کد خبر: ۹۱۸۷۴
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۲
مقایسه آماری سال های 85 و 86 نشان می‌دهد

بیکاری فقرا 5/2 برابر اغنیا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: طی سال‌های 85 ،86 نزدیک به 50 درصد خانوارهای فقیرترین دهک جامعه شهری غیرشاغل بوده‌اند. در همین حال، در ثروتمندترین دهک جامعه حدود 21 درصد غیرشاغل هستند. با توجه به حدود 11.1 میلیون خانوار شهری در کشور به طور متوسط 2.44 میلیون خانوار بدون شغل هستند. در دهک فقیر جامعه، از 1.1 میلیون خانوار بالغ بر 520 هزار خانوار دارای شغل نیستند. 

نماگر نشریه برنامه، در خصوص درصد خانوارهای شهری بر حسب فعالیت سرپرست خانوار در هر یک از دهک‌های درآمدی تعداد شاغلان جامعه به طور متوسط طی سال‌های 86 تا 87، بالغ بر 72.8درصد است که در دهک اول (کم درآمدترین قشر جامعه) حدود 52.6 درصد شاغل و 4.47درصد بدون شغل هستند. 

از میان افراد بدون شغل، 32 درصد افراد با درآمد اما بیکار هستند که از محل کمیته امداد و دیگر سامانه‌های حمایتی دولت استفاده می‌کنند یا اینکه مستمری بگیر هستند. در همین حال، تعداد بیکاران این قشر که در واقع جویای کار هستند نیز بالغ بر 3.4 درصد است. مطالعه شاخص‌های مذکور در دهک ثروتمند جامعه نشان می‌دهد، در این دهک نزدیک 79 درصد دارای شغل هستند و در نتیجه 21.1 درصد بدون شغل به سر می‌برند. یعنی نزدیک به 870 هزار خانوار در این دهک، دارای شغل و حدود 23 هزار خانوار نیز بدون شغل هستند. از میان افراد بدون شغل در این دهک حدود 17.1 درصد افرادی هستند که کار ندارند اما دارای درآمد هستند. 

درآمد این افراد اغلب از محل مستغلات و سرمایه گذاری حاصل می‌شود، تعداد بیکاران این دهک نیز 1.2 درصد است. مقایسه دو دهک اول و آخر نشان می‌دهد، تعداد دارای شغل در دهک ثروتمند جامعه حدود 1.5  برابر دهک فقیر جامعه است.همچنین تعداد بیکاران فقیرترین دهک جامعه، حدود 2.5 برابر ثروتمندترین دهک جامعه است. در دهک فقیرین جامعه، 1.8 درصد افراد دارای درآمد اما بدون کار هستند. 

تعداد افراد بیکار جامعه فقیر شهری، نیز 2.8 برابر جامعه غنی شهری است. مطالعه دهک پنجم نیز به عنوان نماد قشر متوسط جامعه نشان می‌دهد در این دهک،72.7 درصد سرپرست‌های خانوار دارای شغل 
3.27 درصد بدون شغل، 22.2 درصد بیکار اما دارای درآمد و 2.1 درصد نیز بیکار جویای کار هستند. در قشر متوسط جامعه شهری افراد بدون کار دارای درآمد بیشتر مستمری‌بگیر هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین