کد خبر: ۹۱۷۸۱۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲
تنها ۴۰ درصد مردم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده اند

حاشیه های سردترین انتخابات ریاست جمهوری ایران؛ از مضرب ۳ آراء نامزد‌ها تا صدای پای طالبان!

هر چند تصویر منتشر شده در برخی رسانه‌ها در مورد کابینه سعید جلیلی مورد تایید ایشان قرار نگرفته، اما با توجه به اینکه این تصویر همه افراد بسیار نزدیک به وی را در بر می‌گیرد، احتمال آنکه به حقیقت نزدیک باشد، وجود دارد. افرادی مانند رسایی و ثابتی به عنوان وزیر در این لیست حضور دارند.
حاشیه های سردترین انتخابات ریاست جمهوری ایران؛ از مضرب ۳ آراء نامزد‌ها تا صدای پای طالبان!
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس آمار‌های رسمی تنها ۴۰ درصد مردم در کل کشور و ۳۳ درصد ساکنان استان تهران در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده اند، این عدد در استانی مثل کردستان به ۲۳ درصد کاهش یافت.

با وجود آنکه نامزد مورد حمایت جبهه اصلاحات نیز در این انتخابات شرکت کرده، اما بر اساس برآوردها، این کم‌رمق‌ترین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. مسئله‌ای که بهت و حیرت کارشناسان اصولگرا و اصلاح طلب را در پی داشت.

آذری جهرمی وزیر سابق ارتباطات در این باره گفت: برنده انتخابات مهم است، اما مهمتر از آن، آن ۶۰ درصد نور چشمانی هستند که به دلائل مختلف حاضر به رای دادن نشدند، چونکه تا کنون صدای برای همنوایی نشنیدند، ایران متعلق به همه است و متعلق به آن ۶۰ درصد هم.

یک رخداد عجیب ریاضی/ مضرب ۳!

بر اساس آمار‌های رسمی اعلام شده، اعداد انتخاباتی به ترتیب ذیل است:

تعداد کل آراء: ۲۴۵۳۵۱۸۵

تعداد آراء صحیح: ۲۳۴۷۹۰۲۶

مسعود پزشکیان: ۱۰۴۱۵۹۹۱

سعید جلیلی: ۹۴۷۳۲۹۸

محمد باقر قالیباف: ۳۳۸۳۳۴۰

مصطفی پور محمدی: ۲۰۶۳۹۷

با وجود آنکه به گفته ناظران، مصطفی پورمحمدی در مناظرات به عنوان سخنورترین و قوی‌ترین چهره ظاهر شد، اما آراء او چند برابر کمتر از آراء باطله بود، سایه سنگین رخداد‌های دهه شصت، سایه سنگینی بر سابقه او انداخته است که امکان ریبرندینگ سیاسی برای او میسور نگردید.

اما نکته‌ای که توجه برخی ریاضی‌دانان را به خود جلب کرد، مضرب سه ۵ عدد از اعداد انتخاباتی فوق الذکر بود. به گفته یک استاد دانشگاه امکان اینکه ۵ عدد اینچنین همزمان مضرب سه داشته باشند، کمتر از نیم درصد است.

این مسئله باعث شد تا هزاران پست و توییت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود و برخی از مخالفان مدعی بودند که این آراء در واقع ضرب در ۳ شده است. تا کنون وزارت کشور نسبت به این ادعا واکنشی نشان نداده است.

طالبان ایرانی

به تازگی فیلمی از علی اکبر ولایتی مشاور رهبر انقلاب اسلامی در امور خارجی وایرال شده است که در آن سعید جلیلی را مسئول بسیاری از تحریم‌ها قلمداد می‌کند. ولایتی می‌گوید: در دوران آقای جلیلی «هیچ جیزی حاصل نشد و مدام تحریم‌ها» بیشتر شده است. ولایتی گفت: جلیلی می‌گفت باید همه تحریم‌ها را بردارید، «مثل آنکه قصد خرید لیوانی صد تومانی را داشته باشید و بگویید باید آن را به ۲ تومان بفروشید، خوب معلوم است که نمی‌خواهید کار پیش برود.»

در حال حاضر دال مرکزی استراتژی اصلاح طلبان بر نقش مرکزی سعید جلیلی در وزارت امور خارجه و شعام در رشد تحریم‌های ایران استوار است.

آیا رهبری مخالف رابطه با آمریکا است؟

مسعود روغنی زنجانی عضو فعلی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس پیشین سازمان برنامه و بودجه در یک گفتگوی ویدئویی بیش از ۱ ساعته مدعی شد که نامه‌ای به رهبر انقلاب نوشته و در آن خاطرنشان نموده که «هیچ کشور توسعه یافته‌ای نیست که با آمریکا ارتباط نداشته باشد» به ادعای این معاون سابق رئیس جمهور، رهبری در پاسخ او گفته است که «ما انقلابی هستیم و تا من هستم نمی‌گذارم ایران با آمریکا رابطه داشته باشد» وی  پرسید که مسعود پزشکیان چگونه می‌خواهد این مسئله را حل کند.

با توجه به اهمیت برجام و مذاکرات در حل مسائل اقتصادی، بسیاری تحلیلگران این موضوع را مسئله‌ای غامض در ریاست جمهوری احتمالی پزشکیان برآورد می‌کنند. زاکانی شهردار تهران نیز در مناظرات تلویزیونی دو بار مدعی شد که «برجام اراده نظام نبود».

روی ترش برخی حامیان قالیباف به جلیلی

با وجود آنکه  محمدباقر قالیباف طی بیانیه‌ای رسماً حمایت خود را از سعید جلیلی را اعلام کرد، اما برخی حامیان  او به اصطلاح تمکین نکردند و اعلام نمودند که رای آن‌ها مسعود پزشکیان خواهد بود.

عبدالرضا داوری مشاور رسانه‌ای ستاد قالیباف در اینباره ادعا کرد که تا این لحظه «۱۵۳ نفر از فعالان رسانه‌ای و ستادی حامی دکتر قالیباف برای  مقابله با حاکمیت بنیادگرایان به جریان انقلابی حامی پزشکیان پیوسته اند.»

وحید ایمانی مجری صداوسیما و از حامیان قالیباف نیز در در اینباره با رد حمایت از سعید جلیلی و اعلام حمایت از پزشکیان گفت: «خودکشی به خاطر ترس از مرگ را حاصل اشتباه و کج اندیشی سیاسی می‌دانم.»

سید حسین نقوی حسینی تحلیلگر اصولگرا نیز نوشت: «تیم جلیلی مرز بین خود و قالیباف را مرز بین کفر و اسلام می‌داند، نگاه جلیلی به قالیباف یک نگاه وحشتناک است.»

تحلیلگران اصلاح‌طلب مانند احمد زیدآبادی معتقدند با توجه به آنکه بعید به نظر می‌رسد در مدت کوتاه باقیمانده بتوان تحریم کنندگان مشارکت را قانع کرد، باید روی سبد آراء قالیباف متمرکز بود. به ویژه که رویکرد تند و اگرسیو جلیلی، بسیاری از تنکوکرات‌های اصولگرا را هراسان و آزرده خاطر کرده است.

کیهان در واکنش به این رویکرد به داوری و زید آبادی حمله کرد و آن‌ها را «ابن الوقت» خواند و به «هرزگی سیاسی» متهم  نمود.   

سعید جلیلی یک فناتیک آخر آخرالزمانی

سعید جلیلی هرگز افکار آخرالزمانی و جهان ستیز خود را پنهان نکرده است، وی در برهه‌ای خواستار انحلال شورای امنیت سازمان ملل شده بود!

بسیاری از اهالی اقتصاد نگران این مسئله هستند که ریاست جمهوری او به تشدید بیشتر تحریم‌ها منتهی شود.

به تازگی رسانه پولتیکو نوشت که به دلیل عملکرد «فاجعه بار» جو بایدن در مناظرات برخی دمکرات‌ها در اقدامی نادر به دنبال جایگزینی برای او می‌گردند. با توجه به قوت گرفتن احتمال بازگشت ترامپ، ریاست جمهوری سعید جلیلی می‌تواند بر شدت وخامت منازعات بین المللی و در نتیجه بغرنج‌تر شدن وضعیت معیشت مردم، بیافزاید.

ترامپ در مصاحبه‌های اخیر بار‌ها ادعا کرد که در زمان او فروش نفت ایران به شدت کاهش یافته بود و او قصد دارد تا دوباره فشار‌ها بر ایران را افزایش دهد.

امیر حسین ثابتی عضو ارشد ستاد انتخاباتی جلیلی، اما منتقدان را به لولو‌سازی از کاندید محبوبش متهم کرد و خطاب به آذری جهرمی گفت: «یک بار به جای لولوسازی از جلیلی بگویید خود چه در چنته دارید.»

پژمانفر نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری افرادی را که به گفته او «یک کلمه علیه جلیلی صحبت می‌کنند، ملعون؟!» خواند.

محسن منصوری رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی نیز پیش از این، در سخنانی منتقدان این کاندید را «دور ریز‌ها و پسماند‌های جبهه کفر» خواند.

حسن روحانی در سخنانی تلویحی خطاب به سعید جلیلی گفت: «با کارشکنی‌ها  در مسیر برجام ۳۰۰ میلیارد دلار به ملت ضربه زدید، شما با کارشکنی در مسیر تصویب FATF ایران را برگردانید به دوره قاجار.»

محمد جواد ظریف نیز در حمله‌ای به طیف جلیلی گفت: «امروز ۳۳ درصد در تجارت خارجی هزینه بیشتری می‌دهیم فقط به خاطر منافع جناحی. ضرری که ایشان (سعید جلیلی) با تحریم خواهی بر سر اقتصاد ایران آورده معادل کل بودجه ۱۴۰۳ است»

یک کابینه هولناک

هر چند تصویر منتشر شده در برخی رسانه‌ها در مورد کابینه سعید جلیلی مورد تایید ایشان قرار نگرفته، اما با توجه به اینکه این تصویر همه افراد بسیار نزدیک به وی را در بر می‌گیرد، احتمال آنکه به حقیقت نزدیک باشد، وجود دارد. افرادی مانند رسایی و ثابتی به عنوان وزیر در این لیست حضور دارند.

از مضرب 3 آراء نامزدها تا صدای پای هولناک جلیلی و تحریم بیشتر

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
64
5
سلام
چطور روتون می شه تیتر بزنین سردترین
در حالیکه اگه عددهای مسخره ی اعلامی رو نبینیم
حضور جدی وگررم مردم بود که به چشم دیدیم
چه تو عکس ها ، چه تو تصاویر صدا و سیما و چه تو خیابون ها تا ساعت ۱ شب و مردمی که اون ساعت از شعبه ها می اومدن بیرون
چرا باید به چشممون اعتماد نکنیم و به تحلیل های بر ساخته از عددهای ساختگی گوش بدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
43
9
اونی که زمان طالبان میگفت باید بریم باهاشون همکاری کنیم اصلاح طلبان بودند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
46
7
توهین غیرانسانی رقیب جزو سیره اصلاح طلبان است. طالبان با اصلاح طلبان بیشتر همسنخ هست از هر جهت، هم از نظر لغوی، هم از نظر روش و منش و رفتار و تفکر
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین