کد خبر: ۹۱۵۵۰۸
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲

عوامل ناکارآمدی نظام اداری به روایت ابوترابی فرد

خطیب جمعه تهران خطاب به رئیس‌جمهور منتخب و مدیران ارشد، گفت: سیاست‌زدگی منفی و افراطی و قبیله‌گرایی از عوامل کلیدی ناکارآمدی نظام اداری و بی‌ثباتی مدیریت است.
عوامل ناکارآمدی نظام اداری به روایت ابوترابی فرد
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد امام‌جمعه موقت تهران در خطبه‌های این نماز با اشاره به نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: بدون تردید مشارکت گسترده سیاسی شهروندان، گروه‌ها و احزاب در انتخابات و تعیین شایسته‌ترین فرد برای مدیریت دستگاه اجرایی کشور نقش تعیین‌کننده در افزایش اقتدار ملی و تحکیم پیوند دولت و ملت ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: ۳۱ خرداد سالروز شهادت شهید مصطفی چمران، نماد راستین پیوند علم و دین، تجسم عالی‌ترین فضائل انسانی و ارزش‌های اسلامی است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران به سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی به انتظارات از دستگاه قضا اشاره کرد و گفت: باید طوری شود که هر کس مورد ستم قرار گرفت، فروغ امیدی در دل او باشد که به قوه قضاییه مراجعه می‌کند و داد خود را می‌ستاند.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: رهبر معظم فرموده‌اند که در دستگاه قضا با این قله فاصله داریم و اشاره فرمودند که باید کاری کنیم که قوه قضاییه شود ملجأ و پناه برای همه باشد، بدون تردید، این مهم‌ترین دغدغه ریاست قوه قضاییه است، امیدوارم که همکاران هوشمند و متعهد ایشان، حقوقدانان و صاحبان دانش و اندیشه در مجامع علمی و دانشگاهی از تمام ظرفیت خود برای حرکت این قوه به سوی جایگاهی که زیبنده نظام جمهوری اسلامی است، استفاده کنند.

وی به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره و تأکید کرد: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم قرار داریم مطابق اصل ششم قانون اساسی کشور باید به اتکاء آرای عمومی و از راه انتخابات اداره شود و جمهوری اسلامی ایران در طول بیش از ۴ دهه گذشته، پرونده درخشان و افتخارآفرینی را در این حوزه ارائه کرده است، آن هم در کشوری با تاریخی ۲۵۰۰ سال استبداد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران تأکید کرد: با این همه، رهبری معظم انقلاب در سال ۱۴۰۲ در بیانات بسیار مهم، تعیین کننده و راهبردی خویش در حوزه انتخابات، اصولی را تبیین و در معرض نگاه عموم قرار دادند و اظهار داشتند هر دو کلمه جمهوری و اسلامی وابسته به انتخابات است، اگر انتخابات در کشور نباشد، یا دیکتاتوری است و یا هرج و مرج و ناامنی، این‌ها باید آویزه گوش مقامات و مسئولین ارشد و میانی کشور باشد.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: ایشان در ادامه فرمودند اگر حضور پرشور مردم در انتخابات باشد، این وحدت ملی را نشان می‌دهد، در ادامه به پیوند ناگسستنی حضور پرشور مردم در انتخابات، وحدت و قدرت ملی، امنیت، رشد و توسعه علمی و اقتصادی کشور اشاره کرده‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد: امیدوارم اولاً با مشارکت بالا زمینه افزایش وحدت و اقتدار ملی فراهم شود دوماً با انتخاب شایسته‌ترین فرد، راه برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی، ارزش‌های متعالی اسلام و انقلاب رشد و توسعه و پیشرفت اقتصادی اجتماعی و فرهنگی هموار شود.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه بدون تردید ممارکت گسترده سیاسی شهروندان، گروه‌ها و احزاب در انتخابات و تعیین شایسته‌ترین فرد برای مدیریت دستگاه اجرایی کشور نقش تعیین کننده در افزایش اقتدار ملی و تحکیم پیوند دولت و ملت ایفا می‌کند، گفت: لذا جوانان عزیز، ملت بزرگوار و خانم‌ها و آقایان همه اصناف و اقشار، مجامع علمی و دانشگاهی باید از این ظرفیت اقتدارآفرین که نظام جمهوری اسلامی تحت رهبری حکیمانه داحیانه رهبری معظم برای ملت فراهم نموده است، به شایستگی استفاده کنند و با حضور گسترده، حضور خود را در منطقه و جهان در برابر قدرت‌های بزرگ با اقتدار تثبیت کنند.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد خطاب به به مدیران ارشد، به‌ویژه رئیس جمهور منتخب ملت، گفت: سیاست زدگی منفی و افراطی و قبیله‌گرایی از عوامل کلیدی ناکارامدی نظام اداری و بی‌ثباتی مدیریت است.

وی ادامه داد: ارتقاء شایسته‌سالاری و پرهیز از دخالت غیر سازنده نظام قدرت و سیاست در دستگاه‌های مدیریتی کشور از عوامل کارآمدی نظام اداری است و جایگزین کردن معیار‌های سیاسی و جناحی به جای معیار‌های شایستگی از مهم‌ترین عوامل ناکارآمدی دستگاه اداری کشور است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد: قرار گرفتن و قرار دادن هر کس در جایگاه واقعی خود، یکی از مهم‌ترین ارکان مدیریت سالم و کارآمد است.

وی با تأکید بر اینکه ناترازی نظام بودجه‌ریزی و تعهدات مالی بدون منابع مطمئن یکی از مشکل‌ساز‌ترین مسائل برای اقتصاد کشور است که باید متوقف شود، اظهار کرد: نباید تعهدات جدید بدون منابع مطمئن به دولت تحمیل شود.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران، افزایش هزینه‌ها بدون خلق ثروت و بزرگ شدن کیک اقتصاد ایران را به معنای رشد ناترازی بودجه، افزایش بدهی‌های دولت به نظام بانکی، رشد پایه پولی و در نهایت رشد تورم دانست و گفت: از همین منظر انتخاب رئیس جمهور بسیار مهم است.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه جایگزین کردن معیار‌های سیاسی و جناحی به جای معیار‌های شایستگی از مهم‌ترین عوامل ناکارآمدی دستگاه اداری کشور است، گفت: از مهمترین پیامد‌های سیاست زدگی نظام مدیریت، کاهش و تنزل کیفیت مدیریت، کُند شدن آهنگ پیشرفت کشور و اتلاف منابع گسترش فساد و نیز افزایش سطح نارضایتی مردم و در نهایت بر زمین ماندن برنامه‌های توسعه کشور است.

وی اضافه کرد: سوء مدیریت بر منابع کشور از اصلی‌ترین علل عدم توفیق در توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با طرح این سؤال که چرا «وعده صادق» سطح اعتماد عمومی را ارتقاء داد، گفت: چرا قدرت سیاسی و نفوذ منطقه‌ای و فرامطقه‌ای جمهوری اسلامی از مهم‌ترین عوامل همبستگی ملی و انسجام اسلامی است؟، زیرا نظام دفاعی کشور تحت فرماندهی و مدیریت فرمانده معظم کل قوا با استفاده از تجارب ارزشمند دفاع مقدس و چهره‌های عالم و متعهد و کارآزموده و تحلیل درست از آرایش قدرت‌های سیاسی و نظامی، برنامه‌ریزی مبتنی بر عالی‌ترین سطوح دانش و بالاخره ساختار و نظام اداری مناسب و با ارزیابی و ارزشیابی مستمر، عهده‌دار این مهم بوده است، این نقشه راه ماست، مدیریت رهبر معظم را الگو قرار دهیم.

ابوترابی‌فرد در پایان خاطرنشان کرد: رئیس دستگاه اجرایی کشور اینگونه برنامه‌ریزی و حرکت کند تا ایران از چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با قدرت برون رود و در جایگاهی که زیبنده آن است قرار گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین