کد خبر: ۹۱۶۰۱
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۶

جدیدترین حربه دولت چین برای افزایش فشار بر رهبر ایغورها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مقامات چینی نامه‌هایی را به نقل از خانواده «ربیعه قدیر» منتشر کردند که در آن رهبر ایغورهای معترض به عنوان مسئول خشونت‌ها در منطقه سین جیان معرفی شده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، خبرگزاری دولتی «ژینهوا» دو نامه منسوب به 12 عضو خانواده خانم ربیعه قدیر منتشر کرد. به ادعای این خبرگزاری دولتی چین، برادر خانم قدیر و دو تن از فرزندان او از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.

یکی از این نامه‌ها خطاب به مردم سین جیان (سین کیانگ) نوشته شده و در آن از قربانیان ناآرامی‌های اخیر عذرخواهی شده است. مخاطب نامه دوم خانم «ربیعه قدیر» رهبر ایغورهای معترض است. این نامه خانم قدیر را به دلیل وقوع خشونت‌ها سرزنش نموده و گناهکار می‌داند.

در این نامه خطاب به ربیعه قدیر آمده است: «در 15 جولای عده زیادی جان خود را به خاطر شما از دست دادند و بسیاری از خانه‌ها، مغازه‌ها و خودروها آسیب دید و ویران شد».

این نامه در ادامه ربیعه قدیر را به ناآگاهی از وضعیت فعلی سین جیان متهم می‌کند و می‌افزاید: «نمی‌دانید که شرایط در سین جیان تا چه حد تغییر کرده است. مردم در اینجا زندگی خیلی خوبی دارند. هیچ تفاوتی بین قومیت‌های مختلف وجود ندارد».

تلاش خبرنگاران برای دسترسی به خانواده قدیر و تایید محتوای این نامه‌ها بی‌نتیجه ماند.

با این حال، سخنگوی کنگره جهانی ایغورها در آلمان با مجعول خواندن این نامه‌ها، اعلام کرد اعضای خانواده قدیر این نامه‌ها را ننوشته‌اند و یا تحت فشار مجبور به امضای آن‌ها شده‌اند.

وی افزود: «محال است که خانواده خانم قدیر چنین اتهاماتی به او بزنند. من شرایط آن‌ها را درک می‌کنم و می‌توانم به شما اطمنیان بدهم که این نامه جعلی است».

ربیعه قدیر رئیس کنگره جهانی ایغور و رهبر ایغورهای معترض در چین است. پیش از این خانم قدیر به دلیل انتقاد از سرکوب مسلمانان در منطقه خودمختار سین جیان مدت 6 سال در زندان به سر برده است. دولت چین در سال 2005 به دلیل افزایش فشارهای بین‌المللی مجبور شد او را آزاد کند.

مسلمانان ایغور دولت چین را به تبعیض قومی و نژادی متهم می‌کنند. ماه گذشته در جریان درگیری بین ایغورها و نیروهای دولتی چین عده زیادی کشته و مجروح شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین