کد خبر: ۹۱۵۸۲۷
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶

علت مرگ بر اثر لیپوماتیک چه بود؟ دلایل و جرایم پزشکی

در ماه‌های اخیر، گزارش‌هایی از مرگ بر اثر جراحی لیپوماتیک در رسانه‌ها منتشر شده که باعث نگرانی‌های گسترده‌ای در بین افرادی که قصد انجام این عمل زیبایی را دارند، شده است. این مرگ‌ها عموماً به دلیل عوارض جدی ناشی از این جراحی رخ داده‌اند.
علت مرگ بر اثر لیپوماتیک چه بود؟  دلایل و جرایم پزشکی
آفتاب‌‌نیوز :

مرگ بر اثر لیپوماتیک یک موضوع نادر است که اخیرا چندین بار در کلینیک ها و بیمارستان های تهران اتفاق افتاده است طبق گزارشات منتشر شده مهم ترین دلایلی که موجب مرگ بیماران هنگام عمل شده عوارضی مانند آمبولی و خونریزی شدید و آسیب به احشا بدن است . در این مطلب قصد داریم اخبار پیرامون این اتفاق رو بررسی کنیم و در مورد عوارض و خطرات جراحی لیپوماتیک صحبت کنیم.

دلایل منجر به فوتی و مرگ بعد از جراحی لیپوماتیک

یکی از این موارد، مربوط به مرگ یک زن ۳۵ ساله است که پس از انجام جراحی لیپوماتیک دچار عوارض شدیدی شد و پس از چند روز بستری شدن در بیمارستان، درگذشت. این حادثه در یکی از کلینیک‌های زیبایی تهران رخ داده و باعث شده تا تحقیقات گسترده‌ای از سوی سازمان نظام پزشکی در مورد کیفیت و ایمنی این نوع جراحی‌ها آغاز شود.

متاسفانه تا کنون ۱۴ مورد فوتی به دلیل انجام این عمل زیبایی توسط افراد غیر متخصص گزارش شده که براساس گزارشات، علل مرگ معمولاً به شش عامل اصلی زیر برمی‌گردد:

  • نکروز

نکروز یا مرگ بافتی یکی از عوارض جدی لیپوماتیک است که به علت قطع جریان خون به بافت‌ها رخ می‌دهد. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های چربی پس از جراحی خون‌رسانی کافی دریافت نکنند و در نتیجه از بین بروند. نکروز ممکن است باعث ایجاد نواحی سیاه و آسیب دیده روی پوست شود که نیاز به درمان‌های جراحی و پیوند پوست دارد. این عارضه معمولاً به دلیل تکنیک نادرست جراحی یا عدم مراقبت مناسب پس از عمل ایجاد می‌شود.

  • آمبولی چربی

آمبولی چربی یکی از خطرناک ترین عوارض لیپوماتیک  که در آن ذرات چربی وارد جریان خون شده و باعث انسداد رگ‌ها در قسمت‌های حساس بدن مانند مغز، ریه‌ها یا قلب می‌شود.اسنداد رگ ها میتواند موجب بروز مشکلاتی مانند سکته مغزی یا مشکلات تنفسی یا مرگ شود. آمبولی چربی به دلیل جابه‌جایی نادرست چربی‌ها در حین جراحی یا فشار زیاد روی بافت‌های چربی رخ می‌دهد

  • عفونت

 عفونت پس از جراحی یکی دیگر از دلایل مرگ بر اثر لیپوماتیک است. عدم رعایت بهداشت مناسب هنگام جراحی یا پس از آن می‌تواند منجر به عفونت‌های شدید شود. اگر این عفونت‌ها به موقع درمان نشوند، می‌توانند به سرعت گسترش یافته و به عفونت‌های سیستمی و در نهایت مرگ بیمار منجر شوند. علائم عفونت شامل تب، درد شدید، تورم و ترشح غیرعادی از محل جراحی است.

  • خونریزی شدید

در بیمارانی که حجم زیادی از چربی از بدن آن‌ها خارج شده  پزشک موظف است در صورت بروز علائمی مانند سرگیجه و ضعف و خستگی شدید نظارت دقیق تری روی بیمار داشته باشد چرا که خونریزی‌های شدید در حین یا پس از جراحی لیپوماتیک می‌تواند خطرناک باشد. اگر خونریزی به سرعت کنترل نشود، می‌تواند منجر به کاهش شدید حجم خون و شوک هموراژیک شود که ممکن است به مرگ بیمار منجر شود. عارضه خونریزی شدید معمولاً به دلیل آسیب به رگ‌های خونی در حین جراحی یا استفاده نادرست از ابزارهای جراحی رخ می‌دهد. 

  • صدمه به احشا داخل شکمی

در اثر وارد کردن ابزار جراحی به عمق بیش از حد یا عدم دقت جراح ممکن است به احشا داخل شکمی بیمار صدمه وارد شود و در نتیجه ارگان‌های حیاتی مانند کبد، طحال و روده‌ها را دچار مشکل کنند. صدمه به این بافت ها می‌تواند بیمار را دچار خونریزی داخلی و عفونت‌های جدی کند یا نیاز به جراحی های ترمیمی داشته باشد.

  • اغما رفتن و فوت بیمار

اغما رفتن یکی از نادرترین عوارض جراحی لیپوماتیک است که ممکن است به دلیل واکنش بیمار به دارو های بیهوشی یا مشکلات حاد پزشکی و بیماری های زمینه ای رخ دهد. بیهوشی طولانی مدت و عدم مدیریت صحیح ممکن است باعث بروز مشکلات جدی در عملکرد ارگانهای حیاتی مثل مغز شود همچنین تمامی جراحان زیبایی موظف هستند قبل از عمل آزمایشات لازم را از بیمار درخواست کنند و از عدم وجود بیماری های قلبی و دیابت و بیماری های خود ایمنی اطمینان حاصل کنند

پاسخ سازمان نظام پزشکی در خصوص مرگ بر اثر عمل لیپوماتیک

سازمان نظام پزشکی با پیگیری های بسیاری که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که پزشک جراح فاقد مجوز های لازم برای انجام این عمل زیبایی بوده و اصلا صلاحیت انجام جراحی لیپوماتیک را نداشته است .

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که بسیاری از این مرگ‌ها به دلیل بی‌تجربگی و عدم مهارت کافی جراح رخ داده است. بنابراین، طی بیانیه ای سازمان نظام پزشکی رسما اعلام کرد برای انجام جراحی های زیبایی حتما پزشکان متخصص زیر نظر این سازمان را انتخاب کنید همچنین مقررات و قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای این نوع جراحی‌ها نیز مطرح شده است و در پی این اتفاق، پیج های اینستاگرام و وب‌سایت و تلفن  بسیاری از کلینیک‌های فاقد مجوز مسدود شد و به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

 سید نجات حسینی نائب رییس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در گفتگوی خبری با خبرگزاری مهر گفته بود: جراحان فوق تخصص پلاستیک و زیبایی، تنها کسانی هستند که به صورت قانونی می‌توانند انواع جراحی لیپوساکشن و لیپوماتیک را انجام دهند؛ چرا که در طول دوره سه ساله این آموزش‌ها را دیده اند و هر کسی نمی‌تواند بدون داشتن مدرک فوق تخصص جراحی پلاستیک این اعمال جراحی را انجام دهد.

نحوه پیشگیری از خطرات مرگبار لیپوماتیک

برای انتخاب بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران حتما تحقیق کنید و سوابق پزشک را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که دارای مجوز های لازم از سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت است همچنین نمونه عمل های انجام شده  و رضایت مراجعین کلینیک را برسی کنید و مطمئن شوید پزشک شما قبل و بعد از عمل وضعیت سلامتی شما را در اولیت قرار میدهد.

در ماه‌های اخیر، گزارش‌هایی از مرگ بر اثر جراحی لیپوماتیک در رسانه‌ها منتشر شده که باعث نگرانی‌های گسترده‌ای در بین افرادی که قصد انجام این عمل زیبایی را دارند، شده است. این مرگ‌ها عموماً به دلیل عوارض جدی ناشی از این جراحی رخ داده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین