کد خبر: ۹۱۷۱۲۶
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۸

معادله پیچیده خاورمیانه برای بایدن؛ اسرائیل و حزب‌الله به جنگ نزدیک‌تر می‌شوند

مقامات ارشد آمریکا معتقدند به رغم تلاش‌های دیپلماتیک واشنگتن، اسرائیل و حزب‌الله در حال نزدیک‌تر شدن به جنگ هستند.
معادله پیچیده خاورمیانه برای بایدن؛ اسرائیل و حزب‌الله به جنگ نزدیک‌تر می‌شوند
آفتاب‌‌نیوز :

داده‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد اگر اسرائیل و حماس به توافق آتش‌بس در غزه دست پیدا نکنند، یک رویارویی گسترده میان اسرائیل و حزب‌الله احتمالا طی چند هفته آینده رخ خواهد داد.

به نوشته پولتیکو، مقامات آمریکایی در تلاشند هر دو طرف را به تنش‌زدایی ترغیب کنند؛ هدفی که در صورت به ثمر رسیدن مذاکرات آتش‌بس در غزه می‌تواند با سهولت بیشتری به دست آید.

اما آتش‌بس یادشده با مذاکرات دشواری همراه شده و مقامات آمریکا از این موضوع اطمینان ندارند که اسرائیل و حماس در آینده‌ای نزدیک با توافق روی میز موافقت کنند. در این میان و طبق اعلام دو مقام ارشد ایالات متحده، نیرو‌های دفاعی اسرائیل به تهیه برنامه‌های جنگی اقدام کرده‌اند و تلاش دارند سلاح‌های بیشتری را خریداری کنند.

هر دو طرف به شکل عمومی اعلام کرده‌اند که نمی‌خواهند وارد جنگ شوند، اما مقامات ارشد دولت بایدن به شکل فزاینده‌ای اعتقاد دارند با وجود تلاش‌ها برای جلوگیری از درگیری، جنگ شدید احتمالا رخ خواهد داد.

یک مقام ارشد دیگر آمریکا که نامش فاش نشده، اعلام کرده ریسک این درگیری در حال حاضر بالاتر از هفته‌های اخیر است.

جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله می‌تواند نبردی را آغاز کند که در آن آمریکا مجبور می‌شود به حمایت از اسرائیل بپردازد و دولت بایدن بیش از پیش درگیر منطقه‌ای خواهد شد که سال‌ها تلاش داشته آن را ترک کند.

این اتفاق همچنین خطر وقوع یک بحران انسانی دیگر را در پی خواهد داشت، آن هم در زمانی که نیرو‌های کمک‌رسان در تلاشند بحران انسانی غزه را مدیریت کنند.

مقامات اطلاعاتی آمریکا به نسبت همتایان اروپایی، یک ارزیابی محافظه‌کارانه‌تر را ارائه می‌دهند. ارزیابی برخی کشور‌های اروپایی نشان می‌دهد جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله می‌تواند در چند روز آینده رخ دهد.

بسیاری از کشور‌ها به شهروندان خود توصیه کرده‌اند لبنان را ترک کنند. کانادا نیز در حال آماده شدن برای خارج کردن هزاران نفر از لبنان است. وزارت خارجه آمریکا طی امروز پنجشنبه (۷ تیر) یک توصیه مسافرتی برای شهروندان ایالات متحده صادر کرد و از آن‌ها خواست سفر به لبنان را شدیدا مورد ارزیابی مجدد قرار دهند.

دو مقام ارشد آمریکا تأکید کردند که مشخص نیست دقیقا چه زمانی جنگ ممکن آغاز شود، اما خاطرنشان کردند که اسرائیل تلاش دارد ذخایر مهمات و ظرفیت نیرو‌های خود را به‌سرعت بازسازی کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرده که دولت این کشور در راستای به دست آمدن یک قطعنامه دیپلماتیک تلاش می‌کند که اجازه می‌دهد شهروندان لبنان و اسرائیل به خانه‌های خود بازگردند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا همچنین اعلام کرده: «ما همچنین به تلاش‌ها برای تضمین توافقی که منجر به پایان پایدار جنگ در غزه شود، ادامه می‌دهیم. آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه امکان پیشرفت در زمینه امنیت پایدار و آرامش در مرز لبنان با اسرائیل را تسریع خواهد کرد. این تصمیم اکنون در دستان حماس است.»

دولت آمریکا طی هفته‌های اخیر تلاش داشته دو طرف را ترغیب کند تا وارد جنگ نشوند. مقامات عالی‌رتبه آمریکا شامل آموس هوخشتاین -نماینده آمریکا در خاورمیانه- در روز‌های اخیر به منطقه سفر کرده‌اند تا شرایط را برای بازگشت آرامش فراهم کنند.

با وجود این تلاش‌ها، مقامات ارشد دولت بایدن اعلام کرده‌اند تنش‌های فزاینده میان اسرائیل و حماس و نبود پیشرفت قابل توجه در مذاکرات آتش‌بس، نشانه‌هایی از نزدیک شدن جنگ هستند.

یک مقام ارشد دولت بایدن روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «منطق سید حسن نصرالله این است که همه چیز به غزه گره خورده است و تا زمانی که آتش‌بس در غزه برقرار نشود، هدف قرار گرفتن اسرائیل متوقف نخواهد شد. ما با صراحت این منطق را کاملا رد می‌کنیم.»

مقامات ایالات متحده به پولیتیکو گفتند که اطلاعات نشان می‌دهد که کاتالیزور جنگ -برای مثال یک حمله بزرگ از سوی هر دو طرف- احتمالا با اطلاع قبلی کوتاهی اتفاق می‌افتد.

یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، که این هفته از واشنگتن بازدید کرد، چهارشنبه به خبرنگاران گفت که اسرائیل "جنگ نمی‌خواهد". وی افزود: «هدف این است که شهروندان خود را سالم به خانه بازگردانیم. ما ترجیح می‌دهیم این کار را از طریق تفاهم انجام دهیم، اما برای هر سناریوی ممکنی آماده می‌شویم.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین