کد خبر: ۹۱۹۰۸۳
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۶

آغاز مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در سراسر کشور

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در مرحله دوم امروز جمعه ۱۵ تیر ماه به دستور وزیر کشور در سراسر کشور آغاز شد و همۀ متولدین ۱۳۸۵/۴/۱۵ و قبل از آن می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رأی دادن در داخل و خارج کشور هستند که می‌بایست از بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به فرد مد نظر خود رای دهند.
آغاز مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در سراسر کشور
آفتاب‌‌نیوز :

فرایند رای‌گیری دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز جمعه ۱۵ تیرماه همزمان با سراسر کشور از ساعت هشت صبح در حدود سه هزار و ۸۵۰ شعبه اخذ رای پایتخت و حدود سه هزار شعبه دیگر مناطق استان تهران آغاز شد.

استان تهران با دارا بودن بیشترین شعب اخذ رای در کشور در انتخابات ریاست جمهوری (۶ هزار و ۶۹۴ شعبه اخذ رای) بزرگترین حوزه انتخابیه کشور است که از این تعداد شعب اخذ رای ۶ هزار و ۲۰۲ شعبه ثابت و دیگر شعب به صورت سیار فعالیت می‌کند.

مردم استان تهران امروز با مراجعه به این تعداد شعب اخذ رای در نقاط مختلف، آرای خود را به صندوق‌های اخذ رای بریزند تا نهمین ریبس جمهور در کشور انتخاب شود.

برای سهولت دسترسی فعالان در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، پادگان‌ها، برخی کارخانه‌ها، خانه‌های سالمندان و دیگر مراکز ۴۹۲ شعبه سیار نیز در نظر گرفته شده است.

۱۵۰ هزار عوامل اجرایی و نظارتی فعال در انتخابات

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده همچنین ۱۵۰ هزار نفر به عنوان عوامل اجرایی، نظارتی، امنیتی و نمایندگان نامزد‌های انتخاباتی در این روز تعیین شده تا انتخابات در کمال سلامت، آرامش و امنیت در تهران برگزار شود؛ بنابراین افراد دارای تابعیت ایرانی با ۱۸ سال تمام امکان مشارکت در این دوره از انتخابات را دارند. برای شرکت در این عرصه سیاسی همراه داشتن اصل شناسنامه یا کارت ملی به عنوان الزام برای افراد شرکت‌کننده است. اگرچه در این دوره امکان استفاده از شناسنامه‌های قدیمی هم فراهم شده است.

در دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری متولدین ۱۵ تیرماه ۱۳۸۵ نیز می‌توانند در این عرصه سیاسی و اجتماعی مشارکت داشته باشند.

طراحی همه فعالیت‌های اجرایی برای دور دوم انتخابات

ریبس ستاد انتخابات استان تهران درباره تمهیدات لازم برای برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری گفت: این مرحله در مدت زمان کوتاه بسیار زمان‌بر است، اما همه مقدمات، فعالیت‌های اجرایی و نظارتی و تعرفه‌های جدید طراحی شده است، زیرا اکنون دو نامزد انتخاباتی داریم هرچند کار سخت است، اما به صورت شبانه‌روزی کار را دنبال کرده‌ایم.

سیدعباس جوهری ادامه داد: به مردم قول می‌هیم همانند فعالیت در چهار ماه گذشته، چهارمین دوره انتخابات در این استان به خوبی انجام شود. تعداد واجدان شرایط رای‌دهی در این استان ۱۰ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۷۴۲ نفر هستند در همین راستا به شهروندان توصیه کرد برای رای دادن اصل شناسنامه یا کارت ملی را همراه داشته باشند.

وی اظهار کرد: در حوزه امنیت ستاد امنیت استان تهران جلسات مکرری را تشکیل داده با وجود تهدید‌ها براساس ارزیابی‌های انجام شده، هیچ تهدید امنیتی در تهران انجام نشد و در سلامت و امنیت کامل شهروندان آرای خود را به صندوق‌های اخذ رای ریختند.

جوهری همچنین به آمار‌هایی درباره حضور مردم با مدارک شناسایی اشاره کرد و گفت: ۸۷ درصد رای‌دهندگان با کارت ملی و ۱۳ درصد با شناسنامه رای خود را به صندوق‌های اخذ رای در تهران ریختند.

وی ادامه داد: در انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه ۱۴۰۳ رای‌دهندگان در بازه سنی ۱۸ تا ۲۵ سال ۳۶۱ هزار و ۵۹۳ نفر که رای اولی بودند، در بازه سنی ۷۵ تا ۸۵ سال ۸۵ هزار نفر رای‌دهنده، سن ۸۵ تا ۹۵ سال نیز تعداد ۱۶ هزار و ۵۰۰ رای‌دهنده و بالای ۹۵ سال ۵۵۸ نفر رای دادند که نزدیک به ۱۰ درصد بالای ۶۵ سال سن در انتخابات شرکت کردند.

تسهیل فرایند رای‌گیری از دارندگان شناسنامه‌های قدیمی

فرماندار تهران نیز از آمادگی کامل این شهرستان برای برگزاری مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و گفت: سه هزار و ۸۵۰ شعبه اخذ رای برای این منظور پیش‌بینی شده است.

احمد قیومی افزود: در چند ماه اخیر با توجه به اتفاقات بی‌سابقه‌ای که در کشور رخ داد، تمام تلاش‌ها به کار گرفته شد تا بتوان انتخابات قانونی را در موعد مقرر برگزار کنیم بنابراین در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تمام آن چیزی که در دور اول داشتیم، به کار گرفته شده است.

معاون استاندار تهران گفت: با همکاری اداره کل ثبت احوال استان و فرمانداری تهران چهار شعبه در راستای اخذ استعلامات برخط (آنلاین) برای سهولت در رای‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مستقر و فعال شد.
وی اظهار کرد: با تمهیدات در نظر گرفته شده امکان رای‌گیری از صاحبان شناسنامه‌های قدیمی تسهیل شد. مراکز پاسخگویی و استعلام ثبت احوال آماده ارائه کد ملی از طریق تماس تلفنی خواهند بود.

دور دوم انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز جمعه ۱۵ تیرماه همزمان با سراسر کشور در استان تهران در حال برگزاری است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین