کد خبر: ۹۱۵۰۱۵
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸
تبلیغات

خودرو گذر موقت چیست؟ بررسی مزایا و معایب مهم

خودرو ورود موقت به اتومبیلی می‌گویند که با پلاک موقت و تحت شرایط خاص گمرکی امکان حضور در خاک کشور را دارد. ورود اتومبیل گذر موقت به کشور قوانین خاص خود را دارد که توسط قانون‌گذاران تعیین می‌شود.
خودرو گذر موقت چیست؟ بررسی مزایا و معایب مهم
آفتاب‌‌نیوز :

تهیه پلاک ماشین گذر موقت راهکاری کارآمد برای تردد ایرانیان مقیم کشور‌های خارجی و گردشگران غیرایرانی در کشور یا تردد ایرانی‌ها در مناطق آزاد است. اگر قصد خرید ماشین گذر موقت در ایران یا وارد کردن آن به کشور را دارید، در این مطلب به بررسی کامل مزایا و معایب خودرو گذر موقت پرداخته‌ایم.

خودرو گذر موقت؛ اتومبیل خارجی با پلاک ورود موقت

ماشین‌های گذر موقت، اتومبیل‌های خارجی هستند که در یک بازه زمانی مشخص و تعیین‌شده (۱ تا ۳ ماه) قادر به تردد در سطح کشور هستند. پلاک اتومبیل‌های گذر موقت با پلاک ملی متفاوت است و عبارت گذر موقت روی پلاک قرار گرفته است. طبق ماده ۵۰ و ۷۰ قانون گمرک کشور، خرید و فروش اتومبیل‌های گذر موقت ممنوع است، اما متاسفانه افرادی به‌صورت غیرقانونی، اقدام به خرید و فروش خودرو‌هایی با پلاک گذر موقت می‌کنند. همچنین هیچ‌کدام از اتومبیل‌های ورود موقت را نمی‌توان پلاک‌گذاری دائمی کرد؛ با این وجود با تهیه پلاک گذر موقت می‌توان در بازه زمانی محدود از این اتومبیل‌ها استفاده کرد. اتومبیل‌هایی با پلاک گذر موقت را معمولا گردشگرانی تهیه می‌کنند که قصد اقامت موقت در کشور مقصد را دارند.

ازآنجایی‌که خرید پلاک گذر موقت اتومبیل، محدودیت بالا و قوانین خاص خود را دارد، خرید اتومبیل‌های خارجی به‌صورت قسطی گزینه‌ای به‌صرفه و مناسب برای افراد مقیم کشور است؛ ازاین‌رو برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت خودرو‌های خارجی، تعداد اقساط و شرایط دریافت آن، می‌توانید به سایت‌های معتبر فروش اقساطی خودرو مراجعه کنید.

شرایط تهیه پلاک ماشین گذر موقت؛ ارائه مدارک به پلیس راهور

پلاک‌گذاری اتومبیل گذر موقت در ایران توسط پلیس راهور انجام می‌شود. برای تهیه پلاک گذر موقت باید مدارکی مانند پاسپورت، گواهی‌نامه بین‌المللی، دفترچه کارنه دو پاساژ، معرفی‌نامه مهرشده گمرک و مجوز عبور از کشور را به مراکز تعویض پلاک ارائه دهید. پس از بررسی مدارک ارائه شده، پلاک ماشین ورود موقت، صادر می‌شود.

چنانچه شخص خارجی برای خرید پلاک ورود موقت اقدام می‌کند باید مدارک دیگری مانند پاسپورت غیرایرانی، گواهینامه بین‌المللی، مجوز ورود به کشور، نامه گمرک و مدرک شناسایی دارنده خودرو را ارائه دهد. همچنین افراد خارجی برای دریافت پلاک موقت، باید ثابت کنند قصد اقامت موقت در کشور مقصد را حداقل به مدت ۹۰ روز دارند. هزینه پلاک موقت خودرو، براساس مدل اتومبیل و مدت زمان اعتبار پلاک متفاوت است.

قوانین خودرو ورود موقت؛ امکان تردد ۳ماهه در کشور مقصد

عبور و مرور با اتومبیل‌های گذر موقت، فقط به مدت ۳ماه در کشور مقصد امکان پذیر است؛ درصورتی‌که قصد تمدید مهلت پلاک گذر موقت را دارید، قبل از اتمام زمان قانونی، به پلیس راهور مراجعه کنید. اگر فردی غیر از مالک اصلی خودرو ورود موقت با آن رانندگی کند، دچار تخلف شده است. به‌علاوه، اگر هرگونه تخلفی با ماشین پلاک گذر موقت صورت بگیرد، اتومبیل توقیف می‌شود.

خودرو گذر موقت چیست؟ بررسی مزایا و معایب مهم

خودرو گذر موقت؛ اتومبیل خارجی با امکان تردد محدود

مزایا تهیه پلاک گذر موقت برای خودرو؛ روشی برای سفر آسان گردشگران خارجی

ایرانیان مقیم خارج از کشور و گردشگرانی که قصد سکونت موقت در ایران را دارند، با تهیه مدارک لازم برای پلاک گذر موقت و ارائه آن به پلیس راهور، امکان تردد با این اتومبیل‌ها را در سطح کشور دارند. درواقع تهیه پلاک گذر موقت برای گردشگران خارجی، روشی کاربردی و بی‌دردسر برای لذت بردن از سفر است. همچنین ایرانیان مقیم کشور‌های دیگر، با تهیه پلاک گذر موقت برای اتومبیل خود، به‌راحتی قادر به تردد با ماشین گذر موقت در کشور هستند.

معایب خرید ماشین با پلاک گذر موقت؛ توقیف خودرو در صورت تخلف

اتومبیل‌های گذر موقت قوانین خاص گمرکی دارند؛ درنتیجه واردکنندگان یا دارندگان پلاک گذر موقت با محدودیت‌هایی مواجه هستند. در ادامه معایب و مشکلات ماشین گذر موقت را برای شما آورده‌ایم:

  • مالک خودرو ورود موقت، برای وارد کردن این اتومبیل به داخل خاک ایران باید ضمانتی ۳ برابر ارزش واقعی ماشین ارائه دهد.
  • واردکنندگان اتومبیل‌های گذر موقت، قادر به واگذاری این خودرو‌ها به اشخاص دیگر نیستند؛ به‌عبارت دیگر اولین و آخرین صاحب اتومبیل‌های ورود موقت، واردکنندگان آن هستند.
    قیمت بسیار بالا اتومبیل‌های گذر موقت از معایب قابل‌توجه این خودرو‌ها است.
  • با پایان یافتن اعتبار پلاک اتومبیل گذر موقت، خودرو باید به خارج از کشور منتقل شود.
  • اگر هرگونه تخلفی با ماشین ورود موقت صورت بگیرد، خودرو توقیف خواهد شد.

برای جلوگیری از خارج شدن خودرو از کشور، باید قبل از اتمام موعد قانونی آن، اقدام به تمدید پلاک گذر موقت ماشین کرد. ضمانت ۳ برابری که فرد برای وارد شدن خودرو پلاک موقت خود ارائه می‌دهد، صرفا جنبه اعتباری دارد و برای آن پولی پرداخت نمی‌کند.

خودرو گذر موقت چیست؟ بررسی مزایا و معایب مهم

معایب خرید خودرو گذر موقت؛ توقیف خودرو در صورت تخلف

تهیه خودرو با پلاک گذر موقت؛ تردد بی‌دردسر برای گردشگران خارجی

ماشین ورود موقت، خودرو خارجی با پلاک موقت است که تحت شرایط گمرکی خاص اجازه ورود و تردد در خاک کشور را دارد. اتومبیل گذر موقت راهکاری بی‌نظیر برای تردد گردشگران خارجی و ایرانیان مقیم کشور‌های دیگر است که قصد رفت‌وآمد با ماشین شخصی خود را در ایران دارند. وارد کردن یا استفاده از خودرو با پلاک گذر موقت قوانین محدودکننده و معایب بسیاری مانند مدت اعتبار محدود دارد. ازآنجا‌که خرید و فروش ماشین‌های گذر موقت غیرقانونی است، بهترین راهکار برای خرید بی‌دردسر اتومبیل‌های خارجی با هزینه بسیار کمتر خرید اقساطی آن‌ها از فروشگاه‌های معتبر مانند سپند خودرو است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین