کد خبر: ۹۱۹۱۰
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۸

سرمقاله جمهوری اسلامی؛ بایسته‌های هدفمندی یارانه‌ها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز 20 مرداد 88 آورده است:

تغییرات اعمال شده در لایحه هدفمند سازی یارانه‌ها که نتیجه هماهنگی‌های کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس شورای اسلامی ‌و کارگروه دولت بود تا حدودی نگرانی‌های موجود در مورد پیامدهای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را کاهش داد و افکار عمومی‌جامعه را نسبت به نتایج مثبت اجرای ‌این طرح امیدوارتر از گذشته کرد. 

واقعیت ‌این است که بحث هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح شرایط موجود که بیشتر از چند دهه در کشور در حال اجراست و لطمات فراوانی نیز به زیرساختهای اقتصادی ما وارد آورده است مسئله‌ای نیست که هیچ صاحبنظر اقتصادی آن را رد کند. تاکنون نیز مباحث مطرح شده از سوی کارشناسان مختلف ناظر بر نحوه اجرای ‌این طرح بوده است و نه اصل اجرای آن. زیرا همانگونه که به دفعات نیز مطرح شده هدفمندی یارانه‌ها در اقتصاد‌ایران حکم یک عمل جراحی خطیر و در عین حال ضروری را دارد که اگر چه با درد و برخی عوارض ناخوشایند همراه است ولی به تاخیر انداختن آن ذره‌ای از الزام آن نمی‌کاهد و تنها عوارض و پیامدهای دردناک آن را افزایش می‌دهد و‌این همان نکته‌ای است که از ابتدای مطرح شدن ‌این برنامه از سوی دولت بارها مورد تاکید طراحان و کارشناسان قرار گرفته است.

طی حدود یک سالی که از مطرح شدن‌ این تحول از سوی دولت می‌گذرد مدیران دولتی و کارشناسان طراح ‌این برنامه و نمایندگان مجلس که به بررسی آن پرداختند دچار افراط و تفریط‌هائی شدند که بیشتر ناظر بر کم و کیف سیاست‌های حمایتی از اقشار آسیب‌پذیر از اجرای ‌این طرح بوده است البته با توجه به ابعاد طرح تحول اقتصادی خصوصا هدفمندی یارانه‌ها و پیامدهایی که بر اجرای آن مترتب است چنین مسئله‌ای کاملا طبیعی است اما واقعیتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم یعنی همان لایحه مورد توافق دولت و مجلس در زمینه هدفمندی یارانه‌ها تا حدود زیادی از کرانه‌های افراط و تفریط فاصله گرفته و به نقطه تعادل و مناسب برای اجرای چنین طرحی نزدیک شده است.
 
نیل به چنین موفقیتی بی تردید محصول واقع بینی و دخیل کردن عنصر تدبر و پرهیز از سیاست زدگی در میان نمایندگان جامعه هم در مجلس و هم در دولت است و باید در مقطع حساس فعلی به فال نیک گرفته شود. افزایش تعداد دهکهای مشمول یارانه نقدی قاعده‌مند ساختن روند افزایش قیمت حاملهای انرژی و همچنین نظارت مجلس بر منابع حاصل از آزادسازی تدریجی قیمت‌ها همگی به قانونمند شدن فرایند اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها کمک بسزایی خواهد کرد و می‌توان امیدوار بود که‌این طرح با کمترین هزینه اقتصادی و اجتماعی ممکن پیاده شود. 

با‌این حال هنوز نگرانی‌هائی خصوصا در بدنه جامعه نسبت به پیامدهای تورمی‌ اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها به چشم می‌خورد که دولت مجلس و تمام بازوهای اطلاع رسانی کشور باید تمام سعی و تلاش خود را برای کاهش دادن ‌این دغدغه‌ها به خرج دهند. واقعیت ‌این است که حتی با اعمال حداکثر احتیاط در عمل هدفمندسازی یارانه‌ها از آنجایی که به حذف تدریجی پرداختهای واسطه‌ای و واقعی شدن قیمتها منجر می‌شود به افزایش سطح عمومی‌ قیمتها منجر خواهد شد و به‌این ترتیب قدرت خرید عمومی‌جامعه حداقل در یک مقطع زمانی با افت شدید مواجه می‌شود. 

اگر چه به عقیده کارشناسان بانک مرکزی یک جهت ‌این افزایش سطح عمومی ‌قیمتها مقطعی است و در میان مدت ادامه نخواهد یافت تا به پدیده تورم تبدیل شود ولی در واقع عبور از گردنه تند همین مقطع زمانی در واقع رمز موفقیت طرح هدفمندی یارانه‌ها به حساب می‌آید چرا که در‌این باره از یک سو واریز نقدی یارانه‌ها به حساب مشمولان دریافت آن موجی از افزایش مقطعی نقدینگی را به دنبال خواهد داشت که در صورت عدم مدیریت و اطلاع رسانی درست می‌تواند از سوی اقشار فرودست جامعه مصروف نیازهای برآورده نشده گذشته شود و به ‌این ترتیب علاوه بر افزایش تقاضا که منجر به تورم ناشی از کمبود عرضه است قدرت دفاعی‌ این اقشار را برای دفاع آثار جهش قیمت در نیازهای اولیه به شدت کاهش دهد. 

از سوی دیگر بروز انتظارات تورمی ‌در کنار سایر عوامل‌ایجاد تورم که طی سالهای سابق همواره به ‌این پدیده ناپسند در اقتصاد کشور کمک کرده است می‌تواند زمینه تبدیل جهش مقطعی قیمتها را به تورم فراهم سازد. از ‌این رو به نظر می‌رسد حال که دولت و مجلس بر سر جزئیات اجرای هدفمندی یارانه‌ها در نقطه تعادل به توافق دست یافته‌اند وقت آن رسیده که افکار عمومی‌جامعه را با صراحت دقت و صداقتی بیش از پیش با لزوم‌ این جراحی حساس و پیامدهای نیک و بد آن آشنا نمایند تا با آرامش و آمادگی بیشتری به استقبال ‌این درمان بروند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین