کد خبر: ۹۱۷۹۰۸
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۹

درجا زدن و کاهش تولید چین برای دومین ماه متوالی

بر اساس اعلامیه‌ی اداره ملی آمار چین (NBS)، شاخص PMI بخش تولید این کشور در ماه ژوئن ۲۰۲۴ بدون تغییر نسبت به ماه قبل، روی عدد ۴۹.۵ باقی ماند. این رقم که مطابق با پیش‌بینی‌های بازار است، چهارمین ماه متوالی انقباض فعالیت‌های کارخانه‌ای را نشان می‌دهد.
درجا زدن و کاهش تولید چین برای دومین ماه متوالی
آفتاب‌‌نیوز :

پویا احمدی | بر اساس اعلامیه‌ی اداره ملی آمار چین (NBS)، شاخص PMI بخش تولید این کشور در ماه ژوئن ۲۰۲۴ بدون تغییر نسبت به ماه قبل، روی عدد ۴۹.۵ باقی ماند. این رقم که مطابق با پیش‌بینی‌های بازار است، چهارمین ماه متوالی انقباض فعالیت‌های کارخانه‌ای را نشان می‌دهد.

اقتصاد چین در شرایط فعلی با چالش‌هایی نظیر ضعف تقاضا، ریسک تورم منفی و رکود طولانی‌مدت بخش املاک روبرو است و همین عوامل باعث کندی احیای اقتصادی قدرتمند شده‌اند. سفارش‌های جدید (۴۹.۵ در مقابل ۴۹.۶)، فروش خارجی (۴۸.۳ در مقابل ۴۸.۳) و سطح خرید (۴۸.۱ در مقابل ۴۹.۳) همگی برای دومین ماه متوالی کاهش یافته‌اند، در حالی که روند کاهشی اشتغال نیز همچنان ادامه دارد (۴۸.۱ در مقابل ۴۸.۱).

خروجی تولید برای چهارمین ماه متوالی رشد داشته است، اما سرعت افزایش آن کمترین میزان در این دوره بوده است (۵۰.۶ در مقابل ۵۰.۸). در عین حال، زمان تحویل برای سومین ماه متوالی کوتاه‌تر شده است (۴۹.۵ در مقابل ۵۰.۱).

در بخش قیمت‌ها، تورم هزینه‌های ورودی به شدت کاهش یافته و به پایین‌ترین سطح سه ماه گذشته رسیده است (۵۱.۷ در مقابل ۵۶.۹). قیمت‌های خروجی نیز پس از افزایش در ماه مه، کاهش یافته‌اند (۴۷.۹ در مقابل ۵۰.۴). در نهایت، احساسات و خوش‌بینی‌ها به بالاترین سطح از ماه مارس رسیده‌است (۵۴.۴ در مقابل ۵۴.۳).

شاخص مدیران خرید بخش تولید چین (NBS Manufacturing PMI) در ماه ژوئن ۲۰۲۴ نشانه‌هایی از وضعیت اقتصادی متزلزل این کشور را به نمایش می‌گذارد. با وجود اینکه خروجی تولید همچنان در حال رشد است، اما سرعت این رشد در حال کاهش است. کاهش سفارش‌های جدید، کاهش فروش خارجی و کاهش سطح خرید همگی نشان‌دهنده‌ی ضعف تقاضا در بخش تولید می‌باشند.

از نکات مثبت می‌توان به کوتاه شدن زمان تحویل و بهبود خوش‌بینی در بخش کسب‌وکار اشاره کرد. با این حال، کاهش تورم هزینه‌های ورودی و قیمت‌های خروجی می‌تواند نشانه‌ی کاهش تقاضا و یا مازاد عرضه باشد.

به طور کلی، نتایج این گزارش نشان می‌دهد که اقتصاد چین با چالش‌های جدی روبرو است و نیازمند محرک‌های قوی‌تری برای دستیابی به یک احیای اقتصادی پایدار می‌باشد.

منبع: نبض بورس

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین