کد خبر: ۹۱۶۶۶
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۹
در آغاز مراسم امروز در مجلس عنوان شد؛

توصیه‌های رییس مجلس برای احمدی‌نژاد در روز سوگند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس مجلس شورای اسلامی، داشتن برنامه در چارچوب سیاست‌های کلی در جهت تحقق سند چشم‌انداز و عمل به آن را به دولت جدید توصیه کرد و توسعه‌ی پایدار را بدون آن غیر ممکن دانست.

دکتر علی لاریجانی در این مراسم ضمن گرامی‌داشت مقدم میهمانان و یادآوری این که مراسم تحلیف رییس‌جمهور امروز مصادف با دو مناسبت برجسته است که بر فرخنده‌گی آن می‌افزاید، ولادت ولی‌الله الاعظم امام زمان(عج) و روز جهانی مستضعفین را به ملت عزیز و مهمانان ‌گرانقدر تبریک گفت و نیز و به سالروز صدور فرمان مشروعیت در چهاردهم مرداد و صدور فرمان تاسیس عدالتخوانه توسط مظفرالدین شاه در سال 1285 اشاره کرد و افزود: «این حادثه‌ای پندآموز و موثر در تاریخ ایران می‌باشد».

وی با بیان این‌که خداوند را سپاس می‌گوییم که ملت سربلند ایران را مفتخر به انقلابی الهی نمود که با تئوری مردم‌سالاری دینی پرآوازه‌ گردد،اظهارداشت: «ملت ایران با استقامت در اندیشه و سلوک امام (ره) و شهدای عظیم‌الشان منزلتی تاثیرگذار در بین ملل اسلامی یافت».

رییس مجلس همچنین با درود بر روح پر فتوح بنیانگذار انقلاب اسلامی از خدای متعال طول عمر عزتمندانه‌ی رهبر فرزانه‌ی انقلاب را خواستار شد و مقدم رییس‌جمهور و میهمانان این جلسه از جمله ریاست قوه قضاییه، اعضای شورای نگهبان، ‌مجلس خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست دفتر مقام معظم رهبری، ‌علمای اعلام،‌ ائمه‌ی جمعه، ‌پیشوایان اقلیت‌های دینی، ‌اساتید دانشگاه، نخبگان، خانواده‌های معظم شهدا، رزمندگان، آزادگان، ‌جانبازان و ایثارگران، ‌وزرا، سیاستمداران و مقامات کشوری و لشگری، سفرای کشورهای خارجی در جمهوری اسلامی، هنرمندان، قهرمانان،‌ دبیران احزاب و مدیران مسوول روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها را گرامی‌ داشت.

لاریجانی اظهار داشت:‌ «بر همت عالی ملت عظیم‌الشان ایران که در مشارکتی شورانگیز انتخاباتی عزت‌آفرین خلق نمودند آفرین می‌گوییم و بی‌شک حرکت غرور‌آفرین ملت، پشتوانه‌ی مهمی برای رییس‌جمهور سخت‌کوش و دولت جدید خواهد بود تا اهداف عالی ملی کشور را محقق نماید».

وی اظهار امیدواری کرد که با انجام مراسم تحلیف دوره‌ی جدیدی برای دولت آغاز شود و سرآغازی نو در تدبیر نیکوی امور کشور گردد.

وی با اشاره به فرازی از سخنان امام علی‌(ع) مبنی بر این‌که تدبیری نیکو، ‌سرمایه‌ی اندک را بالندگی می‌بخشد و مدیریت نادرست سرمایه‌ی هنگفت را بر باد می‌دهد، گفت: «در فلسفه‌ی سیاسی اسلام حسن قدرت در ایجاد فرزانه‌گی عقلانی و دینی و فربه‌ای توسعه و آبادانی و تحقق عدالت و دادگری است که در این میان عدالت از درخشندگی کانونی برخوردار است».

به گفته‌ی وی بر همین اساس در روایات متعدد شیعه و سنی در باب قیام حضرت مهدی(عج) آمده است که گسترش عدالت در سراسر گیتی و ریشه‌سوزی بیداد از همه‌ی آبادی‌های زمین در راس آرمان‌های انقلاب امام (ره) قرار دارد؛ چرا که عدالت زمینه‌ی حیات اجتماعی است و زندگی بی‌عدالت مرگی است که حیات پنداشته می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به بخشی از سخنان امام حسین(ع) که فرمود "از پیامبر (ص) شنیدم که اگر از دنیا جز یک روز باقی نمانده باشد، خداوند آن روز را دراز گرداند تا مردی از فرزندان من قیام کند و زمین را از عدل و داد بیاکند، پس از آن که از ستم و بیداد آکنده شد" گفت: «زمین در پرتوی عدالت دیگر بار زنده می‌شود».

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «‌وجه دیگری که در ظهور حضرت برجسته است فعلیت یافتن عقلانیت در بین مردم است به طوری که امام سجاد(ع) می‌فرماید"بی‌تردید مردم زمان غیبت مهدی (عج) که امامت او را باور دارند و منتظر ظهور اویند از مردم دیگر زمان‌ها برترند چون خدای متعال به آنان عقل و درک و قدرت شناختن داده است که غیبت برای آنها چون ظهور است"».

به گفته‌ی وی محتوای عدالت از منظر سنت اسلامی با ریشه‌های فطری آدمی چنان تنیده است که در تحقق آن عقلانیت نیز توسعه می‌یابد و به فعلیت می‌رسد؛ چرا که مفهوم عدالت در مکتب امام از سنخ تعدیلات اقتصادی مکتب رفاه و آنچه برخی فیلسوفان می‌گویند نیست، بلکه به تعبیر آیت‌الله شهید مطهری عدالت زمینه‌سازی جهت تکامل انسان‌هاست که به کمال ذاتی خود نائل شوند.

وی عدالت را بر این اساس امری ذووجوه دانست که تبعا وجه مهم آن فعلیت استعدادهای عقلانی بشر است، لذا چنین مرحله‌ای برازنده‌ی پایان تاریخ است، چون مرحله‌ای بالاتر از فعلیت نیست و تبعا فضیلتی مهمتر از چنین انتظاری نیست.

رییس مجلس اظهارداشت: «علت این‌که در آیین کشورداری و در مسلک امام(ره) و رهبر معظم انقلاب، عدالت رکن رکین است، برگرفته از چنین خطی است».

لاریجانی در ادامه با اشاره به ماجرای مشروطیت و اقدام موسیونوز در اواخر 1322 هجری قمری و ماجرای بانک استقراض روس و درگیری‌های مردم با آصف‌الدوله، ظل‌السلطان و شعاع السلطنه و علاءالدوله حاکم تهران و بست نشستن مردم و علما در حرم حضرت عبدالعظیم که مهاجرت صغری نامیده شد به درخواست علما مبنی بر عزل موسیو نوز، ‌عزل حاکم تهران، ‌تاسیس عدالتخوانه و اجرای شریعت اسلام اشاره کرد.

لاریجانی همچنین به طفره رفتن حاکمیت از تاسیس مجلس که در نتیجه‌ی آن و بعد از مهاجرت کبری حکومت مشروطه وارد ادبیات سیاسی آن روز شد، اشاره کرد و گفت: «گفته می‌شود مظفرالدین شاه قبل از صدور فرمان آخر پرسید مقصود از مشروطیت چیست؟ گفتند عدل و علم، ترقی و آبادی مملکت. این در حالی است که ملاحظه می‌کنید چقدر واژه‌های مشروطه، ‌آزادی خواهی، بورژوازی و ... در آن زمان نامانوس بود چرا که عدالت مورد نظر دانشمندان اسلامی واژه‌ی فراگیر است آن گونه که در مکتب ما ویژگی ظهور می‌باشد و شمول دارد بر توسعه و آبادانی بسط عقلانیت و دینداری و مردم‌سالاری و استقلال مبارزه با استعمار و استثمار و مبارزه با فساد».

وی افزود: «در واقع امروز سالروز مجلس عدالت است و نمونه‌ی تکامل‌یافته‌ی آن، ‌آنگونه که علمای صدر مشروطه نیت تحقق آن را داشتند، مجلس شورای اسلامی در نظام ماست و در سوگند تحلیف رییس‌جمهور پشتیبانی از حق و گسترش عدالت محوریت یافته است».

رییس‌مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «چون صیغه‌هایی از قبیل عهد و قسم باید با نیت قربت و قصد انشاء ادا شود و یاد کننده‌ی سوگند باید بالفعل یا بالقوه استطاعت ادای دین الهی خویش را داشته باشد، مجلس شورای اسلامی در این صراط متین رییس‌جمهور گرامی را به چند امر سفارش می‌کند».

وی افزود: «از جمله‌ی این موارد داشتن برنامه در چارچوب سیاست‌های کلی در جهت تحقق سند چشم‌انداز و عمل به آن است؛ چرا که برنامه هم دولت را نظام‌مند می‌کند و هم قابلیت ارزیابی سیستماتیک را فراهم می‌سازد و هم مهمتر از همه زندگی قابل پیش‌بینی برای مردم تدارک می‌بیند و توسعه‌ی پایدار بدون آن محقق نمی‌شود».

لاریجانی با تاکید بر لزوم حرکت قانونمند، آن را یکی دیگر از موارد سفارش مجلس به رییس‌جمهور دانست که بر این اساس اجرای قانون جوهره‌ی عدالت می‌باشد و افزود: «به کارگیری نخبگان متعهد و با تجربه در امور دیوانی کشور از دیگر موارد است؛ چرا که سخن امام علی(ع) چراغ راهنمای ماست که فرمود "عامل ناپایداری دولت‌ها چهار چیز است 1- نپرداختن به مسائل اصلی و مهم 2- بها دادن به امور نامهم و تشریفات 3- پیش انداختن فرومایه‌گان 4- کنار زدن آگاهان و شایسته‌گان"».

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه‌ی سخنان خود تصریح کرد: «قطعا مجلس شورای اسلامی با تحلیل واقع‌بینانه از شرایط کشور و با تاسی به توصیه‌ی رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (دامت برکاته) استراتژی خود را در همگرایی و مساعدت دولت در این جهات می‌داند و بر همکاری صمیمانه‌ی قوای سه گانه تاکید دارد تا فرصت و زمینه مساعد برای رفع مشکلات مردم فراهم گردد و هم پیام روشنی باشد برای برخی دولت‌های غرب که با رفتار عجولانه‌ی خود در ماجراهای پس از انتخابات و با تخیلات واهی عملا خود را به سخره گرفته‌اند و بفهمند که ایرانیان با هر عقید‌ه‌ای در مقابل دسایس بیگانگان یک دل و همصدا خواهند بود و به موقع پاسخ هرزه‌درانی آنها را خواهند داد».

لاریجانی تاکید کرد: «مجلس بر همین اساس در اولین گام که رای اعتماد به دولت جدید می‌باشد، بر مبنای سه محور اصلی قضاوت خود را شکل می‌دهد، نخست اصالت فکر دینی وزرای پیشنهادی بر منهج روحانیت و مرجعیت دینی می‌باشد. دوم سابقه‌ی انقلابی روشن آنها و ره‌پویی ولایت فقیه. سوم کارآمدی چه از نظر تحصیل و چه از بعد تجربه‌ی گذشته‌ی آنان».

به گفته‌ی وی این ویژگی‌ها مستند به سوگندی که نمایندگان یاد کرده‌اند، تا پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و حافظ حقوق ملت و استقلال و اعتلای کشور باشند و وزرا چون در جایگاه مدیران ارشد و استراتژیک نظام قرار دارند، باید از فرزانه‌گی در این سه ویژگی برخوردار باشند تا در مسیر تصمیم‌گیری‌های کلان متکی بر معرفت اسلامی و انقلابی و تجربه‌ی اندوخته شده استقلال فکری خود را حفظ کنند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۸۸/۰۵/۱۶
0
0
اگر جلو احمدی نژاد گرفته نشود بزودی احمدی نژاد سراغ لاریجانی هم خواهد آمد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین