کد خبر: ۹۱۷۱۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۵
جزئیاتی بیشتر در رابطه با رهبر طالبان پاکستان؛

بیت‌الله محسود که بود؟

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- سرویس بین‌الملل: منابع شبه نظامیان طالبان در پاکستان امروز - جمعه - کشته شدن "بیت‌الله محسود" رهبر این گروه را در حملات هوایی آمریکا به مناطق شمال غربی این کشور تائید کردند. [+]

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، شبکه‌های تلویزیونی محلی به نقل از شبه نظامیان طالبان در پاکستان اعلام کردند: «بیت‌الله محسود کشته شده است و این گروه قصد دارد امروز برای انتخاب جانشین وی، تشکیل جلسه دهد».

بر اساس این گزارش، محسود در حملات هوایی روز چهارشنبه آمریکا در منطقه قبیله‌ای وزیرستان جنوبی در شمال غربی پاکستان به همراه همسر و محافظانش کشته شده است. این در حالی است که پیشتر اعلام شده بود که در زمان وقوع این حمله محسود در منزل حضور نداشته و آسیبی ندیده است. 

این حمله در نخستین ساعت‌های بامداد روز چهارشنبه به منزل مسکونی پدر همسر «بیت‌الله محسود» صورت گرفت.

پیش از این نیز وزیر کشور پاکستان اعلام کرده بود، این کشور اطلاعاتی مبنی بر کشته شدن بیت الله محسود سرکرده شبه نظامیان طالبان در پاکستان در دست دارد اما این خبر هنوز به طور رسمی تایید نشده است.

بیت‌الله محسود که در اوایل دهه 1970 به دنیا آمد، یکی از ستیزه‌جویان پیشرو طالبان در استان وزیرستان پاکستان و یکی از رهبران مهم این گروه ستیزه‌جو به حساب می‌آمد.

او که متولد سال ۱۹۷۱ میلادی است علاقه‌ای به نشان دادن چهره خود نداشت و همیشه در نشست‌های خبری صورت خود را می‌پوشاند. او در دسامبر سال ۲۰۰۷ رهبر جنبش طالبان در پاکستان شد و حملات تروریستی را در پاکستان و افغانستان رهبری کرد. او فقط یک بار در کنفرانسی خبری با حضور ۲۰ خبرنگار ظاهر شده‌است. در این نشست خبری که در ماه می ۲۰۰۸ برگزار شد نیروهای وی اجازه ندادند تا کسی از چهره او تصویربرداری کند. او در این کنفرانس گفت: «آمریکا دشمن ماست و می‌خواهیم با آنها مبارزه کنیم». 

او پس از مرگ «نک محمد وزیر» در سال 2004، طی مراسمی با حضور 5 فرمانده مهم طالبان از جمله «ملا داد الله»، به عنوان فرماندار «ملا عمر» در منطقه «محسود» معرفی شد.

در فوریه سال 2005 و در جریان ملاقات محسود با مقامات پاکستانی، ارتش پاکستان طبق امضای یک معاهده آتش‌بس با وی، توافق کرد نیروهای خود را از منطقه تحت کنترل بیت الله محسود خارج کند. در عوض، نیروهای محسود نیز حملات خود را علیه مقامات دولتی متوقف می‌کردند. مقامات پاکستانی به دلیل نقش مهم محسود در فرآیند آتش‌بس مبلغ 20 میلیون دلار را به وی پیشنهاد دادند. او از پذیرفتن این پول سرباز زد و در عوض به آن‌ها گفت این پول را صرف خانواده‌هایی کنند که در طول عملیات نظامی آسیب دیده‌اند. معاهده آتش‌بس در سال 2005 فسخ شد و محسود به حملات خود علیه نیروهای امنیتی ادامه داد.

تا سال 2006، نفوذ روزافزون بیت الله محسود در استان وزیرستان جنوبی تا بدان جا پیش رفت که برخی وی را «امیر وزیرستان جنوبی» نامیدند. 

AP

یکی از مقامات پاکستانی در رابطه با ارتش وی چنین می‌گوید: «لشکر بیت‌الله بسیار سازمان یافته است. وی این لشکر را به واحدهای مختلفی تقسیم کرده و هر واحد وظیفه انجام موارد خاصی را بر عهده گرفته است. وظیفه یکی از این واحدها کشتن مردمی است که طرفدار دولت یا طرفدار آمریکا هستند و یا از اشغال افغانستان توسط آمریکا حمایت می‌کنند. آخرین فردی که توسط این لشکر کشته شد رییس یکی از قبایل پاکستان بود».

در دسامبر سال 2007 وی به عنوان اولین رهبر «تحریک طالبان پاکستان» (یکی از اصلی‌‌ترین گروه‌های نظامی طالبان) معرفی شد.

در سپتامبر 2008، رسانه‌های مختلف خبر از مرگ وی در سن 34 سالگی به دلیل مشکلات کلیه دادند. بسیاری از همراهان نزدیک او از جمله دستیار، دکتر و یک سخنگوی طالبان این شایعات را تکذیب کردند.

در ژانویه سال 2009، دولت پاکستان پاداشی 600 هزار دلاری برای هر نوع اطلاعاتی که منجر به یافتن وی به صورت زنده و یا مرده شود تعیین کرد. ایالات متحده آمریکا نیز پیشتر جایزه‌ای 5 میلیون دلاری برای وی تعیین کرده بود.

علاوه بر آن، بیت‌الله محسود عامل اصلی طراحی و اجرای بسیاری از بمب‌گذاری‌ها معرفی شده است.

در دسامبر سال 2007، دولت پاکستان مدعی شد مدارکی قوی در دست دارد که نشان می‌دهد بیت‌الله محسود فردی است که پشت ترور نخست‌وزیر سابق پاکستان «بی نظیر بوتو» قرار دارد. سازمان جاسوسی آمریکا نیز اتهام را تایید کرد. 



در مارس سال 2009، محسود در مصاحبه‌های تلفنی با رسانه‌های خبری مسئولیت حمله به دانشکده پلیس را در لاهور پاکستان بر عهده گرفت. وی در مصاحبه با BBC گفت این حمله در انتقام حملات موشکی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی صورت گرفته است. در همان مصاحبه محسود مسئولیت دو حمله دیگر را بر عهده گرفت: حمله به مرکز پلیس اسلام آباد در ماه مارس و حمله‌ای انتحاری به یک کاروان ارتش.

در آوریل سال 2009، محسود مسئولیت تیراندازی در مرکز مهاجرت نیویورک را بر عهده گرفت. 13 نفر در جریان این حمله کشته شدند و فرد مهاجم نیز که ویتنامی بود پس از این حمله خودکشی کرد. محسود در یک مصاحبه تلفنی مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت و گفت: «آن‌ها افراد من بودند. من به آن‌ها این دستور را دادم. این حمله واکنشی به حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی است». پلیس فدرال آمریکا بعداً نقش وی را در این حملات تکذیب کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین