کد خبر: ۹۲۲۰۵۹
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵

فرهاد مشیری درگذشت

«فرهاد مشیری» هنرمند نقاش پیشکسوت و سرشناس ایرانی و خالق مجموعه‌های «هیبرید» و «دختران ایران» درگذشت.
فرهاد مشیری درگذشت
آفتاب‌‌نیوز :

فرهاد مشیری نقاش سرشناس ایرانی امروز- چهارشنبه- ۲۷ تیر- بر اثر ایست قلبی در ۶۱ سالگی در تهران دارفانی را وداع گفت. همسر او شیرین علی‌آبادی عکاس حرفه‌ای بود که سال ۱۳۹۷ از دنیا رفت.

مشیری سال ۱۳۴۲ در شیراز به دنیا آمد و به واسطه پدرش که یکی از سرمایه‌داران شیراز و صاحب چند سینما بود و البته استعدادی که داشت، از دوران نوجوانی به هنر و به خصوص سینما علاقه‌مند شد.

خودش در این باره می‌گوید: ۱۵ سال در شیراز بودم. پدرم در شیراز صاحب سینما بود و من با سینما بزرگ شدم. اوایل تصمیم داشتم معمار شوم. در دوره دبیرستان، معلم هنرم گفت «حالا چقدر عجله داری، دو سال برو دانشگاه هنر و بعد معماری بخوان.» من هم، چون شاگرد حرف گوش کنی بودم به دانشگاه هنر رفتم.

مشیری به تدریج به سمت طراحی و نقاشی گرایش پیدا کرد و عشق و علاقه‌اش به هنر و داشتن مهارت نسبی او در طراحی همراه با تشویق‌های پدر سبب شد تا این مسیر را به صورت جدی ادامه دهد.

مشیری از جمله هنرمندان بنام ایرانی بود که آثارش مورد توجه بسیاری از مجموعه داران غربی و اروپایی قرار گرفته و هنردوستان غرب آسیا نیز پیگیر آثار او هستند. مشیری جزو هنرمندانی بود که سال ۲۰۰۸ در حراج کریستیز دبی قیمت اثرش از یک میلیون دلار عبور کرد.

مشیری سال ۱۳۷۸ با الهام از کوزه‌های سفالینی که در شیراز دیده بود، یک سلسله نقاشی کشید که بعد‌ها به نقاشی‌های کوزه معروف شدند. این آثار، نقاشی‌هایی مینی‌مال از کوزه‌های سفالین در بوم‌های بزرگ، تخت و با پس‌زمینه‌هایی تک‌رنگ بودند که به روی نقش سطح کوزه‌ها، کلمات یا عباراتی ساده، چون «عشق»، «گذشته، گذشته است» یا فقط «من» در قالب خطاطی و خوشنویسی ایرانی، با مرکب و رنگ و حروف درشت حک شده بود.

اثر «فقط تو» دی ماه ۱۳۹۶ در هشتمین حراج تهران به مبلغ یک میلیارد تومان به فروش رفت. «فقط تو» دو کوزه، هر یک به ابعاد ۱۰۰×۱۳۲ سانتی متر، یکی به رنگ تیره، نمادی از تنهایی، غم و اندوه که بر پیکرش واژه «فقط» به رنگ سیاه نقش بسته و دیگری به رنگ روشن، نمادی از عشق، شادی و دوستی که بر آن واژه «تو» به رنگ سفید نوشته شده است. این دو کوزه مکمل یکدیگرند و در عین حال گویای سیری عاشقانه از «خود» به «دیگری» است.

فرهاد مشیری درگذشت

همچنین دی ماه ۱۳۹۸ اثر «خوابم یا بیدارم» از مجموعه نقاشی‌های کوزه در دوازدهمین حراج تهران ویژه هنر معاصر با قیمت یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فروش رفت.

«شماره‌های سیاه روی سفید» ترکیب‌مواد روی بوم اثر این هنرمند امسال در بیستمین حراج تهران با کمینه ۱۰ میلیارد و بیشینه ۱۲ میلیارد تومان ارائه شد، با رقم نهایی ۱۱ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان چکش خورد.

نام مشیری در فهرست ۵۰۰ هنرمند برتر جهان در سال ۲۰۱۲ قرار گرفته است. مجموعه‌های «هیبرید» و «دختران ایران» این هنرمند از اعتباری جهانی برخوردار است. عکس‌های مشیری در کلکسیون دوچه بانک، کلکسیون فرجام و موزه هنر معاصر بریستول نگهداری می‌شود. همچنین او نمایشگاه‌های انفرادی متعددی را در تهران، نیویورک، لندن، پاریس، موناکو، ریو د ژانیرو، دوبی و چندین شهر دیگر جهان برگزار کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین