کد خبر: ۹۲۰۸۵۱
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۱

کاخ سفید: جنگنده‌های اف ۱۶ در اوکراین مستقر می‌شوند

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: جنگنده‌های اف ۱۶ در داخل اوکراین مستقر خواهند شد.
کاخ سفید: جنگنده‌های اف ۱۶ در اوکراین مستقر می‌شوند
آفتاب‌‌نیوز :

وی گفت: جنگنده‌های اف-۱۶ در اوکراین مستقر خواهند شد.

این مقام آمریکایی در مورد اینکه چه تعداد جنگنده‌های اف-۱۶ در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت و آن‌ها چه زمانی در عملیات علیه نیرو‌های روسیه شرکت خواهند کرد، جزئیاتی ارائه نکرد.

او گفت: " من به دلایل عملیاتی نمی‌توانم این جزییات را به اشتراک بگذارم. انتقال آن‌ها به اوکراین در حال انجام است و خلبانان اوکراینی تابستان امسال با هواپیما‌های اف ۱۶ پرواز خواهند کرد. "

به گفته این مقام، این تجهیزات به کی‌یف کمک می‌کند تا از نیرو‌های خود در خط مقدم دفاع کند و همچنین به اوکراین کمک می‌کند تا در مسیر بازپس‌گیری سرزمین‌ها تلاش کند.

به گزارش ایرنا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این گفته بود که اولین گروه از جنگنده F-۱۶ ساخت آمریکا از دانمارک و هلند در حال انتقال به اوکراین هستند و تابستان امسال بر فراز آسمان اوکراین پرواز خواهند کرد.

تقویت پدافند هوایی برای اوکراین حیاتی بوده است. مسکو حملات هوایی خود به شبکه ملی برق اوکراین را در بهار تجدید کرد که باعث خاموشی گسترده در اوکراین شد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین هفته گذشته گفت که می‌خواهد ظرفیت دفاع هوایی اوکراین را در تابستان دو برابر کند و کشورش برای محافظت از خود به حداقل هفت سامانه موشکی دیگز از نوع پاتریوت نیاز دارد.

دولت نروژ نیز امروز چهارشنبه همزمان با برگزاری نشست سران ناتو در واشنگتن در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۶ جت جنگنده اف-۱۶ را برای کمک به اوکراین در جنگ با روسیه در اختیار کی‌یف قرار خواهد داد.

رهبران کشور‌های عضو ناتو آماده ارائه کمک‌های جدید به اوکراین برای ادامه جنگ با روسیه هستند.

یوناس گهر استور، نخست وزیر نروژ گفت که قرار است ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ از سال ۲۰۲۵ شروع شود. استور در بیانیه‌ای گفت: «در ترکیب با سیستم‌های دفاع هوایی، جت‌های جنگنده برای قادر ساختن اوکراینی‌ها برای دفاع از خود برابر حملات هوایی روسیه حیاتی خواهند بود».

نخست وزیر نروژ در سخنانش به این نکته اشاره کرد که این جنگنده‌ها قرار بود سال گذشته به اوکراین ارسال شود. سال گذشته اسلو ۲ جت جنگنده اف۱۶ برای آموزش خلبانان اوکراینی به دانمارک فرستاده است.

دانمارک نیز متعهد شده است که در مجموع ۱۹ جت جنگنده در اختیار اوکراین قرار دهد. هلند نیز وعده کرده ۲۴ جنگنده تحویل دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین