کد خبر: ۹۱۸۷۷
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۷
كدام واقعی است؛ مشاهدات یا شنیده‌ها؟

سیب آمریكایی كیلویی ‌٣ هزار تومان همچنان در بازار

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هرچند هنوز سیب‌های قرمز با برچسب آمریکایی به قیمت سه هزار تومان در بازار دیده می‌شوند اما مسئولان گمرک و بخش خصوصی ورود این سیب‌های آمریکایی را تکذیب می‌کنند. 

واردات برنج، سویا، روغن و بادام از آمریکا به ایران

اوایل مرداد ماه امسال شایعاتی مبنی بر اینکه حدود 130 تا 150 تن سیب قرمز آمریکایی با بارکد و نشان ایالات متحده آمریکا USA و کد تجاری 4015 از بندر شهید رجایی وارد ایران شده‌اند تا در روزهای نزدیک به ماه رمضان با قیمت بیش از سه هزار تومان به فروش برسند. اما بعد از این خبر، مسئولان گمرک کشور این موضوع را تایید نکرده و مکرر اعلام کردند که این سیب‌ها از کشورهایی مانند آفریقای جنوبی وارد کشورمان شده‌اند.

در آمار گمرک در مورد واردات میوه به کشورمان در چهار ماهه ابتدایی امسال نیز هرچند عنوان شده که چهار هزار و 100 تن سیب تازه به ارزش دو میلیون دلار وارد کشور شده اما نامی از کشور آمریکا به عنوان کشور طرف معامله برده نشده است.

در این لیست نام کشورهای امارات متحده عربی، ترکیه، مصر، فیلیپین، آفریقای جنوبی، پاکستان، شیلی، چین، هند، فرانسه، اسپانیا، کانادا، بحرین و ایتالیا دیده می‌شود که کمی به این اظهارات ادعای گمرک که این سیب‌های قرمز از آفریقای جنوبی آمده‌اند قوت می‌بخشد.

از سوی دیگر وقتی به مبادله تجاری دو کشور ایران و آمریکا در چهار ماهه اول امسال که گمرک اعلام کرده است نیز نگاه می‌شود، نامی از سیب در لیست محصولات صادراتی به ایران دیده نمی‌شود.

علاوه بر گمرک جمهوری اسلامی ایران، بخش خصوصی هم چون عنوان شده که ثبت سفارش واردات این سیب‌های آمریکایی از سوی یکی از شرکت‌های خصوصی وارد‌کننده میوه انجام گرفته است، در این موضوع سهم و نقش دارد و قطعا نظرات نماینده‌های آن‌ها می‌تواند خود منبع موثقی برای این موضوع باشد.

این نماینده‌ها هم در گفت‌وگو با ایسنا، چون گمرک کشور این موضوع را تکذیب می‌کنند.

از جمله این افراد عسگراولادی است که قبل از این نیز در مورد مبادلات تجاری ایران و آمریکا آمار و ارقامی را اعلام کرده بود.

وی هرچند به واردات محصولی مانند بادام از آمریکا به ایران اشاره می‌کند اما واردات سیب قرمز به کشورمان را تایید نمی‌کند، دقیقا مثل یکی از اعضای هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران که قبل از این هرچند به واردات قطعات یدکی، مواد کمک غذایی، دارویی، لوازم پزشکی و جراحی از آمریکا به ایران اشاره کرده بود اما او هم واردات سیب قرمز آمریکایی را تایید نکرده بود.

در این شرایط با وجود اعلام گمرک و بخش خصوصی مبنی بر اینکه هیچ سیب قرمز آمریکایی وارد ایران نشده اما حضور در بازار میوه به منزله تایید شدن حضور سیب‌های آمریکایی با برچسب USA و به قیمت همان سه هزار تومان مطرح شده است.

هرچند آمریکایی بودن یا نبودن این سیب‌های قرمز شاید آن‌چنان مهم نباشد، چرا که به گفته مسئولان مبادله تجاری با آمریکا هیچ منعی ندارد اما انتقاد تولیدکنندگان این محصول کشورمان را نباید فراموش کنیم که قطعا با واردات این سیب‌ها اولین قشر متضرر خواهند بود.

در ماجرای پرتقال‌هایی با برچسب اسرائیلی هم که چند ماه قبل خبر اول رسانه‌ها شد تقریبا چنین اظهاراتی از سوی مسئولان مطرح شد و نهایتا عنوان کردند که عده‌ای با برچسب زدن بر روی پرتقال‌های چینی قصد بهره‌برداری سیاسی از موضوع داشته‌اند.

در حالی که قرار بود که مسببان این اتفاق معرفی شوند، چند ماه بعد یک میوه دیگر با یک نشان مشکوک دیگر در بازار مشاهده می‌شود و منابع رسمی و غیر رسمی همه فقط تکذیب می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین