کد خبر: ۹۱۶۴۹۵
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
پنجمین مناظره انتخابات ۱۴۰۳

جلیلی: روستا‌ها می‌توانند سلول جهش کشور باشند

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به روستا نباید به عنوان جایی که فقیر است، نگاه کرد. روستا‌ها می‌توانند سلول جهش کشور باشند.
جلیلی: روستا‌ها می‌توانند سلول جهش کشور باشند
آفتاب‌‌نیوز :

سعید جلیلی سه‌شنبه پنجم تیر ۱۴۰۳ در پنجمین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ با موضوع «دولت کارآمد» در فرصت ۵ دقیقه اول بخش اول مناظره امروز، اظهار کرد: دو اولویت اصلی دارم که در ابتدای دولت شهید رئیسی به ایشان هم ارائه کردم و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد. این دو اولویت ارزآوری و اشتغال است. برای حل گرانی، تورم، قیمت ارز باید در این دو زمینه برنامه موفقی اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: به روستا نباید به عنوان جایی که فقیر است، نگاه کرد. روستا‌ها می‌توانند سلول جهش کشور باشند. در این ۱۱ سال خیلی از روستا‌ها را دیده ام. روستای لیقوان در تبریز چند هزار میلیارد تولیدات لبنی دارد. در همدان روستا‌هایی دیدم که ۲۰۰ کارگاه دارد. یکی از کشور‌هایی که امروز قطب اقتصادی دنیا شده است، در سال انقلاب ما کل صادراتش ۱۳.۵ میلیارد بوده است که ۴۰ سال بعد این صادرات بیش از ۲۳۰۰ میلیارد دلار شده است. شهید رئیسی در این ۳ سال رکورد صادرات غیرنفتی را زد. با چین می‌توان در زمینه پوشاک رقابت کرد. روستا‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند، ولی باید برای این کار برنامه داشت.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: باید امنیت شغلی دهیاران تضمین شود تا آن‌ها بتوانند به وظایف خود برای پیشرفت روستا برسند.۲۷ درصد اشتغال و تولید ناخالص از روستا و کشاورزی شکل می‌گیرد، اما تسهیلاتی که به آن‌ها داده می‌شود، ۶ درصد است. بودجه عمومی کشور فقط ۴ درصد به این سمت می‌رود که این روند باید اصلاح شود.

جلیلی ادامه داد: ۹ برنامه اجرایی برای روستا از جمله اصلاح الگوی کشت، آبخیزداری، گسترش گلخانه‌ها، یکپارچه سازی اراضی، سیستم‌های نوین آبیاری و لایروبی قنوات داریم. کشاورز برای بازاریابی محصولات خود نباید مشکل داشته باشد. در ارومیه ۲ میلیون تن سیب تولید می‌شود که این یک فرصت است نه اینکه کشاورز عزا بگیرد از این تولید چگونه استفاده کند و چگونه به بازار برساند. یکسری موانع اداری وجود دارد باید این فرصت برای روستاییان فراهم شود که با سند منزل روستایی، اراضی کشاورزی، صنایع تبدیلی و حتی اداوات کشاورزی، پروانه چاه یا دامداری بتواند وام دریافت کنند.

جلیلی افزود: باید دولت به کشاورز اطمینان لازم را بدهد و طبق قانون، تیرماه هر سال قیمت عادلانه اعلام شود، او می‌تواند برای الگوی کشت تصمیم بگیرد. کشاورز باید مطمئن باشد که اگر محصولی تولید می‌کند، نباید همزمان شاهد واردات هم باشد و باید اولویت با تولید داخلی باشد. اگر امروز یارانه‌ای به دامدار خارجی می‌دهیم، همین را باید به دامدار خود بدهیم. همچنین باید جشن اتمام آبرسانی با تانکر شکل بگیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین