تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۹

کشف جدید در مشتری

تلسکوپ فضایی جیمز وب اشکال عجیبی را در بالای لکه قرمز بزرگ مشتری رصد کرد.
کشف جدید در مشتری

به گزارش اسپیس، ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب ساختار‌ها و فعالیت‌هایی را که قبلاً دیده نشده بود در جو مشتری و بر فراز لکه قرمز بزرگ آن پیدا کردند.

به نظر می‌رسد که این ویژگی‌های عجیب و غریب ناشی از امواج گرانشی جوی قدرتمند است.

لکه قرمز بزرگترین طوفان در منظومه شمسی و به بزرگی دو برابر زمین است و به گفته ناسا حداقل ۳۰۰ سال در حال وقوع است. باد‌های لکه قرمز بزرگ با سرعتی در حدود ۴۳۰ تا ۶۸۰ کیلومتر در ساعت می‌وزند که ۳.۵ برابر سریع‌تر از گردباد روی زمین است.

با این حال، علیرغم سن، اندازه و قدرت طوفان، دانشمندان در واقع مشکوک بودند که جو مشتری در بالای لکه قرمز بزرگ چندان جالب نیست.

جو زمین از موقعیت جیمزوب در یک میلیون مایل دورتر از زمین، مانعی برای این تلسکوپ فضایی نخواهد بود. علاوه بر این، حساسیت تلسکوپ در طیف مادون قرمز به آن اجازه می‌دهد تا جو غول گازی را با جزئیات پیچیده ببیند.

دانشمندان این منطقه را با جیمزوب مورد هدف قرار دادند. این منجر به کشف انواع ساختار‌های پیچیده در سراسر میدان دید جیمزوب، از جمله کمان‌های تاریک و نقاط روشن شد.

دانشمندان گفتند علتی وجود دارد که باعث ایجاد تغییراتی در شکل و ساختار اتمسفر فوقانی مریخ شود.

محققان گفتند یکی از دلایل تغییر ساختار جو فوقانی مشتری امواج گرانشی است، شبیه امواجی که به ساحل برخورد و موج‌هایی در شن‌ها ایجاد می‌کنند. این امواج در اعماق اتمسفر متلاطم پایینی، در اطراف لکه قرمز بزرگ ایجاد می‌شوند و می‌توانند در ارتفاع حرکت کنند و ساختار و انتشارات اتمسفر بالایی را تغییر دهند.

این امواج گرانشی اتمسفر نیز گهگاه در زمین دیده می‌شوند، اما شدت و قدرت این امواج زمینی بسیار کمتر از همان پدیده‌ای هستند که بر فراز مشتری رخ می‌دهد.