کد خبر: ۹۱۷۶۸
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۱

دریافت ایران کد؛ شرط خریدهای دولت از 15 گروه کالایی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نخستین جدول زمانی و فهرست ‌١٥ گروه کالایی که برای قرار گرفتن یا باقی ماندن در فهرست معامله و خرید دستگاه‌های دولتی نیاز به دریافت شناسه ملی کالا (ایران کد) دارند، اعلام شدند.

به گزارش گروه اقتصادی آفتاب، گروه‌های کالایی اعلام شده به تدریج از امروز (‌١٧ مرداد) در فهرست مشمولان پوششی ایران کد قرار گرفته و کلیه تولید‌کنندگان کالاهای یاد شده برای آغاز یا تداوم معامله و فروش کالای خود به تمام دستگاه‌های اجرایی باید هر چه سریع‌تر نسبت به عضویت در پورتال ملی کالا و دریافت ایران کد کالای خود اقدام کنند.

بر این اساس کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور از خرید کالاهای یاد شده که فاقد ایران کد هستند منع شده‌اند تا بعدا با مشکلات قانونی مواجه نشوند.

در این زمینه وزارت بازرگانی اطلاعیه صادر کرده است که موارد زیر در آن تاکید شده است:

‌1. بند ‌١٠ تصویب‌نامه شماره ‌١٩٠٣٢/ت ‌٤٢٣٧٩ هـ مورخ ‌88.2.1 هیات وزیران درمورد ضوابط اجرایی بودجه کل کشور مقرر کرده است در سال ‌٨٨ از تاریخی که وزارت بازرگانی اعلام نماید، کلیه دستگاه‌های اجرایی ملزمند خریدهای بزرگ و متوسط خود را با قید شناسه ملی کالا (ایران کد ) انجام دهند.

‌2. از آنجا که شناسه ملی تمام کالاهایی که تولید کننده یا عرضه کننده آنها به عضویت ایران کد درآمد است در پرتال ملی اطلاع‌رسانی کالا به نشانی www.irancode.ir قرار گرفته واطلاعات آنها در دسترس همگانی قرار دارد، کلیه دستگاه‌های اجرایی و شرکتهای دولتی که قصد خرید دارند می‌توانند با مراجعه به این پایگاه نسبت به یافتن اقلام مورد نیاز خود و تامین کننده مربوطه اقدام نمایند. چنانچه هر یک از دستگاه‌ها، قرارداد خرید کالا با تولیدکنندگان یا عرضه کنندگانی دارند که اطلاعات آنها در پایگاه مذکور ثبت شده است. می‌توانند آنها را راهنمایی کنند که هر چه سریع‌تر نسبت به انجام این کار از طریق مراجعه به نمایندگی‌های خدمات ایران کدر که در سایت مذکور معرفی شده‌اند، اقدام کنند.

‌3. بر این اساس خرید هر یک از کالاهایی که در گروه‌های تعیین شده قرار دارند، صرفا باید از بین کالاهایی باشد که کد ملی دارند. این کد ملی باید در فاکتور کالا درج شده و در پایگاه اینترنتی www.irancode.ir موجود باشد. مسوولیت حسن اجرای این امر با بالاترین مقام اجرایی دستگاه ذیربط بوده و نظارت و کنترل نیز به عهده ذیحسابی مربوطه می‌باشد، لذا از کلیه تولید‌کنندگان و عرضه کنندگان که طرف معامله با دستگاه‌های دولتی هستند،درخواست می‌شود جهت دریافت کد ملی کالای خود با مراجعه به سایت www.irancode.ir اقدام نمایند.

‌4. واحدهای خرده فروشی که کالا را مستقیما به مصرف‌کننده نهایی می‌رسانند مشمول عضویت ایران کد نیستند ولی در صورت فروش کالا توسط شبکه خرده فروشی به هر یک از دستگاه‌های اجرایی و شرکتهای دولتی الزاما کالاهای مورد نظر باید دارای کدملی باشد.

‌5. منظور از دستگاه‌های اجرایی، کلیه وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، موسسات یا نهادهای عمومی غیر دولتی، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی و سایر شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به دولت بوده و پس از تاریخ مدنظر، خریدهای متوسط و بزرگ این دستگاه‌ها بدون ایران کد غیر مجاز خواهد بود. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین