کد خبر: ۹۱۵۴۸۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۵
تبلیغات

درباره نسل جدید کولر آبی چه می‌دانید؟

کولر‌های آبی (evaporative coolers) یک نوع سیستم خنک‌کننده هستند که از اصل "گرماگیری" یا "تبخیر‌آب" برای خنک نمودن هوا استفاده می‌کنند. عملکرد این کولر‌ها بسیار ساده است و بر اساس تبخیر آب به عنوان یک روند تبدیل فیزیکی عمل‌می‌کند.
درباره نسل جدید کولر آبی چه می‌دانید؟
آفتاب‌‌نیوز :

عملکرد کلی انواع کولر آبی به این شکل است: ابتدا، آب از یک مخزن یا سیستم آب‌رسانی به کمک پمپ به کولر هدایت می‌شود. آب توسط سیستم پاشش و پخش آب به واسط‌های تبخیر (پوشال یا پد‌های سلولزی) میرسند و آن‌ها را کاملا خیس میکنند و با عبور هوای گرم از درب‌های کولر، هوا از طریق واسطه تبخیر عبور‌می‌کند. این هوا می‌تواند از محیط خارجی به کمک یک فن یا سیستم گردش هوا به داخل کولر جذب‌شود. آب موجود در واسطه تبخیر سلولزی تبخیر می‌شود. در این فرآیند حرارت مورد نیاز برای تبخیر از هوا جذب می‌شود و هوا خنک‌تر می‌شود. هوای خنک‌تر از طریق خروجی کولر و کانال هوا به داخل فضایی که قصد خنک‌کردن آن را داریم، هدایت می‌شود.

نسل جدید موتور‌های کولر آبی

موتور کولر‌های آبی دارای ابعاد کوچک هستند و در داخل کولر نصب می‌شوند. این موتور‌ها به عنوان قسمت مهمی از کولر‌های آبی عمل می‌کنند و تا زمانی که به صورت مرتب و سالانه سرویس شوند، عملکرد بهینه‌ای‌دارند.

لورچ به عنوان شرکت پیشرو در زمینه بهینه‌سازی کولر‌های آبی اقدام به تولید کولر آبی سلولزی و کولر آبی پوشالی با موتور نسل‌جدید با عنوان BLDC یا همان موتور‌های Brush Less یا بدون جارو بک یا ذغال کرده‌است. از ویژگی‌های نسل جدید کولر‌های آبی لورچ که از موتور‌های BLDC بهره‌میبرند میتوان به موارد زیر اشاره‌نمود:

قابلیت کنترل دور اتوماتیک

موتور‌های BLDC کولرآبی با ولتاژ DC کار‌میکنند. ساده‌ترین تعریف از این محصول این است میتواند قابلیت کنترل دور بصورت دستی یا اتوماتیک داشته‌باشد. این امکان تا پیش از این در کولر‌های آبی وجود‌نداشت. کولر‌های قدیمی دارای دو سرعت "تند" و "کند" بودند، اما این کولر‌های جدید این قابلیت را دارند با تنظیم دمای محیط مثلا روی ۲۵ °C، دستگاه از ۰ الی ۱۰۰ درصد توان خود (۱ الی ۷ سرعت دور‌فن و تنظیم میزان هوادهی اتوماتیک) استفاده میکند که دمای محیط را روی عدد تنظیم‌شده حفظ‌نماید.

انواع کولر آبی سلولزی و پوشالی

کمترین مصرف انرژی

کولر‌های آبی مجهز به موتور BLDC دارای گرید انرژی A+++ و A++ میباشند و میتوانند مصرف انرژی را تا ۷۰% کاهش‌دهند به‌طوریکه تفاوت آن را در قبض‌های برق منزل خود مشاهده‌میکنید. این سطح از مصرف انرژی در بین کولرهای‌آبی موجود در بازار بی‌رقیب‌است.

عملکرد soft start

موتور‌های BLDC مثل موتور‌های معمولی بصورت ناگهانی شروع به کار نمیکنند. حتما تجربه جریان‌کشی ناگهانی موتور‌های کولر آبی معمولی را داشته‌اید. این جریان‌کشی ناگهانی شبکه برق ساختمان را کاملا تحت تاثیر قرار‌میدهد و میتواند سبب آسیب دیدن سایر تجهیزات الکتریکی شود. عملکرد soft start (شروع به کار آرام) در موتور‌های BLDC کولر آبی لورچ باعث میشود دور موتور به آهستگی افزایش پیدا‌کند و این موضوع جریان‌کشی‌آنی را به دنبال نخواهد‌داشت.

ایمنی در کولر‌های آبی نسل جدید

سیستم الکتریکی کولر‌های با موتور BLDC مجهز به سیستم حفاظت نوسان ولتاژ ورودی و حفاظت از ازدیاد دمای بالای موتور است که این قابلیت باعث عدم بروز خسارت‌های مالی احتمالی در شرایط خاص می‌شود.

در این کولر‌ها یک سیستم ایمنی وجود‌دارد که به آن به عنوان "کلید دوقطب" اطلاق‌می‌شود. کلید دوقطب در موتور‌کولرهای‌آبی مسئول ایمنی کارکرد موتور است. در‌صورتی که سیم‌های فاز و نول موتور به‌درستی بسته‌نشده‌باشند اجازه روشن‌شدن موتور کولر آبی را نمی‌دهد. همچنین به کمک این کلید، در صورت احتمال نشتی جریان‌برق، فاز و نول در کسری از ثانیه بطور همزمان قطع‌میشود.

واسط تبخیر

در کولر‌های آبی، واسط‌های تبخیر یکی از انواع "پوشال‌چوبی" یا "پنل‌های‌سلولزی" هستند. این دو نوع واسط از جنبه‌های مختلفی با یکدیگر متفاوت‌هستند. در زیر به برخی از مزایای پد‌سلولزی نسبت به پوشال‌های چوبی در کولر‌های آبی اشاره‌می‌شود:

واسط تبخیری کولر آبی سلولزی و پوشالی

۱. بهره‌وری بالا: پد سلولزی دارای کاربری بالاتری‌هستند که می‌تواند منجر به کاهش مصرف‌انرژی و بهبود بهره‌وری کولر‌ها شود.

۲. انتقال حرارت بهتر: پد سلولزی به دلیل ساختار باز و وجود شکاف‌ها و پرفراژ‌هایی که دارد سبب افزایش ضریب سطح مقطع شده و سطح بیشتری از هوا را در خود ذخیره‌می‌کنند. این خاصیت بافت باز در واسطه‌های تبخیر سلولزی باعث می‌شود که این واسطه‌ها بتوانند رطوبت را به خوبی جذب‌کنند و از همین رو به خوبی هم آب را از کولر به سمت خارج تبخیر‌کنند. هنگامی که هوا از طریق این واسطه‌ها عبور می‌کند، هوا خنک‌شده و به داخل محیط هدایت‌می‌شود.

۳. مقاومت بالا در‌برابر رطوبت: پد‌های سلولزی با رطوبت اطراف کولر بهتر سازگاری‌دارند و می‌توانند مقاومت بیشتری دربرابر آب و رطوبت از خود نشان‌دهند.

۴. عمر طولانی‌تر: واسط‌های تبخیر سلولزی معمولاً دارای عمر طولانی‌تری هستند که می‌توانند هزینه‌های نگهداری و تعمیرات را کاهش‌دهند.

۵. قابلیت بازیافت: مواد استفاده‌شده در تولید پد‌های سلولزی قابل بازیافت هستند و می‌توانند به‌عنوان یک روش سازگار با محیط‌زیست در‌نظر گرفته‌شوند.

پمپ آب کولر

پمپ آب کولر، آب را از مخزن کولر به واسط تبخیر‌می‌رساند. تبخیر آب روی پوشال‌ها یا پد‌های سلولزی باعث خنک‌شدن هوا می‌شود. پمپ‌آب مگنتی موجود در کولر‌های جدید لورچ بسیارکم‌مصرف بوده و تنها ۱۸ وات مصرف برق‌دارد.

بدنه کولر آبی لورچ

پوشش سطح ورقه‌های گالوانیزه یا همان coating به‌کار‌رفته در کولر‌های جدید لورچ ۲۰۰ و ۲۲۰ (gr/m۲) است. متاسفانه بر‌خلاف ضوابط استاندارد اجباری تولید کولر آبی، بسیاری از محصولات موجود در بازار فاقد پوشش کافی یا coating گالوانیز هستند.

این کولر‌ها در مناطق خشک و با اقلیم گرم‌و‌خشک کارآیی بیشتری دارند. چرا که هوا در این نواحی دارای رطوبت کمتری است و تبخیر آب سبب کاهش دمای هوا می‌شود. از آنجا که عملکرد کولر‌های آبی به میزان رطوبت هوا بستگی‌دارد، در نواحی با اقلیم مرطوب ممکن‌است اثربخشی کولر‌های آبی کمتر‌باشد و حتی ممکن‌است موجب افزایش رطوبت هوا شوند که می‌تواند آزاردهنده‌باشد.

کولر‌های آبی نسل جدید دارای کمترین مصرف انرژی و بیشترین راندمان هستند. در طراحی کولر‌های جدید با موتور BLDC تمام نقاط ضعف کولر‌های آبی قدیمی مانند جریان‌کشی آنی، مصرف برق بالا، عدم امکان کنترل سرعت کولر و... رفع شده‌است. کولر‌های جدید با موتور BLDC دور متغیر (ولتاژ DC) بدون تسمه هستند و عملکرد بدون صدا و لرزش دارند. همچنین قابلیت کنترل اتوماتیک دور موتور، نصب این کولر را برای هر طول کانالی حتی کانال‌های پر‌پیچ و خم امکان‌پذیر می‌سازد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
0
4
خوبه در باره قیمت و مراکز فروش هم می نوشتید
محمد انديشه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
0
2
بسیار عالی و داری فنی خوبی
هیوا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
1
5
ما آب نداریم بخوریم چه برسه برا کولر آبی ?
عقاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
1
6
سلام خیلی خوب هست که با موتور dc کار می‌کنه اما تو این جور مواقع باید فکر قیمت هم باشید که مردم توان خرید هم داشته باشند با تشکر
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین