کد خبر: ۹۱۶۰۳۳
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶

مذاکرات چین و اتحادیه اروپا برسر تعرفه خودرو‌های برقی

پس از برنامه اتحادیه اروپا برای وضع تعرفه بر واردات خودروهای برقی از چین، پکن و بروکسل تصمیم گرفته‌اند درباره این برنامه با یکدیگر مذاکره کنند.
مذاکرات چین و اتحادیه اروپا برسر تعرفه خودرو‌های برقی
آفتاب‌‌نیوز :

چین و اتحادیه اروپا درباره آغاز مذاکرات مربوط به برنامه‌های این بلوک سیاسی در جهت اعمال تعرفه بر واردات خودرو‌های برقی از دومین اقتصاد بزرگ جهان به توافق رسیده‌اند.

به نوشته بلومبرگ، «وانگ وِناتو» -وزیر بازرگانی چین- و «والدیس دامبروسکیس» -کمیسر تجارت اتحادیه اروپا- در روز شنبه (۲ تیر) با یکدیگر موافقت کردند تا مذاکرات در این زمینه آغاز شود. در ابتدای ماه جاری میلادی، اتحادیه اروپا از برنامه خود برای اعمال تعرفه بر واردات خودرو‌های برقی از چین تا ۴۸ درصد از ماه جولای خبر داد؛ اقدامی که باعث تشدید تنش‌های تجاری با چین شد.

اتحادیه اروپا مجموعه‌ای از تحقیقات درباره خودرو‌های برقی چین را آغاز کرده و اقدامات غیرمنصفانه تجاری مانند اعطای یارانه‌های دولتی قابل توجه از سوی دولت این کشور را برجسته کرده است؛ این اقدام اتحادیه اروپا باعث ایجاد تهدیداتی از سوی چین درباره هدف قرار گرفتن کالا‌های اروپایی شده است.

این مذاکرات در زمانی تأیید شده که «رابرت هابک» - معاون صدراعظم آلمان - به چین سفر کرده است. هابک در روز شنبه با وزیر بازرگانی چین دیدار داشت و تمایل اروپا درباره انجام مذاکرات در موضوع تعرفه‌ها را ابراز کرد.

پس از اعلام مذاکرات چین و اتحادیه اروپا، هابک در شانگ‌های به خبرنگاران اعلام کرد: «هر دو طرف اکنون باید بسیار محتاطانه عمل کنند. این گام نخست است و گام‌های بعدی نیز مورد نیاز خواهد بود. اما گام نخست، پیش‌تر ممکن نبود و اکنون فرصت برای ایجاد یک زمین بازی منصفانه و جلوگیری از جنگ تعرفه‌ای فراهم است.»

یکی از سخنگویان کمیسیون اروپا گفته: «صحبت میان وزیر بازرگانی چین و کمیسر تجارت اتحادیه اروپا واقع‌بینانه و سازنده بود و هر دو طرف موافقت کردند بر مبنای حقایق و احترام کامل به قوانین سازمان تجارت جهانی این مذاکرات را در پیش بگیرند. بروکسل و پکن در هفته‌های آتی در تمامی سطوح به انجام این مذاکرات ادامه خواهند داد و هر نتیجه مذاکره باید در رسیدگی به یارانه‌های مضر دولت چین، مؤثر باشد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین