کد خبر: ۹۱۷۸۹۷
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
یک تحلیلگر مسائل آمریکا:

عبور از بایدن، قمار بزرگ برای دموکرات‌ها

بامداد جمعه نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انجام شد؛ مناظره‌ای ۹۰ دقیقه‌ای که ضعف‌های شدید بایدن که از کهولت سنش ناشی می‌شود را بیش از پیش آشکار ساخت.
عبور از بایدن، قمار بزرگ برای دموکرات‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

این مناظره در حالی در شبکه سی‌ان‌ان برگزار شد که تا پیش از آن در اکثر نظرسنجی‌های انجام‌شده، ترامپ و بایدن فاصله بسیار اندکی با هم داشتند و این مناظره می‌توانست در تکان دادن افکار عمومی به نفع یکی از ۲ نامزد نقشی اساسی ایفا کند. البته که این سومین باری بود که ترامپ و بایدن به عنوان نامزد انتخابات با یکدیگر مناظره می‌کردند و ۴ سال پیش و در جریان رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ هم این دو نفر رو در روی یکدیگر حاضر شدند.

این بار نیز مناظره این دو رقیب دیرینه با موضوع اقتصاد آمریکا و تورم آغاز شد و سپس به موضوعاتی نظیر مهاجرت، حق سقط جنین و مسائل سیاست خارجی کشید و هر یک سعی می‌کرد کارنامه ۴ سال ریاست‌جمهوری دیگری را زیر سوال ببرد. همچنین دو طرف برای حمله به یکدیگر، از موضوعات مرتبط با زندگی شخصی طرف مقابل‌شان هم استفاده کردند؛ بایدن بارها به محکومیت‌های جنایی ترامپ در ماجرای حق‌السکوت به بازیگر فیلم‌های پورن و دادگاه مدنی تعرض جنسی به جین کارول اشاره کرد و ترامپ نیز دو بار بحث محکومیت قضایی پسر بایدن به دلیل حمل غیرقانونی سلاح را پیش کشید.

با این حال هیچ کدام این موضوعات جزو نکات خبرساز و بحث‌برانگیز مناظره بامداد روز جمعه ترامپ و بایدن نبود. موضوعی که به شدت در تمام طول این مناظره جلب توجه می‌کرد، خستگی و حواس‌پرتی شدید و حتی گاها لکنت زبان بایدن بود. این موضوع با واکنش شدیدا منفی افکار عمومی، نخبگان و سیاستمداران آمریکا مواجه شد؛ تا جایی که حتی اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا و مشاور فعلی بایدن نیز اذعان کرد که او در این مناظره عملکرد بدی داشته است.

ضعف بایدن در این مناظره و عدم توانایی او در دادن پاسخ مناسب به هجمه‌هایی که از طرف ترامپ وارد می‌شد، باعث شده انتقادات علیه بایدن تا حدی بالا بگیرد که اکنون حتی صحبت‌هایی مبنی بر احتمال عبور حزب دموکرات از بایدن و جایگزین کردن او با فردی جدید مطرح شود.

«امیرعلی ابوالفتح»، تحلیلگر مسائل آمریکا در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مناظره برای بایدن یک فاجعه تمام‌عیار بود و حتی باعث شد بحث کنار گذاشتنش از انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شود، اظهار کرد: در مقابل، این مناظره یک موفقیت چشمگیری برای ترامپ حاصل کرد. حرف خاصی در این مناظره مطرح نشد و همه چیز تکرار همان حرف‌هایی بود که ترامپ و بایدن در این سال‌ها می‌زدند، اما حواشی مناظره از محتوای آن اهمیت بیشتری پیدا کرد.

وی افزود: این مناظره باعث شد توانمندی بایدن برای اینکه یک دوره دیگر هم رئیس‌جمهور آمریکا باشد، مورد تردید جدی قرار گیرد. کهولت سن و ضعف‌های جسمی بایدن نقطه ضعف بسیار بزرگ او در مناظره دو روز گذشته با ترامپ بود، اگرچه کاخ سفید اعلام کرد بایدن در آن روز سرما خورده و دچار گرفتگی صدا شده بود، اما در پایان مناظره دیدیم در حالیکه ترامپ بسیار راحت روی صحنه راه رفت و سپس خارج شد، بایدن برای خروج از صحنه مناظره و پایین رفتن از پله‌ها نیاز به کمک همسرش پیدا کرد. یعنی عملا بایدن در این مناظره تصویری کامل از یک رئیس‌جمهور ناتوان ذهنی و جسمی را به نمایش گذاشت.

این تحلیلگر مسائل آمریکا ادامه داد: متعاقب عملکرد نامناسب بایدن در مناظره، این بحث در داخل آمریکا مطرح شد که آیا بایدن می‌تواند ۴ سال دیگر رئیس‌جمهور باشد یا آیا اساسا می‌تواند از پس ترامپ بربیاید و در انتخابات پیروز شود یا حزب دموکرات مجبور خواهد شد از بایدن عبور و فرد دیگری را به عنوان نامزد خود در انتخابات پیش رو معرفی کند. شبکه CNN به عنوان رسانه‌ای که حتی خصومتی عمیق با ترامپ دارد نیز پس از پایان مناظره یک نظرسنجی انجام داد که طبق آن، ۶۷ درصد مردم آمریکا اعلام کرده‌اند ترامپ برنده مناظره بوده و تنها ۳۳ درصد بایدن را پیروز مناظره دانسته‌اند.

ابوالفتح در تشریح چرایی موفق بودن ترامپ در جلب نظر مردم آمریکا بر اساس نتایج این نظرسنجی، بیان کرد: ترامپ از سلامت جسمی بهتری برخوردار است، هوش و حواس بالاتری دارد، در مناظره بسیار تهاجمی‌تر عمل کرد و مهمتر از همه اینکه الآن ترامپ رئیس‌جمهور مستقر نیست و مشکلات کنونی آمریکا به پای او نوشته نمی‌شود. ضمن اینکه فارغ از تمام حواشی زندگی شخصی ترامپ و محکومیت او در دادگاه، اقتصاد آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ و خصوصا تا پیش از ظهور کرونا، یک اقتصاد پویا و موفق بود و حالا او می‌تواند به عملکرد اقتصادی دولت خودش استناد کند.

وی با اشاره به وضعیت اقتصاد آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری بایدن، عنوان کرد: بایدن همچنان میراث‌دار وضعیت وخیم اقتصادی دوران کروناست. اگرچه او توانسته اقتصاد آمریکا را ترمیم کند و خصوصا نرخ بیکاری را کاهش دهد، اما هنوز شرایط اقتصادی این کشور متاثر از کروناست و برای مردم آمریکا هم این مهم است که اکنون وضعیت معیشتی مطلوبی ندارند. خصوصا که جنگ اوکراین هم باعث افزایش تورم در آمریکا شد و مردم همه این‌ها را از چشم رئیس‌جمهور مستقر می‌بینند. لذا اکنون برای بایدن دفاع از وضع موجود بسیار سخت است و ترامپ می‌تواند به او هجمه وارد کند و سوار بر موج نارضایتی عمومی شود.

این تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به اینکه برخی از کنار گذاشتن بایدن و معرفی فردی جدید به عنوان نامزد دموکرات‌ها صحبت می‌کنند، گفت: این خواست اکثریت حزب دموکرات نیست. گرایش‌هایی در درون حزب دموکرات هستند که معتقدند ادامه انتخابات با بایدن ریسک دارد، اما از طرف دیگر همچنان بایدن حمایت‌های گسترده‌ای در داخل حزب دارد. ضمن اینکه باید توجه داشت تا زمانی که خود بایدن اراده نکند که از انتخابات کنار رود، کسی نمی‌تواند او را وادار به چنین کاری کند.

ابوالفتح ادامه داد: حتی اگر بایدن تصمیم به کناره‌گیری بگیرد، باز هم حضور نامزدی جدید از سمت حزب دموکرات نه‌تنها تضمین‌کننده پیروزی آن‌ها نیست، بلکه می‌تواند مخاطرات زیادی را برای‌شان به دنبال داشته باشد، زیرا در این صورت جنگ جانشینی در داخل حزب به راه می‌افتد. جریانات سیاسی، جناح‌بندی‌ها، منافع اقتصادی کلان و حامیان مالی، همه با تغییر نامزد دموکرات‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد. ضمن اینکه اکنون فصل انتخابات مقدماتی هم تمام شده است و اگر دموکرات‌ها بخواهند نامزد جدیدی معرفی کنند، باید داخل کنوانسیون تصمیم بگیرند که ممکن است باعث دعواهای داخلی در بین دموکرات‌ها شود.

وی اضافه کرد: حتی اگر چنین دعواهایی هم رخ ندهد و دموکرات‌ها راحت بتوانند بر روی فرد دیگری اجماع کنند، باز هم تغییر خاصی رخ نمی‌دهد، زیرا مشکل بایدن فقط سن و سالش نیست و مردم از عملکرد او هم ناراضی اند. لذا حضور نامزد جدید به جای بایدن هم چندان نمی‌تواند تغییری در نظر مردم نسبت به عملکرد ۴ سال اخیر حزب دموکرات ایجاد کند.

این تحلیلگر مسائل آمریکا افزود: ضمن اینکه به طور منطقی در صورت انصراف رئیس‌جمهور مستقر از ادامه رقابت‌های انتخاباتی، معاون اول او باید جایگزین شود، در حالیکه کامالا هریس جزو نامحبوب‌ترین معاونین اول در تاریخ آمریکاست و بسیار بعید است که بتواند از پس رقابت با ترامپ بربیاید. لذا جایگزینی بایدن با هر فردی دیگر برای رقابت با ترامپ ریسک بسیار بالایی دارد و بعید می‌دانم دموکرات‌ها بخواهند چنین کاری کنند، مگر اینکه بایدن به لحاظ جسمی به نقطه‌ای بی‌بازگشت برسد که مجبور شود از رقابت‌ها خارج شود وگرنه بسیار بعید است که سران حزب دموکرات در این ایام که عملا شب انتخابات محسوب می‌شود، دست به چنین قمار بزرگی بزنند و به این شکل کاخ سفید را دو دوستی تقدیم ترامپ کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین