کد خبر: ۹۲۰۸۱۵
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۵

ترکیه؛ قطب منطقه‌ای خودرو‌های چینی

علاقه خودروسازان چینی به بازار ترکیه احیا شده است و گزارش‌ها حاکی از آن است که چندین شرکت خودروساز چینی در حال مذاکره برای بررسی برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود در این کشور هستند. بر اساس گزارش‌ رسانه‌های محلی، برخی از این شرکت‌ها درخواست ساخت کارخانه خودروسازی در ترکیه را مطرح کرده‌اند.
ترکیه؛ قطب منطقه‌ای خودرو‌های چینی
آفتاب‌‌نیوز :

طبق فرمان رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان که جمعه گذشته در روزنامه رسمی دولت منتشر شد، قرار است تعرفه‌های مضاعف برای خودرو‌های وارداتی چینی کاهش یابد. این تحول به شرکت‌های خودروساز امکان می‌دهد در صورت سرمایه‌گذاری در ترکیه از پرداخت تعرفه‌های مضاعف معاف شوند.

 ترکیه مدت‌هاست که تلاش می‌کند خودروسازان خارجی را برای سرمایه‌گذاری در این کشور ترغیب کند و برای این منظور شرکت‌های چینی را هدف قرار داده است؛ تلاشی که به نظر می‌رسد در حال به ثمر رسیدن است.

 ماه دسامبر سال گذشته، محمد فاتح کاسیر، وزیر صنعت و فناوری ترکیه، به چین سفر کرد و در جریان دیدار‌های مختلف با مدیران چندین خودروساز چینی، از این شرکت‌ها درخواست کرد که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ترکیه را بررسی کنند.

اخبار مربوط به علاقه خودروسازان چینی برای سرمایه‌گذاری در ترکیه پس از آن در صدر توجهات قرار گرفت که گزارش‌هایی از برنامه شرکت بی‌وای‌دی، سازنده خودرو‌های برقی و یکی از رقبای اصلی تسلا در بازار خودرو‌های برقی، برای سرمایه‌گذاری و ساخت کارخانه در استان مانیسا در غرب ترکیه منتشر شد.

 این قرارداد یکی از بزرگ‌ترین معامله‌ها در بخش خودروسازی این کشور در سال‌های اخیر محسوب می‌شود و اولین جزئیات آن پس از دیدار اردوغان با همتای چینی‌اش، شی جین‌پینگ، در جریان نشست اخیر سازمان همکاری شانگ‌های در شهر آستانه منتشر شد.

شرکت بی‌وای‌دی در سال‌های اخیر شاهد موفقیت‌های روزافزون بوده و به یکی از پرفروش‌ترین برند‌های خودرو در چین بدل شده است. این شرکت که مقر آن در شهر شنزن چین است، وعده داده خودرو‌های برقی ارزان‌تر، از‌جمله خودروی سی‌گل هاچ‌بک (که مدیران این شرکت انتظار دارند قیمت آن کمتر از ۲۰هزار یورو باشد) را در سال‌های آینده به بازار اروپا عرضه کند. بی‌وای‌دی همچنین اولین کارخانه خود در جنوب شرقی آسیا را هفته گذشته در تایلند افتتاح کرد. در همین حال، خبرگزاری آناتولی این هفته به نقل از نماینده شرکت خودروسازی اس‌دبلیوام موتور در ترکیه (گروه آتمو) گزارش داد، این شرکت درخواست ساخت یک کارخانه خودروسازی در ترکیه را ارائه کرده است.

طبق اعلام گروه آتمو، برند‌های چینی بر بومی‌سازی امکانات تولید خود برای ورود به بازار‌های اتحادیه اروپا و ترکیه تمرکز کرده‌اند. آنتون چرنوف، مدیرعامل این گروه، در این باره می‌گوید، شرکت متبوعش علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری و توسعه پروژه‌های بیشتری در ترکیه است. «تعداد کارکنان ما در ترکیه نسبت به سال گذشته دوبرابر شده است، درآمد ما هر سال درحال رشد است و یک طرح توسعه بلندمدت را در برنامه داریم. شرکت درحال‌حاضر برای ساخت یک مرکز تولید با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۵۰هزار خودرو فعالیت می‌کند.»

او تاکید کرد تاسیسات تولیدی باید پاسخگوی نیاز بازار ترکیه بوده و همچنین صادرات به کشور‌های حوزه بالکان و سایر بازار‌های منطقه اتحادیه اروپا را میسر کند.

به گفته چرنوف، از ماه‌ها قبل مذاکراتی با وزارت صنعت و فناوری ترکیه جهت تولید در این کشور آغاز شده و شرکت در حال مذاکره با وزارت بازرگانی و اداره سرمایه‌گذاری ترکیه است.

پایگاه رشد

 اس‌دبلیو‌ام یک برند ایتالیایی است که در سال ۲۰۱۴توسط گروه تولیدکننده خودروی چینی شینرای خریداری شد. این برند در پایان سال ۲۰۲۳ وارد بازار ترکیه شد و این کشور را به عنوان مرکز استراتژی رشد جهانی خود تعیین کرد.

 در تحولی دیگر، نمایندگان اسکای‌ول، شرکت فناوری برجسته چینی، اخیرا از آنکارا بازدید کرده‌اند تا در مورد برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود در ترکیه گفتگو کنند و فرصت‌ها برای گسترش مشارکت‌های راهبردی و فناوری خود در سطح جهانی را بررسی کنند.

این هیات با مدیران شرکت توزیع محصولات خود در ترکیه (اولو موتور) با هدف تقویت بیشتر همکاری‌های دوجانبه دیدار کرد. مقامات اسکای‌ول بر هدف خود مبنی بر ارتقای فناوری خودرو‌های انرژی نو در ترکیه تاکید کردند.

ماه گذشته، دولت ترکیه تعرفه اضافی ۴۰درصدی بر خودرو‌های سواری احتراقی و هیبریدی وارداتی از چین وضع کرد. این قانون از ۷ ژوئیه به اجرا گذاشته شد تا از صنعت داخلی محافظت کرده و اثر واردات بر کسری حساب جاری را کاهش دهد.

 با حرکت تشویقی که روز جمعه اعلام شد، خودروسازان چینی در صورت ارائه برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود در موقعیت مناسب‌تری قرار خواهند گرفت و می‌توانند از امتیاز نزدیکی بازار ترکیه به اتحادیه اروپا، جایی که با دور جدیدی از تعرفه‌ها روبه‌رو هستند، سود ببرند.

چین به دلیل صادرات روبه‌رشد خودرو‌های برقی به سراسر جهان با فشار‌های فزاینده‌ای روبه‌رو بوده است، چرا که بسیاری از کشور‌ها ادعا می‌کنند دولت چین با یارانه‌های عظیم از شرکت‌های خود حمایت‌های خاص انجام می‌دهد.

 اتحادیه اروپا پنج‌شنبه گذشته به دلیل حمایت «ناعادلانه» پکن از صنایع خودروسازی، تعرفه‌های جدیدی را تا سقف ۳۸درصد بر واردات خودرو‌های برقی چین اعمال کرد، اقدامی که خطر تشدید تنش‌ها با پکن را به دنبال دارد. این اقدام علاوه بر تعرفه‌های فعلی ۱۰درصدی برای واردات خودرو است و به دنبال وضع تعرفه‌های صد‌درصدی بر خودرو‌های وارداتی برقی چینی در ایالات متحده در اوایل سال جاری رخ داده است. در همین حال، خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از یکی از مقامات حزب عدالت و توسعه گزارش داد که گروه خودروسازی گوانگژو چین (GAC) در حال مذاکره با شرکت خودروسازی برقی ترکیه توگ در مورد سرمایه‌گذاری احتمالی برای تولید مشترک است.

توافق با BYD

وزیر صنعت و فناوری ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد شرکت بی‌وای‌دی با دولت ترکیه برای ساخت یک کارخانه با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰هزار دستگاه خودرو در خاک این کشور با سرمایه‌گذاری حدود یک‌میلیارد دلار به توافق رسیده است. او همراه با اعلام این خبر تصویری از ملاقات رئیس‌جمهور ترکیه و مدیر اجرایی شرکت بی‌وای‌دی در مراسم امضای توافق‌نامه ساخت کارخانه مذکور در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد. دو طرف توافق کرده‌اند که علاوه بر احداث کارخانه تولید خودرو، یک مرکز تحقیق و توسعه برای فناوری‌های حرکتی در ترکیه تاسیس شود.

انتظار می‌رود این کارخانه که قرار است تا سال ۲۰۲۶راه‌اندازی شود، پنج‌هزار نفر را مشغول به کار کند. هفته گذشته، اتحادیه اروپا با هدف صیانت و حفاظت از صنایع خودروسازی اروپا، تعرفه خودرو‌های برقی وارداتی از چین را افزایش داد. به گفته وزیر صنعت و فناوری ترکیه، توافق جدید بی‌وای‌دی با ترکیه می‌تواند دسترسی این شرکت به بازار‌های اروپایی را با توجه به اینکه ترکیه عضو اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپایی است تسهیل کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین