کد خبر: ۹۲۰۶۳۴
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۰

نروژ: اوکراین دعوتنامه عضویت در ناتو را دریافت نخواهد کرد

یوناس گار استور نخست‌وزیر نروژ در حاشیه نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در واشنگتن در اظهاراتی به گمانه‌زنی درباره بیانیه پایانی این نشست پرداخت و تاکید کرد: به عقیده من سران ناتو بار دیگر از دعوت از کی‌یف خودداری خواهند کرد و اوکراین در این نشست هم دعوتنامه عضویت در ناتو را دریافت نخواهد کرد.
نروژ: اوکراین دعوتنامه عضویت در ناتو را دریافت نخواهد کرد
آفتاب‌‌نیوز :

نخست‌وزیر نروژ با اذعان به تمایل شدید اوکراین برای پیوستن به ناتو، اظهار کرد: در حال حاضر هنوز امکان عضویت این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی وجود ندارد.

گار استور در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه همه شواهد از قرار گرفتن اوکراین در مسیری برگشت‌ناپذیر برای عضویت در ناتو حکایت دارد، افزود:، اما این اتفاق نه در حال حاضر بلکه در آینده‌ای غیرقابل پیش‌بینی به وقوع خواهد پیوست.

نخست‌وزیر نروژ در ادامه سخنان خود یادآور شد: در حال حاضر سران ناتو تلاش می‌کنند تا کمک‌های بیشتر مالی و نظامی را برای اوکراین فراهم کرده و به این کشور کمک کنند تا در مسیر پیوستن به اتحادیه اروپا گام بردارد.

به نوشته راشا تودی، روسیه بار‌ها به ناتو هشدار داده است که حمایت مالی و نظامی اعضای این اتحاد نظامی از اوکراین فقط جنگ میان مسکو و کی‌یف را طولانی‌تر می‌کند، اما تاثیری بر نتیجه آن ندارد و از سوی دیگر خطر رویارویی مستقیم روسیه و ناتو را به همراه خواهد داشت، اما سران ناتو اعتقاد دارند که حمایت نظامی، سیاسی و اقتصادی این اتحاد نظامی از کی‌یف، آن را به یکی از طرف‌های درگیری تبدیل نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، نشست سران ناتو از روز گذشته (سه‌شنبه ۹ جولای / ۱۹ تیر) در واشنگتن آغاز شده و قرار است تا روز پنجشنبه (۱۱ جولای / ۲۱ تیر) ادامه پیدا کند.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشور‌های غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیارد‌ها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین