کد خبر: ۹۱۷۴۴
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۱

معرفی برترینهای جشنواره فیلم کودک در همدان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مراسم اختتامیه بیست و سومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان همدان پنجشنبه شب در تالار ابن سینمای همدان برگزار شد و فیلم سینمایی «کودک و فرشته» ساخته مسعود نقاش‌زاده در دو بخش سینمای ایران و سینمای آسیا جایزه فیلم برگزیده را از آن خود کرد.

مراسم اختتامیه بیست و سومین جشنواره فیلم کودک ونوجوان پنج‌شنبه شب با حضور غلامحسین الهام سخنگوی دولت، محمدرضا جعفری جلوه معاون سینمایی وزیر ارشاد، محمدحسین نیرومند، محمد صوفی معاون صدا، تعدادی از نمایندگان مجلس و هنرمندان در تالار ابن سینا همدان برگزار شد.

در این آئین پس از پخش سرود ملی و قرائت قرآن، تیزری با مضمون جشنواره پخش و سپس با پخش تیزر هیئت داوران فیلم‌های کوتاه، نیمه بلند و انیمیشن، جوایز این بخش ها اهدا شد. این هیئت جوایز خود را به این شرح اهدا کرد:

دیپلم افتخار به دلیل نمایش دوستی‌ها و عنصر طنز به مصطفی کرمی برای بچه‌های اناران و دیپلم افتخار برای وجود پیام تربیتی باارزش به لبخند فرشتگان. هاشم علیایی‌مقدم کارگردان فیلم پس از دریافت جایزه گفت: «از تهیه‌کننده فیلم که با وجود مشکلات به ساخته شدن اثر کمک کرد تشکر می‌کنم و همینطور از استاندار همدان و مدیر اجرایی جشنواره که برای حفظ آن تلاش کردند».

دیپلم افتخار به دلیل نمایش کودکانه برای مهر بخشیدن به دوستی‌ها به فیلم هاروی اهدا شد. دیپلم افتخار دیگر به فیلم خاتون اهدا شد. پروانه زرین این بخش به دلیل توجه و پرداخت خوب به ارتباط کودک با حیوانات به فیلم مادرهای برفی اهدا شد.

در بخش پویانمایی در بین نامزدها شامل؛ پشت بوم، پنجره تنهایی، سیب سرخ، گرگ و میش، مرد جوان و خیاط حیله‌گر و همسایه‌ات را مخور، دو دیپلم افتخار، یک جایزه ویژه و یک پروانه زرین اهدا شد. دیپلم افتخار به دلیل بیان قصه‌ای پرتعلیق به فیلم سیب سرخ و دیپلم افتخار دیگر به دلیل وجود ساختار حرفه‌ای و تکنیک مناسب به فیلم گرگ و میش داده شد.

جایزه ویژه این بخش به خاطر خلق فضای بومی و منسجم به صندوق شاهد اهدا گردید. پروانه زرین این بخش به دلیل تلاش برای به‌کارگیری همه عناصر موجود در ژانر انیمیشن به فیلم همسایه‌ات را مخور اهدا شد.

در بخش آثار ویدئویی نیمه بلند ضمن تقدیر از فیلم هدیه‌ای برای آسمان، لوح تقدیر و پروانه زرین به دلیل نگاه انسانی به زندگی حساس کودکان و مادران بی سرپرست به فیلم یه روز قشنگ برفی (ماهایا پطروسیان و امیر توده روستا) اهدا شد.

پطروسیان پس دریافت جایزه خود گفت: «ساخته شدن و به سرانجام رسیدن و اولین نمایش این فیلم به صورت رسمی، اهمیت فراوانی در کارنامه حرفه‌ای من دارد. مخاطب این فیلم کودک نیست اما محوریت آن کودک و داشتن حق سرپناه برای اوست و امیدوارم هیچ کودکی به خاطر شرایط اجتماعی و مسائل فرهنگی از داشتن خانه محروم نشود».

در ادامه جوایز بخش جنبی با حضور بهروز مرادی (استاندار همدان)، خجسته (رئیس بنیاد شهید همدان) و بهمن حبشی (مشاور معاون سینمایی و امور سمعی و بصری) اهدا شد. جایزه استانداری همدان به فیلم پرواز مرغابی‌ها ساخته علی شاه‌حاتمی اهدا شد.

همچنین جایزه ویژه امور ایثارگران و بیناد شهیدان به مسعود نقاش زاده برای فیلم کودک و فرشته اهدا گردید. جایزه بخش اکو نیز به دو فیلم مومو از کشور ترکیه و نقش و نقاش ساخته مهدی جعفری داده شد.

در ادامه با دعوت از امیر اسفندیاری مدیر امور بین‌الملل بخش بین‌الملل آغاز شد که به درخواست او ابتدا داوران کودک و نوجوان این بخش به قرائت بیانیه خود پرداخت و سپس آثار منتخب خود را در چهار بخش اهدا کرد.

جایزه ویژه پویانمایی به خاطر پویانمایی نو آور و پیام تاثیر گذار به کودکان که اشاره دارد نباید از تکنولوژی هراسید، به فیلم شورش موش‌ها از کشور اسپانیا به کارگردانی داوید آلخاندرو گن و تهیه کنندگی خوزه مانوئل آبلیرا اهدا گردید.

پروانه زرین بهترین اثر ویدئویی به خاطر مضمون جذاب و دلمشغول‌کننده‌ای که می‌آموزد چگونه با حیوانات رفتار کنیم به فیلم «مادرهای برفی» از کشور ایران به کارگردانی پیمان نهان قدرتی و تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اهدا شد.

پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه نیز به خاطر پیام الهام بخشی که خاطرنشان می‌کند سینما چگونه ما را سرگرم می‌سازد و درس هایی بزرگ در زندگی می‌آموزد به فیلم «نوبت منه» از کشور آلمان به کارگردانی عصمت ارگون و تهیه‌کنندگی کاته کاسپار اهدا شد.

پروانه زرین بهترین فیلم بلند به خاطر داستان خوب و ارائه تصویری از زندگی دانش‌آموزی که تاکید دارد هیچ تفاوتی میان کودکان دارا و ندار وجود ندارد، به فیلم رنگین‌کمانی‌ها از کشور اندونزی به کارگردانی ریری ریزا و تهیه‌کنندگی میرا لسمانا اهدا شد.

سپس داوران بزرگسال منتخبان خود را در بخش‌های مختلف بدین شرح اعلام کردند:

بهترین فیلم آسیایی: کودک و فرشته از کشور ایران به کارگردانی مسعود نقاش زاده

بهترین فیلم نیمه بلند: ورزشکار آماتور از کشور انگلستان به کارگردانی مارک کراست.

بهترین فیلم ویدئویی بلند: بال‌های خوشبختی از کشور ایران به کارگردانی بهروز شعیبی

بهترین فیلم پویانمایی: گرگ و میش از کشور ایران به کارگردانی مریم خلیلی‌زاده
بهترین بازیگر نوجوان به مهرشاد اسفندیاری به خاطر فیلم «وی کسی در راه است»
بهترین فیلمنامه به پیانوی جنگل از کشور ژاپن به کارگردانی ماسایوکی کوجی‌ما.

بهترین کارگردان به آتالای تاسدیکن از کشور ترکیه به خاطر فیلم «مومو»
جایزه ویژه به فیلم پسر کیهانی
بهترین فیلم بلند به پیانوی جنگل از کشور ژاپن.

در ادامه غلامحسین الهام (سخنگوی دولت) به سخنرانی پرداخت.

حضور داوران کودک و نوجوان، آغازگر بخش مسابقه سینمای ایران بود که پس قرائت بیانیه از بین فیلم‌های پرواز مرغابی‌ها، کودک و فرشته، یک وجب از آسمان و نخودی، پروانه زرین خود را به یک وجب از آسمان به کارگردانی علی وزیریان اهدا کرد که معاون سینمایی حوزه هنری، جایزه وی را دریافت کرد.

سپس هیات داوران بزرگسال روی سن رفتند که جوایز خود را بدین شرح اعلام کردند. در بخش بهترین اثر ویدئویی بلند از بین آثار کاندید شامل 12 روز، بالهای خوشبختی، نقش و نقاش و «و کسی در راه است»، جایزه ویژه خود را به مصطفی قربانپور، کارگردان فیلم 12 روز اهدا کرد.

قربانپور پس از دریافت جایزه گفت: «این فیلم را به بازیگران فیلم که همه بخاطر سرطان در هنگام نمایش فیلم و پس از آن، مردند تقدیم می‌کنم. پروانه زرین بهترین اثر ویدئویی بلند به فیلم بال‌های خوشبختی به کارگردانی بهروز شعیبی اهدا شد».

در بخش بهترین بازیگر کودک و نوجوان از بین مونا احمدی (کودک و فرشته)، متین حیدری‌نیا (مسیر عشق) مریم کاظمی و ملیسا دولتخواهی (مسیر عشق)، پارسا نصیریان (بال‌های خوشبختی)، محمدجواد جعفرپور (12 روز)، سوگل نصرتی (افسانه خورشید)، پریا مردانیان (شهر فرشتگان)، پارسا پورقبادی (همبازی) و حسین قاسمی‌هنر (پرواز مرغابی‌ها)

دیپلم افتخار به پارسا نصیریان (بال‌های خوشبختی) و دیپلم افتخار به سوگل نصرتی (افسانه خورشید) برای بازیگران کودک اهدا شد. همچنین در بخش بازیگران نوجوان، ضمن تقدیر از متین حیدری‌نیا به خاطر بازی در فیلم مسیر عشق دیپلم افتخار به مونا احمدی (کودک و فرشته) شد.

پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان را محمدجواد جعفرپور به خاطر فیلم «12 روز» دریافت کرد. قربانپور، کارگردان فیلم که به جای جعفرپور جایزه را دریافت کرد گفت: «این فیلم با اقتباسی از اسکار و خانم صورتی ساخته شده و مربوط به کودکان مبتلا به سرطان است که به همین دلیل شاهد پر پر شدن گل‌ها بودیم که برخی از آنها با 3 سال سن در حالی که کلمات اولیه کودکان را بلد نبودند اصطلاحات مربوط به بیماری خود را به کار می‌بردند».

مسعود کرامتی نیز در توضیح اهدای جایزه به این فیلم گفت: «فیلم با یک مقوله تلخ به نام مرگ طرف است اما طوری برخورد می‌کند که تلخی برخی از فیلم‌های معمولی را هم ندارد. باید به سازندگان فیلم تبریک بگویم که با چنین مضمونی، فیلم فوق را تصویر کردند».

پروانه زرین فیلمنامه به محمدرضا گوهری و مسعود نقاش زاده برای کودک و فرشته، پروانه زرین بهترین کارگردانی به غلامرضا رمضانی برای همبازی، پروانه زرین بهترین فیلم بلند به کودک و فرشته مسعود نقاش‌زاده و جایزه ویژه هیئت داوران به پرواز مرغابی‌ها اهدا شد. شاه‌حاتمی پس از دریافت جایزه آن را به دخترش که فیلمنامه‌نویس اثر بود اهدا کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین