کد خبر: ۹۱۴۸۹۶
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱

علائم اولیه تب کریمه چیست؟

رئیس پیشگیری و مدیریت بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده است که به طور معمول به دلیل ایجاد اختلال در انعقاد خون باعث کبودی در قسمت‌های مختلف بدن و خونریزی شدید بینی می‌شود.
علائم اولیه تب کریمه چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر زهرا نهبندانی خاطر نشان کرد: حیوان آلوده به این کنه هیچ گونه علائمی به جز اندکی تب ندارد، اما در صورت گزش انسان؛ می‌تواند شروع کننده یک بیماری خطرناک باشد از همین رو دامداران و کارکنان کشتارگاه‌ها باید به موارد ایمنی توجه کافی داشته باشند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در ۱۰ سال اخیر مواردی از مرگ و میر با بیماری تب کریمه کنگو در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گزارش نشده است، تصریح کرد: در سال گذشته ۴۵ مرود مشکوک محتمل گزارش شد که یک مورد آن‌ها مثبت اعلام شد، اما مواردی از مرگ و میر ناشی از این بیماری گزارش نشده است. 

دکتر نهبندانی با اشاره به اینکه این ویروس از انسان به انسان و از طریق تماس با خون، ترشحات، و سایر مایعات بدن فرد آلوده نیز منتقل می‌شود، اظهار کرد: ویروس عامل انتقال این بیماری پوشش پروتئینی و مقاومت پایین به گرما دارد به طوریکه در دمای ۵۶ درجه سیلسیوس پس از نیم ساعت نابود می‌شود به همین دلیل توصیه می‌شود برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری همواره گوشت و شیر جوشانده شوند.

وی با بیان اینکه دوره نهفتگی این بیماری به نحوه آلوده شدن به آن بستگی دارد، تصریح کرد: در برخی این دوره ۱ تا ۳ روز و در برخی تا ۹ روز ممکن است طول بکشد و مهمترین علائم این بیماری تب بالای ۳۹ درجه، سرگیجه، سردرد شدید، کمر درد و گردن درد، دل درد همراه با اسهال و استفراغ، درد مفاصل و درد‌های عضلانی در پشت پاها، چشم درد و فتوفوبیا (حساسیت به نور)، درد و سفتی گردن و برافروختگی صورت است.

رئیس پیشگیری و مدیریت بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه برای پیشگیری از آلودگی با کنه تب کریمه کنگو، راهکار‌های مختلفی وجود دارد، عنوان کرد: حمام کردن دائمی دام ها، انجام سم پاشی برای حذف کنه ناقل بیماری، استفاده از مواد دفع حشرات روی پوست و لباس‌ها برای جلوگیری از گزش کنه و حشرات، خودداری از تماس با خون و مایعات بدن حیوانات و افرادی که علائم این بیماری را دارند و جلوگیری از کشتار دام در محل‌های غیر مجاز از جمله راهکار‌های مواجه با دام الوده است. 

وی با بیان اینکه در صورت تماس با بیمار نیز استفاده از لباس‌های محافظ، دستکش و ماسک توسط افرادی که با افراد بیمار در تماس هستند (مانند کارکنان بیمارستان ها، پزشکان و پرستاران)، ضروری است، عنوان کرد: تمام موارد مشکوک محتمل به بیماری تب کریمه کنگو قبل از اعلام نتایج آزمایشات به صورت رایگان تحت درمان قرار می‌گیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین