کد خبر: ۹۲۰۳۲۵
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۶

سازمان ملل: حمله به بیمارستان حفاظت شده در اوکراین جنایت جنگی است

سرپرست معاونت امور بشردوستانه و هماهنگ کننده امداد اضطراری سازمان ملل درباره حمله به بیمارستان کودکان در کی یف اوکراین گفت: حملات عمدی به بیمارستان حفاظت شده جنایت جنگی است و عاملان آن باید پاسخگو باشند.
سازمان ملل: حمله به بیمارستان حفاظت شده در اوکراین جنایت جنگی است
آفتاب‌‌نیوز :

خانم جویس مسویا، سرپرست معاونت امور بشردوستانه دبیرکل و هماهنگ کننده امداد اضطراری سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت با عنوان صلح و امنیت بین المللی درباره اوکراین گفت: من از حملات موشکی مرگبار دیروز به کی یف، کریوی ریه، پوکروفسک و دنیپرو و دیگر مراکز شهری در اوکراین شوکه شدم. این حملات به زیرساخت‌های کلیدی انرژی و همچنین دو بیمارستان تخصصی اصلی کودکان و زنان اوکراین انجام شد.

او افزود: من محکومیت شدید این حملات تاسف بار از سوی دبیر کل سازمان ملل، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و سایر نهاد‌ها را تکرار می‌کنم.

این مقام سازمان ملل تصریح کرد: باید یادآور شوم که بر اساس قوانین بین المللی بشردوستانه، بیمارستان‌ها از حمایت ویژه برخوردار هستند. حملات عمدی به بیمارستان حفاظت شده جنایت جنگی است و عاملان آن باید پاسخگو باشند.

خانم مسویا اضافه کرد: این حوادث بخشی از یک الگوی بسیار نگران کننده از حملات سیستماتیک است که به مراکز سلامتی و سایر زیرساخت‌های غیرنظامی در سراسر اوکراین است.

او گفت: حملات از بهار ۲۰۲۴ تشدید شده است. سازمان بهداشت جهانی از فوریه ۲۰۲۲ تاکنون یک هزار و ۸۷۸ حمله به مراکز سلامتی، پرسنل، حمل و نقل، تجهیزات و بیماران را تایید کرده است.

این مقام سازمان ملل ادامه داد: حملات همچنین خانه ها، امکانات آموزشی، ساختمان‌های اداری و حمل و نقل عمومی در اوکراین را تحت تاثیر قرار داده است. اینگونه حملات، برق، گاز و آب را برای میلیون‌ها خانوار در اوکراین مختل کرده اند. ظرفیت تولید انرژی در سراسر این کشور به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

او تاکید کرد: عواقب این شرایط برای وضعیت انسانی در اوکراین البته شدید است. بیش از ۱۴.۶ میلیون نفر یا حدود ۴۰ درصد از جمعیت اوکراین، به نوعی از کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و ۵۶ درصد از این افراد، زنان و دختران هستند.

روسیه فاجعه بیمارستان اصلی کودکان کی‌یف را که در پی اصابت موشک رخ داد، رد و اعلام کرد که سقوط یک موشک پدافند هوایی اوکراین عامل این رخداد بوده است.

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد: کرملین قاطعانه اتهامات مربوط به حمله روسیه به بیمارستانی در کی‌یف را رد می‌کند.

دیمیتری پسکوف افزود: ما همچنان اصرار داریم: ما به اهداف غیرنظامی حمله نمی‌کنیم و حملات نیرو‌های مسلح روسیه به زیرساخت‌های کلیدی و اهداف نظامی که به نوعی با توانمندی نظامی اوکراین مرتبط هستند، صورت می‌گیرد.

وی، توجه همگان را به بیانیه وزارت دفاع روسیه جلب کرد که این وزارتخانه طی آن به طور مطلق حمله به اهداف غیرنظامی را رد و بیان می‌کند که سقوط یک موشک پدافند هوایی اوکراین عامل این حادثه بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین