کد خبر: ۹۱۹۵۴
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۹
در پی رسیدگی به نامه مهدی کروبی

لاریجانی آزار جنسی در بازداشتگاه‌ها را تکذیب کرد

تذکرات کوچک‌زاده و خواهش خباز درمورد عدم توهین به بزرگ‌زادگان
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی لاریجانی که در پی نامه مهدی کروبی به رییس مجلس خبرگان، ضرورت بررسی فرضیه «آزار جنسی» متهمان در بازداشتگاه‌ها را از سوی مجلس مطرح کرده بود پس از دو روز با تکذیب این ادعا، پرونده دیگری از جریان حوادث بعد از انتخابات را مختومه اعلام کرد.

به گزارش آفتاب، حجت‌الاسلام‌ کروبی در نامه اخیرش به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی براساس برخی شنیده‌ها مبنی بر وقوع تعرضات جنسی به تعدادی از دختران و پسران بازداشتی در جریان حوادث بعد از انتخابات خواستار تشکیل هیاتی بی‌غرض و شفاف از طرف رییس مجلس خبرگان رهبری برای بررسی و پیگیری این موضوع تا حصول نتیجه قطعی شده بود.

امروز علی لاریجانی رییس مجلس هشتم در صحن علنی با تاکید بر این که مسئله مورد اشاره آقای کروبی از قبل در کمیته ویژه مجلس پیگیری شده بود اظهار کرد: «در خصوص پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان پس از حوادث انتخابات کمیته به شکل جدی پیگیر موضوع است و گزارش جامع آن در آینده نزدیک نهایی خواهد شد، اما آنچه در نامه منتسب به جناب آقای کروبی که خطاب به ریاست مجلس خبرگان ارسال نموده‌اند، اعلام می‌گردد که در بررسی‌های دقیق و جامع انجام شده از بازداشت‌شدگان در کهریزک و اوین هیچ‌گونه موردی که مبتنی بر آزار و تجاوز جنسی باشد، مشاهده نگردیده است».

او همچنین افزود: «در صورتی که جناب آقای کروبی، ‌شواهد، بینه و مستنداتی مبنی بر آزار و تجاوز جنسی در اختیار دارند اطلاع دهند تا به صور جدی پیگیری شود. لازم به ذکر است اینجانب از طریق دیگری نیز موضوع را پیگیری کردم و نتیجه همان است که در گزارش کمیته مجلس آمده است.ملاحظه می‌کنید که موضوع آزار جنسی بازداشت‌شدگان کذب است و بر سر امری که مبنای واقعی نداشت چه سر و صدایی به راه انداخته شد».

لاریجانی در عین حال که به سیاست‌مداران برای مراقبت در اظهارات‌شان هشدارباش می‌داد تصریح کرد:« در ماجرای پس از انتخابات اشتباهاتی در بازداشتگاه‌ کهریزک رخ داد که با پیگیری‌های انجام گرفته و دستورات مقام معظم رهبری با متخلفین برخورد شده، ولی به هیچ‌وجه این تخلفات از این جنس نبود و همچنان موضوع درحال پیگیری است». 

به گفته او نظام جمهوری اسلامی از توانمندی خوداصلاحی برخوردار است.

رییس مجلس هشتم درباره مواضع اخیر وزرای خارجه آمریکا و فرانسه در مورد حوادث پس از انتخابات متذکر شد: «‌این اظهارات انگیزه و حرص آنان را در مداخله در امور ایران نشان می‌دهد. وزیر خارجه فرانسه اعلام نمود درب سفارت آنها در تهران بر روی تمامی تظاهرکنندگان ایرانی در حوادث اخیر باز بوده است».

نطق لاریجانی در صحن علنی مورد تذکر و بحث برخی نمایندگان نیز قرار گرفت. مهدی کوچک‌زاده نماینده اصولگرا در واکنش به لاریجانی طی تذکری اعلام کرد: «آقای لاریجانی! این‌گونه نباشد فردی که دوستانش هم قبولش ندارند یک نامه‌ای بنویسد و شما آن را در مجلس مطرح کنید».

کوچک‌زاده ضمن تقدیر از تکذیب مسائل نامه کروبی توسط رییس مجلس عنوان کرد: «همان طور که در سخنان امروز خود تاکید کردید، در بررسی‌های انجام شده در هیچ یک از بازداشتگاه‌ها آزار جنسی دیده نشده است. متاسفانه این افراد کاری می‌کنند که جای قاضی و متهم عوض شده است. آیا این افراد شخصیت‌های ارزنده‌ای هستند؟ آیا این‌ها مصداق نخبگانی هستند که آقا فرموده‌اند. این‌ها با شهرام جزایری سر و کار دارند».

لاریجانی هم در پاسخ به تذکر کوچک‌زاده گفت: «خواهش می‌کنم شما به کسانی که حتی دوستان‌شان آنها را قبول ندارند بها ندهید! اولا فضای مجلس اقتضا می‌کند که با ادب نسبت به هم و شخصیت‌ها صحبت شود، ثانیاً اگر کسی هم مطلبی را مطرح کرد اول گارد گرفته نشود، بلکه مطلب رسیدگی و نتیجه آن گزارش شود. پس مطالب حاشیه‌ای را به صحن مجلس نکشید. وقتی این مطالب در رسانه‌ها مطرح شد چه داستان‌هایی داشت و ما لازم دیدیم به آن رسیدگی شده تا افکار عمومی روشن شود و اشکالی در این زمینه وجود ندارد». 

در عین حال محمدرضا خباز نماینده اصلاح‌طلب و عضو فراکسیون خط امام مجلس در پاسخ به تذکر کوچک‌زاده خواهش کرد تا افراد کوچک‌زاده به بزرگان زادگان توهین نکنند!

خباز اظهار داشت: «به استناد فرمایشات مقام معظم رهبری همه ما مامور هستیم که کشور را رو به آرامش ببریم. تذکر آقای کوچک‌زاده چون وارد دستور شدیم خارج از روال بود».

خباز متذکر شد: «تقاضا می‌کنم جهت این‌که تشنج در مجلس حاکم نشود از طرح این مسائل جلوگیری کنید و اگرنه ما هم مجبوریم مقابله کنیم. از قدیم گفته‌اند به محبوب کسی توهین نکن که به محبوبت توهین خواهند کرد. من هم می‌توانم حرف‌هایی را بزنم، ولی نمی‌گویم».

نطق جنجالی رییس مجلس امروز در حالی بیان شد که نماینده مردم اردکان در مجلس از کسانی‌ که احیانا در بازداشتگاه‌ها مورد تعرض یا هتک حرمت قرار گرفته و با برخورد غیرقانونی مواجه شده‌اند خواست تا به مجلس مراجعه کنند.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس اعلام کرد: «در نشست با رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برخی گزارش‌ها و موارد مطرح شده در خصوص برخوردهای صورت گرفته با بازداشت‌شدگان مورد بررسی قرار گرفت و ایشان تضمین دادند تا برای افراد مورد ظلم واقع شده در صورت مراجعه به مجلس مشکلی ایجاد نشود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۵/۲۱
0
0
چقدر زود رسیدگی شد و هیچ ! این هم از عجایب این نطام است.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین