ابعاد اتاق کنفرانس یا سالن کنفرانس؟ ابعاد انتخابی شما در طراحی، کدام است؟ شاید در همین ابتدا برایتان سوال شود که مگر این ۲ مکان به یکجا اشاره ندارند؟ در جواب باید گفت خیر! اتاق کنفرانس و سالن کنفرانس با وجود اشتراکات زیاد، ۲ مکان با ویژگی و ابعاد متفاوت هستند. بر همین اساس نیز در ادامه، طراحی و تجهیز یک محیط اداری را تحت تاثیر قرار میدهند. از آنجایی که طراحی و ابعاد اتاق جلسات برای یک سازمان بسیار با اهمیت است، باید با این تفاوتها آشنا باشید.
علت اهمیت بررسی این ابعاد، این است که به عنوان اولین گام در بخش طراحی مورد توجه قرار میگیرند. گامهای مهم بعدی مانند تجهیز اتاق کنفرانس نیز براساس ابعاد در دسترس صورت میگیرد. میتوان گفت اندازه گیری ابعاد مناسب در این بخش، سرآغاز و هدایت کننده ادامه مسیر طراحی است. توجه به این موارد ضروری در ابتدای راه میتواند هزینههای مالی و زمانی شما را کاهش دهد. همچنین توجه به این بخشهای زیربنایی در طراحی، میتواند شما در مسیر تدوین یک طراحی هدفمند قرار دهد تا بتوانید هویت و فرهنگ سازمانی خود را به درستی نمایان کنید و کیفیت و تاثیر فعالیتهای خود را ارتقاء دهید.
۷ نفر، ۱۰، یا شاید هم ۲۰ نفر و بیشتر. اینها اعدادی هستند که منابع مختلف برای معرفی و نشان دادن گنجایش یک اتاق کنفرانس ارائه میدهند. واقعیت امر این است که شما نباید خود را محدود به اعداد کنید. در دنیای مبلمان اداری لزوما یک عدد ثابت برای معرفی یک استاندارد واحد وجود ندارد. با وجود این، طبق گفته متخصصان طراحی و معماری، اتاق کنفرانس مکانی با ابعاد تقریبی ۱۴ متر و با گنجایش ۴ تا ۷ نفر است که این اعداد میتواند کمی بیشتر یا کمتر نیز باشد.
اتاق کنفرانس با توجه به ابعاد اختصاصی خود، ضوابط متفاوتی دارد. ابتدا باید بدانید ابعاد اتاق جلسات براساس ابعاد محیط، تعداد نفرات حاضر و هدف برگزارکنندگان جلسه طراحی و تجهیز میشود. تعداد صندلیها و فضایی که میگیرند، ابعاد میز، در نظرگرفتن محل تردد و جابه جایی راحت افراد از موارد اولیه و بسیار مهم دیگری در طراحی و تجهیز این اتاقهای اداری هستند. در اتاقهای کنفرانس معمولا از میزهای سبک کلاسیک، مستطیل شکل و مدلهای ساده استفاده میشود. با استفاده از میزهایی که ابعاد آنها قابل تغییر است، میتوانید از فضایی که در اختیار دارید به صورت بهینهتر استفاده کنید و هزینهها را کاهش دهید.
بررسی ابعاد استاندارد اتاق کنفرانس، در بخش مساحت بخشهای اداری بسیار اهمیت دارد. اولین گام در طراحی و تجهیز این محیط ها، بررسی ابعاد در دسترس است. این اتاقها معمولا ۴ تا ۷ نفر گنجایش دارند؛ اما، یک عدد واحد برای اندازه استاندارد آنها بیان نشده است. شما با در نظر گرفتن ابعاد اتاق جلسات، تعداد نفرات حاضر، هدف از برگزاری جلسه، تعداد صندلیها و ابعاد میز میتوانید طراحی مناسب خود را انتخاب کنید. اتاق کنفرانس میتواند دارای تجهیزاتی مانند تلفن، کاغذ، قلم، تخته، سیستم نوری، سیستم تصویری، تجهیزات دیجیتال مانند منبع تغذیه، وسایل پذیرایی و... باشد.