آفتابنیوز : آفتاب: دفتر حجتالاسلام سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و نماینده مجلس خبرگان رهبری، با ارسال نمابری به ارائه توضیحاتی درباره بخشی از نامه آیت الله محقق داماد به آیتالله شاهرودی
[+]، رییس قوه قضاییه، پرداخت.
به گزارش گروه سیاسی آفتاب در این نمابر آمده است:
همانطور که مستحضر میباشید آقای دکتر سید مصطفی محقق داماد در نامهای سرگشاده خطاب به آیتالله شاهرودی که در تاریخ 14/ مرداد/ 1388 در برخی جراید به چاپ رسید مواضع خود را نسبت به مسایل بازداشت شدگان اخیراعلام نمودهاند، در بخشی از نامه ایشان آمده است: «شگفتا! کار قوه قضاییه به جایی رسیده که از یک سو توسط ائمه جمعه موقت توصیه به بیرحمی شود و حدیث شریف لادین لمن لا رحم له را فراموش کنند».
از آنجا که این بخش از نامه تعریض به خطبههای آیت الله خاتمی که در تاریخ 2 مرداد 1388 در جمع انبوه نمازگزاران مومن تهرانی ایراد گردید میشود، توضیحات زیر را جهت تنویر افکارعمومی و اطلاع آقای دکترمحقق داماد ارایه میدهیم و قضاوت را به عهده مردم واگذار می نماییم.
1. آیت الله خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران مورخ 2 مرداد 1388 گفتهاند: «اغتشاشات؛ تخریبها؛ آتش زدن مساجد؛ آتش زدن اتوبوسها؛ تخریب امکانات مردم؛ ایجاد ناامنی و وحشت و اذیت و آزار مردم از دیدگاه فقه ما دو عنوان دارد یکی عنوان بغی؛ یعنی هر کس خروج کند علیه نظام اسلامی، این فرمایش شیخ طوسی است. عنوان دوم محاربه است. مرحوم محقق میگوید هر کس مسلحانه به جنگ با مردم بیاید چه با سلاح سرد چه با سلاح گرم محارب است و اسلام اشد مجازات را برای محاربین پیشنهاد کرده است. براین اساس من از قوه قضاییه در هفته قوه قضاییه میخواهم با سران اغتشاش که سر در آخور آمریکا و اسرائیل دارند قاطعانه و بیرحمانه برخورد کند تا مایه عبرت برای همگان باشد ... ».
همانطور که ملاحظه میفرمایید روی سخن ایشان با سران اغتشاش و محاربین و بغات است. در قرآن کریم سوره مائده آیه 33 آمده است: «انما جزاواالذین یحاربون الله و رسوله و یسعون فی الارض فسادا ان یقتلوا او یصلبوا او تقطع ایدیهم و ارجلهم من خلف او ینفوا من الارض ذلک لهم خزی فی الدنیا و لهم فی الاخره عذاب عظیم». [کیفر کسانی که با خدا و رسول او میجنگند و در زمین به فساد و تبهکاری می پردازند (با اسلحه سرد یا گرم به منظور ترساندن و سلب امنیت و تجاوز به حقوق مردم ظاهر میشوند) این است که کشته شوند یا به دار آویخته گردند یا دستها و پاهایشان (چهار انگشت یک دست با چهار انگشت یک پا) برخلاف جهت یکدیگر بریده شود و یا از آن سرزمین تبعید گردند. این برای آنها خفت و خواری در دنیا است و آنان را در آخریت عذابی بزرگ است].
آنچه آیت الله خاتمی گفتهاند برگرفته از این آیه شریفه است که در آن سخن از اعدام و ... که اشد مجازات است آمده.
لذا انصاف در کلام اقتضا میکرد که آقای دکتر محقق داماد میفرمودند آقای خاتمی راجع به این گروه توصیه به بیرحمی کردهاند نه به طور مطلق؛ مجددا متذکر میشویم توصیه آیت الله خاتمی برای برخورد با محاربین و بغات برگرفته از قرآن بوده و ایشان به این دعوت افتخار مینمایند.
2. این موضوع تنها توصیه قرآن مجید نسبت به محاربین نیست؛ قرآن مجید نسبت به مطلق کسانی که حد الهی در مورد آنان اجرا میشود نیز همین توصیه را دارد و سفارش کرده از رحم و عطوفت نابجا در این مورد پرهیز شود. در سوره مبارکه نور آیه 2 در مورد اجرای حد برای زانیه و زانی آمده است: «الزانیه و الزانی فاجلد و اکل و حد متهما مائه و لا تاخذکم بهما رافه فی دین الله ان کنتم تومنون بالله و الیوم الاخر و لیشهد عذابهماطائفه من المومنین». [به هر یک از زن زناکار و مرد زناکار(در جایی که همسر نداشته و محرم یکدیگر نباشند و زنای به عنف و کافر با زن مسلمان نباشد) صد تازیانه بزنید و اگر به خدا و روز واپسین ایمان دارید مبادا شما را در اجرای دین خدا به حال آن دو رحمت و عطوفت گیرد و باید بر سر عذاب آن دو گروهی از مومنان حاضر شوند].
3. آقای دکتر محقق داماد به حدیث (لادین لمن لارحم له) استناد نمودهاند در این مجال قصد بررسی سند حدیث مذکور را نداریم اما دلالت حدیث قابل دفاع است باید دید مصداق "کسی که رحم ندارد دین ندارد" کجاست؟ آیا نسبت به محاربین و بغات است؟ آیا نسبت به زانی و زانیه است؟ اینها که در تعارض با قرآن مجید میباشند.
بنابراین جمع این روایت و آن دو آیه و دهها آیه دیگر آن است که :«آنجا که جای رحم است، اگر کسی رحم نکند بیدین است و آنجایی که جای قاطعیت و اجای بی رحمانه مجازات اسلامی است باید به اجرای آن پرداخت».
4. آیت الله خاتمی در نمازجمعه مورخ 2 مرداد 1388 مجددا به توضیح صحبتهایشان در خطبه قبلی پرداختند و تصریح نمودند که: «... برخی از مطبوعات دروغگوی غربی از جانب بنده تیتر کردهاند معترضین به نظام محاربند در حالی که من نگفتم معترضین محاربند بلکه گفتم آنهایی که آدم میکشند و با سلاح به جان ملت میافتند محارب هستند و باید با آنها برخورد شود ما هرگز معترضین را محارب و یاغی نمیدانیم و تنها آنهایی که زیر مجموعه محارب و یاغی هستند و جنایتشان در حد بالا و گسترده است باید به اشد مجازات برسند که تشخیص آن بر عهده قاضی است».
5. از آقای دکتر محقق داماد که از بیت رفیع دانش و فقاهت میباشند و خود برخوردار از فضل و دانش حوزوی هستند انتظار میرود که پاسدار احکام دین بوده و بیش از همه در این عرصه دل بسوزانند و در رخدادهای اخیر هم مانند دیگر قضایا خواستار اجرای دقیق احکام دین باشند.
معتقدیم که آنان بی گناه بودهاند باید مورد دلجویی و عطوفت قرار گیرند و آسیبهایی را که تحمل نمودهاند نیز جبران شود و گروهی هم که مرتکب تخلفات قابل عفو شدهاند نیز با رافت اسلامی با آنان رفتار شود اما افرادی که امنیت جامعه را به خطر انداختهاند و مباشر ناامنی، قتل، جرح و امثال آن بودهاند و یا سبب اقوای از مباشر هستند باید به اشد مجازات برسند تا مایه عبرت دیگران گردد که :ترحم بر پلنگ تیز دندان؛ ستمکاری بود بر گوسفندان
آیتالله خاتمی در جایگاه خطابه جمعه به همین کلی اکتفا نمودهاند و وارد جزییات نشدهاند که جایگاه آن در خطابه نیست وتعیین آن برعهده دستگاه قضایی است.
6. آیت الله خاتمی بارها گفتهاند که ما در عرصه مهر و خشم باید تخلق به اخلاق الهی داشته باشیم که در دعای افتتاح آمده است که: «وایقنت انک انت ارحم الراحمین فی موضع العفو و الرحمه و اشد المعاقبین فی موضع اتکال و النقمه». [ای خدای مهربان یقین دارم در جای رحم، رحم کنندهترینی و در جای مجازات شدیدترین مجازاتها را داری].
و سیره پیامبر اکرم (ص) و مولی امام علی (ع) گویای این است که این چنین عمل میکردند، نظام اسلامی هم که این افتخار را دارد که به صراحت اعلام میکند که میخواهیم در سمت و سوی آن منش و روش حرکت کنیم باید چنین عمل کند.
متذکر میشویم در نامه جناب آقای دکتر محقق داماد موارد نقد بیش از این است، لکن در این چند سطر تنها به بخشی که تعریض به سخنان آیت الله خاتمی بود پاسخ داده شد.
در پایان توفیق همگان را در جهت تبیین احکام حیات بخش اسلام واجرای آن از خداوند خواستاریم.
ضمن تشكر از دكتر به خاطر شجاعتشان در انتشار نامه به هاشمى شاهرودى
نكاتى در جوابيه دفتر خاتمى به نظرم رسيد كه واجب است وظيفه خود را انجام دهم حال مقبول افتد يا معدوم
ابتدا عرض كنم از خاتمى انتظار ميرفت با توجه به مشكلات انتخابات و دفاع بى حد ايشان از يك كانديدا كه درواقع از شناخته شدن خود به علت انتساب به [...] سوء استفاده كردند حداقل جوابيه را به كسى بدهد بنويسد كه تمام آيات قرآن را در موضوع مورد بحت بداند يا عمدأ تعدادى را حذف نفرمايد
آقاى خاتمى : آرى خدا فرموده زناكننده و زنادهنده راغب شامل تخفيف حد نشوند اما آيا همانجا نفرموده راه اثبات آن را ؟نفرموده است كه در صورت عدم اثبات جريمه اتهام زننده كدام است ؟ بعدش نفرموده آنها را در خانه حبس كنيد تا توبه كنند يا بميرند يا خدا از لطف درى برآنان بازكند ؟
آيا نبايد زانيه 4شاهد عادل برضدش شهادت دهند و آنوقت ايشان بايد با آزادى كامل خود به قاضى رفته و 4 بار اعتراف كند و هربار هم قاضى نتيجه اعترافش را به او بفهماند كه مجازاتش جيست ؟( دستورى كه متأسفانه شما مسلمانها رعايت نكرديد بطوريكه وقتى مسلمانى در فيلمهاى هاليودى ميبيند فارغ از قوانين و حقوق كامل متهم بازجو به او اطلاع ميدهد هر حرفى بزنى اعتراف محسوب ميشه و ميتونى بدون وكيلت حرفى نزنى اونوقته كه با خودش فكر ميكنه اينا كه حقوق متهما را بهتر از اسلام رعايت ميكنند !غافل ازينكه اين از دستورات همان اسلام خودشه )
آقاى خاتمى بله كسانى كه اسلحه بدست به خيابانها ريختند و آدم كشتند محارب و مفسدفى الارض هستند و حتمأ جزاى آنها مردن است و شكى نيست حاميان آنها و كسانيكه آنهارا اجازه فرمودند و اسلحه بخشيدند و امنيت آنها را تأمين كردند خود نيز قاتل و مفسد و مستحق مردن هستند
اما اختلاف اينجاست كه سخنان شما را باور بفرماييم يا اين همه فيلم و عكس كه در دنيا منتشر شده و كاملأ اثبات ميكنن كى اسلحه دستش بود و شليك كرد و مادرى فرزندى همسرى يا داغديده اى را تا لحظه مردنش به انتظار نشاند
آرى شايد ماهواره حرامه نميبينيد شما شايد اينترنت تلبيس شيطانه استفاده اش حرامه بر شما (كه كسى شك نداره در اينباره ) لذا توصيه ميكنم از كودتاييان مخملى و از طرفداراشون مثل هميشه بازديد بدنى موبايلى دستور بفرماييد به باجناق اوشان بعد ببينيد تو فيلمها كدام دسته بدنام بى نام و مكان و بى دستوردهنده مردم را به خاك وخون كشيد
ببينيد كه مردم شيشه بانكها و مغاره ها و ماشينها را ميشكنند يا فيلم كسانى نامردم را نشان ميده
حداقل بريد سايت انصار حزب خدا را بخوانيد كه اين لباس شخصى ها كه بقول خودشان شخصى اند زيرا از كسى دستور قبول نميكنند با كدام جرأت و با كدام شعور از حمله به مردم و آزادسازى خيابان فلان و فلان از دست ارازل و اوباش جاسوس (البته قبلأ اينا آزاد كننده خرمشهر و مسخر لانه جاسوسى بودند حالا شدند جاسوس )سخن ميرانند
آقاى خاتمى فرض را بر درستى تصميم از بالا تأييد شده شما ميزاريم كه انتخابات درسته و اوشان رئيس جمهور بحق مردم اند
اما شما جوابى داريد بدهيد كه :
@طبق قانون اساسى تجمعات مادام بدون اسلحه باشد و ضد اسلام نباشد آزاد است و طبق همين قانون هيج مقامى نميتواند آزاديهاى قانونى مردم را حتى با وضع قانون محدود كند
لطفأ شما روشن كنيد روز اول كه مردم خس و خاشاك خوانده شده تو خيابانا دنبال رأى هاشون بودن اسلحه داشتند ضد اسلام بودند ضد نظام بودند ؟ كسى رو كشتند ؟
وقتى وزارت كشور دستور ميفرمايند كه هرنوع تجمعى بدون نظر وزارت غيرقانونى است شمارا ياد آن رمان مزرعه يا قلعه حيوانات نميندازه (كه البته همه را به همان ياد ميندازه بخصوص اون اصلاحيه اوايل انقلاب برا همينه حتى يه كتاب رمان هم تو ايران ممنوع ميشه )
باز به فرض احمقانه تر حق با وزارت كشوره و اينا غيرقانونى اومدند جريمه اين حركت را بايد كى كجا و جطورى بررسى كنه ؟
قاضى با اسناد و مدارك مدلل همراه با رعايت كامل حقوق متهم در زمان و مكان قانونى ؟يا انصار و بسيج و ناشناس و ضد شورش و همه اركان نظامى دولت با هرطريق و سند و روش و هرجا وهرجورى كه دلشان خواست ؟
طبق قانون مسئول حفظ امنيت شهرها به عهده كدام نهادست ؟در مواقع اضطرارى با نظر شوراى امنيت و رخصت [...] كدام نهاد ميتواند به آنها كمك كند ؟
آيا هرشخص حتى با عقيده واقعى دفاع از نظام و با تشخيص خود مبنى بر وجوب حضورش ميتواند به معترضان و يا اصلأ مجرمان حمله كند ؟
آيا من و امثال من نيز حق داريم وقتى 5 نفر از خانواده و بيش از 10 نفر از اقوام نزديك خود را براى اين نظام هديه داده ايم براى حفظ آرمانهاى آنها و نظامى كه خونشان را برايش فدا كردند وقتى تشخيص داديم و به ايمان رسيديم عده اى در هر مقامى قصد دارند دستاوردهاى خون هزاران شهيد اين ملت را قربانى توهمات و زياده خواهى خود و استادانشان كنند به خيابان ها بريزيم اسلحه و باتوم و اشك آور برداريم و به خانه هايشان وارد شويم و بكشيم و بزنيم و شكنجه بديم و تهمت و ناسزا و ...آنهارا با خود به مقر خود ببريم و طبق آيات قرآن آنهارا غنيمت دانسته و بر خود حلال بفرماييم هم خونشان هم جونشان هم ناموسشان ؟
طبق فتواى شما مرجع تقليد العظمى اكر اجازه داريم خوب ما مطمئنيم با بيش از هزار دليل عده اى رأى مارا دزديدند و قصد دارند اندك اندك كودتايى عظيمتر از اين انجام داده و حكومتى موهوم با منشايى شناخته شده و اقوامى بسيار نزديك و بسيار زياد ايجاد كنند و حكومت ملت ايران را صاحب شوند كما اينكه يك هفته به اصلى ترين وظيفه شان عمل نكردند و بعداز خطرى شدن اوضاع فاميل محترم را با...راضى نموده ونوشتند طبق قانون انجام شد و بعد به خائنين قيام قدسى امام نوشتند حال كه بعضيا تحت تأثير جو بوده اجازه ندادند در خدمت باشيم جايتان را عوض كرده به جايى كه خود ايشان هم مجبورباشند تماس با بنده را از طريق جنابعالا طى بفرمايند
لذا اجازه داريم طبق فتواى جنابعالى ؟
خوب آمديم اما همه مارا زندند و كشتند و بردند و شكنجه كردند و اعترافاندند
اما اكه اجازه نداريم خوب فتواى بفرماييد اين 18 20 ساله ها كه بقول خود سالها جبهه بوده اند كي هستند ؟ از كدام نهادند ؟ از كى دستور برايشان الهام ميشود ؟اكه مجرمند و خودسر و نادستور داده شده لطف كنيد دليل عدم بازداشت و محاكمه و اعدام اين قاتلين دوست و انقلابى را اعلام كنيد ؟ مشكل عدم شناختشان به عهده ما عكس و فيلم و مشخصات خيلياشون تو سايتها هست و الا مشكل از جاهاى تغذيه اى ايشان عرضى نيست
به اميد اينكه بياد اون روز مبادا
[...]خداوند بر کسانی که از دین در جهت منافع خود استفاده و هر جور که بخواهند دین را تفسیر میکنند.
از آیت الله خاتمی باید پرسید شما که خود را فقیه میدانید و درس حوزه را خواندید نمی توانید تشخیص بدید که عناوین فقهی "بغی و محاربه" در این جریان کاربرد نداره، این عناوین در فقه تعریف خاص خود و شرایط احراز ویژه ای دارند. شما چطور میتوانید روزنامه نگاری را که بازداشت شده ، محارب و باغی خطاب کنید. این از کم سوادی نیست، بلکه از تفسیر به نفع خود فقه است.
حالا ما نمیدانیم آقای احمد خاتمی حجتالاسلام یا آیت الله هستند ؟
ای کاش مثل ارتش سمبلهایی برای درجات روحانیون نیز انتخاب گردد .
به استناد گفته آقای احمد خاتمی "مرحوم محقق میگوید هر کس مسلحانه به جنگ با مردم بیاید چه با سلاح سرد چه با سلاح گرم محارب است و اسلام اشد مجازات را برای محاربین پیشنهاد کرده است."
خب این لباس شخصی ها وگارد ویژه مگر با سلاح سرد وگرم به جنگ مردم نیامدند و این مردم را نکشتند
سلاح سرد یعنی باتوم ؛ زنجیر ؛ چماق؛ گاز اشک آور و گاز فلفل و ...
سلاح گرم یعنی کلت کمری و کلاشینکف و....
لطفا طبق حکم خدا عمل کنید.
ما همیشه از خود صدا و سیما هم شنیده ایم که حجه الاسلام احمد خاتمی نه آیه ا... خاتمی ؟
ثانیا کدام یک از معترضین زناکار بودند که شما اطلاع داشتید و این حکم را در مورد آنها گفتید ؟
ثالثا کسانی که اسلحه به روی مردم کشیده و مردم را کشتند کسانی جز نیروی انتظامی و لباس شخصی های مزدور نبودند ؟
اگر قبول دارد اصل 27 و مذاکراتی که باعث تصویب ان شد را مطالعه و سخنان خود را با این اصل بسنجد
«شگفتا! کار قوه قضاییه به جایی رسیده که از یک سو توسط ائمه جمعه موقته توصیه به بیرحمی شود و حدیث شریف لادین لمن لا رحم له را فراموش کنند».
سؤال اینجاست که چرا در پاسخ کلمه موقته به موقت تغییر کرده است؟
عبارت ائمه جمعه موقته شبیه زوجه موقته است پس باید تای تانیث داشته باشد
اولا ما گویا به قرون وسطی بازگشته ایم که دشمنان خود را در بند ها وقفس قرار داده وبا شکنجه های وحشیانه مجبور به اعتراف بر علیه خود می کنیم . و این کار هیچ انسان والا مقامی نیست بلکه از هیتلر ها و دیکتاتور ها وخبیثانی چون معاویه ویزید بر میاید و همانها بودند که با همین حربه ها دوستان علی (ع) را پراکنده و بنام خلیفه مسلمانان سالها به حکومت ظالمانه ادامه دادند
در ثانی این لباس شخصی ها و رهبران انها از ان مردک که زن محجبه را کشت هم خبیث ترند چون او یک هموطن خود را ویا یک هم دین خود را نکشت بلکه این اقایان برادر خود را بخاطر حکومت پستی که همه ائمه ما از ان رویگردان بودند کشته ومیکشند وای بر شما -وای بر شما -وای بر شما -وای بر شما -وای بر شما و [...]
ظمنا نام خاتمی عمدی است برای توجه
امروز اصلی از اسلام در شرف پایمال شدن است به نام رمبری و امامت درود خدا بر کسانی نظیر حر که زمانی فهمیدن اشتباه میکنن بدون لحظه ای درنگ برگشتند به خیام ولایت و بصیرت
بنده به عنوان یک مسلمان شیعی نه تنها از جناب سید احمد خاتمی بلکه از تمامی کسانی که از این آرمان و دست آورد انقلاب فداکارانه دفاع میکنند قدردانی می کنم
درود خدا بر شما رهروان راه امام حسین(ع)