کد خبر: ۹۱۹۲۹
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۲
سرپرست بازرسی ویژه معاونت غذا و دارو خبر داد:

پیگیری اصلاح قوانین برخورد با متخلفان دارویی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرپرست بازرسی ویژه معاونت غذا و داروی وزیر بهداشت از پیگیری اصلاح قوانین برخورد با متخلفان دارویی و غذایی توسط معاون پارلمانی وزیر بهداشت خبر داد و با بیان این که برخی از این قوانین مربوط به سال‌های 1334 است، گفت: «بیش از صدها تن اقلام دارویی، غذایی، آشامیدنی و بهداشتی قاچاق در سه استان مرزی کشور طی سال گذشته منهدم شدند».

دکتر سیاوش گل محمدی در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه به علت وجود بازارچه در مناطق مرزی، امکان و احتمال قاچاق مکمل‌های ورزشی از این مرزها بیشتر است،‌ اظهار کرد: «بعضا داروهای ضد درد از طریق استان‌های بوشهر و هرمزگان و در حجم کمتری از طریق مرزهای عراق به کشور قاچاق می‌شوند. همچنین از طریق مرزهای شرقی (پاکستان و افغانستان) غالبا مواد مخدر و تمجیزک وارد کشور می‌شود؛ با این حال در شش ماه اخیر کشفی از مرزهای شرقی در خصوص آمپول تمجیزک نداشته‌ایم».

وی، با اشاره به صدور بخشنامه‌ای در اردیبهشت ماه 88 درباره نحوه عرضه داروهایی با احتمال سوء مصرف گفت: «براین اساس مقرر شد داروهایی چون استامینوفن کدئین، آنتی هیستامین‌ها و برخی دیگر از داروها در داروخانه‌ها بدون نسخه عرضه نشوند و در صورت وجود نسخه حداکثر میزان مجاز برای تجویز استامینوفن کدئین 30 عدد تعیین شد».

سرپرست بازرسی ویژه معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت با بیان اینکه پس از صدور این بخشنامه فروش شرکت‌ها و داروخانه‌ها به حد قابل کنترلی درآمد، افزود: «اما در عین حال شاهد تخلف برخی از داروخانه‌ها هم بودیم که پس از تشکیل پرونده به کمیسیون ماده 11 ارجاع داده شدند».

دکتر گل محمدی با بیان اینکه به موجب سیاست‌های سخت گیرانه اتخاذ شده، میزان عرضه داروی خارج از شبکه هم از سال 83 تا88 کاهش چشمگیری داشته است، افزود: «پیش از این داروهای مکمل، جنسی و بعضا مخدر در داروخانه‌ها، مراکز عطاری رواج فراوانی داشت».

وی، مبارزه با قاچاق و صدور مجوز برای ورود داروهای مجاز را دو سیاست اصلی وزارت بهداشت برای کنترل و جلوگیری از ورود اقلام قاچاق برشمرد و افزود: «هم اکنون بسیاری از اقلام و مکمل‌های ورزشی و رژیمی با مجوز و به طور رسمی وارد کشور می‌شود».

سرپرست بازرسی ویژه معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، ادامه داد: «آمارها حاکی از آن است که میزان عرضه داروهای خارج شبکه از سال 84 تا ابتدای 88 کاهش 80 درصدی داشته است».

دکتر گل محمدی، با بیان اینکه مبارزه با عطاری‌ها و مراکز غیرمجاز عرضه داروهای ورزشی با همکاری تعزیرات حکومتی، اتحادیه صنوف، نیروی انتظامی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت بهداشت انجام می‌شود،‌ گفت: «تاکنون برخوردهای خوبی در سایر استان‌ها به انجام رسیده است. همچنین مقرر شده مانور مشترکی با همکاری سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران برای جمع آوری داروهای عرضه شده در خارج از شبکه و یا مکمل‌های رژیمی و غذایی (عطاری‌ها و مغازه‌ها) برگزار شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین