کد خبر: ۹۱۷۰۱۷
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۴

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری چه زمانی اعلام می شود؟

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه فرایند آمادگی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مدت ۴۰ روز انجام شد که در بین نظام‌های سیاسی کم‌نظیر است، گفت: این دوره از انتخابات در ۵۹ هزار شعبه اخذی رای و ۹۵ کشور برگزار می‌شود.
نتیجه انتخابات ریاست جمهوری چه زمانی اعلام می شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان روز پنجشنبه در نشست خبری بین‌المللی در تالار قلم کتابخانه ملی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی اظهار داشت: حدود ۴۰ روز پیش رئیس جمهور کشورمان و همراهان در سانحه سقوط بالگرد به شهادت رسیدند، این اتفاق ضایعه‌ای دردناک بود که یادشان را گرامی می‌داریم.

وی با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی یک قانون مترقی است، گفت: در یکی از اصول قانون اساسی شرایط فقدان رئیس جمهور اشاره شده است، در عمل هم همین مسیر با رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی طی شد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: در همین مدت ما افتتاح دو مجلس خبرگان و شورای اسلامی را در کشور داشتیم. این اقدامات نشان می‌دهد نظام جمهوری اسلامی از یک استحکام قوی و از یک اقتدار قوی برخوردار و در جمهوری اسلامی آرا مردمی بسیار پر اهمیت است.

طحان نظیف بیان کرد: بعد از شهادت رئیس جمهور جلسات متعددی برای برگزاری انتخابات برگزار شد، لذا طبق قانون هیأت‌های اجرایی و نظارت جهت برگزاری انتخابات شکل گرفت و در نهایت امروز در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستیم.

وی تاکید کرد: لازم است بر این نکته تاکید کنم که تمام این فرآیند‌ها در این دوره با توجه به شرایط طبق جدول زمان بندی و بدون هیچ نقصی در بازه کم و در مدت ۴۰ روز انجام شد که این در بین نظام‌های سیاسی کم نظیر است. 

 سخنگوی شورای نگهبان گفت: انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ۵۹ هزار شعبه اخذ رأی و در بیش از ۹۵ کشور برگزار خواهد شد.

طحان نظیف در پاسخ به سوال "شینهوای چین" درباره میزان مشارکت گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون به طور میانگین هر سال یک انتخابات داشتیم و این چهل و یکمین انتخابات است و از شواهد پیداست رقابت‌های انتخاباتی جدی است و روز شنبه شما خبر مشارکت خوب مردم را مخابره خواهید کرد.

وی در ادامه درباره ناظران شورای نگهبان گفت: ناظران در همه شعبه اخذ رای حضور دارند، در کنار آن‌ها نمایندگانی از نامزد‌ها در شعب اخذ رای وزارت کشور و ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات حضور دارند. همچنین مردم نیز می‌توانند در صورت هر تخلفی گزارشات خود را برای ما ارسال کنند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه شورای نگهبان آرای مردم را حق‌الناس و پاسدار آرای مردم می‌داند، اظهار کرد: در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری مانند سایر دوره‌ها جریانات سیاسی مختلف حضور دارند و افرادی که نامزد هستند طیف وسیعی از سلایق جامعه و جریانات سیاسی را نمایندگی می‌کنند بر همین اساس یک رقابت جدی را در این روز‌ها شاهد هستیم. امیدوارم فردا نیز شاهد حضور پررنگ مردم پای صندوق‌های اخذ رای باشیم و انتخابات خوبی را داشته باشیم.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره فرایند نظارت بر شعب اخذ رای خارج از کشور تصریح کرد: ناظران انتخاباتی در تمام شعب اخذ رای چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور حضور دارند و بر فرایند‌ها طبق قانون نظارت می‌کنند.

وی یادآورشد: اخذ رای چه در داخل و چه در خارج از کشور در یک روز انجام می‌شود و مدت زمان آن برابر قانون ۱۰ ساعت است که در صورت ضرورت طبق ضوابط قانونی قابل تمدید است.

سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: درباره سایر مسائل نیز باید بگویم که تفاوتی میان شعب داخل و خارج از کشور وجود ندارد و سازوکار‌های قانونی اعمال خواهد شد همانطور که در داخل کشور هیات‌های اجرایی و نظارت داریم در خارج از کشور نیز این هیات‌ها فعالیت می‌کنند و از عموم مردم و معتمدین در آن‌ها استفاده می‌شود. تعرفه‌ها ارسال شده و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد. 

طحان نظیف در پاسخ به سوال دیگری درباره شیوه نظارت شورای نگهبان بر شعب سیار یادآورشد: در هر شعبه ۳ تا ۴ ناظر را داریم که بر فرآیند انتخابات در آن شعبه نظارت می‌کند. این فرایند در شعب ثابت و سیار به یک شکل است. در کنار نظارت ناظران شورای نگهبان و نمایندگان نامزدها، سامانه مردم ناظر نیز قابل استفاده و در دسترس عموم است؛ بنابراین هیچ نگرانی نسبت به نظارت بر شعب ثابت یا سیار اخذ رای وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره علت مخالفت شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات الکترونیکی ریاست جمهوری گفت: فرایند برگزاری انتخابات دارای ۲۵ مرحله است که بخش عمده‌ای از آن‌ها در حال حاضر به صورت الکترونیکی در حال انجام است، اما درباره موضوع اخذ و شمارش آرا به صورت الکترونیک در انتخابات مجلس شورای اسلامی در مرحله اول در چهار حوزه و در مرحله دوم در ۸ حوزه این شیوه را استفاده کردیم که رضایت بخش بود، اما با توجه به زمان اندکی که برای برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری داشتیم فرصت اندکی برای بررسی شرایط و طراحی نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزار‌های متناسب با انتخابات فراهم نبود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ سوال دیگری که خواستار جلوگیری از فعالیت‌های نامزد‌های پوششی در عرصه انتخابات شد، گفت: شورای نگهبان از انگیزه و نیات درونی نامزد‌ها خبر ندارد؛ در قانون انتخابات هم چنین چیزی پیش بینی نشده که از حضور افراد جلوگیری شود بنابراین این مساله به نیات درونی افراد برمی‌گردد و شاهد بودیم که در ادوار مختلف که یک یا چند نامزد به دلایلی همچون عدم اقبال عمومی یا ائتلاف، کناره گیری کرده‌اند.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره روند رای‌گیری در خارج کشور و امکان رای دادن حجاج ایرانی اظهار داشت: هیات نظارت در خارج کشور تشکیل و تعرفه‌ها ارسال شده و همه چیز آماده است تا ایرانیان خارج کشور از حق تعیین سرنوشت استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در بیش از ۹۵ کشور هماهنگی برای انجام انتخابات داریم، تصریح کرد: در معدودی از کشور‌ها موافقت لازم صورت نگرفته و مسئولان وزارت امور خارجه و اجرایی انتخابات پیگیر موضوع هستند.

سخنگوی شورای نگهبان با ابراز امیدواری از اینکه عربستان امکان اخذ رای را فراهم کند، گفت: کانادا مخالفتش را اعلام کرده و مانع حق تعیین سرنوشت هموطنانمان شده است.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره احتمال پیش‌دستی نامزد‌ها در اعلام نتایج افزود: مرجع اعلام نتایج وزارت کشور است. به نامزد‌ها و هوادارانشان توصیه می‌کنم از گمانه‌زنی شتابزده پرهیز کنند تا کار بر مدار قانون پیش برود. زمانی که تجمیع صورت می‌گیرد نتیجه رسمی اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره زمان روی کار آمدن دولت جدید و فرصت کناره‌گیری نامزد‌ها گفت: قانون اساسی جزئیات را در اصل ۱۳۱ پیش بینی کرده و انتخابات باید طی ۵۰ روز انجام شود. بعد از اعلام صحت انتخابات، تنفید و تحلیف دولت جدید را خواهیم داشت.

سخنگوی شورای نگهبان یادآورشد: در انتخابات ریاست‌جمهوری درباره کناره‌گیری نامزدها، با تصریح خاصی رو به رو نیستیم و تا شب انتخابات این کار ممکن است صورت بگیرد.

با انصراف سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی و علیرضا زاکانی، در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری «سعید جلیلی»، «محمد باقر قالیباف»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» حضور دارند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشور‌ها برگزار می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین