیروگاه‌ها و گاز‌های مشعل است. در شرایطی که درآمد حوزه پتروشیمی نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار است و فقط ۷.۵ درصد آن را استفاده می‌کنیم. 

قالیباف اضافه کرد: ما ظرفیت‌های بزرگی داریم که هدر می‌رود و احتیاج به مدیر قوی داریم؛ مشکل دیگر این است که اقتصاد را پیش بینی پذیر نکرده‌ایم.

وی گفت: شاهد تصمیمات سیاستی و قاعده گذای غلط هستیم نمونه آن دو روز قبل است که یک وزارتخانه بخشنامه‌ای صادر کرده که داد همه را درآورده است. با این تصمیمات غلط سرمایه فرار کرده و نمی‌توان از ظرفیت داخل استفاده کرد.

قالیباف بیان کرد: سیاست‌ها طوری است که واردات را کند کرده و به سمت واردات می‌رویم.

باید شفافیت را به اقتصاد بیاوریم و مسیر‌ها را روشن کنیم

پزشکیان در فرصت ۴ دقیقه دوم این مناظره که به نقد اظهارات سایر نامزد‌ها و بیان دیدگاه‌ها اختصاص داشت، با بیان این‌که «سیر تاریخ، تجربه جهانی و آخرین بین‌المللی راه را برای آدمی که تقوا داشته باشد، مشخص می‌کند» اظهار کرد: هیچ کشوری از جنگ جهانی دوم تا الان بدون رشد صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی رشدی نداشته است و رشد بدون این‌ها امکان پذیر نیست. این‌که آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی گفتند که ما سرمایه‌گذار می‌آوریم، یعنی نمی‌شود بدون سرمایه‌گذاری کاری کرد.

وی افزود: ما الان گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم و در حوزه نفت در حال ضرر کردن هستیم؛ چه کسی بای در این زمینه پاسخگو باشد؟ الان در بهترین شرایط خرید ماشین دست دوم برای ما تبدیل به افتخار شده است؛ آیا این برازنده جامعه ایرانی است؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تحریم فاجعه است و این‌که بگوییم تحریم را دور می‌زنیم، بله دور می‌زنیم، اما در مسیر غلطی که طی می‌کنیم کلی بخور بخور وجود دارد؛ بر اساس آمار ما از نظر فساد در دنیا رتبه ۱۵ از آخر هستیم. باید شفافیت را به اقتصاد بیاوریم و مسیر‌ها را روشن کنیم.

پزشکیان تاکید کرد: بر اساس توافق، چین قرار بوده که در کشور ما سرمایه گذاری کند، گفته‌اند که تا زمانی که FATF را حل نکنید، ما سرمایه گذاری نمی‌کنیم؛ امکان ندارد بدون وارد شدن به این چهارچوب‌ها بتوانیم سرمایه‌گذار خارجی وارد کنیم و امکان ندارد که با تحریم‌هایی که درست کردند بتوانیم یک شریک تجاری درست و حسابی داشته باشیم مگر این‌که عده‌ای آدم را جمع کنند و آن‌ها شریک تجاری شوند. ۴۰ سال است که می‌گوییم این واقعیت اقتصادی را درست می‌کنیم، اما روز به روز وضعیت پول مان و همچنین قدرت خرید مردم بدتر می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: بخشی از مطالبی که آقای قالیباف گفتند این بود که می‌توانیم در داخل مقداری با کنترل انرژی و افزایش بهره‌وری کار‌هایی کنیم؛ ما نمی‌توانیم تکنولوژی جدید را وارد صنعت نفت کنیم و ما با تکنولوژی‌های غلط درحال از دست دادن مخازن زیر زمینی هستیم و بجای اینکه در حوزه نفت ۴۰ درصد بهره‌وری داشته باشیم رقم بهره‌وری در این حوزه فقط ۱۲ الی ۱۳ درصد است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حقوق‌هایی که امروز به کارگران و کارمندان پرداخت می‌شود تورم ۴۰ درصد است، اما در بهترین شرایط پرداخت ما ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند؛ با این روند دستیابی به رشد امکان پذیر نیست و باید نگاه‌مان را عوض کنیم؛ چراکه نخبگان و سرمایه‌های ما در حال رفتن هستند؛ گفته می‌شود که ما شرایط را درست می‌کنیم و از این وعده‌ها میدهیم، اما روز به روز وضعیت مردم را بدتر می‌کنیم؛ باید گفته شود که مدام تئوری و دانشمندی گفته است که با این روند نتیجه می‌گیرید؟

اگر فرصت‌ها را نبیینم، موفقیت‌ها بدست نمی‌آید

جلیلی در فرصت ۴ دقیقه دوم خود، خاطرنشان کرد: باید مصداقی صحبت کرد. اگر می‌گوییم رشد هشت درصدی ممکن است، باید فرصت‌ها را ببینیم. شما باید اولویت داشته باشید. صادرات و ارزآوری باید به ماموریت همه دستگاه‌ها تبدیل شود نه اینکه فقط چهار پروژه تعریف شود. ما ظرفیت بزرگ دانشگاه‌ها را داریم، ولی چه ماموریتی برای ارزآوری و ایجاد شغل تعریف کرده‌ایم؟

وی ادامه داد: کشور از فناوری برخوردار است و می‌توان با این فرصت موفقیت بدست آورد. استفاده از همین فرصت‌ها موجب شد آنکه می‌گفت فشار حداکثری، در ادامه اعلام کرد که این راهبرد شکست فاحش خورده است. یک زمانی می‌گفتند کاری نمی‌شود کرد و جذب سرمایه انجام نمی‌شود و ما با ارتباط برقرار نمی‌کنند مگر فلان توافق حاصل شود، ولی با برنامه‌ریزی و نگاهی که شهید رئیسی دنبال کرد، با شما توافق طولانی بسته و اعلام همکاری راهبردی کرده اند و نگفته اند اول فلان موضوع باید انجام شود. می‌گویند نباید ایران یک بشکه نفت بفروشد، ولی از شما یک میلیون بشکه نفت می‌خرند.

جلیلی تاکید کرد: اگر فرصت‌ها را نبیینم، موفقیت‌ها بدست نمی‌آید. برای جذب سرمایه گذاری باید حتما بسته مجوز‌ها را آماده کرده باشید تا سرمایه‌گذار در درون ساختار اداری شما گیر نکند. اگر سازوکار درست و دقیق نداشته باشید، صادرکننده و واردکننده دچار مشکل می‌شود. ایرادی در فرایند تخصیص و تامین ارز وجود دارد که باید این ایراد رفع شود. ۱۳.۶ میلیارد دلار واردات کالا‌های اساسی و کشاورزی داریم و اگر این فرایند کوتاه شود این رقم به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.

این نامزد اتخابات ریاست‌جمهوری گفت: برخی این موضوعات دست خود ماست. باید اولویت‌های ما مشخص باشد. اگر سرمایه زیاد شود، ولی اگر منابع دچار نشتی شود، مشکل رفع نمی‌شود. بحث میترینگ در برنامه هفتم و در مجلس دنبال شد. ۲ تا ۴ درصد درآمد کشور پرتی دارد که چند میلیارد دلار است که جلوگیری از پرتی آن خیلی به کشور کمک می‌کند. باید رئیس‌جمهور اشکالات و نقش‌ها و فرصت‌های کشور را بشناسد.

نقدینگی به ذات بد نیست

زاکانی در دومین نوبت چهار دقیقه‌ای خود در نقد اظهارات سایر کاندیدا‌ها در پاسخ به پرسش‌های اقتصادی، بیان کرد: مردم عزیز ما می‌توانیم. این صحبت‌های ناامید کننده شما را ناامید نکند. بنده چند تا نکته صریح گفتم و کلی گویی هم‌نکردم. گفتم آزادسازی اقتصاد از کمند دلار و پیگیری افزایش و تقویت ارزس پول ملی. جلوگیری از خام فروشی با تکیه بر دانش، حاکمیت مردم در عرصه اقتصاد ما اصل ۴۴ را قانونش را اجرا کردیم، اما آمدیم اختصاصی سازی کردیم و خصوصی سازی نکردیم. نکته بعد هم خلق ثروت و توزیع عادلانه آن. این در مسیر مشارکت خود مردم است مردم نباید اعانه بگیر باشند. مسیر غلطی را در گذشته طی کردیم. 

وی در ادامه اظهار کرد: این چهار ویژگی را در آینده باز می‌کنم تا ببینید چه زیبا می‌شود جامعه را اداره کرد. آقای قالیباف گفتند نقدینگی ۲۶ برابر شده است. من معتقدم که اصل نقدینگی مفید است. مهم این است این نقدینگی سرگردان نشود و در جای خاص سرمایه گذاری شود. در چین نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی بیش از ۲۰۰ برابر است. میانگین دنیا ۱۴۰ برابر است. ایران ۷۵ درصد است؛ لذا نقدینگی به ذات بد نیست. 

این کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد: آقای پزشکیان نکات کلی را گفتند و درواقع همه چیز را به همه چیز گره زدند و معلوم نیست چه شد. تهش درآمد که نمی‌توانیم. بنده تعجب کردم که چگونه ایشان نامزد انتخابات ریاست جمهوری شدند. اسباب تعجب است. اولا ناظر به موضوع کار باید بگویم آقای پزشکیان! مردم امروز اطلاعات و آمار در دست دارند. ترکیه هم عضو ناتو و هم عضو WHO است. هم در مرکزیت FATF قرار دارد و طی بیست سال گذشته تا به امروز از ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۳ بالغ بر ۲۵۰ میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری شده است. همین ترکیه سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۲۵۰ میلیارد دلار صادرات داشته است. 

وی در ادامه تاکید کرد:، اما ۷۰ درصد تورم دارد آقای پزشکیان! و ارزش لیر آن نیز از ۵ لیر ۱ دلار به ۳۲ لیر ۱ دلار رسیده است. باید این‌ها را تحلیل اقتصادی کرد. شما که موضوع دانش و علم را مبنا قرار می‌دهید اینجا هم باید تاکید و توجه داشته باشید. علاوه بر این راجب به چین صحبت کردید. ما شهرداری تهران بودیم. رفتیم چین ۱۳ میلیارد دلار قرارداد عمرانی نوشتیم. قریب به ۲ میلیارد یورو قرارداد نوشتیم و بیش از ۳۴۰ میلیون دلار من ضمانت نامه گرفتم. می‌توان کار کرد مگر اینکه از مسیر درست رفت. 

وی افزود: موضوع رشد ۸ درصد هم توجه به موضوع نیروی انسانی و سرمایه در کنار آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است. آقای پورمحمدی نکاتی را گفتند که در نوبت بعدی بنده خدمت شما عرض می‌کنم. ایشان مبنایی راه را اشتباهی رفتند. می‌توان شعار داد و حرف‌های قشنگ زد، اما نمی‌توان مشکلات مردم را حل کرد.

آنچه نمی‌توان اجرا کرد را به مردم وعده ندهیم

پورمحمدی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مهلت چهاردقیقه‌ای خود نیز تاکید کرد: من به گذشته نظام و مردم افتخار می‌کنم و به توان ملت خودم باور دارم. ما نقاط قوت داشتیم و با توجه به آن می‌توانیم ضعف‌ها را حل کنیم.

وی افزود: چرا رهبری فرمودند برنامه‌های گذشته توسعه ۳۰ تا ۳۵ درصد اجرا شده‌اند؟ مگر قانون نبودند؟ مگر برنامه نبودند؟ چرا محقق نشدند؟ شاید برنامه هم ایراد دارد. به این موضوع هم فکر کنیم و آن را در نظر بگیریم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: همین برنامه هفتم در ماده الحاقی ۳۵ خود، ۲۵ مورد آمده که شش ماه تا یک سال فرصت لازم داشته تا تکمیل شود. در دولت آقای رئیسی این برنامه پیشنهاد شد و دو سال طول کشید تا آن برنامه تصویب شود و کشور دو سال بی‌برنامه بود. حالا یک دولت و یک مجلس برنامه تصویب کردند و یک دولت و یک مجلس دیگر بناست آن را اجرا کنند که شعارشان متفاوت است.

پورمحمدی تاکید کرد: ما ۶ کاندیدا هرکدام شعار‌های متفاوتی داریم و ما باید تعهدات خود را به مردم اجرا کنیم. مردم از ما قول و قرار گرفته‌اند. فردا می‌گویم آنقدر مسکن می‌سازیم و آنقدر اشتغال ایجاد می‌کنیم و برنامه‌ای که ما پیشنهاد ندادیم باید جواب آن را بدهد.

وی یادآور شد: ساختار برنامه مشکل دارد. نمی‌شود ۲۵ مورد مهم که اولین آن تجهیز منابع مالی برای تحقق رشد ۸ درصدی است و آقای قاضی‌زاده گفتند ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار که فکر می‌کنم کمتر باشد. در خوشبینانه‌ترین حالت ۵۰ درصد آن از ریال تامین شود که حدود ۶ هزار همت خواهد شد، این را از کجا می‌خواهیم تامین کنیم؟ از مردمی که به ما اعتماد ندارند و سرمایه آنان در بورس از میان رفته و پول‌های خود را به دلار و طلا بدل می‌کنند؟ جای پراکنده می‌برند و حاضر نیستند به سمت تولید ببرند؟

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: تا اعتماد نسازیم و ما را باور نکنند که نمی‌توان رشد اقتصادی ایجاد کرد. با ۱۰ میلیارد یورو که نمی‌توان سیاست‌های رشد اقتصادی ۸ درصدی را محقق کرد. نمی‌شود ما با خودفریبی یا خوش‌بینانه به موضوعات نگاه کنیم.

وی ادامه داد: کارشناسان مسائل را می‌بینند و مردم دارند آن‌ها را درک می‌کنند. من حرف‌هایی زدم که کارشناسان متعهد و باسواد دانشگاه‌های تهران، شریف و علامه و جوانان انقلابی هم درباره آن‌ها بسیار جدی صحبت کردند. تعابیر خیلی تندی داشتند که نمی‌خواهم به آن‌ها اشاره کنم.

پورمحمدی تاکید کرد: این حرف‌ها دلیل بر مأیوس شدن ما نیست یا اینکه نمی‌توانیم. ما این راه تا اینجا پیمودیم، قدرت ایجاد کردیم و در جایگاه والای فعلی قرار گرفتیم. در مقابل این تحریم سخت ایستادیم که توانمندی ملی ما را به اینجا رساند وگرنه دچار فروپاشی می‌شدیم. تحریم خیلی مهم است، اما ما مهم‌تر و قدرتمندتریم. قدرت خود را باور کنیم و البته اشتباهات خود را هم بپذیریم.

وی گفت: با مردم صادق باشیم و قرار‌های درست بگذاریم و وعده‌های درست دهیم و آنچه نمی‌توان اجرا کرد را به مردم وعده ندهیم.

***** اظهارات کاندیدا‌ها در ۴ دقیقه اول بخش دوم *****

سوال کارشناسان در بخش دوم به شرح زیر است:

برنامه شما برای جهش تولید با توجه به مشکلات مردم چیست؟

رئیس جمهور برای مردمی کردن اقتصاد و تولید چه رویکردی داشته باشد؟

چرا سیاست‌های اصل ۴۴ به درستی اجرا نشد و فقط به سراغ واگذاری‌های شرکت‌های بزرگ با نگاه درآمدی رفتیم؟

برنامه شما برای بازکردن دست بخش خصوصی و کم شدن نقش نهاد‌های غیردولتی در بازار رقابت اقتصادی چیست؟

برنامه شما برای واگذاری بنگاه‌های خصولتی چیست؟

نقش شبه دولتی‌ها در واگذاری‌ها چگونه است و سیاست شما برای استفاده ار منابع مردم چیست؟

قاضی‌زاده هاشمی در ۴ دقیقه اول بخش دوم صحبت‌های خود عنوان کرد: بعضی از دوستان بنا بر بحث کارشناسی در این جلسه ندارند. به عنوان کسی که در کابینه شهید رئیسی بوده‌ام باید بگویم که خودم را ملزم به تعهدات دولت شهید رئیسی می‌دانم. مردم وقتی اعتماد خود را از دست می‌دهند که سیاستمداران با اعتماد به نفسی نداشته باشند و دستاورد‌ها را نگویند.

وی ادامه داد: دولت مدیریت سهام عدالت را باید به مردم واگذار می‌کرد و نباید حیاط خلوت سیاسیون می‌شد. از سوی دیگر در خصوصی سازی باید رقابتی و شفاف عمل کنیم. ابزاری که الان وجود دارد بورس است. دولت باید اموال را به بورس ببرد. نباید سهم دولت را در سرمایه‌گذاری کم کنیم، اما نباید نقش تصدی گری به آن بدهیم. دولت باید جایی باشد که مردم نمی‌خواهند یا دوست ندارند وارد آن حوزه شوند. برای مثال ساخت راه‌ها و بزرگراه‌ها را می‌توان به بخش خصوصی داد، اما راه‌های روستایی را دولت باید بسازد و ساماندهی کند.

این نامزد انتخاباتی بخش خصوصی را شریک راهبردی دولت دانست و گفت: دولت باید از همکاری و شراکت با بخش خصوصی لذت ببرد. هرچه قدر بخش خصوصی فعال‌تر باشد، درآمد‌های دولت نیز افزایش یافته و هزینه‌های بودجه کاهش می‌یابد.

 سال گذشته ۸ میلیارد دلار فقط در حوزه خودرو ارز دادیم

قالیباف در چهار دقیقه مرحله دوم درباره مردمی سازی اقتصاد گفت: برای رشد ۸ درصد سرمایه گذاری و بهره وری داریم؛ از نظر بنده بهره وری بر سرمایه گذاری ارجح است، چون بهره وری فرصت می‌دهد که ظرفیت‌های موجود را حفظ و دنبال کرده که این برای ادامه سرمایه گذاری بسترسازی می‌کند.

وی ادامه داد: به درستی آقای دکتر پزشکیان فرمودند که خودرو دست دوم می‌آوریم و ارز برای واردات آن‌ها نداریم، اما من می‌گویم ارز داریم؛ سال گذشته ۸ میلیارد دلار فقط در حوزه خودرو ارز دادیم بعد این وضعیت ماشین‌هاست که دولت و مردم از قیمت و کیفیت ماشین‌ها ناراحت هستند پس چرا ۸ میلیارد دلار می‌دهیم؟

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: نکته‌ای که آقای زاکانی درباره نقدینگی فرمودند قطعا این شکلی است، اما نقدینگی بیش از هزار همت است که از کمان برنامه ریزی خارج شده است. 

وی یادآور شد: طبق ماده ۸ برنامه هفتم، دولت موظف شده در سال ۱۴۰۳ یکی از بانک‌های تخصصی را تبدیل به بانک توسعه کرده و همه نقدینگی آن جا آمده و فقط به سمت اجرای پژوه‌های زیرساختی برود. 

قالیباف اضافه کرد: همین الان در ال پی جی آن چیزی که در مدار خزانه اداره می‌شد، ۲۷ همت در سال ۱۴۰۰ بود که با پیگیری و کنترل مجلس یازدهم مشخص شد که حیف می‌شود بدان معنا که ۶ زده پایین‌تر برای آن تصمیم می‌گیرند در نهایت ال پی جی در سالی که گذاشت، ۱۸۰ همت شد. در حوزه یارانه‌ها ۳.۵ برابر هدر می‌دهیم یعنی ۱۲۶۰ همت.

وی با بیان اینکه حتما تحریم اثر می‌گذارد گفت: معتقدم همه دستگاه‌های دولتی یک طرف و دستگاه دیپلماسی یک طرف است لذا باید برای رفع تحریم تلاش کند و برای آن طرح مشخص و روشن داریم و می‌شود اقدام با اقدام دنبال کرد.

قالیباف گفت: ۱۰۴ میلیارد دلار در حوزه بهره برداری در سال پرت داریم؛ این‌ها نشان می‌دهد انتخاب رییس جمهور درست چقدر مهم است که بتواند این ظرفیت‌ها را استفاده کند.

وی اضافه کرد: قرارداد با چین باز مانده و تفاهم‌ها اجرایی نشده است و این شامل قرارداد با روسیه هم می‌شود. باید از ظرفیت شانگ‌های و بریکس استفاده کرد.

قالیباف تاکید کرد: باید به برنامه هفتم و موضوعات زیرساختی و فرهنگی توجه کرد و با اهمیت به مردم آن‌ها مشارکت واقعی داشته باشند.

خصوصی‌سازی را افرادی می‌توانند انجام دهند که پیش‌زمینه علمی را دارند

پزشکیان در بخش دوم این مناظره تلویزیونی در فرصت ۴ دقیقه نخست خود گفت: قطعاً اگر مدیریت اصلاح شود، می‌توان از یکسری از مسائل هزینه‌ای محافظت کرد که برنامه آن مفصل است؛ در اصلاحاتی که در دنیا انجام شده در ۴۰ کشوری که بانک جهانی بررسی کرده است، ۳ اصل و ۵ استراتژی دیده شده است که اگر ما آن‌ها را در کشور عملیاتی کنیم می‌توانیم یکسری از مشکلات داخل را خواهیم نتوانست حل کنیم؛ این سه اصل عبارتند از این‌که چه کسی مسئول است؟ چگونه باید اقدام کند؟ و چگونه باید پاسخگو باشد؟

وی عملکرد، پرداخت عملکردی، خصوصی‌سازی و قرارداد کنتراتی به عنوانی تعدادی از استراتژی‌های مورد نظر خود اشاره کرد و گفت: خصوصی‌سازی را افرادی می‌توانند انجام دهند که پیش‌زمینه علمی را دارند وگرنه این‌که از دوستان و افراد منتخب خودمان را بگذاریم اتفاقی میافتد که این ۴۰ سال به داده است. دولت‌ها همواره این مشکل را داشته‌اند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم مشورت با دیگران اظهار کرد: همانطور که وقتی مریض می‌شویم به دنبال پزشک کارشناس هستیم نه این‌که پزشکی را پیدا کنیم که از جناح ما باشد، در اقتصاد، صنعت، کشاورزی و تجارت نیز باید این‌گونه رفتار کنیم. بهترین روش را هم اگر طراحی کنید، اما اگر به دست کسی بدهید که کارشناس نیست، آن را خراب می‌کند.

پزشکیان با اشاره به برخی وعده‌ها درباره تحقق رشد ۸ درصدی مورد نظر برنامه هفتم پیشرفت تاکید کرد: همه گفته‌اند که ۸ درصد رشد را تحقق می‌دهیم، اما نداده‌اند؛ افرادی که ادعا می‌کنند، اما قدرت را در دست گرفتند و نتوانستند انجام دهند، باید در مقابل مردم محاکمه شوند

وی همچنین با اشاره به وضعیت معیشت اقشار مختلف جامعه اظهار کرد: الان بازنشستگان و معلمان ما زندگی‌شان نمی‌چرخد و کسانی که کارمند هستند گرفتار شده‌اند؛ چه کسی باید مشکل آن‌ها را کند؟ شعار‌ها و تجربیات بین‌المللی و مستندات علمی و تجربه روشن دنیا وجوددارد که اگر به آن‌ها متکی شویم، می‌توانیم راه حلی پیدا کنیم.

به دولت فهیم و کارآمد نیاز داریم

جلیلی در ادامه خاطرنشان کرد: بحث‌های خوبی مطرح شده که به انتخاب مردم کمک می‌کند، چون مشخص می‌شود چه رویکردی قرار است کشور را اداره کند. برادرمان آقای پورمحمدی سوال کردند که چرا برنامه توسعه قبلی اجرا نشد؟ چون دولت وقت، اعتقادی به برنامه نداشت و اصلا نیامد و برای اولین بار بود که دولت گفت برنامه را نمی‌نویسیم و مجلس برنامه را نوشت. دولت نامه‌ای در بهمن ۹۷ به مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت که اگر فلان توافق امضا نشود، حقوق اسفند ۹۷ را نمی‌توانیم بدهیم. هنوز هم آن توافق امضا نشده است و الان سال ۱۴۰۳ است. شهید رئیسی کار‌ها را پیش برد و کار‌هایی که ان‌ها می‌گفتند انجام نمی‌شود، انجام شد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: ما به دولت فهیم و کارآمد نیاز درایم. اگر شناخت نباشد، بخش خصوصی، دولتی و خصولتی می‌تواند سوءاستفاده کند. وقتی با هوشیاری کار می‌کنید، واگذاری برای افزایش بهره‌وری است نه برای درآمد اندک. من به دورود لرستان رفتم کارخانه‌ای که ۱۲۰۰ کارگر داشت به کسی واگذار شد که اهلیت نداشت و الان فقط ۴ نگهبان در آنجا هستند. در سال‌های آخر دهه نود، دولت وقت آن کار را کرده بود.

وی بیان کرد: با یک واگذای تولید اذرآب از ۳ هزار تن به هفتاد تن رسید. هپکو می‌گفت با واگذاری غلط تولید آن از ۱۸۰۰ ماشین ساختمانی به ۴ یا صفر رسید. انتخاب اینجا اهمیت پیدا می‌کند و کسی باید انتخاب شود که می‌داند از فرصت‌های کشور چگونه استفاده می‌شود. اگر کسی با رانت و رابطه یا با سرمایه آمد و اهلیت نداشت، نتیجه واگذاری به دست نمی‌آید.

تحریم را باید در داخل خنثی کرد بعد دیپلماسی برود بنیان آن را تغییر دهد

زاکانی در چهار دقیقه مرحله دوم خود در پاسخ به پرسش‌های اقتصادی درباره مردمی سازی اقتصاد، بیان کرد: امام یک حکم شرعی دارند و می‌گویند آنجا که مردم می‌توانند کار کنند، دولت حرام است وارد شود. ما یادمان رفته است که به اصل خود بازگردیم. دولت اکنون رقیب مردم است و مقابل مردم است. دولت باید چالاک، فکور، حامی و تسهیل گر و ناظر باشد. همه این معانی در کنار یکدیگر دولت کامل را ایجاد می‌کند. دولت مقتدری که جلوی مردم نیست بلکه برای مردم خدمتگذاری می‌کند؛ لذا اینجا نیازمند متناسب سازی دولت هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: در خصوص اینکه آقای قالیباف گفتند باید بگویم که نقدینگی نیز دستوری نیست که با قانون نیز به زیرمجموعه‌ها و بنیان‌های کشور سرمایه گذاری شود. مگر نقدینگی دست ما است. دست کسانی است که هر کجا که سود باشد به آنجا می‌برند. ما رعایت را در انتقال این نقدینگی نمی‌کنیم و به بازار دلار، طلا و ارز می‌رود؛ لذا اینجا قانون گذاری درست نیست. فراتر از قانون گذاری بسترسازی نیاز است. بعد نسبت به این بسترسازی باید قانون انجام شود. آقای پزشکیان و پورمحمدی نیز به نظرم موضوع ترکیه‌ای که گفتم را یک بار دیگر مرور کنند.

وی افزود: ترکیه یک الگو جلوی چشم ما است که خلاف صد درصد نظرات این عزیزان عمل می‌شود و مردم در حال بیچاره شدن هستند. در خصوص مردمی کردن اقتصاد نیز بخش خصوص را باید باور کرد. سرمایه گذار و کارآفرین هر دو دارند عبادت می‌کنند. موتور محرکه اقتصاد باید بخش خصوصی باشد و آحاد مردم از جمله بخش طبقات محروم باید مشارکت داشته باشند. تعاونی‌ها باید مورد دقت قرار بگیرند. بله باید بر جریان پول و کالا اشراف کامل داشت و سیاست درست در حوزه توسعه صنعتی را دنبال کرد.

 زاکانی خاطر نشان کرد: باید بستر کار را برای مردم فراهم کنیم. فناوری‌ها می‌توانند برای ما یک کارکرد جدی داشته باشند. دنبال کنند که بتوان عموم مردم مشارکت کنند. موضوع نقدینگی که مطرح شد. فاجعه‌ای که در دهه ۹۰ توسط آقای روحانی رقم خورد سبب شد تا شرایط به سمتی برود که سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰۱ درصد رشد نقدینگی در ابتدای سال ۱۴۰۰ داشته باشیم. دولت آقای رئیسی این به ۲۳ درصد رسید یعنی یک افتخار برای دولت آقای رئیسی شد. دوستان عزیز توجه کنند به اعداد و ارقام که بوده است. ما روی هوا حرف می‌زنیم که این بی‌توجهی است. چرا ما عده‌ای هستیم که دقت نمی‌کنیم؟ یک عده دارند با مردم می‌جنگند. دولت اکنون در موضع مقابل مردم است. از طرف دیگر عده‌ای با فساد اقتصادی دارند سفره مردم را روز به روز تنگ‌تر می‌کنند. ما در دو سال گذشته بالغ بر ۱۳۰ هزار میلیارد تومان امکانات خود را در شهرداری تهران برگرداندیم.

وی افزود: واقعیت این است که می‌توان کار کرد. امکانات در کشور زیاد است. صحبت تحریم کردند. تحریم را باید در داخل خنثی کرد بعد بحث دیپلماسی برود بنیان آن را تغییر دهد. ما تا وقتی که در دوران کرونا در داخل تحریم را خنثی نکردیم به ما واکسن ندادند. واکسن را رفتیم درست کردیم و فهمیدند واکسن بی اثر است. اگر دنبال رفع تحریم هستیم باید به توانمندی داخلی اعتماد کرده و از همه فرصت‌ها استفاده کنیم. نکته آخر هم این است که علم اقتصاد در خصوص درست و یا غلط بودن سیاست‌ها ساکت است. تشخیص این امر با سیاستمدار است. من تعجب می‌کنم چرا دوستان اینگونه می‌گویند. همه کارشناس دارند، اما سیاستمدار است که باید گام بر دارد.

معتقدم با توان ملی و کارشناسی که داریم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم

پورمحمدی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مهلت چهاردقیقه‌ای مرحله دوم درباره مردمی‌سازی اقتصاد، اظهار کرد: به جد معتقدم با توان ملی و کارشناسی که داریم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما باید همچنان به نظرات کارشناسی بها دهیم. بله ما سیاستگذاریم، اما با پشتوانه کارشناسی، اولویت‌ها را شاید ما و با نظر و گرایش مردم تعیین کنیم، اما پشتوانه کارشناسی هم دارد.

وی افزود: دنیای امروز دنیای فناوری و دانش است. دنیای تخصص و تجربه است. اعداد و ارقام گویا هستند. ما که نمی‌توانیم همینطوری حرف بزنیم. اعداد فریاد می‌زنند و خود را نشان می‌دهند.

پورمحمدی با بیان این‌که «بلندپروازی بدون پشتوانه جواب نمی‌دهد»، تصریح کرد: باید یک همبستگی و هماهنگی و دقت به واقعیت‌های خارجی برسیم. ثبات مالی رمز موفقیت اقتصادی است که اول به کنترل تورم نیاز دارد. تورم پنجاه ساله ما ۲۰ درصد و تورم، ولی تورم ۶ سال گذشته که دو سه سال اخیر هم به آن اضافه شده بالای ۴۰ درصد است. مگر می‌شود در این دریای مواج تورم ثبات اقتصادی ایجاد کرد؟ کسری بودجه کشور ۶۰۰ تا ۷۰۰ همت است و ناچاریم به تورم تن دهیم.

وی یادآور شد: مگر می‌توانیم از ناترازی بانک‌ها عبور کنیم؟ بخش بزرگی از نقدینگی قفل شده است. بدون این‌ها و جلوگیری از شوک نرخ ارزی که نمی‌توانیم اقتصاد موفق ایجاد می‌کنیم. نرخ بهره‌وری حتما سهم تعیین‌کننده دارد، اما با مدیرانی که سابقه آنان گواهی می‌دهد توانمند هستند و به وعده‌های وفادارند و پروژه‌ها را گران تمام نکردند. افراد حاشیه آنان مشکل‌دار نشده‌اند.

پورمحمدی تصریح کرد: با کدام کارشناس بهره‌وری را بالا ببریم؟ کارشناسی که به ما اعتماد ندارد؟ کارشناسی که در فکر مهاجرت است؟ با او می‌شود نرخ بهره‌وری را بالا برد؟ بدنه اجتماعی باید با ما همراهی و همدلی کند و به ما اعتماد داشته باشد. حتما توان این امور را داریم، اما باید زیرساخت آن را فراهم کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: با جهان خارج شوخی نکنیم. از قدرت دیپلماسی با پشتوانه توان ملی بهره‌گیری کنیم. ما که هرروز خودتحریمی را افزایش می‌دهیم حالا که تحریم داخلی را افزایش می‌دهیم آیا می‌توانیم تحریم خارجی را حل کنیم؟ حتماً ناکام خواهیم بود. باید رویکرد‌ها را تغییر دهیم و نگاه به حل مسائل بین‌المللی خود را عوض کنیم.

***** اظهارات کاندیدا‌ها در ۴ دقیقه دوم بخش دوم*****

اگر نمی‌توانید برنامه هفتم را اجرا کنید چرا نامزد انتخاباتی شدید؟

قاضی‌زاده هاشمی در ۴ دقیقه دوم بخش دوم صحبت‌های خود گفت: به استفاده از تجارب خارجی معتقدیم، اما هم تجارب خوب و هم تجارب شکست خورده. برخی از نسخه‌های بانک جهانی چیزی به عنوان مفهوم انسان را قبول ندارد. یک نمونه از اینکه کشوری با نسخه بانک جهانی توانسته اقتصادش را درست کند، دوستان نمونه‌ای ذکر کنند. کشور‌ها جلوی چشم ما هستند. وضعشان بدتر شده است.

وی ادامه داد: بعضی از دوستان مطالبی رویایی و خلاف واقعیات جامعه می‌گویند. اگر نمی‌توانید برنامه هفتم را اجرا کنید چرا نامزد انتخاباتی شدید؟ برنامه هفتم سیر قانونی خود را طی کرده بود و در مجلسی که همه طوایف در آن هستند، تصویب شد. نماینده‌ای که از الان اجرای این برنامه را زیر سوال می‌برد بعد از پیروزی نیز اجرای آن را به راحتی زیر سوال می‌برد.

این نامزد انتخاباتی با اشاره به اینکه دولت نباید با مردم رقابت کند و از فضای رقابتی باید خارج شود، اظهار کرد: انتصابات سیاسی باید از بنگاه‌های دولتی خارج شود. نباید شرکت‌های ورشکسته را به مردم واگذار کرد. در دولت شهید رئیسی با کمک ایشان، مردم را در بنگاه داری بنیاد شهید دخیل کنیم. همان مردمی که جنگ را کنترل کردند، اقتصاد را به بهترین شکل کنترل خواهند کرد.

خودتحریمی داخل کشور را رفع نکنیم، امکان ندارد در خارج از کشور آن را حل و فصل کنیم

قالیباف در چهار دقیقه بخش دوم مرحله دوم گفت: انتخابات در سرنوشت کشور و زندگی مردم بسیار مهم است.

وی ادامه داد: اگر خودتحریمی داخل کشور را رفع نکنیم، امکان ندارد رفع تحریم را در خارج از کشور حل و فصل کنیم.

قالیباف رییس مجلس انضباط مالی در دولت را مهم دانست و افزود: طبق مصوبات مجلس یازدهم در احکام دائمی بودجه حساب‌های دولتی تحت عنوان حساب خزانه بانک مرکزی متمرکز شد. بیش از ۲۵۰ هزار پول در دستگاه‌ها و وزارت خانه بود که حدود ۶۰۰۰ حساب بود. با متمرکز شدن مقرر شد که پول یه جای نقدی، اعتباری و به ذی نفع نهایی داده شود.

وی یادآور شد: همیشه دولت‌ها در ماه آخر سال در پرداخت حقوق کسری نقدینگی داشته و از خزانه پول برمی داشتند و بعد سال بعد پرداخت می‌کردند؛ سال گذشته دولت در پایان سال بیش از ۱۹۰ همت پول در اعتبارات داشت؛ پس می‌شود و می‌توانیم.

قالیباف با اشاره به عملکردش در شهرداری تهران گفت: در شهرداری تهران ۱۲ سال توفیق خدمت داشتم و دولت نهم، دهم و یازدهم به هر دلیلی همراهی نکرد و در یک جلسه دولت شرکت نکرده و پیشتیانی لازم نشد و حتی مصوبات مجلس را درست اجرا نمی‌کردند. در این شرایط در این مدت ۱۵۰ کیلومتر ریل برای مترو کشیده شد که این میزان ۲۵ سال قبلیش ۷۰ کیلومتر ریل برای مترو بود. منابع هم با استفاده از ظرفیت داخلی و ال سی از چین مهیا شد.

وی اضافه کرد: آقای صفری که آن زمان سفیر در چین بودند می‌توانند بگویند که تنها ال سی ۱۵ درصد بدون پیش پرداخت و بدون گارانتی بانک مرکزی و با حمایت بخش خصوصی بود و می‌توان از ظرفیت خارجی استفاده کرد.

قالیباف گفت: بین ۱۸ تا ۱۲ میلیارد دلار ظرفیت‌های گفتگو و ارتباطات با کشور‌ها وجود دارد که پرونده آن بلاتکلیف است مثلا بحث مربوط به شانگ‌های و توافقات با روسیه استفاده نشده که باید عملیاتی کرد لذا معتقدم ما می‌توانیم تحول ایجاد کنیم. این ظرفیت در برنامه هفتم وجود دارد.

بدون تجربه، بدون استناد علمی و کارشناسی و تجربه بین‌المللی چطور می‌توانید؟

پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش دوم این مناظره که به بیان دیدگاه‌ها و همچنین اظهار نظر درباره برنامه‌های سایر نامزد‌ها اختصاص داشت، گفت: من تنها کاندیدایی بودم که در زمان ثبت‌نام اعلام کردم که سیاست‌های کلی و قانون برنامه را اجرا خواهم کرد، اما این‌ها گفتند که تو برنامه نداری.

وی اظهار کرد: آن‌چه که شورای نگهبان و همچنین تشخیص مصلحت به برنامه هفتم وارد کرده این است که نوشته شده که بر اساس ماده الحاقی ۳۵ دولت مکلف شده است که دولت ظرف حداکثر یکسال از اجرایی شدن قانون، نسبت به تهیه برنامه‌ای درباره آن ۲۶ بند تدوین کند؛ یعنی برنامه‌ای که نوشته شده به این تبدیل شده است که برنامه یکساله بنویسند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: من نگفتم که نسخه بانک جهانی اجرا شود بلکه گفتم که بانک جهانی تجربیات ۴۰ کشور را بررسی کردن و راهی که منتهی به موفقیت آن‌ها شده را به ما گفته است؛ بگویید که کدام مملکتی غیر از این راه را رفته و موفق شده است؟

پزشکیان با تاکید بر لزوم وجود مسئولیت، روش اجرا و پاسخ‌گویی در مدیریت کشور ادامه داد: مگر قرار نبود که ما سالانه یک میلیون مسکن درست کنیم؟ اما تا الان بیش از ۳۰۰ هزار مسکن بیشتر اصلا درست نشده است؛ مکر قرار نبود یک میلیون شغل ایجاد شود؟ مگر قرار نبود ۳ روزه مشکل بورس حل شود؟ پس چرا این اتفاق نیفتاد در حالی که همه‌شان یک جا بودند؛ چرا مشکل بورس را حل نکردند؟ در همان جریان یه نفر می‌گفت که من با یک میلیون تومان شغل ایجاد میکنم؛ این حرف‌ها توهین به شعور آدم است.

وی گفت: در دنیا مشکل نبود راه حل برای حل مشکل وجود ندارد بلکه مشکل کشور‌های در حال توسعه و عقب‌مانده نبود انسان‌هایی است که علم، مهارت و انگیزه جهت استفاده از این روش‌ها را داشته باشند؛ اینکه گفته می‌شود خودمان می‌توانیم، خب بدون تجربه، بدون استناد علمی و کارشناسی و تجربه بین‌المللی چطور می‌توانید؟ این نسخه را برای مملکت می‌نویسم و دل و روده مملکت را بیرون میریزم و بعداً نیز نمی‌توانیم آن را جمع کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از عدم شایسته‌سالاری در برخی از انتصابات در کشور، اظهار کرد: این‌که دستاورد داریم غیرقابل انکار است، اما آن‌چه من می‌ویم این است که از کارشناسان و کارشناسان و افراد خبره استفاده کنیم. حرف من از اول این بوده است که بر اساس قانون برنامه عمل کنیم، اما این‌که منابع آن هم‌خوانی داشته باشد موضوع عدد و رقم علمی است.

پزشکیان درباره بخش‌های از اظهارات علیرضا زاکانی دیگر نامزد‌ها انتخابات گفت: گفته می‌شود که ترکیه شکست خورده است؛ لطفاً بروند جاده‌ها، مغازه‌ها، و صادرات و بازرگانی آن‌ها و همچنین تورم آن‌ها را ببینید و سپس جاده‌های ایران را ببینند؛ زمان قبل از انقلاب وقتی ترکیه‌ای‌ها به ایران می‌آمدند حسرت می‌خوردند، اما امروز در یک جاده ۱۲۰ کیلومتری نزدیک به ۷۰ الی ۸۰ تونل احداث کرده‌اند درحالی که ما وقتی ۴ تونل احداث می‌کنیم، افتخار می‌کنیم.

وی تصریح کرد؛ باید بدانیم کجا هستیم تا بدانیم می‌خواهیم که چیزی را حل کنیم؛ ما بدون مشارکت همه، بدون حل اختلافات و مشکلات و بدون اتکا به مسائل علمی و تجربیات بین‌المللی و همچنین بدون باز کردن بازار امکان دست‌یابی به اهداف را نداریم.

دولت نباید به مردم به عنوان قلک نگاه کند

جلیلی در چهار دقیقه دوم بخش دوم اظهارت خود بیان کرد: دو نگاه در اینجا وجود دارد. یک نگاه حداقلی و روزمره است که چرا مسائل حل نشده و اینکه می‌شود از فرصت‌ها استفاده کرد و می‌توان جهش کرد یا نه؟ و یک نگاه این است که می‌توان از فرصت‌ها استفاده کرد و جهش یافت. سوال من این است که آیا از فرصت‌ها استفاده کردیم و نشد؟ گفتند دانشجویان دارند می‌روند. سوال من این است که نگاه ما به دانشگاه چه بوده است؟ یک نگاه حداقلی است که دانشجو درس بخواند و فارغ التحصیل شود و نگاه دیگر این است که دانشگاه و اساتید و دانشجو و دانش آموختگان حق دارند برای جهش کشور و ارزآوری نقش داشته باشند. از علم و آگاهی می‌توان استفاده کرد. باید از تجربه جهانی استفاده کنیم که یک دانشگاه در یک کشور خارجی به دهمین هلدینگ بزرگ جهان تبدیل شده است.

وی بیان کرد: وقتی به روستا نگاه حداقلی داریم که برای محرومیت‌زدایی برنامه‌هایی داشته باشیم و یک نگاه دیگر می‌گوید که روستا‌ها یک ظرفیت هستند و آب، برق، گاز، تلفن و جاده دارند، ولی آیا برنامه دارید که از همین روستا‌ها استفاده کرد؟ آیا روستا نمی‌توانند یک سلول جهش کشور باشد؟ بحث من این است که نقش دولت در اینجا چیست؟

جلیلی ادامه داد: وقتی از مردمی سازی صحبت می‌کنیم، دولت نباید به مردم به عنوان قلک نگاه کند. در قضیه بورس در سال ۹۹ من نامه‌ای به رئیس‌جمهور وقت نوشتم و گفتم این کار‌های شما برای مردم مشکل درست می‌کند. بازار سرمایه شما باید بستری باشد تا مردم به آن اطمینان بکنند. وقتی تصمیم خلق الساعه بگیرید، ثبات در نرخ ارز و انرژی و تصمیمات دولت نباشد، مشکلات حل نمی‌شود. در سال ۹۷ با ۲۲ صنف جلسه داشتم و گفتند بخشنامه‌های متعدد وجود دارد. وقتی انضباط مالی نداشته باشید، نتیجه نمی‌گیرید.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: لازمه مردمی‌سازی این است که شامل همه مردم شود و هر ایرانی بتواند نقش ایفا کند. پنجاه درصد مردم تسهیلات نگرفته‌اند، ولی یک بانک خصوصی پولی خلق می‌کند که ۶.۷ درصد به تورم کشور اضافه می‌کند.

شفافیت و نظارت مردم را بر خود بپذیریم

زاکانی در چهار دقیقه دوم مرحله دوم، در نقد اظهارات سایر کاندیدا‌ها در پاسخ به پرسش‌های اقتصادی این مرحله، بیان کرد: ما قانون برنامه را می‌توانیم اجرا کنیم و اگر هم اشکالی داشته باشد از طریق قانون اصلاح می‌کنیم. ما در مجلس هفتم همان ابتدا برنامه چهارمی را که مجلس ششم تصویب کرده بود را در بند الف ماده ۳ آزادسازی یک دفعه قیمت‌ها در حوزه انرژی مبتنی بر دلاریزه کردن آن بود و ما قانون را اصلاح کرده و مانع آن شدیم تا کشور به انفجار برود. ما هم قائل به حوزه کارشناسی بوده و ما هم کارشناس هستیم. کارشناسان دارند ما را حمایت می‌کنند، اما علاوه بر کارشناسی خودمان یک سیاستمدار هم هستیم.

وی در ادامه اظهار کرد: مطالبی که آقای پزشکیان می‌فرمایند به این می‌ماند که بگوییم سلامت چیز خوبی است. ببینید سلامت چیز خوبی است. نه سلامت چیز خوبی است، پیشگیری از بیماری و مواجهه درست با بیماری همه مواردی است که به عنوان یک پزشک باید نسبت به آن توجه داشته باشیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که فرمودند که می‌گوییم اله می‌کنیم. نه آقای پزشکیان ما اله کردیم. نکته‌ای که آقای قالیباف فرمودند ما همان هفته اول بالغ بر ۱۲۰۰ حساب داشتیم که انضباط مالی ایجاد کرده و همان هفته اول شهرداری را بعد از دو سال و نیم از تنش مالی درآوردیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: یا ناظر به درآمد و اعتبار و امکان ما توانستیم میزان درآمد‌های خود را جوری بالا ببریم که غیر قابل تصور است؛ از راه درست خود. با فساد برخورد کرده و ناکارآمدی را از بین بردیم. توجه کردیم به مشارکت مردم و طرف مردم ایستادیم. این‌ها کار‌هایی است که می‌توان انجام داد. نکته‌ای که هست این بوده که ما باید راه را برای مردم باز کنیم. شفافیت و نظارت مردم را بر خود بپذیریم. بنده در شهرداری پذیرفتم که مردم بر من نظارت کنند. در سال اول ۳۴۶ هزار نفر شرکت کردند. سال دوم که سال پیش بود یک میلیون ۳۵۲ هزار نفر در این نظارت شرکت کردند.

وی افزود: آقای پزشکیان و آقای پورمحمدی اگر به مردم اعتماد کنیم آن‌ها می‌آیند و کمک می‌کنند. مشکل ما هستیم که ممکن است از مردم حرف بزنیم، اما رفتار‌های ما با عمل ما فرق کند. این بد است. مردم نگاه می‌کنند و می‌بینند که ما چگونه رفتار می‌کنیم. کاری که در دولت شهید رئیسی انجام شد ناظر بر صدور آسان مجوز‌ها و حرکت در مسیر راه انداختن پروژه‌ها خوابیده و ایجاد زمینه برای حضور مردم در اقتصاد امکان بزرگی بود. در جمع سپاری‌های مالی اکنون ما ۹۰۰۰ میلیارد پروژه ناتمام داریم که می‌توانیم مردم را مشارکت داده تا در کوتاه مدت و بلند مدت تورم را کنترل کنیم. در کوتاه مدت با افزایش نرخ دقیق و مواجه در حوزه ارز و اساسا ارززدایی کردن و در بلندمدت نقدینگی را جذب و در مسیر درست هزینه کنیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: نکته آخر هم ناظر به حوزه سیاست خارجی است چراکه آقای پورمحمدی خیلی اصرار دارند که حوزه سیاست خارجی را گره بزنند. آقای پورمحمدی ما اگر دستمان را روی پای خود نگیریم دشمن به ما رحم نمی‌کند. دیپلماسی منزلت طلب موقعی موفق است که در داخل کشور بتوانیم مشکل مردم را حل کرده و مردم پشت سر ما بایستند. میدان وقتی موفق بود که دیپلماسی می‌تواند روی دیگر سکه باشد. وگرنه شما دیپلماسی التماسی هم تجربه کردید. در همان دولتی که تشریف داشتید دیپلماسی التماسی هم تجربه کردید. این راه حل نیست.

این کشور به تمام نیروهایش نیاز دارد

پورمحمدی هم در دومین مهلت چهاردقیقه‌ای مرحله دوم مناظره با محوریت مردمی‌سازی اقتصاد، اظهار کرد: ما اهدافی تعیین و در برنامه هفتم تکرار کرده‌ایم و می‌گویم این‌ها را انجام می‌دهیم، اما باید تجربیات قبلی خود را معیار قرار دهیم تا تعهدات آینده را پیگیری کنیم.

پورمحمدی افزود: دیپلماسی و خودتحریمی داخلی که مکمل تحریم خارجی است را باید با تدبیر جلو ببریم. آیا در گذشته جلو بردیم؟ دوستان در این جمع و بنده در مصادر عالی کشور بودیم. افتخار می‌کنم در هر دولتی تلاش کردم به مردم خدمت کنم، چون دولت‌ها موضوعیت ندارند، مردم و خدمت به آنان موضوعیت دارد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: ما اگر تکلیف شود باید آبروی خود را بگذاریم تا به مردم و حل مشکلات آنان کمک کنیم. اگر دو حرکت انجام می‌شود آیا سنگ می‌اندازیم یا کمک می‌کنیم؟ همین الان در این جلسه وفاق نداریم. آیا بدون وفاق می‌توانیم مشکلات بین‌المللی خود را حل کنیم؟

وی تصریح کرد: رهبری تدابیری دارند. سیاست‌های کلی دارند. تدبیرشان را ابلاغ می‌کنند. ما می‌نشینیم و کارسازی می‌کنیم و دوباره توجیه می‌کنیم و می‌گوییم شاید منظور ایشان چیزی دیگری بوده است. شاید برای موقعیت خاصی بوده است. کشور را زمین‌گیر می‌کنیم. مثل خیلی چیز‌هایی که تا الان زمین‌گیر کرده‌ایم. این واقعیت‌های موجود است.

پورمحمدی با بیان این‌که «ما که از آسمان نمی‌توانیم کارشناس و مدیر مجرب بیاوریم»، اظهار کرد: ما باید با خودمان مشکلات و مسائل را حل و روشن کنیم. بسیاری از فضا‌های سیاسی و تبلیغاتی بر تصمیمات ما اثر می‌گذارد. منافع ملی را به خطر می‌اندازیم. اینجور که نمی‌شود تدبیر کرد.

وی ادامه داد: این کشور به تمام نیروهایش نیاز دارد. اگر تمام نیرو‌های کارشناس کشور باهم جمع شویم و با وفاق عمل کنیم خیلی از مشکلات را راحت نمی‌توانیم حل کنیم. نمی‌گویم ما ناتوانیم، اما سخت است. هماورد دنیای استکبار هستیم. ما شعار‌های بلند جهانی دادیم و داعیه تمدنی در جهان داریم. نمی‌شود با این دست‌وپاشکستگی و با این اختلاف و نگاه غیرکارشناسی مشکلات را حل کنیم. هرروز دعوا و اختلاف مشکلات را حل نمی‌کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: هر موضوعی حداقلی دارد، حداقل‌ها را رعایت کنیم. به یکدیگر، کارشناسان و مدیران مجرب خود احترام بگذاریم. الان من بخواهم نسبت به شهرداری آقای قالیباف حرف بزنم که حکم شهرداری آقای قالیباف را بنده در زمان وزارت کشور صادر کردم و مخالفت هم شد که این حکم را صادر کنم، اما به توانایی آقای قالیباف هم اعتقاد داشتم، اما اینطور نیست که شهرداری تهران مشکل نداشته است و مشکلاتش ساده بوده و با چه هزینه‌ای تمام شده است.

وی ادامه داد: این‌ها مسئله است که آیا تحولی در نظام شهری با چه رویکردی و در چه دوره زمانی انجام شد. این‌ها مبنای آینده می‌شود که کشور را می‌خواهیم چگونه بسازیم و به کدام سمت ببریم. مگر من می‌خواهم مسائل روزمره و جاری را مطرح کنم؟ من نگاه کلان داخلی و خارجی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی را در نظر دارم. مسائل سیاسی ما مردم را چنین ناامید، منزوی و نگران کرده و حتماً باید رویکرد‌های سیاسی و فرهنگی خود را اجرا کنیم. چاره‌ای جز این نداریم.

***** اظهارات کاندیدا‌ها در ۴ دقیقه اول بخش سوم *****

قاضی‌زاده هاشمی در ۴ دقیقه اول بخش سوم اظهارات خود گفت: متاسفانه برخی از طرفداران یکی از نامزد‌ها بر وعده من برای بورس مانور دادند. بورس مبنی بر انتظارات است. مردم در بورس آینده را می‌خرند. در دولت روحانی چه تصمیماتی گرفته شد؟ آن موقع من نایب رئیس مجلس بودم نامه نوشتم. برای برخی افراد نیز تشکیل پرونده شده است.

مردم در بورس آینده را می‌خرند

وی ادامه داد: باید اول از همه بتوانیم اعتماد مردم را جلب کنیم. مردم نباید فکر کنند عده‌ای از تصمیمان ما خبر دارند و زودتر پول‌های خود را از بورس خارج کرده‌اند. آقای پزشکیان برخی از اطرافیان شما از همین دست افراد بودند. اسمشان را بخواهید بعد مناظره به شما می‌دهم. گویا دوستان راه سازی‌های دولت آقای احمدی نژاد یادشان رفته است. پروژه ساخت مسکن دولت سیزدهم نیز به خوبی درحال پیشرفت است و تاکنون ۶۰۰ هزار مسکن در حال ساخت است و نه ۳۰۰ هزار تا!

این کاندیدای انتخاباتی عنوان کرد: مگر می‌شود کل کارشناسی کشور را یکی کرد؟ درباره حوزه سلامت در دنیا دو مکتب است؛ برخی می‌گویند به روش دولتی باید این کار‌ها را انجام داد. باید بدانیم کدام را می‌خواهیم انتخاب کنیم؟ اینطور نیست که نظرات کارشناسی همه جا یک شکل باشد.

این نامزد انتخاباتی اظهار داشت: می‌شود تورم را تک رقمی کرد و اقتصاد برای این موضوع راه حل دارد، اما این موضوع اقتدار می‌خواهد. اقتداری از جنس شهید رئیسی نه از جنس کسانی که معتقدند راه اصلاح امور از سازش با غرب می‌گذرد. برخی می‌گویند اگر سازش درست شد مساله داخلی مان نیز درست می‌شود؛ زیرا همه امورات را می‌خواهند به هم وصل کنند.

باید برای مردم در حوزه تورم سپر حمایتی بگذاریم

به گزارش ایسنا، قالیباف در چهار دقیقه اول مرحله سوم درباره مهار تورم گفت: تورم از موضوعات حیاتی و جدی ماست؛ متاسفانه تورم بالا و طولانی داشتیم که به مردم و سفره‌های مردم فشار جدی وارد کرده به خصوص به آن‌ها که حقوق ثابت داشته اند لذا باید در اولویت باشد.

وی ادامه داد: حل تورم ریشه در سه موضوع دارد؛ اول اصلاح نظام بانکی است. در نظام بانکی به خصوص بانک‌های خصوصی و حتی دولتی باعث خلق پول شدند که باید چاره اندیشی کرد.

قالیباف بیان کرد: نقدینگی حدود ۸۲۰۰ همت است که به سمت تولید نرفته که یکی از عوامل ایجاد تورم است. یکی از اقدامات در مجلس یازدهم تصویب قانون جدید بانک مرکزی بود که اقتدار را به بانک مرکزی برگرداند.

وی اضافه کرد: در قانون برای ورود سرمایه به بخش تولید توجه شده است. باید برای مردم در حوزه تورم سپر حمایتی بگذاریم.

رییس مجلس با اشاره نامگذاری ۱۰ سال گذاشته توسط رهبر انقلاب گفت: مقام معظم رهبری بیش از ۱۰ سال است که سال‌ها را درباره مسائل اقتصادی و تاکید بر تولید و جلوگیری از تورم نامگذاری کردند.

وی با اشاره به اهمیت اصلاح ساختار بودجه افزود: درآمد پایدار در بودجه نداشته و متکی بر حوزه نفت هستیم. در بودجه باید اصلاح ساختار نهادی و انضباط مالی مورد توجه قرار گیرد.

قالیباف با تاکید مجدد بر اینکه به مدیر قوی نیازمندیم، گفت: بخش عمده مشکلات ریشه در سیاست گذاری اشتباه دارد که به نوعی سفره مردم از بی‌عرضگی و تصمیم گیری در این بخش کوچک می‌شود. 

وی گفت: دولت خدمت و پیشرفت سپر حمایت می‌گذارد که حقوق نسبت به تورم باشد و با رشد اقتصادی نیز به حقوق اضافه شود.

قالیباف همچنین یکی از اشکالات را نبود درآمد پایدار دانست و افزود: درآمد نفتی کم و زیاد می‌شود که باعث مشکلات اساسی می‌شود که آثار آن را در تمام بخش‌ها می‌بینیم که باید چاره اندیشی کرد.

دولت در گام اول باید به بانک‌ها دستور چاپ پول ندهد

به گزارش ایسنا، پزشکیان در بخش سوم این مناظره تلویزیونی در فرصت ۴ دقیقه نخست خود به اظهارات قاضی‌زاده اشاره و اظهار کرد: چه کسی گفته است که ما به خارج دل می‌بندیم؟ من در ابتدا گفتم که باید در انسجام داخلی داشته باشیم و اختلافات‌مان را کنار بگذاریم؛ اگر در داخل اختلاف داشته باشیم، مرز‌ها را هم باز کنیم، مشکل حل نمی‌شود و هرچقدر پول هم بیاوریم، فایده‌ای ندارد؛ باید این اختلافات را حل کنیم و باید تصور اینکه عده‌ای محدود عقل کل هستند و سایرین همه اجنبی و خارجی و وابسته هستند را درست کرد؛ این مردم ایران هستند که می‌توانند مشکل را حل کنند نه یک گروه، دسته یا جناح.

وی تاکید کرد: همچنین من نگفتم که مشکل بورس حل نمی‌شود بلکه گفتم که مشکل بورس ۳ روزه حل نمی‌شود؛ ۳ روز که سهل است بلکه معلوم نیست این مشکل را یک‌ساله حل کنیم؛ این توقعی در جامعه ایجاد می‌کنیم که مشکل بورس را ۳ روزه حل می‌کنیم امکان پذیر نیست؛ همه وعده‌هایی که داده بودند در دولت شهید رئیسی وجود داشت و تورم و وعده‌هایی هم که داده شد مشخص شد که چگونه است. البته این مانع نمی‌شود که تلاش و زحمات ریاست محترم جمهور شهید رئیسی را نادیده بگیریم؛ او شبانه روز تلاش می‌کرد و ما قدردان زحمات او هستیم، اما اینکه چرا مشکلات حل نشد، دلایل علمی دارد که مدیران، کارشناسان، روش‌ها، عدم ارتباط بین‌المللی، اختلافات و دعوا‌های داخلی از جمله آنهاست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که «عامل اصلی تورم دولت‌ها هستند»، عنوان کرد: کسری بودجه و چاپ پول دلایلی هستند که منجر به تورم می‌شود و اگر دولت می‌خواهد این مشکل که درست شود، نباید کسری بودجه را به مجلس ببرد. تورم به معنای خالی کردن جیب مردم است و علت آنکه اکثر نگرانی‌ها و اعتراضات بازنشستگان و معلمان برای این است که نمی‌توانند زندگی خود را با روند تورمی ادامه‌دهنده و شرمسار خانواده خود هستند.

پزشکیان گفت: این‌که ما چه باید بکنیم باز می‌گردد به اصلاحاتی اعم از عملیاتی کردن بودجه ریزی؛ دولت باید هزینه‌های خود را کنترل کند و این موضوع نیز زمانی اتفاق می‌افتد که بودجه عملیاتی، نظارت اصلاح و شفافیت در هزینه‌ها اعمال شود. از سویی دیگر نخستین کاری که دولت باید بکند این است که به بانک‌ها دستور چاپ پول ندهد و آن‌ها را وادار به ایجاد تعهداتی که امکان پرداخت آن وجود ندارد. اکثر توقعاتی که دولت در بانک‌ها اعمال می‌کند، عامل تورم است و باید بانک‌ها را علمی و درست نظارت کنیم و نظام آن را اصلاح کنیم.

نمی‌توان از جیب مردم خلق پول شود

جلیلی در ۴ دقیقه اول بخش سوم گفت: یک نکته بسیار مهم که برای مردم آزاردهنده است، تورم است. تورم مثل کرونا نیست که خودش و درمانش شناخته شده نباشد. تورم یک معضلی است که مساله و راه‌حل‌هایش مشخص است و خیلی از کشور‌ها در حل تورم موفق بوده‌اند. برای مردم این سوال وجود دارد که چرا در کشور ما تورم انقدر مزمن ادامه دارد، مخصوصا در سال‌های اخیر.

وی افزود: یکی از اولویت‌های من انضباط مالی است. امکان کاهش و کنترل تورم وجود دارد. برای رسیدن به این هدف، بحث حاکمیت ریال اولین مساله است. دولت و نظام باید بر ریال حاکمیت داشته باشد و بداند گردش ریال چگونه است و کجا خرج می‌شود و در کجا حضور دارد تا آن را مدیریت و حکمرانی کند. اگر این کار را نتوانید انجام دهید، با برخی اقدامانت مقطعی این مشکل رفع نمی‌شود.

این نامزد انتخابات ریاتس‌جمهوری افزود: برای حاکمیت ریال باید بتوانید سامانه‌هایی که لازمه حاکمیت ریال است و در کشور ما وجو دارد مثل سامانه مودیان مالیاتی، سامانه جامع تجارت، سامانه املاک واسکان و سامانه رفاه ایرانیان تکمیل کنیم و این سامانه‌ها باید با هم ارتباط داشته باشند تا بر حاکمیت ریال تفوق لازم را داشت.

وی ادامه داد: سپس ناترازی بانک‌ها و بودجه را باید حل کرد. این به اراده و فهم دولت نیاز دارد. ناترازی بودجه مربوط به دولت است و رئیس‌جمهور باید اینجا محکم بایستد. باید مواظب باشید منابع شما اولا اتلاف نشود و ثانیا روز به روز افزایش یابد. به دلیل نبود میترینگ ۷ میلیارد درآمد نفت و گاز شما هرز می‌رود. ۴ میلیارد دلار برای اشکال در برخی فرایند‌ها در خرید کالا‌های اساسی از بین می‌رود. بررسی کرده ایم چگونه می‌توان مانع هرز رفتن منابع شد و و این منابع ارتقا یابد.

جلیلی خاطرنشان کرد: باید مشخص شود خلق پول بانک‌ها در چه جهتی است. نمی‌توان از جیب مردم خلق پول شود، ولی در جهتی که خودش می‌خواهد و نفع عده محدودی است، هزینه کند. یک دلیل تورم ناشی از شوک بازار ارز است.

باید اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم داد

علیرضا زاکانی در چهار دقیقه اول مرحله سوم پاسخ به سوالات کارشناسان اقتصادی، بیان کرد: من انتظارم این است که دوستان موضوعات سیاسی را در جای خود در میزگرد سیاسی بحث کنند. الان شفاف صحبت کنیم تا مردم بتوانند نظرات ما را متوجه شده و بتوانند انتخاب داشته باشند. ناظر بر ترکیه همصحبت کردن ترکیه عضو WTO است، اما در این ۵ سال اخیر ۶۰۰ درصد ارزش پول آن افت کرده و در حال تجربه کردن تورم ۷۰ درصد است. در کوتاه مدت موضوع افزایش نرخ ارز و انتظارات تورمی و در دراز مدت نیز رسد نقدینگی کنترل نشده است.

وی در ادامه اظهار کرد: بانک‌ها عامل اصلی هستند، اما در کنار بانک‌ها دولت قرار دارد. چون از دولت شهید رئیسی بیان شد جا دارد که بنده بگویم در سال ۹۲ دولت وقت ۲۰۵ همت بدهی به بانک مرکزی و صندوق بازنشستگی داشت و سال ۱۴۰۰ که تحویل داد آقای پزشکیان ۱۲۹۹ همت بدهی دولت آقای روحانی داشت. یعنی یک مجموعه مخروبه را تحویل دادند و این خودش از هنر‌های این شهید بزرگوار بود که توانست این را سامان دهد. رشد نقدینگی نیز اساسا آقای غضنفری بیان کرد، ضرر به ذات ندارد. مانند آب است اگر هدایت شود می‌تواند فوق العاده برای ما موثر واقع شود. ما همین سه هفته پیش ۲۰۳ هزار واحد مسکن در تهران شروع کردیم. یکی از جا‌هایی است که نقدینگی در آن هزینه شده و به نیاز مردم پاسخ می‌دهد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما اگر می‌خواهیم مردم مشارکت سیاسی هم داشته باشند که دوستان اصرار داشته و ما هم اصرار داریم و اصرار ما واقعی است. مردم پای انقلاب بایستند باید مردم را در اقتصاد شریک کنیم. فلذا معتقد هستیم که بند چهارم اصلاحات خود را عرض کردم ما اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم دهیم. انرژی مانند طلا با ارزش است که ما بد مصرف می‌کنیم. علاوه بر اینکه افزایش تولید انرژی باید صورت بگیرد و به سمت بستن در‌های خام فروشی برویم، اما باید مصرف را نیز بهینه کنیم.

وی افزود: برای شریک شدن مردم ما معتقد هستیم که باید اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم داد. یارانه مردم در حوزه انرژی بدون تغییر قیمت انرژی صورت می‌گیرد. معادل قیمت طلای روز اعتبار طلای غیرقابل برداشت در حساب سرپرست خانواده به اندازه سهم خانوار از انرژی شارژ می‌شود. ماهانه شارژ می‌شود. این اعتبار دور از تلاطم تورم است. چون موضوع تورم بود اینجا بحث کردم. در پایان هر ماه میزان یارانه انرژی که معادل قیمت روز طلا محاسبه شده و ۵۰ درصد آن طبق قانون برنامه هفتم و ماده ۴۶ در حساب سرپرست خانوار شارژ می‌شود، قابلیت خرید اعتباری دارد.

وی در ادامه بیان کرد: هم کاهش نقدینگی و عدم افزایش نقدینگی را خواهد داشت. حفظ ارزش آن با طلا است. دور از تورم است. امکان فروش اعتباری آن در بازار است. امکان پشتوانه شدن اعتبار طلا برای وام و وثیغه وجود دارد. به قیمت دلار گره نمی‌خورد. همان تحول اول اقتصادی که استقلال اقتصادی را با دوری از وابستگی به دلار دنبال کنیم. محور هم خانواده و جمعیت است. صرفه جویی کنیم و اعتبار طلا بگیریم. اینطوری می‌توان مردم را در اقتصاد شریک کرد.

امنیت روانی، فکری، حقوقی و مالکیت لازمه موفقیت مدیریت کلان است

پورمحمدی در مهلت چهاردقیقه‌ای نخست مرحله آخر مناظره با بیان دیدگاه‌های خود درباره موضوع کاهش تورم، اظهار کرد: نگاه کارشناسی و دقیق به نقاط مشترک نزدیک می‌شود. تورم و نقدینگی ریشه‌های مشترکی دارد و با کنترل نقدینگی می‌شود تورم را کاهش داد.

وی خطاب به قالیباف، تاکید کرد: آقای قالیباف گفتند که ما در مجلس تصویب کردیم اقتدار به بانک مرکزی بازگردد. بسیار کار خوبی است. از گذشته هم باید این کار را می‌کردیم و جزو ضروریات مدیریت مالی ماست. ما این اختیار را دادیم، اما ابزار و عوامل تشکیل‌دهنده آن را فراهم نکردیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: در همین ایام که می‌گوییم به بانک مرکزی اقتدار دادیم، بانک مرکزی برای اینکه قیمت ارز بالا نرود، تمام تسهیلات را کنترل می‌کند، تمام وام‌ها الان متوقف شده و تمام بانک‌ها قول‌های خود به کارآفرینان و بنگاه‌ها را متوقف کردند. کل تولید مشکل پیدا کرده به خاطر بانک مرکزی که ادعای استقلال دارد و برای اجرای سیاست دستوری که قمیت ارز بالا نرود.

پورمحمدی تاکید کرد: بانک مرکزی ناچار به جذب منابع سرگردان و نقدینگی، بهره را از ۱۹ و ۲۰ درصد به ۲۹ درصد رسانده است و هزینه مالی در بازار آزاد ۴۱ تا ۴۳ درصد و بلکه بیشتر است. این خود به شدت تورم‌زاست. چرخه معیوب نقدینگی را تشدید می‌کند، بعد ما از استقلال بانک مرکزی حرف می‌زنیم. به بانک مرکزی دستور می‌دهند و همان را عمل می‌کند.

وی یادآور شد: ما برای هرکاری به مدیر قوی نیازمند هستیم. مگر می‌شود کار‌های بزرگ را به آدم‌های ناتوان سپرد؟ ولی رئیس‌جمهوری فقط مدیر قوی نیست مدیری است که مسائل سیاسی، دیپلماتیک و فرهنگی و روانی جامعه را هم آشنا باشد و قدرت تحلیل و جمع‌بندی آن‌ها را هم داشته باشد و بتواند ایجاد وفاق کند و قدرت تحریک‌کنندگی اجتماعی داشته باشد، قدرت اعتمادسازی داشته باشد و مردم او را باور کنند. در این حالت می‌توان نیرو‌های قوی را جمع کرد و جامعه را به جهت خود نزدیک کرد.

پورمحمدی اظهار کرد: رئیس‌جمهوری باید امنیت‌آفرین باشد و امنیت روانی، فکری، حقوقی و مالکیت لازمه موفقیت مدیریت کلان است.

***** اظهارات کاندیدا‌ها در ۴ دقیقه دوم بخش سوم *****

قاضی‌زاده هاشمی در ۴ دقیقه دوم بخش سوم اظهارات خود گفت: برای مهار تورم باید سه مسئله حل شود. یکی مسائل پولی و مالی. بهبود بهره‌وری و مسائل سیاسی. در حوزه بهره وری در دولت شهید رئیسی برنامه ریزی جدی شد و حتی در جهان بابت این موضوع جایزه گرفتیم. به مدد بچه مسلمان‌های جوان این اتفاق افتاد که گزارش آن در سایت‌های مختلف هست. در مسائل پولی و مالی، هم کنترل نقدینگی مهم است هم انضباط بخشی که به بودجه دولت مربوط است. اصلاح ساختار قانون بودجه خوشبختانه در مجلس تصویب شد و عملکردش شروع شده است.

ثبات موجود در بازار ارز ناشی از اقتدار سیاسی است

وی ادامه داد: ثبات موجود در بازار ارز ناشی از اقتدار سیاسی است و با وجود درگیری با دشمن تا دندان مسلح توانستیم نرخ ارز را تا حد زیادی کنترل کنیم، نه اینکه با یک مصاحبه قیمت‌ها تغییر کند. از سوی دیگر در اصلاح نظام بانکی باید اول جلوی دخالت اشخاص غیرمسئول و تسهیلات سفارشی را بگیریم. بانک دی پر از تسهیلات سفارشی سیاسیون بود که علیه شان اقدام کردیم تا با فشار دادگاه بتوانیم این تسهیلات را بگیریم.

این نامزد انتخاباتی با ذکر این موضوع که بانک قرض الحسنه باید ایجاد کنیم گفت: بانک‌های مهر ایران و رسالت خوب و موفق عمل کردند. باید برای اشتغال و ازدواج و ... تسهیلات قرض الحسنه را توسعه دهیم. بانک‌ها و سهامدارانش را باید پاسخگو کنیم تا تورم را به مردم منتقل نکنند. بودجه رفتار مدیران را کنترل میکند. ما در بنیاد شهید بودجه را بر مبنای برنامه عملیاتی دادیم؛ اگر مدیری برنامه انجام نداشت بودجه ندادیم و عزلش کردیم.

قاضی زاده ادامه داد: وقت تنظیم بودجه همه بخش‌ها می‌خواهند رویاهایشان را محقق کنند؛ وقتی می‌رود مجلس آنجا باز رویای همکاران ما در مجلس به آن اضافه می‌شود. یک مقداری از ناترازی بودجه با عددسازی‌هاست. درآمد‌های دولت ۷۰-۸۰ درصد محقق می‌شود و برنامه‌ها اجرایی نمی‌شود. باید دست به دست هم بدهیم با مجلس و بودجه تراز و بدون تورم درست کنیم.

برای رفع تحریم و مقابله ظلم به کشور به انسجام ملی و سیاسی احتیاج داریم

قالیباف در چهار دقیقه دوم مرحله سوم گفت: اولین نکته در تورم و اصلاحات ساختار بودجه است؛ اینکه بگویم «بودجه دولت»، اشتباه است، چون بودجه برای دولت نیست و برای زندگی مردم است. 

وی ادامه داد: مابه تفاوت تورم و خلق پول از سفره مردم است؛ یعنی اقتصاد را به دلیل نداشتن رونق تولید کوچک کرده و بعد مالیات پرداخت نشده و بعد مالیات را از تورم می‌گیرند و هزینه تورم را همه مردم پرداخت می‌کنند؛ اینجاست که می‌گویم به مدیر قوی و فرد موثر احتیاج داریم که سابقه و تجربه داشته باشد.

قالیباف با اشاره به قانون جدید بانک مرکزی گفت: من نگفتم به بانک مرکزی استقلال دادیم بلکه گفتم اقتدار دادیم، چون اکنون فرصت و زمینه استقلال بانک مرکزی وجود ندارد. باید شورای عالی مربوطه قدرتمندانه بایستد و با جریاناتی که خلق پول کرده و فشار به مردم می‌آورند، برخورد شود؛ اینجا جای درست مبارزه با فساد است.

وی بیان کرد: اینجا منافع ملی است و به انسجام سیاسی و فرهنگ کار و تلاش و تولید احتیاج دارد، این را رییس جمهور قوی می‌تواند انجام دهد؛ رییس جمهور قوی تنها کسی نیست که تصمیم بگیرد؛ بلکه باید تصمیم سازی را به نخبگان جامعه بدهد. اساتید و بزرگان و نیرو‌های خلاق به کار گرفته نشده و یک مرتبه خلق الساعه قیمت ارز را ۴۲۰۰ اعلام می‌کنند که دلیل پشت آن معلوم نیست و همه اندیشمندان بهت زده هستند بعد می‌گوییم چرا اساتید و دانشجویان مهاجرت می‌کنند.

قالیباف تاکید کرد: باید یک رییس جمهور قوی با ایجاد انسجام و اعتماد، از این ظرفیت بهره گیرد؛ حتما باید از تجربه دنیا استفاده کرد، اما آقای پزشکیان وقتی ما از تجربه نیروی داخل خودمان استفاده نمی‌کنیم می‌خواهیم از بیرون استفاده کنیم؟ حتما نمی‌توانیم.

وی افزود: برای رفع تحریم و مقابله با ظلم به کشور به انسجام ملی و سیاسی احتیاج داریم منتها وقتی مدیر بی عرضه و بی تدبیر و بدون برنامه و ناپخته می‌آید، مشکلات ایجاد می‌شود و نمی‌تواند قانون مصوب را هم اجرا کند.

قالیباف با تاکید بر لزوم توجه به تولید گفت: وقتی دولت بزرگ شده و تمرکززدایی نمی‌شود نتیجه آن افزایش هزینه دولت و تحمیل هزینه به سفره مردم است لذا باید به طور جدی رشد اقتصادی را پیگیری کرد که بهره‌وری ریشه همه آن‌ها است لذا مجددا می‌گویم که انتخابات مهمترین تصمیم برای حل تورم است.

 بانک‌ها موظفند قاعده‌گذاری کنند نه قیمت‌گذاری

پزشکیان همچنین در فرصت ۴ دقیقه دوم بخش سوم این مناظره که به بیان دیدگاه‌ها و همچنین اظهار نظر درباره برنامه‌های سایر نامزد‌ها اختصاص داشت، عنوان کرد: من گفتم داخل، اما آقای قالیباف می‌گوید خارج؛ مسأله این است که ما هوای داخل را نداریم و فقط یک گروه خاصی را مدیر می‌دانیم؛ در دعوایی در گذشته میکردیم به درستی می‌گفتیم که مشکل مدیریت است و افرادی که تجربه داشتند را کنار گذاشتیم و در مقابل فردی که نه دوره دیده و نه علم و تجربه دارد و نه در جایی عملکرد خود را نشان داده است؛ در این شرایط معلوم است که هزینه هزینه درست می‌کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: روش معلوم است و اختلافی در روش‌ها وجود ندارد و عامل اصلی ایجاد تورم نیز دولت‌ها هستند؛ کسری بودجه و بزرگ شدن دولت مهمترین عامل هستند و دولت باید از این بزرگ شدن جلوگیری و بودجه‌ای به مجلس ارائه کند که بدون کسری بودجه باشد.

پزشکیان اظهار کرد: برای اصلاح نظام بانکی باید اقداماتی نظیر خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری و نظارت بر وام‌های کلان را انجام دهیم. بانک‌ها موظفند قاعده گذاری کنند نه اینکه قیمت گذاری کنند و تامین مالی دولت از بانک‌ها نیز باید ممنوع شود.

وی با بیان این‌که «هم مجلس و هم دولت مقصر هستند»، تاکید کرد: نتیجه کار این است که ما روزگار مردم و کسانی که حقوق بگیرند را سیاه، گردن کلفت‌ها را گردن کلفت‌تر و فقرا را نیز محروم‌تر و بیچاره‌تر می‌کنیم.

این نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با تاکید بر این‌که «راه و روش معلوم است و مدیریت باید توسط کسانی که علم و تجربه دارند شکل بگیرد»، گفت: از سویی نیز ما آنقدر مدیر باتجربه نداریم که بگوییم فردا آن‌ها را تغییر می‌دهیم؛ در این شرایط با مشورت گرفتن از کشور‌های مذهبی که موفق شدند جای دوری نمی‌رویم، اما اگر بتوانیم که از افراد دیگری که تجربه دارند، مشورت بگیریم، خیلی بهتر است و ضرر نمی‌کنم. همانطور که برای درمان بیماری خودمان به خارج می‌رویم، ۴ تا ازین‌ها را هم بیاوریم و در این رابطه نسخه بنویسیم و مشکلات را حل کنیم.

اگر بازار ارز مدیریت شود، می‌توان تورم را کنترل کرد

جلیلی در ۴ دقیقه دوم بخش سوم با بیان اینکه اکثر مردم نسبت به تورم نگرانی دارند و این موضوع آن‌ها را رنج می‌دهد، افزود: یک بخش مهم تورم کشور به ویژه در سال‌های اخیر ناشی از قیمت ارز است. وقتی ارز افزایش یافته است، بر قیمت‌ها اثر گذاشته است و کالا‌ها گران شده است. در اینجا دولت چه نقشی دارد؟ آیا راه‌حلی وجود دارد؟ در روند کنترل بازار ارز مجموعه اقداماتی وجود دارد که حتی احکامش را هم تهیه کرده‌ایم و فکر می‌کنیم دولت چهاردهم از روز اول آن را شروع کند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: اگر بازار ارز مدیریت شود، می‌توان تورم را کنترل کرد. ما امروز مصارف و منابع ارزی داریم. منابع ارزی ما خیلی بیشتر از مصارف است، ولی باید تعریف و اولویت‌بندی مصارف ما تعیین شود و مشخص شود اولویت‌های ما چیست و آیا منابع ارزی ما به آن مصارف می‌رود. دبش حاصل روندی بود که از قبل وجود داشت که منابع و مصارف با هم همخوان نبودند و منطبق بر با اولویت‌ها نبودند. اولویت‌ها در این موضوع را باید دانست. فرایند ثبت سفارش، تخصیص و تامین ارز باید به روز و به موقع باشد تا موجب التهاب در بازار ارز نشود. وقتی بین تخصیص و تامین فاصله باشد، طرف به بازر ارز می‌رود و با قیمت بالا ارز را می‌خرد و به بازار شوک وارد می‌کند و در ادامه ارز را می‌فروشد و دوباره شوک وارد می‌شود. در بازار ارز برخی معاملات مجاز در بازار غیررسمی انجام می‌شود که باید ان را به بازر رسمی آورد. بانک مرکزی در دولت شهید رئیسی در این زمینه حرکت خوبی را آغاز کرده است.

جلیلی در ادامه اظهار کرد: تدابیر از این جنس باید پیگیری شود تا به نتیجه برسد. در سال گذشته قیمت لاستیک ۲۰۰ درصد افزایش یافت که شهید رئیسی به من گفتند بررسی کنید. بررسی که کردیم اول بهانه آوردند که ارز به موقع تخصیص داده نشده است، ولی بررسی کردیم که بانک مرکزی به موقع ارز تخصیص داده است و بیشتر از سال قبل هم اختصاص داده بود، اما فرایند مدیریت نشده بود، قیمت افزایش یافته بود. من خودم چهارراه مولوی رفتم و با مسئول مربوطه تماس گرفتم و گفت قیمت ارزان می‌شود، ولی من گفتم پشت در مغازه هستم. کجا ارزان شده است؟ دارد گران می‌فروشد.

باید اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم داد

علیرضا زاکانی در چهار دقیقه اول مرحله سوم پاسخ به سوالات کارشناسان اقتصادی، بیان کرد: من انتظارم این است که دوستان موضوعات سیاسی را در جای خود در میزگرد سیاسی بحث کنند. الان شفاف صحبت کنیم تا مردم بتوانند نظرات ما را متوجه شده و بتوانند انتخاب داشته باشند. ناظر بر ترکیه همصحبت کردن ترکیه عضو WTO است، اما در این ۵ سال اخیر ۶۰۰ درصد ارزش پول آن افت کرده و در حال تجربه کردن تورم ۷۰ درصد است. در کوتاه مدت موضوع افزایش نرخ ارز و انتظارات تورمی و در دراز مدت نیز رسد نقدینگی کنترل نشده است.

وی در ادامه اظهار کرد: بانک‌ها عامل اصلی هستند، اما در کنار بانک‌ها دولت قرار دارد. چون از دولت شهید رئیسی بیان شد جا دارد که بنده بگویم در سال ۹۲ دولت وقت ۲۰۵ همت بدهی به بانک مرکزی و صندوق بازنشستگی داشت و سال ۱۴۰۰ که تحویل داد آقای پزشکیان ۱۲۹۹ همت بدهی دولت آقای روحانی داشت. یعنی یک مجموعه مخروبه را تحویل دادند و این خودش از هنر‌های این شهید بزرگوار بود که توانست این را سامان دهد. رشد نقدینگی نیز اساسا آقای غضنفری بیان کرد، ضرر به ذات ندارد. مانند آب است اگر هدایت شود می‌تواند فوق العاده برای ما موثر واقع شود. ما همین سه هفته پیش ۲۰۳ هزار واحد مسکن در تهران شروع کردیم. یکی از جا‌هایی است که نقدینگی در آن هزینه شده و به نیاز مردم پاسخ می‌دهد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما اگر می‌خواهیم مردم مشارکت سیاسی هم داشته باشند که دوستان اصرار داشته و ما هم اصرار داریم و اصرار ما واقعی است. مردم پای انقلاب بایستند باید مردم را در اقتصاد شریک کنیم. فلذا معتقد هستیم که بند چهارم اصلاحات خود را عرض کردم ما اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم دهیم. انرژی مانند طلا با ارزش است که ما بد مصرف می‌کنیم. علاوه بر اینکه افزایش تولید انرژی باید صورت بگیرد و به سمت بستن در‌های خام فروشی برویم، اما باید مصرف را نیز بهینه کنیم.

وی افزود: برای شریک شدن مردم ما معتقد هستیم که باید اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم داد. یارانه مردم در حوزه انرژی بدون تغییر قیمت انرژی صورت می‌گیرد. معادل قیمت طلای روز اعتبار طلای غیرقابل برداشت در حساب سرپرست خانواده به اندازه سهم خانوار از انرژی شارژ می‌شود. ماهانه شارژ می‌شود. این اعتبار دور از تلاطم تورم است. چون موضوع تورم بود اینجا بحث کردم. در پایان هر ماه میزان یارانه انرژی که معادل قیمت روز طلا محاسبه شده و ۵۰ درصد آن طبق قانون برنامه هفتم و ماده ۴۶ در حساب سرپرست خانوار شارژ می‌شود، قابلیت خرید اعتباری دارد.

وی در ادامه بیان کرد: هم کاهش نقدینگی و عدم افزایش نقدینگی را خواهد داشت. حفظ ارزش آن با طلا است. دور از تورم است. امکان فروش اعتباری آن در بازار است. امکان پشتوانه شدن اعتبار طلا برای وام و وثیغه وجود دارد. به قیمت دلار گره نمی‌خورد. همان تحول اول اقتصادی که استقلال اقتصادی را با دوری از وابستگی به دلار دنبال کنیم. محور هم خانواده و جمعیت است. صرفه جویی کنیم و اعتبار طلا بگیریم. اینطوری می‌توان مردم را در اقتصاد شریک کرد.

زاکانی در چهار دقیقه دوم مرحله سوم، در نقد اظهارات سایر کاندیدا‌ها در پاسخ به پرسش‌های اقتصادی این مرحله، بیان کرد: من راجب به تورم نکاتی را گفتم. راجب به ارز هم معتقدم که اساسا باید به سمت پول ملی و ارزش بالای آن رفت. این اموراتی که هست جنبه التیام‌بخشی و تسکین دارد و درمان آن جای دیگری است. سر موقع بحث می‌کنیم. نکته‌ای که هست این بوده که در سال ۹۹ موضوع بورس که پیش آمد ۲۰۰۰ همت قیمت ارزش گذاری کل بورس بود. ۱۰۰ همت با ناشی گری وارد شد با یک دقتی در واقع دولت وقت این جنبه غیرحرفه‌ای را تبلیغ کرد و یک حباب ۶۰ برابری را ایجاد کرد و نهایتا مردم را به خاک سیاه نشاند.

وی در ادامه اظهار کرد: برای چه این مسائل را الان می‌گویم؟ آقای پزشکیان می‌گویند که باید افراد ناکارآمد را محاکمه کنیم. ما هم موافق هستیم که باید این اتفاق بیفتد. معلوم است که چه کسانی ناکارآمد بوده‌اند. از خارج هم نیامده بودند. در همین ایران بودند. دولتمرد هم بودند. اکنون در ستاد ایشان هم هستند. ایشان باید این مجوز‌ها را هم بدهد که کسی برود سراغ این آقایان. واقع امر این بوده که کارآمدی جمع بین توانمندی و پاکی است. اگر ما توانمندی و پاکی را با هم نبینیم دچار مشکل می‌شویم. کارشناسی خوب است، اما واگذاری کار توسط یک مسئول و رئیس جمهور به یک کارشناس و بی دقتی در امورات آن کارشناس می‌تواند فاجعه به بار بیاورد. بنزین صبح جمعه را یادمان نرفته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: روزی ۸۰۰ نفر به رحمت خدا می‌رفتند در کرونا زمانی که آقای رئیسی دولت را در دست گرفتند. روزی ۷۰۰ و ۸۰۰ نفر به رحمت خدا می‌رفتند. اگر یک سال ادامه می‌یافت از شهدای جنگ تعداد کشته‌ها بالا می‌رفت. کار را واگذار کردن به کارشناس به معنای اینکه خود آدم اشراف نداشته باشد می‌شود تقلب کنکور سال ۸۲ که یک عده‌ای آمدند و رفتند سوال خریدند ۳۰ میلیون تومان و بعد هم آمدند حق همه پزشکان را تضعیف کرده و می‌خواستند با جان مردم بازی کنند که بحمدالله مجلس جلوی آنان را گرفت. از این جهت اعتقاد بنده بر این است که اگر در کشور تدبیر و تصمیم درست باشد می‌توان به بهترین شکل تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرد.

وی افزود: قریب ۸۱ همت بدهی قطعی شهرداری تهران بود به بانک‌ها در طی ۲۰ سال گذشته و ما سال گذشته ۳۳ همت آن را تسویه کرده و الباقی آن را امسال در شهرداری تهران تسویه می‌کنیم. کل بدهی‌ها را تسویه کرده و این را تسهیلات می‌دهیم به حمل و نقل عمومی خود. در موضوع درآمد ما سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۳ درصد به بودجه پایه سال ۱۴۰۰ اضافه کردیم. ۵۰/۳ شد و تحقق آن شد ۱۳۷ درصد. غیر قابل باور بود. در گذشته شهرداری این بی‌سابقه بود. سال ۱۴۰۲ بالغ بر۵۰ درصد اضافه کردیم شد ۷۵/۹ و تحقق آن ۱۵۰ درصد شد. امسال نیز بودجه پایه را ۱۰۰ درصد افزایش دادیم که شد ۱۶۹ همت که قابل مقایسه با قبل نیست.

باید به زنجیره اقتصاد جهانی وارد شویم نه بازیچه باشیم

پورمحمدی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در مهلت چهاردقیقه‌ای دوم مرحله آخر مناظره با بیان این‌که «باید منظومه فکری اقتصادی خود را روشن کنیم و به مردم بگوییم می‌خواهیم در اقتصاد چه اصولی را دنبال کنیم»، اظهار کرد: من هشت اصل را در نظر گرفته‌ام که اولین آن رقابت است. اگر می‌خواهیم اقتصاد موفق باشد این اصل را نباید شوخی گرفت. دولت از رقابت باید کنار رود.

وی افزود: اصل دوم اینکه اقتصاد بازار را قبول کنیم و اقتصاد دستوری را کنار بگذاریم. اصل توجه به حقوق مالکیت فکری بسیار مهم است. برای رشد اقتصادی انظباط مالی در بخش‌های اقتصادی به خصوص دولت لازم است. بی‌انضباطی‌هایی از گذشته بوده است، اما دولت چابک، ضامن و حافظ رقابت و بازار آزاد می‌خواهیم.

پورمحمدی با اشاره به تاکید رهبری انقلاب بر اقتصاد مقاومتی، یادآور شد: باید این تأکید را جدی بگیریم. در این زمینه باید به زنجیره اقتصاد جهانی وارد شویم. نه بازیچه باشیم. حتی به بازیگری هم اعتقاد ندارم به بازیگردانی اعتقاد دارم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به توانمندی تخصصی نخبگان و جوانان تأکید کرد: مگر ما می‌ترسیم؟ چرا احساس ضعف می‌کنیم؟ باید در میدان‌های بزرگ بازی کنیم. نباید از شکست بترسیم. ملت‌ها باید هدف‌گیری بزرگ داشته باشند و خودشان را آماده کنند تا در آن میدان حاضر شوند. ممکن است مثل هر میدان قهرمانی دیگری چندجا شکست بخورند و جا‌هایی هم پیروز شوند، اما نشان می‌دهند مرد این میدان هستند.

وی یادآور شد: اقتصاد مقاومتی در دولت قرار، محور است و ما با نگاه کارشناسی عمیق و متکی به مدیران کارآمد و توانا کار را دنبال می‌کنیم. این مدیران باید ذهن هم‌بسته، هماهنگ و هم‌افزا داشته باشند و اصطکاک ایجاد نکنند.

پورمحمدی ادامه داد: اصل بعدی مشارکت آحاد جامعه در اقتصاد است. مردمی‌سازی اقتصاد بسیار مهم است. مردم سرمایه‌های زیاد، ابتکارات و خلاقیت زیاد و هم انرژی زیاد دارند. همه این‌ها را باید در رونق اقتصادی درنظر بگیریم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید توانمندسازی اقتصاد مردمی را سرلوحه اهداف خود قرار دهیم. بخش تعاون نقش کوچکی در اقتصاد دارد. ما باید به اصل مترقی ۴۴ هم توجه کنیم. در این زمینه مشکل این است که حدود ۱۳ تا ۱۴ درصد به بخش خصوصی واقعی واگذاری داشته‌ایم. عمده آن به رد دیون یا به نهاد‌های عمومی تحت کنترل دولت یا به نهاد‌های شبه‌دولتی واگذار شده است. این‌که دیگر خصوصی‌سازی نشد.

وی یادآور شد: ساماندهی سهام عدالت هم مهم است و مالکیت و مدیریت را هم در بورس و هم سهام عدالت به مردم بازگردانیم. به مردم می‌گوییم ۵۰ میلیون عضو هستید، اما خودمان مدیریت می‌کنیم. اینکه نشد که چنین به مردم صفت شریک و سهامدار بدهیم.

جمع بندی اظهارات کاندیدا‌ها

قاضی زاده هاشمی در بخش پایانی و جمع بندی صحبت هایش در مناظره اول گفت: در مناظره لازم بود به دلیل مظلومیت شهید رئیسی از ایشان و دستاوردهایشان دفاع می‌کردم، اما امروز فهمیدم دستاورد‌های انقلاب نیز زیر سوال رفته است. عزیزی می‌گوید باید وارد میدان‌های بزرگ شویم. در حالی که ما میداندار بزرگی در جهان هستیم. امام و شهید رئیسی مردم را باور داشتند،، اما امروز طوری حرف زده شد که انگار ما هیچ کارشناسی در کشور نداریم و حتی لازم است کارشناس وارد کنیم!

به دلیل مظلومیت شهید رئیسی در مناظره از دستاورد‌های ایشان دفاع کردم

وی ادامه داد: بله ما باید از تجربه مدیریت جهان استفاده کنیم،، ولی کارشناسان برجسته در کشور داریم. می‌گویند ما باید وارد میدان‌های بزرگ شویم درحالی که ما میدان‌دار بزرگ هستیم. این که این حرف‌ها را می‌زنیم بخاطر این است که به مردم پشت کرده‌ایم. آقای پزشکیان در حلقه بسته‌ای هستند که مجلس خودشان هم ایشان را هم تحمل نکرد. با خزانه بدهکار دولت را به شهید رئیسی تحویل دادند، ولی آقای رئیسی این دولت را به خوبی اداره کرد.

این نامزد انتخاباتی عنوان کرد: در فروش نفت تحریم‌ها بیشتر شد، ولی در دولت شهید رئیسی فروش نفت چند برابر شد. روابط با همسایگان در قبل دچار مشکل و با برخی روابط قطع بود، ولی این مسئله در دولت آقای رئیسی حل شد. رشد تورم در دولت آقای رئیسی کاهش یافته است. رشد اقتصادی کشور در گذشته در دولت قبل صفر بود، ولی رشد ۶ درصدی در دولت آقای رئیسی ایجاد شد. تحریم‌ها بیشتر شد، ولی فروش نفت بیشتر شد؛ این کار با روابط همسایگان انجام شد. همچنین در دوره شهید رئیسی وارد باشگاه‌های بزرگ بین‌المللی شدیم و تراز جمهوری اسلامی و رئیس جمهور رشد کرد.

قاضی زاده در پایان گفت: قول می‌دهم آرزو‌ها و آرمان‌های شهید رئیسی را به دست بگیریم و به قله برسانیم.

مردم اساس تحول هستند 

قالیباف ریاست جمهوری در ۶ دقیقه پایانی در جمع بندی گفت: مردم اساس تحول هستند که نقش اساسی در تحول دارند.
 
وی حفظ امنیت سرمایه گذاری و فراهم شدن فرصت‌ها و کوتاه شدن پست و پای دولت از حوزه اقتصاد را مهم خواند و گفت: اقتصادی دستوری و قاعده گذاری‌های خلق الساعه باعث ناامنی و فرار سرمایه می‌شود. 

قالیباف با تاکید بر لزوم استفاده از نظرات نخبگان، اندیشمندان و صاحب نظران و کارآفرینان به خصوص جوانان در حوزه دانش بنیان گفت: جوانان می‌توانند تحولات بسیار بزرگی نسبت به کار‌های قدیم رقم زنند؛ باید به آن‌ها اجازه تصمیم سازی کرده و ما تصمیم گیری کنیم. همه تحولات بزرگ کشور ریشه در حضور مردم و جوانان دارد.

وی توجه به وضعیت به بازار سرمایه اعم از بازار‌های اولیه و ثانویه را ضروری خواند و افزود: باید رفع تحریم را دنبال کرد که از جمله آن پرونده‌های در حوزه سرمایه گذاری خارجی و استفاده از فرصت‌ها در بریکس و شانگ‌های است.

قالیباف تورم را نتیجه سیاست گذاری دولتی‌ها دانست و گفت: ما در دولت خدمت و پیشرفت معتقدیم که باید سپر حمایتی حداقل برای ۵ دهک جامعه شامل کالا‌هایی اساسی و حتی ۵ قلم اصلی لوازم خانگی تا زمان کنترل تورم درنظر گرفت و جلوی آسیب را گرفت؛ این آسیب به خاطر بی تدبیری دولت‌ها رخ داده است و مردم تقصیری ندارند.

این کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره به ماده ۱۸ قانون مدیریت خدمات کشوری گفت: طبق این ماده باید حقوق افراد به اندازه تورم باشد لذا این موضوع را در دولت چهاردهم دنبال می‌کنیم.

قالیباف مجددا گفت: می‌توان با مدیریت قوی به این اهداف رسید؛ رییس جمهور قوی در کنار مدیران متدین و قوی و امین و دارای کارنامه و عملکرد مطمئن می‌تواند تورم را کنترل کرده و کاهش دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: انقلاب اسلامی فرصت حاکم شدن مردم بر سرنوشت خود را داد تا بتوانند نفرات را در سلسه مراتب قدرت در هر سطحی انتخاب کنند.

قالیباف گفت: مردم عزیز ما دولتی را مستقر کنید که آینده فرزندان سرزمین را بسازد تا همان طور که در حوزه دفاعی همه دنیا نسبت به توان ما حسرت خوردند، ان شاالله در حوزه مسائل اقتصادی نیز نسبت به پیشرفت کشور حسرت بخورند؛ این در یک قدمی و توان ما است.

نگاه من در عرصه حکمرانی، حکمرانی اقتصادی - اجتماعی است

پزشکیان در بخش جمع‌بندی نخستین مناظره تلویزیونی ۶ نامزد انتخابات که با موضوع اقتصادی- مهار تورم و رشد تولید- برگزار شد، خطاب به قاضی‌زاده گفت: من نمی‌خواهم وارد تحلیل دولت آقای رئیسی شوم؛ چراکه قلبا خدمت ایشان ارادت دارم. همچنین من هیچ وقت نگفتم که مدیر از خارج بیاوریم بلکه گفتم که مشورت کنیم و مشاور بیاوریم.

وی ادامه داد: همچنین کار‌ها و وعده‌هایی که مطرح می‌کنید همان مشکل بورس ۳ روزه است و اشتغال یک میلیون تومانی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: از برادرمان آقای زاکانی می‌خواهم که لطف کنند و قرارداد با چین را شفاف کنند و بگویند که محل تامین منابع آن چیست؛ آیا از محل پول بانک مرکزی ایران در چین است یا این‌که از منابع کشور چین است یا این‌که اگر از فاینانس چینی است، با چه نرخی است و همچنین درباره تخلفاتی که در شهرداری درحال شکل‌گیری است توضیح دهد. منعی وقت نمی‌گویم که مشکل شهرداری از آقای زاکانی است؛ چراکه این تخلفات شکل می‌گیرد، اما اگر قرار باشد که اینگونه حرف بزنیم، من نمی‌خواهم چو ترد بحث‌های دیگر شوم و بهتر است که دارد نشویم و درباره چیز‌هایی که وجود دارد بگوییم.

پزشکیان در ادامه متنی خطاب به مردم قرائت کرد و گفت: کردم عزیز ایران! زندگی شخصی و سیاسی من مبتنی بر یک اصل اخلاقی بوده و آن صداقت است؛ این بنیان را تغییر نخواهم داد و این مهم‌ترین عهد من با شما خواهد بود. خوب می‌دانم که رئیس جمهور در کشور اختیارات تعریف شده‌ای دارد و قرار نیست که کشور را با دعوت و درگیری اداره کنم، ولی مواضع خود را شفاف اعلام می‌کنم و دنبال خواهم کرد. هر رویکردی در عرصه اقتصاد باید به کاهش تورم و فقر بیانجامد.

وی با تاکید بر این‌که «نگاه من در عرصه حکمرانی، حکمرانی اقتصادی - اجتماعی است»، ادامه داد: در ابعاد اجتماعی و اقتصادی من طرفدار عدالت اجتماعی هستم نه شعار‌های توزیعی پوپولیستی که حاصل آن تورم بیشتر برای همان‌هایی است که قرار بود از آن‌ها حمایت کنیم. به تعامل فعال با جهان قویا معتقدم و تحریم به معنای جنگ است و کشته‌های جنگ اقتصادی فقرا هستند و ثروتمندان کارآفرین را متفاوت از ثروتمندان نویسه می‌دانم؛ ثروتمندان کارآفرین به بهره‌وری و کارایی‌شان متکی هستند و من دست آن‌ها را می‌بوسم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مردم تاکید کرد: از نظر دولت من یکی از اقدامات اولویت دار دولت این است که مردم باید بدانند پول دولت در کجا خرج می‌شود؛ من خزانه دولت را در یک اتاق تمام شیشه‌ای قرار می‌دهم و معتقدم که هر مبلغی که به خزانه وارد یا از آن خارج می‌شود، به استثنای امور نظامی و امنیتی، باید منتشر شود. معتقدم که حذف زمینه‌های ایجاد فساد و برخورد با افراد فاسد کاملاً ضروری است و با توجه به این‌که نظام چند نرخی منشأ اصلی فساد است، من به سمت حذف آن حرکت خواهم کرد؛ البته این موضوع شوکی وارد نخواهد کرد.

قالیباف با بیان این‌که «اساساً پدیده‌ای به نام شبه دولتی را قبول ندارم و میدان را به بخش خصوصی واقعی خواهم سپرد و این بخش نیز باید بداند که رانتی در کار نخواهد بود»، عنوان کرد: امروز در تامین برق، گاز، بنزین و سوخت به سرعت به سمت بحران حرکت می‌کنیم و دولت چهاردهم با هر رئیس جمهور‌ی ناچار از اتخاذ تصمیمات مهم خواهد بود؛ هر تصمیم باید هم مشکل کمبود را حل کند و به رفع فقر مطلق بینجامد.

وی با تاکید بر این‌که «فیلترینگ و محدودیت اینترنت مانع برخی کسب و کار‌ها شده است»، گفت: در دولت من حوزه‌های کارآفرینی نوبت میدان بیشتری خواهند داشت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: فقر پدیده‌ای چند بعدی است که باید همزمان با از بین بردن عوامل آن، یک نظام تامین اجتماعی موثر برای فقرا داشته باشیم و من در دولتم این نهاد را ایجاد خواهم کرد. باید بزرگترین برنده هر اصلاحی که در اقتصاد صورت می‌گیرد، فقرا باشند.

پزشکیان گفت: من به ۴ اصلی که در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد معتقدم و بر این باورم که این اصول می‌تواند در حوزه‌های دیگر نیز در حل همه مشکلات به عنوان استراتژی اقدام مورد توجه قرار بگیرد؛ این ۴ اصل عبارت از عدالت، روابط بین بخشی، مشارکت مردمی و تکنولوژی مناسب هستند؛ من با همین روش در استانی که رئیس بیمارستان بودم طی ۶ ما نزدیک به ۷۰۰ خانه بهداشت و ۵۰ مرکز بهداشتی بدون اعتبار دولتی و فقط با مشارکت مردم و روابط بین بخشی ساختم. معتقدیم که اگر بسیج شویم و با نگاه بسیج و مشارکت مردم بخواهیم مشکلات آن‌ها را حل کنیم، قادریم هر کاری بکنیم، ولی لازمه آن، حذف اختلافات است.

وی با تاکید بر لزوم پرهیز از دامن زدن به اختلافات و عیب جویی عنوان کرد: من هیچ ربطی به دولت روحانی نداشتم و از هر دولتی که خواستم دفاع کردم و از هر دولتی که خواستم نقد کردم و معتقدم که هر دولتی عیب و مزایایی داشته است؛ نظام با همین دولت‌ها به اینجا رسیده است. تخریب کردن همدیگر به نفع ممکلکت و انقلاب نیست؛ من را به طرفی نکشانید که عیب آدم‌ها را بگویم؛ هر کدام از ما عیب‌هایی داریم چرا وادار می‌کنید که با همدیگر در بیفتیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان با بیان این‌که «باید دست به دست هم بدهیم چراکه مملکت نیاز به هماهنگی، همفکری و همدلی دارد»، اظهار کرد: سیاست‌های مقام معظم رهبری و قانون برنامه‌ای که دولت باید تنظیم کند مسیر راه ماست.

عدالت این است که همه را پای کار بیاورید

جلیلی در بخش پایانی صحبت‌های خود، گفت: مردم امشب حرف‌ها را شنیدند. مساله مهم این است که آیا در ۴ سال آینده رئیس‌جمهور باید دچار روزمرگی باشد و برخی مشکلاتی که وجود دارد را حل کند یا اینکه رئیس جمهوری داشته باشیم که از مشکلات موجود عبور کند و کشور را پیشرفت یا جهش دهد. مهم است در ایام انتخابات این تشخیص داده شود که چه کار خواهد شد. کسی که رئیس‌جمهور می‌شود باید چند موضوع را به طور جدی مورد توجه قرار داده و روزانه پیگیری کند که نتیجه آن جهش کشور می‌شود. لازمه این جهش این است که اولویت رئیس‌جمهور مشخص باشد و باید بداند علت اصلی مشکلات و همچنین فرصت‌ها را بداند. او باید فراتر از حل مشکلات موجود، در یک چارچوب کلی برنامه داشته باشد که خود به خود مشکلات موجود حل شود.

وی با بیان اینکه ریشه خیلی از مسائلی که امشب مطرح شد مثل تورم، خصوصی سازی و سایر مسائل نبود انضباط مالی است و این انضباط باید در اولویت دولت بعدی باشد، افزود: اگر انضبط مالی درست شود، شاید برخی مسائل حل شود، ولی سایر مسائل پیش می‌آید.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: پیشرفت کشور با عده‌ای خاص و چند پروژه چند دستگاه دولتی یا خصوصی انجام نمی‌شود بلکه با مشارکت همه مردم ممکن می‌شود. این امکان باید در اختیار آحاد ملت باشد که با هرکسی با توجه به استعداد خود چه علم، سرمایه، مهارت و تجربه به صحنه بیاند. ما برای استفاده از توان مردم، استفاده از توان متخصصان و دانشمندان جوان، آوردن سرمایه و تامین مالی برنامه داریم. عدالت این است که همه را پای کار بیاورید نه اینکه عده‌ای با رانت و تبعیض بخواهند فقط آن‌ها در عرصه باشند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: باید برای اقتصاد مولد برنامه داشته باشید. ما در موقعیت بسیارکم‌نظیر تاریخی هستیم. ما با استفاده از فرصت‌های تاریخی و فرصت‌های سیاست خارجی، می‌توانیم تعاملات گسترده و سازنده با جهان داشته باشیم که این روابط اقتصادی می‌تواند کشور را ارتقا دهد و اقتصاد ما ارتقا یابد. نباید از معیشت مردم غفلت کرد. باید برای کوتاه مدت طرح‌های معیشیتی داشت که این طرح‌ها را خدمت دولت شهید رئیسی مطرح کردیم مثل طرح سبد غذایی و ... که می‌تواند به مسئله معیشتی مردم کمک کند.

مردم سکته می‌کنند اگر یادشان بیفتد به دهه ۹۰ قرار است برگردند

زاکانی در صحبت‌های پایانی خود در اولین مناظره انتخاباتی با محوریت موضوعات اقتصادی، بیان کرد: بنده سعی می‌کنم یک جمع بندی داشته باشم. به اعتقاد بنده برای اینکه کار کشور به سمت خیر و صلاح پیش برود حتما نیاز به کارکارشناسی و کار دقیق است. مدیری را می‌خواهد که هم دانش و هم تجربه داشته باشد. مدیری که هم سلامت بوده و هم با فساد مبارزه کند. مدیری که عرضه کار داشته باشد. این سه ویژگی را یک مدیر باید داشته باشد وگرنه بر سر آن کلاه می‌گذارند؛ لذا هر کس می‌خواهد سکان کار را به دست بگیرد باید تکلیف خود را با تهدیدات امروز که در عرصه اقتصاد وجود دارد روشن کند.

وی در ادامه اظهار کرد: باید بداند که می‌خواهد با نقدینگی سرگردان چه کار کند. با تورم چه کار می‌خواهد کند با قاچاق و فساد اقتصادی می‌خواهد چه کند. با عدم توزیع عادلانه یارانه‌های انرژی می‌خواهد چه کار کند، با نوسان نرخ ارز می‌خواهد چه کار کند، فقر و فساد و تبعیض را می‌خواهد چه کار کند، باید برنامه ارائه دهد. با حرف و شعار نمی‌شود. سرمایه‌هایی که در کشور است چگونه می‌خواهد گره از زندگی مردم باز کند. سفره مردم تنگ شده است و مردم در فشار اقتصادی هستند. در حوزه سلامت، مسکن، معیشت و رفاه و تفریحات باید بسته ارائه دهد. از طرفی ناظر به زیرساخت‌های کشور می‌خواهد چه کار کند. زیرساخت‌های کشور نیاز به تحول دارد. تحریم ظالمانه است، اما ما تا خودمان تحریم را خنثی نکنیم کسی به ما رحم نخواهد کرد.

وی افزود: من تعجب می‌کنم از دوستان عزیز خود. آقای پزشکیان و برادران عزیز مگر مولیبدن را در سال ۸۷ قطع نکردند؟ مریض‌های سرطانی سرگردان شده بودند. دو سه ماه بچه‌های دانشمند ایران ژل ژنراتور بچه‌های ما را درست کردند و بعد به ما دادند. می‌خواستند بنزین را تحریم کنند، اما ستاره خلیج فارس مانع شد. قضیه کرونا جلوی چشم ما است. من به دنبال ارتقای عدالت و پیشرفت هستم. در عدالت و پیشرفت هم چهار سر فصل تحولی عرض کردم. یکی اقتصاد خود را مستقل از ارز و بر پایه تقویت ارزش پول ملی طراحی کنیم. از سوی دیگر خام فروشی نکنیم. مبتنی بر دانش محصول نهایی را با یک ارزش فوق العاده بفروشیم. دیگر تحریم پذیر هم نیست. نفت خام را تحریم می‌کنند، اما دیگر نمی‌توانند آن را تحریم کنند.

وی در ادامه بیان کرد: نکته سوم حاکمیت مردم در اقتصاد است. بپذیریم که مردم در اقتصاد حاکم شوند. نکته چهارم نیز توزیع ثروتی است که خلق می‌شود. برای مردم خساست نکنیم. بگذاریم مردم ثروتمند شوند. ما زمانی که در تهران شروع کردیم مشکلات مختلفی داشتیم. شهردار محترم توسط یکی از عزیزان پیغامی به ما دادند که گفته بود تا سر ماه شما نمی‌کشید، اما شد. تخلف هم نکردیم و مسیر درست را رفتیم. من خیلی خوشحال می‌شوم که آقای پزشکیان از بنده سوال کنند درباره فساد. ما در شهرداری در دو سال اخیر ۱۳۰ هزار میلیارد امکانات خود را برگرداندیم. ممنونم که فرصت ایجاد می‌کنید که من بگویم. در خصوص چین ما ۱۳ میلیارد یورو تفاهم نامه نوشتیم و قریب به ۲ میلیارد یورو قرارداد نوشتیم که ۲۰ درصد آن را از پول بلوکه شده خود در چین پرداخت کردیم و باقی نیز با نرخ ۴/۷ و ۴/۹ گرفتیم آن هم سه ساله. آقای فرزین می‌گفت در تاریخ جمهوری اسلامی بنده چنین چیزی را سراغ ندارم.

وی در ادامه بیان کرد: این‌ها شفاف است و همه نیز افتخار است. نکته بعد راجب ثروت نیز گفتم ما یارانه‌ها را مبتنی بر اعتبار طلا تنظیم می‌کنیم که دست خوش تورم نشود و موارد را نیز بنده ذکر کردم. یادآور روز‌هایی است که توهین‌های جدی می‌شد به شهید رئیسی. این صحنه‌ها جلوی چشم ما است. برخی از دوستان در آن ایام بودند. می‌شود اتهام زد. می‌شود دنبال کرد و می‌شود کشور را ناکارآمد معرفی کرد و می‌شود مسیری را رفت که در آن مردم ناامید شوند، اما شهید ما مذاکره را تعطیل نکرد و چک برجام را نیز نقد کرد و سفره مردم را نیز که در دهه ۹۰ دنبال می‌کردند تا کوچک و کوچک‌تر شود. مردم ما امروز سکته می‌کنند که اگر یادشان بیفتد که به دهه ۹۰ قرار است برگردند. دیگر به آن شرایط باز نمی‌گردند. ما مسیری را فرا روی خود داریم و تجربه‌ای داریم و تکیه به داشته‌هایی می‌کنیم که می‌شود به بهترین شکل خط این شهید را حفظ کرد و گره از زندگی مردم گشود و پیشرفت و آبادانی را برای کشور به ارمغان آورد.

دولت باید از سر راه فعالیت اقتصادی مردم کنار رود

پورمحمدی در بخش جمع‌بندی نهایی این مناظره، با تاکید بر این‌که گفتگو‌ها صریح، جدی و سازنده بود، اظهار کرد: نیاز جامعه به این گفت‌وگوهاست. مسئله مهم در منظومه فکری و اقتصادی ما ثبات و اطمینان و آرامش‌بخشی به جامعه است که در نهایت رئیس دولت را در دستیابی به دو هدف مهم یعنی تقویت اعتبار دولت نزد مردم و ارتقای نقش منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران کمک کند.

وی افزود: مهمترین ویژگی مورد انتظار از چنین برنامه‌ای، برخورداری از انسجام کافی در همه حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و قابلیت سنجش مستمر و بهنگام نتایج مورد انتظار آنان است. در این چارچوب اهداف اصلی باید قابل‌سنجش برای کنترل و نظارت مردم و پاسخ‌گویی به آن باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: دولت وظیفه‌ای جز ایجاد امنیت و تامین زندگی توام با رفاه، عزت و آرامش برای مردم ندارد. قرار ما در دولت قرار این است. دولت باید از سر راه فعالیت اقتصادی مردم کنار رود و مانع فعالیت و کسب‌وکار مشروع مردم نباشد و قرار دولت قرار چنین است.

پورمحمدی ادامه داد: دولت باید در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند تا مردم، بخش خصوصی و تعاونی به کمک این زیرساخت‌ها از سرمایه‌گذاری‌ها نهایت استفاده را ببرند. دولت قرار هم چنین است. زیرساخت‌های اصلی مغفول مانده کشور مثل شبکه ارتباطی الکترونیکی توسعه یابد، سریع و ارزان باشد و از دانش‌های جدید بهره‌گیری کند.

وی اظهار کرد: در حوزه‌های مختلف به اعتماد مردم به حاکمیت و اعتماد حاکمیت به مردم به این امر کمک می‌کند. به مردم بها ندهیم و صادق نباشیم مردم هم به ما اتکا نخواهند کرد. دولت پیمانکاری و بنگاه‌داری، مدیریت یک بیمارستان و یک شهر یا موسسه و پژوهشکده نیست. دولت مجموعه ظرفیت‌های یک کشور و ملت و تاریخ و فرهنگ و هویت و تمدن است که باید این ظرفیت‌ها تجمیع کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
6
12
خخخخخ
پاسخ ها
فرشباف
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
فقط دکتر پزشکیان طبیب دلهاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
3
21
ایشونو میارن فقط به چن نفرحمله کنه
برنامه خاصی نداره کلا
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
4
22
زاکانی را فقط اورده اند که با بی اخلاقی به پزشکیان حمله کنه و تمرکز و اعصاب ایشان را به هم بریزه. برای همین انتظار حرف حسابی ازش نداشته باشید. فقط تخریب و اقدامات منفی از طریق بی اخلاقی در حمله و بعد هم کناره گیری به
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
درس اول .تنوع پوششی ها
پوششی تهمت زن. پوششی توهین گر.پوششی تنش افزا
درس دوم . روش برخورد با پوششی ها
قبل از پاسخ به پوششی ها باید رو کرد به اصلی و پرسید اینها نظر شما را درست و کامل منعکس کردند.بعد از رد یا قبول آنوقت پاسخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
4
14
هنوز بعضی از کاندیداها متوجه نیستند که نمایندگی یک ملت و یک کشور را فعلا بالقوه بر عهده دارند ولی این دلیل نمی شود با هر ادبیاتی در تریبون زنده نسبت به وضعیت مدیریت کشور،قضاوت در خصوص مسئولین قبلی و خیلی از مسائل صحبت کنند،وظیفه اول تک تک آنها،امیدآفرینی و ایجاد وفاق می باشد،نه اینکه برای انتخاب شدن خود و يا هم حزبی خود،اخلاق را لکه مال کند به قول سعدی:ادب مرد به ز دولت اوست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
مجبورند می فهمی مجبور . می خواد سر پست و مقامش بمونه و یا یکم بیشتر ترقی کنه ... درکشون کنید. .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
0
11
زاکانی عاشق سینه چاک چین پاسخ دهد چرا قیمت گوشت هفتصد درصد رشد کرد ؟
انگار فقط برای ... اوردندش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
1
11
زاکانی از دولت رییسی شهرداری تهران رو بعنوان پاداش گرقت از دولت بعدی وزارت رو به پاس تخریب پزشکان میگیره . همچنین قاضی زاده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
1
11
زاکانی دنبال پست جدیده
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین