کد خبر: ۹۱۷۵۸
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۶

ایران شایعه تخریب آرامگاه رودکی را پیگیری می‌کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مرکز گسترش زبان فارسی ضمن بعید توصیف کردن خبر «تخریب آرامگاه رودکی در تاجیکستان» از پیگیری این موضوع در اسرع وقت خبر داد.

رئیس مرکز گسترش زبان فارسی در گفتگو با مهر و در پاسخ به این پرسش که «آیا خبر تخریب آرامگاه رودکی صحت دارد یا خیر؟» گفت: «این شایعه را برای اولین بار می‌شنوم و با توجه به اینکه من به صورت مداوم اخبار فرهنگی مربوط به حوزه‌ آسیای میانه از جمله تاجیکستان را پیگیری می‌کنم تا این لحظه هیچ خبری مبنی بر تخریب مقبرع رودکی نشنیده‌ام».

قهرمان سلیمانی با بیان اینکه «هیچ اطلاعی از این اقدام ندارم و نمی‌توانم چنین خبری را تائید یا تکذیب کنم» در عین حال چنین اقدامی را «بسیار بعید» توصیف کرد و افزود: «متولی آرامگاه رودکی حکومت تاجیکستان است که سال گذشته هم ساختمانی برای این آرامگاه ساخت و کتابهای متعددی درباره او منتشر و جشنی هم به یاد او برپا کرد و در مجموع رویکرد بسیار مثبتی به مفاخری مانند رودکی دارد. به همین جهت انجام چنین اقدامی تحت چنین تدابیر ویژه‌ای، بسیار بعید است». 

آرامگاه رودکی در روستای پنج رود در 170 کیلومتری دوشنبه پایتخت تاجیکستان

سلیمانی با اشاره به فعالیت برخی گروههای دینی مخالف دولت تاجیکستان اضافه کرد: «برخی از این گروههای دینی مخالف دولت مرکزی هستند و این مخالفت را به شیوه‌های مختلف از جمله تخریب برخی مکانها آشکار می‌کنند. با این وجود نوع گرایششان اجاره توهین به مفاخری مانند رودکی را به آنها نمی‌دهد».

رئیس مرکز گسترش زبان فارسی در عین حال تاکید کرد: «باید با اخباری که برخی رسانه‌ها در این زمینه منتشر می‌کنند با احتیاط و تامل برخورد کرد. به هر حال من از طریق رایزنی فرهنگی کشورمان در تاجیکستان پیگیر این موضوع خواهم شد و چنانچه اخباری در این رابطه وجود داشته باشد، اطلاع‌رسانی خواهد شد و اگر چنانچه صحت آنها تائید شود مرکز متبوع ما واکنش شدید نشان خواهد داد».

اخیراً برخی رسانه‌های منطقه اخباری مبنی بر سرقت برخی آثار فرهنگی تاجیکستان از جمله تندیس و سنگ مقبره رودکی منتشر کرده‌‌اند.

بقعه و آرامگاه ابو عبدالله جعفربن‌محمد‌ رودکی - که بسیاری وی را بنیانگذار شعر فارسی دانسته‌اند - در روستای پنج رود (بنجرودک یا پنجکنت) به فاصله 170 کیلومتری دوشنبه پایتخت کشور تاجیکستان قرار دارد. این آرامگاه به سبک معماری آرامگاه شیخ عطار ساخته شده و دارای پلان هشت ضلعی است که گنبد دواری روی آن قرار گرفته است.

رودکی از شاعران بزرگ قرن سوم و چهارم هجری است که در دوره سامانیان می‌زیسته و نقش بسزایی در پرورش و گسترش زبان پارسی در جهان داشته است. مهمترین اثر رودکی به نظم درآوردن کلیله و دمنه است. رودکی به روایتی کور مادرزاد و به روایتی دیگر در جوانی نابینا شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین