کد خبر: ۹۲۰۳۱۸
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰

اظهارات فرمانده پیشین ارتش انگلیس علیه ایران، چین و روسیه

فرمانده پیشین ارتش انگلیس با تکرار اتهام‌ها و ادعاهای کشورهای غربی علیه ایران، روسیه و چین، مدعی شد که اگر اقدامی برای مهار آنچه که «محور جدید قدرت» در جهان نامید، صورت نگیرد، بروز جنگ جهانی سوم در پنج سال آینده، اجتناب ناپذیر است.
اظهارات فرمانده پیشین ارتش انگلیس علیه ایران، چین و روسیه
آفتاب‌‌نیوز :

پیتریک ساندرز در گفتگو با روزنامه تایمز چاپ لندن ادعا کرد که جهان در شرایط خطرناکی قرار دارد که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بی‌سابقه بوده است. وی از سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست که برای جلوگیری از بروز جنگ جهانی، توان نظامی خود را تقویت کنند.

این نظامی اسبق انگلیس با طرح این ادعا که تهدید ناشی از «محور جدید قدرت» خطرناک‌تر از نازی‌های آلمان در سال ۱۹۳۹ میلادی است، گفت که ایران، روسیه و چین بیشتر از گذشته با یکدیگر همسو شده‌اند. وی بر همین اساس ادعا کرد: اگر اکنون گام‌های درستی برداریم، اگر تهدید‌ها و شکاف‌هایی را که در توانایی‌های نظامی خود داریم برطرف کنیم، اگر نیرو‌های مسلح خود را مدرن‌سازی کنیم، می‌توانیم از آن (بروز جنگ جهانی سوم) جلوگیری می‌کنیم.

گرنت شپس وزیر دفاع پیشین انگلیس نیز که در انتخابات سراسری هفته پیش باخت سنگینی را تجربه کرد و از ورود به مجلس بازماند، ادعا‌های مشابهی را مطرح کرده و مدعی شده بود که غرب ممکن است طی پنج سال آینده با روسیه، چین و ایران وارد درگیری شود. شپس مدعی بود: باید از خطرات موجود آگاه شویم. زمانی که روسیه بسیار تهاجمی است و ایران تنش‌ها را در منطقه خاورمیانه افزایش می‌دهد، دیگر نمی‌توان مانند دوران پسا جنگ سرد از صلح بهره‌مند شد.

وی برهمین اساس افزایش بودجه ارتش را یک ضرورت توصیف کرد و گفت: «کل نظم جهانی در معرض تهدید است و ما باید بیدار شویم.» ادعایی که پتریک ساندرز در گفتگو با تایمز تکرار کرد و مدعی شد: اگر چنین نکنیم، روسیه، چین و ایران جسورتر می‌شوند.

این درحالی است که ارتش انگلیس از نظر بیشتر کارشناسان نظامی، به لحاظ مهمات و نیروی انسانی در وضعیت بغرنجی قرار دارد. چندی پیش تایمز در گزارشی نوشت که توان ارتش انگلیس به حدی کاهش یافته است که از سوی ایالات متحده به‌عنوان یک نیروی نظامی در سطح بالا محسوب نمی‌شود. فروردین ماه نیز گذشته شماری از وزرای دفاع و مدیران امنیتی پیشین انگلیس وضعیت ارتش را زیر خط بحران توصیف و تاکید کردند که دولت باید به موضوع کمبود سرباز و مهمات جنگی رسیدگی کند.

در همین حال خبرگزاری اسکای گزارش داد، اگر جنگی آغاز شود، مهمات نیرو‌های مسلح انگلیس «در عرض چند روز» تمام می‌شود؛ این کشور توانایی دفاع از آسمان خود را در برابر حملات موشکی و پهپادی که اوکراین در حال تحمل آن است، ندارد و پنج تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا ارتش بتواند یک لشکر جنگی متشکل از ۲۵ تا ۳۰ هزار سرباز را با پشتیبانی تانک، توپخانه و هلیکوپتر به میدان بیاورد.

بر اساس این گزارش، حدود ۳۰ درصد از نیرو‌های بریتانیایی که آمادگی بالایی دارند، نیرو‌های ذخیره هستند که نمی‌توانند در چارچوب زمانی ناتو بسیج شوند. بخش عمده ناوگان خودرو‌های زرهی ارتش انگلیس هم بین ۳۰ تا ۶۰ سال پیش ساخته شده‌اند و برنامه‌ای برای جایگزینی کامل آن‌ها هنوز تدارک دیده نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین