کد خبر: ۹۲۰۳۲۶
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۹

پیامد‌های واژگونی ناوچه سهند به روایت سی‌ان‌ان

یکی از جدیدترین کشتی‌های جنگی جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر در بندرعباس حین تعمیر واژگون شد، حادثه‌ای که می‌تواند به سیستم‌های جنگی کلیدی آسیب برساند و کشتی را تا نیم سال از کار بیاندازد.
پیامد‌های واژگونی ناوچه سهند به روایت سی‌ان‌ان
آفتاب‌‌نیوز :

به گفته یک تحلیلگر نیروی دریایی، یکی از جدیدترین کشتی‌های جنگی جمهوری اسلامی ایران در روز‌های اخیر در بندرعباس در حین تعمیر واژگون شد، حادثه‌ای که می‌تواند به سیستم‌های جنگی کلیدی آسیب برساند و کشتی را تا نیم سال از کار بیاندازد.

ناوچه ۳۱۱ فوتی سهند در اسکله بندرعباس بود که پس از نشت آب به مخازن آن، تعادل خود را از دست داد.

عکسی از خبرگزاری نیمه رسمی تسنیم نشان می‌دهد که کشتی جنگی با جابجایی حدود ۲۰۰۰ تن متمایل در سمت چپ خود در بندرعباس قرار دارد.

این کشتی که به گفته تسنیم در دسامبر ۲۰۱۸ وارد خدمت شد، یکی از کشتی‌های بزرگ‌تر در ناوگان ایران است که مجهز به موشک‌های کروز ضد کشتی و سیستم جنگ الکترونیک است.

کارل شوستر، کاپیتان سابق نیروی دریایی ایالات متحده، گفت که تعمیر این کشتی ایران چهار تا شش ماه زمان نیاز دارد. به گفته او: «آب دریا به شدت به وسایل الکترونیکی آسیب می‌زند و وارد همه چیز می‌شود. بنابراین، تمام وسایل الکترونیکی باید حذف و از نظر شیمیایی تمیز شوند تا نمک از بین برود.»

او افزود که این امر بر قطعات مکانیکی نیز تأثیر می‌گذارد که در صورت تمیز نکردن کامل قطعات می‌تواند منجر به خرابی موتور شود. شوستر گفت: «پوشش نمک پوشش‌های پیستون و پره‌های توربین را از بین می‌برد و در سوخت اختلال ایجاد می‌کند، بنابراین اگر آن‌ها برای بازگرداندن کشتی به سرویس خود راه‌های کوتاه‌تر را انجام دهند، هزینه سنگینی برای انجام این کار خواهند پرداخت.»

شوستر گفت کشتی‌هایی مانند سهند معمولاً دارای وزن بالایی از وسایل الکترونیکی و سلاح‌های بالاتر از مرکز ثقل خود هستند.

شوستر گفت عکس منتشر شده توسط تسنیم نشان می‌دهد که کشتی به‌جای غرق شدن به سرعت واژگون شده است.

به گزارش ایرنا، در این حادثه چند نفر جراحات جزئی دیده و به بیمارستان منتقل شدند.

خبرگزاری ایران گزارش داده که کشتی جنگی «در حال بازگرداندن تعادل» است. با این حال صبح سه‌شنبه اعلام شد ناو سهند که روز گذشته با مشقت فراوان از آب بیرون کشیده شده بود و به حالت تعادل برگشته بود، با پاره شدن سیم مهاری که کشتی نگه میداشته دوباره به زیر آب رفت.

به گفته شوستر، با جرثقیل‌ها، تیوب‌های شناور و پمپ‌های قابل حمل، این فرآیند احتمالاً یک هفته یا بیشتر طول می‌کشد.

سهند جدیدترین کشتی‌ای است که این نام را برای نیروی دریایی ایران یدک می‌کشد. سهند قبلی در سال ۱۹۸۸ توسط نیروی دریایی آمریکا در جریان یک عملیات غرق شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین