کد خبر: ۹۱۸۱۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۵

جانشین پیکان به بازار می‌آید

«رانا» تولید نشده از رده خارج می‌شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو در حالی از ورود جایگزین پیکان به بازار خودرو کشور خبر داد که به نظر می‌رسد موضوع تولید خودرو ملی «رانا» به دلیل نداشتن توجیه فنی و اقتصادی تقریباً منتفی شده است. 

در چنین شرایطی طبیعی است ایران خودرو باید به عرضه یک خودرو ارزان قیمت در سبد محصولات خود بیندیشد تا بحران‌های مالی بیشتر دردسر ساز نشود. میرجواد سلیمانی اعلام کرد: «ایران خودرو برای جایگزین کردن خودرویی با قابلیت‌های روز و امکانات مناسب به جای پیکان، تمهیداتی اندیشیده است.» وی با بیان مطلب فوق افزود: «برنامه ریزی‌هایی انجام شده است تا خودروی مناسبی در رنج قیمت پیکان شناسایی و در ایران خودرو تولید کنیم.» وی ادامه داد: «این خودرو در کلاس A و B و دو مدل سدان و‌هاچ بک تولید و به بازار عرضه خواهد شد».

سلیمانی با بیان اینکه خودرو جایگزین پیکان مطابق با استاندارد‌های روز دنیا خواهد بود، اظهار داشت: «این خودرو مجهز به ترمز ABS، ایربگ، استاندارد یورو 3 و دارای مصرف سوخت 6/4 لیتر در 100 کیلومتر است.» قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو در کیفیت و محصول ادامه داد: «مسائل مطرح شده مبنی بر اینکه حذف پیکان موجب ورشکستگی ایران خودرو شده، غیر کارشناسی، غیر معتبر و بر اساس نظرات شخصی بیان شده است.» وی افزود: «زمانی که خط تولید پیکان متوقف شد تولید آن 150 هزار دستگاه در سال بود در صورتی که در حال حاضر مجموع تولید دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور یک میلیون دستگاه خودرو در سال است».

سلیمانی با بیان اینکه پیکان تحت هیچ شرایطی دوباره تولید نخواهد شد، اظهار کرد: «خطوط تولید پیکان در شرکت جمع آوری یا تغییر یافته و این خودرو توانایی پوشش استانداردهای فعلی را ندارد.»قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو در کیفیت و محصول خاطر نشان کرد: «در زمان توقف تولید پیکان قرار بود تندر 90 در آن رنج قیمت عرضه و جایگزین آن شود که به دلایل مختلف محقق نشد.» قائم مقام محصول و کیفیت ایران خودرو پیش از این نیز با اشاره به بررسی دو ماهه توجیه اقتصادی و فنی تولید «رانا» سومین خودروی ملی کشور گفته بود: «در صورتی که تولید این خودرو صرفه اقتصادی داشته باشد در برنامه تولید ایران خودرو قرار می‌گیرد».
 
به گفته سلیمانی با توجه به اینکه شرایط جامعه در ارتباط با صنایع خودروسازی دستخوش تحولات اساسی قرار گرفته، سرمایه گذاری در تولید رانا نیازمند بازنگری است و به همین دلیل توجیه اقتصادی این طرح مجدداً مورد بررسی قرار گرفته است. این در حالی است که خودرو «رانا» در راستای توسعه برند ملی ایران خودرو با طراحی و استانداردهای روز، مناسب برای خانواده، ارزان قیمت و درکلاس C خودرو صندوقدار و با قیمت پایه 10 تا /10 میلیون تومان تعریف شده بود که قیمت آن با برخورداری از تمام آپشن‌ها حدود 2 و نیم میلیون تومان بالاتر از قیمت در نظر گرفته شده بود. قرار بر این بود که «رانا» اواخر امسال یا اوایل سال آینده به تولید انبوه برسد.
 
رانا به عنوان سومین برند ملی کشور پس از سمند و مینیاتور است که در اواخر دوران مدیریت «منطقی» در بزرگ ترین شرکت خودروسازی کشور رونمایی و قرار شد اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده به تولید انبوه برسد. تیراژ نهایی تولید خودرو «رانا» سالانه 150 هزار دستگاه اعلام شده بود. چندی پیش نیز مدیران ارشد این شرکت از تام ایران خودرو که وظیفه تجهیز و طراحی خطوط را بر عهده دارد خواسته‌اند تا در زمینه تامین تجهیزات خط تولید رانا فعلاً اقدامی ‌انجام ندهد.
 
در همین حال بیلبوردهای تبلیغاتی رانا نیز از اطراف کارخانه ایران خودرو جمع آوری شده است. به نظر می‌رسد مطالعات و بررسی مجدد پروژه «رانا» نتایج مثبتی را به دنبال نداشته است و بر این اساس مدیریت جدید 

ایران خودرو در تلاش است تا محصول جدیدی را به عنوان جایگزین این خودرو به بازار معرفی کند. مدیر پروژه رانا نیز اعلام کرده بود: «در بدترین حالت ممکن است اجرای پروژه رانا فاقد صرفه اقتصادی باشد ولی دلیلی ندارد که این حالت اتفاق بیفتد. ممکن است یک سری تغییرات در تعاریف پروژه یا شرایط تامین آن ایجاد شود.» هرچند به گفته مدیر پروژه رانا انجام بررسی‌های فنی و اقتصادی عامل اصلی تاخیر در تولید رانا است، ولی کارشناسان و مدیران صنعت خودرو نظرات مختلفی در این خصوص دارند که شاید مهم ترین آنها مشکلات مالی شرکت ایران خودرو و وجود موانعی در تامین مالی پروژه رانا باشد.
 
به گفته کارشناسان سرمایه گذاری اولیه مورد نیاز برای تولید رانا حدود 300 میلیارد تومان است و این در حالی است که ایران خودرو با بدهی دو هزار میلیارد تومانی روبه روست. با این حال ممکن است تولید رانا تحت تاثیر مسائل مالی قرار گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین