عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی، به افشاگری درباره عملکرد کاسبان تحریم پرداخت.
مشروح گفتگوی او که در تلوبیون آمده را در ادامه را بخوانید؛
* بعد از دوره اقای خاتمی سیستم هوانوردی ایران مورد نوسازی قرار نگرفته بود.
* ما نیاز داشتیم کل این سیستم را نوسازی کنیم.
* ما فقط ۲۴ میلیون دلار روی نوسازی سیستم راداری ایران سرمایه گذاری کردیم
* در آن زمان روزانه ۴۰۰ هواپیما از آسمان ایران عبور میکرد که ما این عدد را با ۱۳۵۰ هواپیما رساندیم!
* میانگین درامد عبور هر هواپیما از آسمان ایران برای ما ۱۰۰۰ دلار درامد داشت. یعنی ما کمتر از یک سال تمام سرمایه گذاری که انجام داده بودیم برگشت داده میشد.
* من به فکر این بودم در یک گام بزرگ بتوانیم با هواپیمایی ترکیش، امارات و قطر رقابت کنیم؛ و با خرید ۲۰۰ هواپیما بتوانیم ناوگان را یک دفعه نوسازی کنیم تا در شان ملت بزرگ ایران شود
* ما با بویینگ مذاکره مستقیم کردیم و در تهران هم با هم قرارداد بستیم. کسی باورش نمیشد که بوئینگ در تهران با ما قرارداد ببندد. این قرارداد از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۶ تنظیم شده بود.
* برای پرداخت این قرارداد پول نقد نداشتیم باید فاینانس بین الملی انجام میشد و بر اساس عملکرد هواپیما قرار بود انجام شود. یعنی از محل عملکرد هواپیما پول کل خرید پرداخت شود.
* ما حتی با بویینگ صحبت کردیم اگر نتوانستیم تامین مالی بین المللی کنیم خود بویینگ در این حوزه کمک کند.
* همچنین برای خرید ۱۰۰ فروند ایرباس قرارداد بسته بودیم که هنوز این قرارداد وجود دارد. اما بعد از آن یک عده در ایران در زمین اسراییل بازی کردند و ایران را نا امن کردند.
* مرتب شرکتها را تهدید کردند، در مجلس جشن اتش زدن برجام راه انداختند و همچنین بحث عدم الحاق به افای تی اف.
* یک گروهی انقدر قدرتمند هستند که قانون مصوب مجلس را رد کنند. بویینگ و ایرباس دیدند ریسک این کارها بالاست!
* این مملکت یک ملت و یک دولت دارد وقتی مجلس تصویب کرد چطور یک عدهای قانون را نقص کردند.
* من فکر نمیکردم ایرباس و بویینگ با ایران ایری که ۴۰ سال است با جهان قطع ارتباط است چنین تعاملی انجام دهند این نشان میدهد ایران در دنیا معتبر است.
* ما در بحث ناوگان ریلی ۱۶ میلیارد دلار قراداد و تفاهم نامه امضا کردیم اینها اعداد بزرکی است اتفاق بزرگی در حال رخ دادن بود
* فقط ۲ میلیارد دلار نوسازی ریلی برای خط تهران-مشهد در حضور نخست وزیر چین برای برقی کردن این خط امضا کردیم.
* ۱۳ میلیون مسافر در سال در مسیر قطار تهران-مشهد جابجا میشد که با این قرارداد به ۳۹ میلیون مسافر میرسید.
* همچنین امکان جابجایی ۱۰ میلیون تن بار در سال که وضعیت حمل بار جادهای نیز سامان داده میشد.
* قرارداد خرید ۴۵۰ دستگاه واگن ریل به ارزش ۷۲۰ میلیون دلار با کره در جریان بود.
* خرید ۵۰ دستگاه لوکوموتیو مسافربری با رهبری بانکهای آلمانی در جریان بود.