کد خبر: ۹۲۰۴۳۳
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۲

مصرف خودسرانه هرنوع دارو در کودکان ممنوع

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مصرف خودسرانه هرنوع دارو اعم از گیاهی و شیمیمایی برای کودکان خطر آفرین است اظهار کرد:مقدار مصرف دارو، جذب و دفع آن درکودکان با بزرگسالان متفاوت است. مصرف هر نوع دارویی برای کودک باید با نظر پزشک معالج باشد و از خوددرمانی پرهیز شود؛ چراکه مصرف بعضی از دارو‌ها در دوران کودکی ممنوع است.
مصرف خودسرانه هرنوع دارو در کودکان ممنوع
آفتاب‌‌نیوز :

 دکتر فرشته غفاری با اشاره به اینکه یکی از راهکار‌های عمده برای پیشگیری وکنترل کمبود ریزمغذی‌ها درکودکان، مکمل یاری است، خاطر نشان کرد: براساس دستور العمل‌های وزارت بهداشت، به منظور پیشگیری وکنترل کمبود این ریزمغذی‌ها وکاهش عوارض نامطلوب آن‌ها بر سلامت کودکان لازم است کلیه کودکان زیر ٢ سال مکمل‌های آهن، مولتی ویتامین ویا vit A و vit D را مطابق با پروتکل‌های تدوین شده مصرف نمایند. برای سن بالای ٢ سال، حتما باید با تشخیص و تجویز پزشک صورت گیرد.

مسئول امور داروئی بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر تصریح کرد: دادن دارو به کودکان مشکل است و به هر روشی که باشد نیاز به تکنیک خاص دارد و برای دارو‌های مایع خوراکی به جای قاشق یا پیمانه، بهتراست از سرنگ یا قطره چکان استفاده کرد چنانچه اگر مطمئن نیستید که چه مقدار دارو باید به کودک بدهید، مقدار دقیق را حتماً از داروساز یا پزشک بپرسید.

وی خاطر نشان کرد: هرگز قرص را بدون نظر پزشک و یا داروساز نشکنید و کپسول را باز نکنید، زیرا اسید داخل معده یا برخی مواد غذایی می‌تواند باعث خنثی شدن خواص برخی دارو‌ها شود یا طعم بدی در دهان ایجاد کند؛ همچنین قبل از افزودن دارو بر غذای کودک یا لبنیات و آبمیوه باید تداخلات دارو با غذا یا لبنیات و آبمیوه را مد نظر قرار داد.

دکتر غفاری تاکید کرد: دارو‌ها را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید و هرگز در مقابل کودکان دارو‌های خود را مصرف نکنید، چون ممکن است کودک به تقلید از شما در صدد مصرف دارو باشد که می‌تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین