کد خبر: ۹۲۰۵۵۵
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۳

آمار عجیب علی دایی در قیاس با مسی و رونالدو

علی دایی از چنان محبوبیتی برخوردار است که تعداد معدودی از ورزشکاران در تاریخ ورزش ایران، مشابه آن را تجربه کرده‌اند.
آمار عجیب علی دایی در قیاس با مسی و رونالدو
آفتاب‌‌نیوز :

لیونل مسی فوق ستاره آرژانتینی دنیای فوتبال در بازی بامداد امروز (چهارشنبه) این تیم مقابل کانادا در نیمه نهایی کوپا آمه‌ریکا موفق به گلزنی شد تا بالاخره با رکورد علی دایی از لحاظ تعداد گل ملی برابر شود. مسی سه سال پس از اینکه کریستیانو رونالدو به رکورد ۱۰۹ گل ملی علی دایی رسید و عنوان آقای گلی جهان را از مهاجم سابق تیم ملی ایران گرفت، به این مهم دست یافت.

لیونل مسی نخستین گل خود با پیراهن تیم ملی آرژانتین را سال ۲۰۰۶ مقابل کرواسی به ثمر رساند و کریستیانو رونالدو نخستین گل ملی‌اش را در سال ۲۰۰۴ برابر یونان زد. به عبارتی لئو و CR۷ به ترتیب ۱۸ و ۱۷ سال نیاز داشتند تا به رکورد شهریار فوتبال ایران برسند. دو فوق ستاره‌ای که بخش قابل توجهی از زیبایی فوتبال در سال‌های گذشته بوده‌اند و دو قطبی مسی-رونالدو همواره مورد توجه گسترده‌ای در تمام دنیا قرار داشته است.

از سویی علی دایی نخستین گل ملی خود را در تاریخ ۴ تیر سال ۱۳۷۲ (۱۹۹۳ میلادی) در مقابل تایوان به ثمر رساند و آخرین گل ملی او هم مربوط به دهم اسفند سال ۱۳۸۴ در بازی مقابل کاستاریکا است. یعنی این فرایند برای دایی ۱۲ سال بود و در بازه زمانی کوتاه‌تری نسبت به دو ستاره دنیای فوتبال به رکود ۱۰۹ گل ملی دست یافت.

گرچه علی دایی از محبوبیتی خاص میان بسیاری از ایرانی‌ها و علاقه‌مندان به فوتبال برخوردار است و بخش زیادی از این مهم به سال‌های بعد از بازنشستگی او از فوتبال و اقدامات و اظهاراتش در حمایت از مردم مربوط می‌شود، اما در تمام این سال‌ها آنچنان که شایسته بوده به آن رکورد خاص پرداخته نشده است.

در واقع نه تنها رکورد ویژه علی دایی که حالا اثبات شده چقدر مهم و ویژه بوده، چندان مورد توجه و قدردانی از سوی مسئولان فوتبال و ورزش و حتی رسانه ملی قرار نگرفت، بلکه در مواردی افرادی پا را فراتر گذاشته و به زعم خود به تخریب و تحقیر او و گل‌هایی که به ثمر رسانده پرداختند. در دی ماه ۱۴۰۱ در یکی از قسمت‌های برنامه «جهان‌آرا» شبکه افق، کارشناس این برنامه صحبت‌های بحث برانگیزی داشت که در همان مقطع هم بسیاری از رسانه‌ها و مردم علیه او موضع گرفتند. او در بخشی از صحبت‌هایش به انتقاد از علی دایی پرداخت و با مخالفت نسبت به اینکه از دایی به عنوان یک قهرمان و اسطوره یاد می‌شود، گفت: «خدا به او قد بلندی داده بود و هر کسی سانتری می‌کشید، می‌خورد به سر ایشان و می‌رفت توی گل. حالا این‌ها می‌گویند ما قهرمانیم. نه. اینا قهرمان‌های ما نیستند.»

جالب اینکه بررسی تمام گل‌های ملی علی دایی که در طول ۱۲ سال به ثمر رسید، نشان می‌دهد که حدود دو سوم آن‌ها با ضربه پا زده شده‌اند. ضمن این‌که مرور گل‌هایی که با ضربه سر زده شده هم درست‌بودن عبارت «خوردن توپ به سر دایی» را زیر سؤال می‌برد؛ در بسیاری از این گل‌ها، دایی سر خود را به توپ می‌رساند و توپ را به سمت دروازه می‌فرستد.

گفتنی است در حال حاضر رونالدو با ۱۳۰ گل آقای گل فوتبال جهان است و علی دایی و لیونل مسی با ۱۰۹ گل پشت سرش قرار گرفته‌اند. البته ستاره سابق فوتبال ایران در ۱۴۹ بازی ملی به این آمار درخشان رسیده و کاپیتان آرژانتین در ۱۸۶ مسابقه.

منبع: تابناک
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین