کد خبر: ۹۱۷۹۸۲
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۴

ابراز تمایل تلویحی زلنسکی برای مذاکره با روسیه

رئیس‌جمهور اوکراین برای بار سوم در روز‌های اخیر به طور ضمنی از تمایل برای پایان دادن به جنگ خبر داد.
ابراز تمایل تلویحی زلنسکی برای مذاکره با روسیه
آفتاب‌‌نیوز :

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای که امروز (یکشنبه) از او منتشر شده در خصوص احتمال مذاکره با روسیه گفت: «اوکراین مذاکره مستقیم با روسیه را در نظر ندارد، اما می‌تواند از یک مدل توافق سه‌جانبه مشابه توافق غلات که دو سال پیش با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه انجام شد، استفاده کند». 

به گزارش کی‌یف ایندیپندنت، زلنسکی در ادامه گفت: «این مدل می‌تواند برای موضوعاتی مانند تمامیت ارضی، انرژی و کشتیرانی نیز استفاده شود». 

وی در عین حال تاکید کرد که مذاکرات صلح باید بر اساس فرمول صلح وی باشد که از روسیه می‌خواهد به طور کامل از اوکراین خارج شده و غرامت بپردازد. 

در ۱۰ روز گذشته، این سومین باری است که رئیس جمهور اوکراین به صورت ضمنی در خصوص صلح و مذاکره با روسیه صحبت می‌کند. او ابتدا در اظهاراتی نادر اعتراف کرده بود که در میانه تلفات سنگین جنگ برای اوکراین، کشورش علاقه‌ای به طولانی شدن درگیری ندارد. وی همچنین روز جمعه گفت که اوکراین قصد دارد در اواخر سال جاری طرح صلح مفصلی را ارائه کرده و می‌خواهد در نهایت به درگیری پایان دهد.

اظهارات اخیر زلنسکی در خصوص صلح و مذاکره، تفاوت جدی با مواضع پیشین او را نشان می‌دهد. زلنسکی در اکتبر سال ۲۰۲۲ قانونی را امضا کرده بود که هرگونه مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را ممنوع می‌کرد.

ارتش اوکراین در ماه‌های اخیر تلفات سنگینی داشته است و گزارش شده برخی از افراد واجد شرایط خدمت سربازی در حال فرار از مرز‌ها هستند. این کشور با کمبود نیروی انسانی و کمبود مهمات مواجه است و هر روزه کارشناسان جنگی بیشتری خواستار مذاکره و پایان دادن به روند جنگ در آن می‌شوند.

افزون بر این، «الکساندر دوبینسکی» نماینده پارلمان اوکراین نیز می‌گوید پس از مناظره نامزد‌های ریاست جمهوری آمریکا و عملکرد ضعیف جو بایدن، هراس دفتر زلنسکی را فراگرفته است، زیرا بازگشت ترامپ به قدرت برای او مشکل‌ساز خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین