کد خبر: ۹۱۷۲۴۰
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰

دعوای بایدن و ترامپ بر سر ایران در نخستین مناظره انتخاباتی

جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین این کشور در نخستین مناظره انتخاباتی بر سر ایران و قدرتش در منطقه با یکدیگر جدال لفظی کردند و بایدن گفت که در دوران ترامپ، ایران به پایگاه ما حمله کرد و او هیچ کاری نکرد.
دعوای بایدن و ترامپ بر سر ایران در نخستین مناظره انتخاباتی
آفتاب‌‌نیوز :

جو بایدن رئیس جمهور دموکرات کنونی آمریکا در نخستین مناظره انتخاباتی با دونالد ترامپ رقیب انتخاباتی جمهوریخواه خود که سیاست خارجی او را مورد انتقاد قرار داد، گفت: در دوران ترامپ، ایران به پایگاه ما (عین الاسد) حمله کرد و ترامپ هیچ کاری نکرد.

رئیس جمهور کنونی آمریکا در ادامه حملاتش به ترامپ در این زمینه گفت: ترامپ گفت که «فقط چند سرباز سردرد گرفتند.»

بایدن همچنین گفت: من کسی بودم که دنیا را برای دفاع از اسرائیل در برابر حمله موشکی ایران بسیج کردم.

ترامپ بایدن را به انفعال در برابر ایران متهم کرد. 

اما دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا، بایدن را به انفعال در برابر ایران متهم کرد و مدعی شد: در دوران من، ایران ورشکسته بود. پولی نداشت که به تروریسم بدهد و نمی‌توانستند به حماس پول بدهند.

رئیس جمهور پیشین آمریکا سپس مدعی شد اگر من رئیس جمهور آمریکا بودم، هرگز حماس به اسرائیل حمله نمی‌کرد.

ترامپ در این مناطره هنگامی که از سوی بایدن درباره مهاجرت مورد حمله قرار گرفت، در پاسخ مدعی شد که بطور جدی با تروریسم مبارزه کرده است و سپس به کشته شدن ابوبکر البغدادی و نیز شهادت سردار قاسم سلیمانی اشاره کرد.

جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره جنگ اسرائیل در غزه گفت: حماس باید نابود شود. این حماس است که نمی‌خواهد جنگ پایان یابد، اما تمرکز ما اکنون بر توقف درگیری هاست

ترامپ همچنین درباره جنگ اسرائیل در غزه با اشاره به نارضایتی فلسطینی‌ها از بایدن گفت: اسرائیل باید کار را تمام کند. بایدن مثل یک فلسطینی شده است، اما او را دوست ندارند، چون فلسطینی خیلی بدی شده و آدم ضعیفی است.

رئیس جمهور پیشین آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا از تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت می‌کند، گفت: باید بیینیم چه می‌شود، اما قبل از آنکه آن کار را انجام دهیم، مشکلی که داریم این است که همه هزینه‌ها بر عهده ماست.

نخستین مناظره بایدن و ترامپ با حضور جیک تپر و دانا بش دو مجری سرشناس سی ان ان و بدون حضور تماشاچیان در استودیوی شبکه تلویزیونی سی ان ان در آتلانتای جورجیا برگزار شد.

این مناظره ۱۰۰ دقیقه طول کشید و شامل دو وقفه همراه با آگهی‌های بازرگانی بود و در طول برگزاری آن، ستاد‌های انتخاباتی دو نامزد نتوانستند با آن‌ها تعامل داشته باشند.

بایدن و ترامپ موافقت کرده بودند که در یک تریبون حاضر شوند و جایگاه آن‌ها با سکه یا همان شیر یا خط میان نمایندگان دو نامزد تعیین شده بود و بایدن در تریبونی که در سمت راست تصاویر تلویزیونی دیده می‌شود، قرار می‌گیرد و ترامپ در تریبون سمت چپ.

میکروفون‌ها نیز در طول مناظره به جز نامزدی که نوبت سخنرانی است، خاموش می‌شد چرا که آخرین مناظره آن‌ها در سال ۲۰۲۰ با تنش فراوان همراه بود و ترامپ اجازه نمی‌داد بایدن سخنانش را کامل کند که این رفتار، بایدن را مجبور به واکنش کرد و گفت: "نمی توانی خفه شوی مرد؟ "

همچنین مقرر شده بود رئیس جمهور آمریکا، آخرین فردی باشد که در این مناظره صحبت می‌کند. هر دو نامزد بصورت سرپا مناظره را انجام خواهند داد. هیچ وسیله یا یادداشتی روی صحنه مجاز نخواهد بود و به نامزد‌ها فقط یک خودکار، کاغذ و یک بطری آب داده می‌شود.

تیم بایدن که برخی از آن‌ها به آماده‌سازی باراک اوباما رئیس جمهور پیشین دموکرات آمریکا برای مناظره‌هایش کمک کرده بودند، امیدوارند که امشب از نحسی مناظره‌های نخست نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عبور کنند.

مناظره‌های تلویزیونی مدت‌هاست که بخش مهمی از مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری در آمریکا بود و لحظات تاریخی را برای نامزد‌ها رقم زده است. روسای جمهور فعلی و قبلی آمریکا امشب (پنجشنبه شب به وقت محلی) خارج از محیط امن دفتر خود در کاخ سفید، با یکدیگر مواجه شدند و میلیون‌ها آمریکایی و نیز افکار عمومی جهان شاهد این مناظره تاریخی بودند.

ترامپ از سال ۲۰۱۶ که برای اولین بار به ریاست جمهوری آمریکا رسید، یکی از چهره‌های برجسته حزب جمهوری خواه است که در انتخابات سال ۲۰۲۰ از رقیب دموکرات خود جو بایدن شکست خورد.

آمریکایی‌ها روز سه شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برای انتخاب رئیس جمهور بعدی آمریکا به پای صندوق‌های رای می‌روند. برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.

منبع: دیده بان ایران 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین