کد خبر: ۹۱۸۴۴۱
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹

این بیماری با گرما از راه می‌رسد!

یک متخصص بیماریهای عفونی با اشاره به خطرات بیماری وبا گفت: در صورت ورود حجم بالای میکروب به بدن، این بیماری می‌تواند ظرف چند ساعت فرد مبتلا را از پای درآورد.
این بیماری با گرما از راه می‌رسد!
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر علیرضا جانبخش با اشاره به افزایش موارد ابتلا به وبا در فصول گرم سال، از این بیماری به عنوان یک بیماری میکروبی یاد کرد و افزود: این میکروب روده باریک انسان را درگیر می‌کند و در اثر فعالیت آن سمی تولید می‌شود که روی سلول‌های روده باریک اثر گذاشته و مانع جذب آب توسط آنها می‌شود.

وی افزود: این امر موجب می‌شود روده‌ها نتوانند آب را جذب کرده، بنابراین آب زیادی از بدن دفع می‌شود که با خطرات بسیاری همراه است

جانبخش گفت: دفع بسیار آب در وهله اول خونرسانی به کلیه‌ها را مختل کرده و موجب ایجاد نارسایی کلیه می‌شود. از طرفی به همراه آب بسیاری از الکترولیت‌ها مانند سدیم و پتاسیم از بدن دفع می‌شوند و لذا فرد دچار دردهای عضلانی شدید در شکم، ران و ساق پا می‌شود.

جانبخش گفت: خطر دیگر کم آبی وارد شدن شوک به بدن است که طی آن فشار خون فرد افت کرده و تمام ارگان‌ها مانند ریه و قلب دچار مشکل می‌شوند.

جانبخش از بیماری وبا به عنوان یک بیماری کشنده یاد کرد و افزود: دفع آب زیاد از بدن در صورت عدم درمان این بیماری موجب شوک به بدن و در نهایت مرگ فرد می‌شود.

وی افزود: در مواردی که حجم زیادی میکروب وارد بدن فرد شده است، امکان مرگ او حتی ظرف چند ساعت هم وجود دارد.

جانبخش اسهال شدید آبکی را علامت بارز بیماری وبا عنوان کرد و افزود این نوع اسهال شبیه لعاب برنج بوده و بوی مخصوصی دارد و از طرفی حجم آن بسیار زیاد است.

این متخصص بیماریهای عفونی افزود: در بیماری وبا تب و استفراغ کمتر مشاهده می‌شود، اما بیمار حالت تهوع را نیز تجربه می‌کند.

جانبخش گفت: با شدت گرفتن بیماری علائم کم آبی بدن مانند خشکی دهان و خشکی چشم، کاهش ادرار، گودی پای چشم و افت فشار خون هم مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به خطرات بسیار بیماری وبا از افراد خواست در صورت مشاهده این علائم هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر درمان‌های دارویی خوبی برای بیماری وبا وجود دارد و در صورتی که افراد به موقع مراجعه کنند، بیماری آنها درمان‌پذیر است.

جانبخش در ادامه با اشاره به انتقال بیماری وبا از طریق آب و غذای آلوده و نیز از طریق دست آلوده، گفت: در راستای پیشگیری از این بیماری بهتر است افراد قبل از مصرف هر چیزی از سلامت آن اطمینان حاصل کرده و حتماً هنگام رفتن به دل طبیعت آب آشامیدنی خود را از منابع مطمئن تامین کنند.

وی همچنین توصیه کرد، افراد قبل از خوردن یا آشامیدن حتماً دست‌های خود را با آب و صابون به طور کامل بشویند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین