کد خبر: ۹۲۰۲۵۳
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
علی بیگدلی تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

بایدن هم بیاید دیگر رویکرد منعطفش را ادامه نخواهد داد

«فارغ از اینکه چه گروه یا جناحی در غرب توانسته قدرت را به دست بگیرد، اگر دولت جدید در ایران به ریاست آقای پزشکیان نتواند سیاستی براساس عقل سلیم تعریف کند و با توجه به اینکه نظام بین‌المللی در حال تغییر است ما همچنان در قعر مشکلات معیشتی خواهیم ماند. ما با امریکایی‌ها سه مشکل داریم. اول در باب FATF و دیگری مساله برجام و سوم مساله تحریم‌هاست. قاطعانه می‌گویم تا این سه مشکل حل نشوند اقتصاد ما همچنان در قعر این شرایط نامطلوب معیشتی باقی خواهد ماند.»
بایدن هم بیاید دیگر رویکرد منعطفش را ادامه نخواهد داد
آفتاب‌‌نیوز :

علی بیگدلی تاکید کرد: بایدن حتی اگر برای مرتبه دوم بتواند وارد کاخ سفید شود قطعا رویکرد نرم و منعطف دوره نخست ریاستش را ادامه نخواهد داد.

بخش‌های مهم گفت‌وگوی علی بیگدلی را در ادامه می‌خوانید:

فارغ از اینکه چه گروه یا جناحی در غرب توانسته قدرت را به دست بگیرد، اگر دولت جدید در ایران به ریاست آقای پزشکیان نتواند سیاستی براساس عقل سلیم تعریف کند و با توجه به اینکه نظام بین‌المللی در حال تغییر است ما همچنان در قعر مشکلات معیشتی خواهیم ماند.

قهر مردم با صندوق‌های رای و مشارکت اندک در دور نخست انتخابات نشان از آن داشت که گسلی میان دولت و ملت به وجود آمده است که متاسفانه هر روز به گستردگی و عمق این گسل افزوده می‌شود و اگر نتوانیم خودمان را با تحولات بین‌المللی هماهنگ کنیم حتما با مشکلات اقتصادی و سختی معیشت روبه‌رو خواهیم شد.

با اطمینان می‌گویم که بایدن حتی اگر برای مرتبه دوم بتواند وارد کاخ سفید شود قطعا رویکرد نرم و منعطف دوره نخست ریاستش را ادامه نخواهد داد. در شرایط کنونی ایران به واسطه افزایش صادرات خود و درآمدهای حاصل از آن می‌تواند اندکی از فشارهای اعمالی بکاهد. شاید بایدن در شرایط کنونی و به واسطه اینکه خاورمیانه در شرایط حساسی قرار دارد، نمی‌خواهد با اعمال محدودیت‌های تازه به تنش‌ها دامن بزند، اما قطعا و یقینا در دوره دوم به این خاطر که هیچ نقطه امیدی ندارد ممکن است رویکرد منعطفش را کنار بگذارد.

اگر بر اساس پیش‌بینی‌ها ترامپ پیروز شود مثلت ترامپ و پوتین و شاید چهره‌ای رادیکال در اروپا می‌تواند ما را به شدت تحت فشار قرار دهد و این شرایط بسیار خطرناکی را به وجود خواهد آورد و اگر ما نتوانیم بر اساس عقلانیت خود را با این تغییرات منطبق کنیم با مشکلات بسیاری روبه‌رو خواهیم شد.

با آمدن ترامپ وضعیت خیلی پیچیده‌تر خواهد شد و با توجه به اینکه ترسیم و اعمال سیاست خارجی در اختیار شورای عالی امنیت ملی است باید خیلی از متغیرها لحاظ شود. بالاخص آنکه در کارزار اخیر مردم این پیام را اعلام کردند که از تداوم وضعیت اقتصادی ناراضی هستند.

ما با امریکایی‌ها سه مشکل داریم. اول در باب FATF و دیگری مساله برجام و سوم مساله تحریم‌هاست. قاطعانه می‌گویم تا این سه مشکل حل نشوند اقتصاد ما همچنان در قعر این شرایط نامطلوب معیشتی باقی خواهد ماند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین