کد خبر: ۹۲۲۲۳۳
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲

نگاهی به آخر هفته تلویزیون/ فیلم‌های جدیدی از اروپا و شرق آسیا

در واپسین آخر هفته تیرماه، ۳۰ فیلم برای پخش از شبکه‌های سیما برنامه‌ریزی شده که ۹ فیلم آن ایرانی و ۲۱ فیلم دیگر خارجی است. در میان این آثار، فیلم‌های شاخصی مانند «دست‌های خالی» و «در گرمای شب» و فیلمی از فرانسیس فورد کاپولا کارگردان شاخص سینما در جدول پخش دیده می‌شود.
نگاهی به آخر هفته تلویزیون/ فیلم‌های جدیدی از اروپا و شرق آسیا
آفتاب‌‌نیوز :

در روز‌های پایانی هفته، فیلم تحسین‌شده «روی پوست من» درباره پرونده جنجالی قتل نقشه‌کش ساختمان توسط پلیس ایتالیا، برای اولین بار از تلویزیون پخش می‌شود.

فهرست فیلم‌های محرمی این آخر هفته شامل محصولاتی، چون «سایه بر خورشید»، «روشنی صبحدم» و «اسب» است و فیلم‌هایی مثل «دست‌های خالی» و «حماسه مجنون» نیز با مضمون دفاع مقدسی روی آنتن می‌روند.

در این آخر هفته، ۴ فیلم جدید «نسل پلیس»، «اسید»، «گل‌های فراموشی» و «روی پوست من» پخش می‌شود که پیش از این روی آنتن شبکه‌های سیما نرفته است. در مقابل، فیلم «ساین» که در اطلاع‌رسانی رسمی، به عنوان اثری جدید معرفی شده، پیش از این پخش شده و جدید نیست.

نخستین فیلم تازه این آخر هفته، «اسید» محصول ۲۰۲۳ فرانسه و بلژیک است که پنجشنبه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود. جاست فیلیپات کارگردان این اثر، «اسید» را بر اساس فیلمی کوتاه به همین نام ساخته که در سال ۲۰۱۸ خودش به تولید رساند و در چند جشنواره بین‌المللی مورد توجه قرار گرفت. این اثر به اثرات زیست‌محیطی باران اسیدی می‌پردازد.

یکی از تهیه‌کنندگان این فیلم، اردوان صفایی مدیر شرکت تولید فیلم مشهور پاته در فرانسه است که پیش از این در تهیه آثار شاخصی، چون «کودا»، «محوشدگی» و «کاپیتان» نقش داشت. جالب آن که فیلم «اسید» ابتدا قرار بود پروداکشن بزرگ‌تری داشته باشد، ولی در نهایت به علت کمبود بودجه، کوچک‌تر شد و بخشی از بار دراماتیک فیلم از بین رفت.

دومین فیلم جدید این هفته، «روی پوست من» محصول ۲۰۱۸ ایتالیا که پنجشنبه ساعت ۲۳ در باکس فیلم‌های جدید شبکه نمایش قرار گرفته، از آثار مورد توجه سینمای ایتالیاست که به عنوان فیلم افتتاحیه بخش افق‌های جشنواره ونیز انتخاب شد و در جوایز دیوید دی‌دوناتلو (موسوم به اسکار ایتالیا) نامزد ۹ و برنده ۳ جایزه شد.

«روی پوست من» اثری درباره مرگ جنجالی یک نقشه‌بردار ساختمان در زندان است که برای در اختیار داشتن مقدار کمی مواد مخدر بازداشت شد و بعد در اثر ضرب و شتم توسط پلیس ایتالیا در زندان، کشته شد. این پرونده جنجالی با پیگیری‌های پرسروصدای خواهر این فرد، به رسانه‌های ایتالیا کشید و پس از ۹ سال به نتیجه رسید.

سومین فیلم جدیدی که در این آخر هفته پخش می‌شود، «نسل پلیس» محصول کره جنوبی است که در جدول پخش شبکه ۳ برای جمعه ساعت ۳۰ دقیقه بامداد قرار گرفته. این فیلم با حضور شمار قابل توجهی از ستاره‌های سینمای کره ساخته شده؛ چهره‌هایی نظیر چوی وو سیک و پارک میونگ هون که پیش از این در «انگل» حضور داشتند و چو جین وونگ که برای فیلم مهم «ندیمه» شناخته می‌شود.

«گل‌های فراموشی» که جمعه ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه چهار پخش می‌شود، آخرین فیلم جدیدی است که سیما در این هفته برای نخستین بار روی آنتن می‌برد. این فیلم ژاپنی با موضوع کهنسالی و بیماری آلزایمر، بر اساس یک پاورقی در مجله بونگی شونجی ساخته شده که برای بیش از ۲ سال منتشر می‌شد. میکو هارادا یکی از دو هنرپیشه اصلی فیلم، بازیگر شاخص سینمای ژاپن است که پیش از این در دو فیلم «آشوب» و «رویاها» از آکیرا کوروساوا بازی کرده بود.

نکته جالب درباره پویانمایی کمتردیده‌شده ایرانی «بازمانده» که از آثار بازپخشی این آخر هفته است و برای پخش در پنجشنبه ساعت ۹ از شبکه دو سیما برنامه‌ریزی شده، آن که با اقتباس از فیلم مشهور «بازمانده» اثر سیف‌ا... داد ساخته شده و همان ماجرا را با کمی تغییر روایت می‌کند.

در این آخر هفته، فیلم کلاسیک «تعقیب شمالی» محصول ۱۹۴۳ نیز که جمعه ساعت یک بامداد از شبکه نمایش پخش می‌شود، ماجرای جالبی دارد. یکی از نویسندگان فیلمنامه این اثر که البته نامش در تیتراژ نیامده، ویلیام فاکنر رمان‌نویس شهیر آمریکایی است. رائول والش کارگردان «تعقیب شمالی» نیز از این جهت در تاریخ سینما اهمیت دارد که یکی از ۵ عضو کارگردان در میان هیئت ۳۶ نفره مؤسسان آکادمی اسکار در سال ۱۹۲۷ محسوب می‌شود.

جالب است که ارول فلین ستاره اصلی «تعقیب شمالی»، در زمان بازی در این فیلم، به تازگی از اتهام تجاوز به دو دختر ۱۷ ساله تبرئه شده بود و مدیران استودیو برادران وارنر به همین دلیل، او را به عنوان بازیگر نقش عاشق وفادار فیلم انتخاب کردند، چون می‌دانستند با حضور وی در این نقش، فیلمشان بیشتر خواهد فروخت!

«میناماتا» یکی از جدیدترین فیلم‌های جانی دپ ستاره سابقا پولساز هالیوود نیز در جدول پخش قرار دارد. این فیلم آخرین اثر دپ پیش از ایام تعطیلی فعالیت‌هایش به علت اتهام بدرفتاری با همسر سابقش امبر هرد محسوب می‌شود. «میناماتا» پیش از این اتهام ساخته شده و حقوق پخش آن در آمریکا به کمپانی ام‌جی‌ام فروخته شده بود، ولی در اثر حواشی جانی دپ در آن زمان، کمپانی فیلم را در آمریکا پخش نمی‌کرد، تا این که دو شرکت دیگر آن را ام‌جی‌ام خریداری و اکران کردند.

جالب آن که فیلم «میناماتا» با وجود شکست در گیشه، به عنوان یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های سال به فهرست نهایی اسکار بهترین فیلم مردمی راه یافت! در آن زمان پس از اخراج جانی دپ از پروژه‌های مختلف، هواداران خشمگین او دست به انتشار توییت‌های زیادی زدند و این فیلم را در رأی‌گیری شاخه جدید بهترین فیلم مردمی اسکار، به رتبه سوم رساندند؛ جایزه‌ای که در نهایت به «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین