کد خبر: ۹۱۵۶۹۳
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۰

چرا اعتماد به اوپن ای‌آی سخت‌تر می‌شود؟

​ شرکت پیشرو در هوش مصنوعی به دلیلی اقدامات ضد و نقیضش در حال از دست دادن اعتماد مردم و حتی کارکنانش است.
چرا اعتماد به اوپن ای‌آی سخت‌تر می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

شرکت اوپن ای‌آی اخیراً در طی یک اقدام عجیب و شوکه‌کننده پل ناکاسون، مدیر سابق آژانس امنیت ملی امریکا را به عضویت هیئت‌مدیره خود منصوب کرده است. این موضوع حساسیت منتقدان را برانگیخته است و آن‌ها از این بابت ابراز نگرانی کرده‌اند. افزون بر این، کارگروه داخلی این شرکت به‌منظور ترویج استفاده ایمن از هوش مصنوعی، منحل شده است. به اعتقاد منتقدان آزادی در اوپن ای‌آی هر روز کمتر از دیروز احساس می‌شود.

 علاوه بر به عهده داشتن رهبری آژانس امنیت ملی، ناکاسون، رئیس فرماندهی سایبری ایالات متحده نیز بوده است. او در بخش امنیت سایبری وزارت دفاع خدمت می‌کرده است. اوپن ای‌آی می‌گوید استخدام ناکاسون نشان‌دهنده تعهد این شرکت به «ایمنی و امنیت» است. اوپن ای‌آی ادعا می‌کند این اقدامات همزمان با تکامل هوش مصنوعی، جایگاه امنیت سایبری و اهمیت آن را برای این شرکت منعکس می‌کند.

 ناکاسون در بیانیه‌ای گفت: «تعهد اوپن ای‌آی به مأموریتش با ارزش‌ها و تجربه من در خدمات عمومی همخوانی دارد. من مشتاقانه منتظر مشارکت در تلاش‌های این شرکت برای اطمینان از ایمن و مفید بودن هوش مصنوعی برای مردم سراسر جهان هستم.»

اما منتقدان نگران هستند که استخدام ناکاسون به معنای دیگری باشد. در واقع آن‌ها از افزایش نظارت‌ها بر این فناوری‌ها نگران‌اند. ادوارد اسنودن، افشاگر آمریکایی که در سال ۲۰۱۳ اسناد طبقه‌بندی‌شده درباره جاسوسی را فاش کرد، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس گفت که استخدام ناکاسون یک «خیانت حساب شده به حقوق هر فرد روی کره زمین» است. اسنودن نوشت: «اوپن ای‌آی ماسک را از چهره خود برداشته و هرگز نباید به این شرکت، چت جی‌پی‌تی و دیگر محصولات آن اعتماد کرد.»

 اسنودن در پست دیگری در ایکس گفت: «اکنون هوش مصنوعی و اقیانوسی از داده‌های نظارتی که طی دهه‌ها جمع‌آوری شده‌اند، در یک نقطه با هم تلاقی کرده‌اند و به دست قدرت‌های وحشتناکی افتاده‌اند که کسی توان به چالش کشیدن آن‌ها را ندارد.»

 از سوی دیگر، سناتور مارک وارنر، یک دموکرات از ویرجینیا و رئیس کمیته اطلاعات سنا، استخدام ناکاسون را «موفقیت بزرگ» توصیف کرد. وارنر گفت: «به طور کلی، جامعه امنیتی نداریم و هر فردی که در این جامعه زندگی می‌کند، مورد احترام است.» به اعتقاد او تخصص ناکاسون در امنیت ممکن است فاکتور مورد نیاز اوپن ای‌آی باشد.

 این شرکت در ماه آوریل یکی از اعضای هیئت‌مدیره خود را به دیلی ارسال یادداشتی که جزئیات «حادثه امنیتی بزرگی» را که برای این شرکت اتفاق افتاده بود، اخراج کرد. لئوپولد اشنبرنر، عضو سابق هیئت‌مدیره اوپن ای‌آی در این مورد گفت: «محافظت در برابر سرقت در این شرکت به شدت ناکافی است.»

 مدت کوتاهی پس از این اتفاق تیم توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی سازگار با منافع انسانی این شرکت به دلیل کناره‌گیری دو تن از برجسته‌ترین محققان ایمنی شرکت، ناگهان از هم پاشید. یان لیک، یکی از محققان خارج شده از شرکت گفت که مدتی است که با نظرات اوپن ای‌آی درباره اولویت‌های اصلی شرکت مخالف بوده است.»

 به طور کلی اتفاقات داخلی اوپن ای‌آی نشان می‌دهند فضای این شرکت رو به امنیتی شدن می‌رود و حتی بسیاری از کارکنان و دیران آن در مخالفت با برخی سیاست‌های شرکت همکاری خود را خاتمه داده‌اند. با اینکه استخدام ناکاسون شاید از برخی جوانب مثبت نیز باشد، اما اگر این شرکت مدعی است که به امنیت سایبری و حفاظت از داده‌ها اهمیت می‌دهد چرا مدیران آن می‌گویند که سطح حفاظت در برابر سرقت در اوپن ای‌آی به‌شدت ناکافی است؟

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین