کد خبر: ۹۲۰۴۷۷
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶

کلایدرمن در زمستان تهران؟/ بازار کنسرت‌های احتمالی داغ است

بازار کنسرت‌های احتمالی داغ است؛ از یانی تا کلایدرمن، از عالم قاسیمف تا ماهسون. هیچ‌یک قطعی نیست، اما امید‌ها به برگزاری همه دست‌کم در میان دوستدارانشان بالاست.
کلایدرمن در زمستان تهران؟/ بازار کنسرت‌های احتمالی داغ است
آفتاب‌‌نیوز :

بازار کنسرت‌های احتمالی داغ است؛ از یانی تا کلایدرمن، از عالم قاسیمف تا ماهسون. هیچ‌یک قطعی نیست، اما امید‌ها به برگزاری همه دست‌کم در میان دوستدارانشان بالاست. تنها چند روز پس از پیروزی مسعود پزشکیان، حرف‌وحدیث‌ها درباره حضور موسیقیدانان خارجی و برگزاری کنسرت در ایران بیش از همیشه شنیده می‌شود.

در طول دو سه دهه اخیر شمار قابل‌توجهی از گروه‌های موسیقی خارجی در قالب جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، در ایران اجرای برنامه داشته‌اند؛ اما چهره‌های مطرح موسیقی دنیا کمتر توانسته‌اند جواز این کار را از مسوولان دولتی بگیرند.

برای مثال کریس دی‌برگ در سال ۱۳۸۷در ایران کنسرت داد، خوان مارتین در سال ۱۳۸۸، کیتارو در سال ۱۳۹۳، شیلر و ظافر یوسف در سال ۱۳۹۸ و...، اما شمار کنسرت‌های چهره‌های بین‌المللی خیلی بالا نبوده است. این در حالی است که بسیاری از موسیقی‌دوستان ایرانی در طول سال برای حضور در کنسرت‌های موسیقی هنرمندان و گروه‌های مورد علاقه‌شان به کشور‌های همسایه و حتی به اروپا و آمریکا سفر می‌کنند. حالا، اما امید‌ها به برگزاری کنسرت‌های بزرگ خارجی در کشور ما فزونی گرفته است و باید زمان بگذرد تا ببینیم آیا این امید‌ها به واقعیت می‌پیوندد؟

کلایدرمن در زمستان تهران؟

دیروز یک تهیه‌کننده موسیقی که گویا به‌تازگی در چند کنسرت ریچارد کلایدرمن همکاری داشته، از احتمال برگزاری کنسرت او در تهران خبر داده است. کلایدرمن در سال ۱۳۹۷ برای نخستین بار در ایران روی صحنه رفت و برای دوستدارانش پیانو نواخت.

این کنسرت‌گذار که گویا تهیه‌کنندگی تور کلایدرمن در کانادا را بر عهده دارد، گفته است: «بعد از برگزاری تور کانادا قرار است درباره حضور این هنرمند در ایران، با او مذاکراتی صورت پذیرد. تصمیم داریم برای اواخر امسال، کنسرت ایشان را در تهران برگزار کنیم.»

ریچارد کلایدرمن تاکنون بیش از ۱۲۰۰ملودی ضبط کرده است و با فروش بیش از ۸۰میلیون نسخه، دارای ۲۷۰ صفحه طلایی و ۷۰صفحه پلاتینیوم است. کلایدرمن سبک کار خود را ترکیبی نو رمانتیک از موسیقی کلاسیک و پاپ می‌داند. کار او با «چکامه‌ای برای آدلین» در سال ١٩٧٦ آغاز شد که موفقیتی جهانی داشت و ٢٢میلیون نسخه در ٣٨ کشور دنیا فروخت.

ماهسون، خواننده معروف ترکیه‌ای که پیش از این در ایران و در دهه‌های هفتاد و هشتاد در میان نسلی از جوانان ایران معروف و محبوب شده است، برای مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب، پیام فرستاد و از تمایلش به برگزاری کنسرت رایگان در ایران خبر داد.

او شرط عجیبی برای کنسرت رایگانش گذاشته و گفته اگر مسعود پزشکیان در برنامه‌هایش موفق باشد، این خواننده با حضور گروه موسیقی‌اش در بزرگ‌ترین ورزشگاه ایران کنسرت رایگان برگزار می‌کند.

در پیام ماهسون آمده است: «بزرگ‌ترین درخواست من از شما انجام اصلاحاتی است که زندگی زنان ایرانی را بهبود بخشد و از آن‌ها محافظت کند. من صمیمانه از شما درخواست می‌کنم که اقدامات لازم را انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که زنان ما زندگی آرام‌تر و شادتر دارند. اگر این اصلاحات را اجرا کنید به شما قول می‌دهم در بزرگ‌ترین ورزشگاه ایران کنسرت رایگان خواهم داد.»

ماهسون از خوانندگان کرد اهل ترکیه است که در زمینه موسیقی پاپ ترکی فعالیت دارد و به نظر می‌رسد با توجه به محبوبیتی که سال‌های قبل در ایران داشته می‌خواهد با مخاطبان ایرانی‌اش دیدار کند و روی صحنه برود.

یانی در تخت جمشید؟

پس از برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در مجموعه تخت جمشید که با استقبال موسیقی‌دوستان هم روبه‌رو شد، حالا درخواست‌ها برای برگزاری کنسرت یانی در ایران هم در میان بخشی از کاربران شبکه‌های اجتماعی بالا گرفته و می‌رود تا به کمپینی بزرگ تبدیل شود.

یانی آهنگساز معروف یونانی است که در شماری از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بنا‌های تاریخی جهان کنسرت برگزار کرده است. او پیش از این تمایل خود را برای برگزاری کنسرت در تخت جمشید اعلام کرده بود، اما مجوز این کار را به دست نیاورد. آیا حضور او در تخت جمشید محقق خواهد شد؟ هنوز معلوم نیست، اما به نظر می‌رسد چندان هم دور از انتظار نباشد.

بازگشت قاسیموف

عالم قاسیموف از معروف‌ترین هنرمندان آذربایجان و به تعبیری بزرگ‌ترین هنرمند معاصر این کشور است. او آخرین بار ده سال پیش در ایران روی صحنه رفت و کنسرتش با استقبال بسیار گسترده دوستداران موسیقی سنتی روبه‌رو شد. برخی شنیده‌ها حاکی از این است که احتمالا این چهره برجسته موسیقی آذربایجان در سال آینده در تهران کنسرتی برگزار خواهد کرد. عالِم تاکنون ۹ آلبوم موسیقی مقامی منتشر کرده است. او دختری به نام فَرغانه دارد که تاکنون با پدرش ۳ آلبوم مشترکا به بازار عرضه کرده‌اند. در سال‌های اخیر کنسرت‌های عالم به صورت مشترک با دخترش برگزار شده است. این موضوعی است که احتمال محقق شدن کنسرت او در ایران را کم‌رنگ می‌کند. قاسیموف از چهره‌های دوست‌داشتنی موسیقی سنتی در ایران است و درمورد موسیقی ایران و چهره‌های ملی این موسیقی همچون محمدرضا شجریان بار‌ها در مقام تمجید سخن گفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین