کد خبر: ۹۱۷۰۹۹
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۶

نقشه‌ای برای آینده/هوش مصنوعی قهرمان است یا ضد قهرمان؟

هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر به شمار می‌رود. ایلان ماسک در یکی از سخنرانی‌های خود، هوش مصنوعی را از بمب اتم خطرناک‌تر خواند. با این حال، این ماشین متفکر در حوزه‌های مختلفی به کمک انسان‌ها آمده است.
نقشه‌ای برای آینده/هوش مصنوعی قهرمان است یا ضد قهرمان؟
آفتاب‌‌نیوز :

هوش مصنوعی (AI) در حال دگرگونی دنیای ماست؛ از پهپاد‌های تحویل دارو تا سیستم‌های تشخیص چهره، این فناوری نوظهور در حال نفوذ به ابعاد مختلف زندگی است. با این حال، این پیشرفت‌های شگفت‌انگیز، نگرانی‌هایی را نیز به همراه دارد. ری کورزویل، آینده‌پژوه مشهور در کتاب جدید خود با نام «نقطه تکین نزدیک‌تر است: زمانی که با هوش مصنوعی ادغام می‌شویم»، به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی این فناوری می‌پردازد.

گفتنی‌ست، تجارت‌نیوز پیشتر در گزارشی مجزا با عنوان «تعویق پروژه Recall AI توسط مایکروسافت/ چه خطری حریم خصوصی را تهدید می‌کرد؟» به تکینگی پرداخته است. شما می‌توانید شرح کامل این گزارش را از اینجا بخوانید.

کورزویل در کتاب خود به این موضوع می‌پردازد که هوش مصنوعی چگونه می‌تواند هم ناجی و هم تهدیدی برای بشریت باشد. او به‌عنوان مثال، به سیستم‌های هوش مصنوعی طراحی شده برای جلوگیری از حملات هسته‌ای اشاره می‌کند که در عین حال می‌توانند برای مقاصد تهاجمی نیز مورد سوءاستفاده قرار گیرند.

وقتی که کنترل به دست هوش مصنوعی می‌افتد!

نویسنده همچنین به چالش تعریف کنترل انسانی بر هوش مصنوعی، به‌ویژه در کاربرد‌های نظامی می‌پردازد. او این سوال را مطرح می‌کند که در دنیایی که سیستم‌های هوش مصنوعی قادر به تصمیم‌گیری‌های مستقل هستند، مفهوم «کنترل انسان» چه معنایی دارد؟

اما کورزویل فقط به خطرات هوش مصنوعی نمی‌پردازد، بلکه به پتانسیل‌های شگفت‌انگیز آن نیز اشاره می‌کند. او معتقد است که هوش مصنوعی می‌تواند ابزاری قدرتمند برای حل چالش‌های اساسی بشر، از بیماری تا فقر باشد.

کورزویل با پیچیده‌تر شدن رابط‌های مغز و کامپیوتر، به تار شدن مرز‌های بین انسان و هوش مصنوعی می‌پردازد. او پیشنهاد می‌کند که تا دهه ۲۰۴۰، تفکر ما می‌تواند به طور قابل توجهی توسط سیستم‌های غیربیولوژیکی تقویت شود و سوالاتی را در مورد مفهوم «کنترل انسانی» در تصمیم‌گیری هوش مصنوعی ایجاد کند.

هوش مصنوعی اخلاق‌مدار؛ ضرورتی به روشنی روز

کورزویل برای دستیابی به این هدف، خواستار توسعه هوش مصنوعی ایمن و اخلاقی می‌شود. او بر اهمیت همکاری‌های بین‌المللی برای ایجاد چارچوب‌های قانونی و اخلاقی برای توسعه هوش مصنوعی تأکید می‌کند.

قانون‌مداری در حوزه هوش مصنوعی یک ضرورت است. اگر ضوابط قانونی در این حوزه به درستی وضع و شرایط اخلاقی به خوبی شرح داده نشوند، به طور حتم فاجعه‌ای عظیم در انتظار بشر خواهد بود. از جمله دستورالعمل‌هایی که در سال ۲۰۱۷ برای ترویج توسعه مسئولانه هوش مصنوعی ایجاد شد؛ این اصول بر شفافیت، پاسخگویی و هم‌سو بودن هوش مصنوعی با ارزش‌های انسانی تأکید دارند. در طرح این دستورالعمل‌ها برای حفظ توسعه در سایه حفاظت از هنجار‌های انسانی تلاش شده است.

نقشه‌ای برای آینده هوش مصنوعی

کتاب «نقطه تکین نزدیک‌تر است» به خواننده تصویری جامع از هوش مصنوعی، هم به‌عنوان یک تهدید بالقوه و هم به‌عنوان یک فرصت بزرگ ارائه می‌دهد. کورزویل با لحنی جذاب و متقاعد کننده، خواننده را به تفکر در مورد آینده‌ای دعوت می‌کند که هوش مصنوعی در آن نقشی اساسی دارد.

هوش مصنوعی در حال تغییر جهان ماست و درک عمیق از خطرات و فرصت‌های آن برای هدایت این فناوری به سمت آینده‌ای مطلوب برای بشریت، امری ضروری است. کتاب «نقطه تکین نزدیک‌تر است» به‌عنوان منبعی ارزشمند، درک ما از هوش مصنوعی را ارتقا می‌دهد و ما را به گفت‌وگویی ضروری در مورد آینده‌ای که با این فناوری شکل خواهد گرفت، دعوت می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین