کد خبر: ۹۱۹۸۸
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۲

سرمقاله سرمایه؛ عوامل بازدارنده رشد سرمایه گذاری و تولید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز 22 مرداد 88 آورده است:

اقتصاد کلان، رشد تولید و رشد سرمایه‌گذاری رابطه‌ای معکوس دارند یعنی هرگاه منابع یک کشور به سمت تولید می‌رود رشد سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد و هرگاه منابع به سمت سرمایه‌گذاری پیش می‌رود رشد تولید با کاهش مواجه می‌شود. اینکه چرا طی چهار سال گذشته هم تولید، هم سرمایه‌گذاری و هم ارزش افزوده با کندی آهنگ رشد مواجه بودند، سوالی است که نیاز به مطالعه جدی در نحوه مدیریت و سیاستگذاری کلان اقتصادی در کشور دارد.

اما به طور کلی افزایش رشد تولید تابع سه عامل است.

1- ورود واحدهای جدید به چرخه تولید و به بهره برداری رسیدن سرمایه‌گذاری‌هایی که بعداً وارد چرخه تولید می‌شود و ظرفیت تولید کشور را افزایش می‌دهد. 

2- تامین نقدینگی واحدهای تولیدی در راستای تامین سرمایه در گردش این واحدها و رسیدن به کامل ترین ظرفیت تولید. 

3- رونق اقتصادی که در دوره رکود، حتی اگر منابع لازم در اختیار مراکز تولیدی باشد، باز هم به دلیل اینکه تقاضای بازار متناسب با عرضه نیست مراکز تولیدی اقدام به عرضه محصولات کرده و با سطح تقاضا تعادل را برقرار می‌کنند. 

اکنون با توجه به کاهش آهنگ رشد ارزش تولید، سرمایه‌گذاری و ارزش افزوده در چهار ساله گذشته به نظر می‌رسد در سه بخش بالا با مشکل مواجه بوده‌ایم. 

طی سال‌های اخیر سیستم بانکی بخش عمده منابع خود را صرف سرمایه‌گذاری‌های جدید در قالب بنگاه‌های کوچک و زودبازده همچنین بنگاه‌های بزرگ کرده اما این بنگاه‌ها هم هنوز به بهره برداری نرسیده‌اند. 

آمار نشان می‌دهد حدود 27 هزار میلیارد تومان از منابع بانکی کشور طی سال‌های اخیر صرف سرمایه‌گذاری در ایجاد مراکز جدید تولیدی به ویژه بنگاه‌های کوچک و زودبازده شده که این مراکز در حالی که هنوز به بهره برداری نرسیده باز هم برای تکمیل نیاز به منابع بانکی دارند و پس از بهره برداری نیز نیازمند تامین منابع برای سرمایه در گردش هستند. 

این شرایط در حالی است که نظام بانکی کشور نیز با مشکلاتی همراه است بنابراین دوره راه اندازی این بنگاه‌ها نیز طولانی‌تر خواهد شد.
از سوی دیگر هدایت منابع به سمت تاسیس بنگاه جدید، باعث شده بنگاه‌های موجود نیز برای رسیدن به کامل ترین سطح تولید، با مشکل روبه رو شوند. 

از سوی دیگر افزایش سرمایه‌گذاری‌های جدید باعث شده سرمایه‌گذاری‌های موجود نیز با مشکل مواجه شوند و در زمان مقرر به بهره برداری نرسند. 

در این میان، بحران اقتصادی دنیا در کنار بازار محدود داخلی سبب شده واحدهای تولیدی ما در بخش فروش با مشکل مواجه شوند به خصوص بنگاه‌هایی که با اقتصاد جهانی بیشتر در تماس بودند. در نتیجه ما در یک شرایط رکود تورمی، شاهد آهنگ رشد تولید در کشور هستیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین