کد خبر: ۹۲۱۲۶
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۵

توضیحات احمد خاتمی درباره شرکت در درس آیت‌الله منتظری

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: امام ‌جمعه موقت تهران با انتقاد از اظهارات اخیر مهدی کروبی گفت: «متاسفم از این که جناب آقای کروبی با آن سوابقی که در طول پس از انقلاب داشته‌اند به مواضع این چنین افتادند؛ مواضعی که با تحسین و تکریم دنیای استکبار و ناراحتی متدینان مواجه شده است».

حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که «نامه ایشان موارد نقد فراوانی دارد» اظهار کرد: «لیکن بنده به عنوان یک تکلیف شرعی تنها به نکاتی که ایشان در رابطه با این‌جانب بیان کرده‌اند برای تنویر افکار عمومی اشاره می‌کنم».

وی گفت: «شاکر خداوند هستم که گروه آقای کروبی تلاش کرده‌اند نقطه ضعفی از این جانب پیدا کنند که مرا از چشم مردم و دلدادگان به انقلاب بیندازند؛ ولی چیزی برای گفتن نیافتند و بنا بر مثل معروف "کفگیرشان به ته دیگ خورده است"».

سیداحمد خاتمی ادامه داد: «آقای کروبی گفته‌اند آن‌قدر می‌دانند که بنده در درس آقای منتظری شرکت می‌کردم. مثل این که آقای کروبی فراموش کرده‌اند آقای منتظری بعد از پیروزی انقلاب به عنوان قائم‌مقام رهبری معرفی شدند و شخص ایشان در تحکیم این جایگاه بیشترین تلاش را کردند. آقای کروبی در مصاحبه‌ای که درمهرماه 63 به عنوان سرپرست بنیاد شهید و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی داشته‌اند و در کتاب فقیه عالیقدر جلد دوم از صفحه 423 تا 429 آقای منتظری را با بیش از 20 وصف ستوده‌اند که بعضی از آن‌ها غلو نیز هست؛ مثلا ایشان گفته‌اند یکی از ویژگی‌های بی‌نظیر آقای منتظری تقوا و بی‌پالایشی ایشان است و با اظهارنظرهای این‌چنینی قائم‌مقامی آقای منتظری را تحکیم کرده‌اند. آقای کروبی در همان مصاحبه می‌گویند که از ویژگی‌های آقای منتظری این است که وی، فقیه، فیلسوف، صاحب‌نظر، دارای استعداد بی‌نظیر، حافظه و هوش بسیار خوبی است؛ اینها تعابیری است که آقای کروبی در مورد آقای منتظری به کار می‌گیرند. آقای کروبی هم‌چنین گفته‌اند آقای منتظری در پیروزی انقلاب بیشترین نقش را پس از امام داشتند و اگر بخواهیم جملات آقای کروبی در این ارتباط بگوییم، نقل به درازا می‌کشد».

وی افزود: «آنچه آقای کروبی از آقای منتظری می‌گویند به عنوان قائم‌مقام رهبری است و امام نیز آقای منتظری را فقیه عالی قدر می‌نامیدند؛ پس در این دوره شرکت در درس ایشان همراهی با انقلاب محسوب می‌شود؛ پس آقای کروبی با این سخن‌شان می‌خواستند من را نقد کنند؛ در حالی که مرا ستوده‌اند».

عضو شورای مرکزی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم‌چنین گفت: «آقای کروبی در نامه خود گفته‌اند من از آقای منتظری حمایت می‌کردم، از ایشان باید پرسید این حمایت در چه زمانی بوده است، آیا در زمان قائم‌مقامی ایشان بوده یا بعد از آن. در زمان قائم‌مقامی نظام از ایشان دم می‌زد و من هم کوشیدم قطره‌ای از سیل خروشان مردم باشم. اگر منظور ایشان بعد از عزل آقای منتظری است که این یک دروغ آشکار است، بنده دقیقا از آغاز سال 67 ، یعنی شش ماه قبل از عزل آقای منتظری به علت این که می‌دانستم امام از ایشان ناراضی است دیگر در درسشان شرکت نکردم و بعد از عزل نیز جزو اولین استادانی بودم که در حمایت از امام (ره) در ارتباط با این اقدام صحبت کردم. همین قدر آقای کروبی بداند که از سال 67 که بنده درس آقای منتظری را ترک کرده‌ام دیگر حتی برای یک بار هم نزدیک بیت ایشان نشده‌ام».

سیداحمد خاتمی افزود: «آقای کروبی گفته‌اند بنده بعد از ارتحال امام با آقای منتظری مخالف شدم؛ در حالی که این نیز دروغ است، ای کاش آقای کروبی از افراد مطلعی در این زمینه تحقیق می‌کردند تا به این خلاف‌گویی‌ها نیفتند. موضع‌گیری‌های بنده را درباره عزل آقای منتظری عموم طلاب حوزه می‌دانند؛ البته از کسی که این چنین با شایعات دروغین نظام را متهم می‌کند این گونه رفتار، غیرمنتظره نیست».

عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم‌چنین گفت: «در سال 67 آقای کروبی به همراه آقای سیدحمید روحانی و آقای امام جمارانی نامه سرگشاده‌ای برای آقای منتظری نوشتند و ایشان را مورد نقد قرار دادند که در آن مقطع کاری درست محسوب می‌شد و متاسفم بگویم امروز آقای کروبی در همان دامی قرار گرفته که آقای منتظری در آن قرار گرفت، اما گویا نمی‌خواهند به خود بقبولانند که امروز جریان‌هایی که آقای کروبی در آن هستند از مروجان و تاییدکنندگان آقای منتظری هستند. من به آقای کروبی می‌گویم برداشت بسیاری از دلسوزان از رفتار ایشان این است که در آستانه پیاده‌شدن از قطار خودی‌ها و سوار شدن بر قطار غیرخودی‌ها هستند که امیدوارم این اتفاق نیفتد و اگر این اتفاق بیفتد، ایشان دنیا و آخرت خود را تباه خواهند کرد؛ از این رو از خداوند می‌خواهم تا دیر نشده است ایشان را به صراط مستقیمی که مدت زیادی از عمرشان را در آن گذرانده‌اند، برگردانند».

وی هم‌چنین با بیان این که امیدوارم ایشان جزو ریزش‌های انقلاب نباشند، اظهار کرد: «امیدوارم همه در راه ولایت و تحکیم مبانی انقلاب حرکت کنیم و جزو رویش‌ها باشیم».

امام جمعه موقت تهران هم‌چنین با بیان این که «اینجانب هیچ گاه دوست نداشته و ندارم مجبور شوم با آقای کروبی که سوابق و پیشینه افتخارآمیز مبارزاتی دارند این‌چنین سخن بگویم» اظهار کرد: «ولی از امام آموخته‌ام که مصلحت نظام برترین مصالح است و این اشخاص هستند که باید فدای نظام شوند نه این که نظام خود را برای افراد هزینه کند. بنده خود را موظف می‌بینم از جایگاه نماز جمعه که جایگاه مقدسی است و مورد تهاجم قرار گرفته دفاع کنم. مبانی مستندبودن سخنانی که در نماز جمعه گفته شد نیز همانی است که سران دو قوه از سه قوه کشور می‌گویند و این که مطالب گفته‌شده از سوی آقای کروبی دروغ است؛ بنابراین وجدان و دین من اجازه سکوت به بنده نمی‌دهد و من به تکلیفم عمل کرده‌ام».

سیداحمد خاتمی اظهار کرد: «آقای کروبی بدانند اگر بخواهند به اهانت‌ها چه در رابطه با نظام اسلامی و یا شخص بنده که قطره‌ای از این اقیانوس خروشان مردمی هستم که برای آنها خطبه می‌خواند ادامه بدهند این مسائل را بی‌جواب نخواهم گذاشت. امیدوارم آقای کروبی از التهاب‌آفرینی دست بردارند و در جهت جبران آسیب‌هایی که رسانده‌اند تلاش کنند».

وی در پایان گفت: «هم‌چنین محض اطلاع جناب کروبی می‌گویم که آیت‌الله سیدمحمد سعیدی امام جمعه منصوب مقام معظم رهبری برای قم هستند و 4 امام جمعه قم همگی امامان جمعه اصلی محسوب می‌شوند. ایشان این امر را به گونه‌ای نادرست ترسیم کرده‌اند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۵/۲۶
2
0
بنظر مي رسد برخورد با خطيب محترم جمعه بايد نظير برخورد با جوانان در کهريزک يا همان مهريزک باشد تا راحت تر حرف بزنند.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۴:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۵/۲۷
2
0
جناب خاتمی شما باید به شاگردی کسی که امام ایشان را فقیه عالیقدر خطاب میکردند افتخار کنید اما چیزی که مهم است این است که شما نمک استاد را خوردید و نمکدان شکستید کاری که کروبی نکرده است . آیا این درست است که هر دم با تغییر جهت باد مسیر را عوض کرده بعد منتش را سر نظام بگذاریم و نام آن را تبعیت از نظام بگذاریم ؟
ناشناس
|
Japan
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۸۸/۰۵/۲۷
1
0
ببخشيد، هركي سوار قطار غير خوديهاي شما باشه دنيا و اخرتش تباه ميشه و از صراط مستقيم منحرفه؟ عجب استدلالي. عجب [...]حق بجانبي هستيد شما !!
ناشناس
|
Sweden
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۸۸/۰۵/۲۷
1
0
آقای کروبی تلاش کرده‌اند نقطه ضعفی از این جانب پیدا کنند که مرا از چشم مردم و دلدادگان به انقلاب بیندازند!!!!

Vahshatnak ast agar in adam be matalebi keh migoyad bavar dashteh bashad...Mara az cheshm mardom...!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۸۸/۰۵/۲۸
0
1
ظاهرا آقای خاتمی دوباره دچار توهم شده اند چون خود را قطره ای ز اقیانوس خروشان مردمی می دانند در حالی که من پایگاهی در میان مردم برای [...] مثل ایشان نمی بینم .آری همه دروغ می گویند جز شما [...].حتما همین طور است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۵/۲۹
0
0
لطفا به آقاي خاتمي بفرمائيد شما پايگاهي در ميان قشر تحصيلکرده اين مملکت نداريد و سخنان شما دلنشين افراد لباس شخصي که به ضرب وشتم وکشتار ملت بي دفاع ميپردازند است نه ملت ايران.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۸۸/۰۵/۲۹
0
0
آري آقاي خاتمي شما كه تمام تريبون ها را داريد و در معرض [...] نيستيد مي توانيد هر وقت كه بخواهيد جواب هر كس را هر جور كه ميخواهيد بدهيد اين مخالفان شما و حاكميت هستند كه بايد در دادگاههاي [...] محاكمه شوند و كارهاي [...]را اعتراف كنند.
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۵/۲۹
0
1
معلوم است كه ايشان خيلي دست پاشه شده كه فراموش كرده تعاريف اين چنين از منتظري خط قرمز نظام است !!؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین